Wikipedia määrittää identiteettipolitiikan seuraavasti: Identiteettipolitiikka on
poliittisen ryhmän muodostamista rodun, sukupuolen, etnisen ryhmän, seksuaalisuuden tai muun vastaavan ominaisuuden mukaan, ei
poliittisen ideologian tai taloudellisten etujen perusteella.
Francis Fukuyama kirjoitti vuonna 2018 kirjan, jonka nimi kuuluu ytimekkäästi ”Identiteetti”
(Antti Immosen suomennos, 2020).
Alaotsakkeena on ”Arvostuksen vaatimus ja kaunan politiikka”. Alkuperäisen
teoksen nimi on ”Identity: The Demand
for Dignity and the Politics of Resentment”. Alaotsakkeella viitataan identiteettiä
korostavien tahojen kokemaan arvostusvajeeseen ja siitä johtuvaan kateuteen,
jotka sitten yhdessä synnyttävät identiteetti-ilmiöitä. Teoksellaan Fukuyama
osallistuu identiteettipolitiikasta käytyyn/käytävään keskusteluun.
Identiteetti-teoksen voidaan sanoa
olevan osa Fukuyaman itsekriittistä arviota omista kirjallisista töistään,
kirjoittihan hän vuonna 1992 teoksen ”Historian loppu ja viimeinen ihminen”,
jossa hän vannoi – Moskova-johtoisen sosialismin raunioilla - liberaalin demokratian nimiin taistelussa
tulevaisuuden yhteiskuntajärjestelmien paremmuudesta. Palaan tähän asetelmaan hiukan
myöhemmin tässä kirjoituksessa.
Uudella vuosituhannella liberaali
demokratia on kärsinyt tappioita ja vastaavasti autoritaariset vallanpitäjät
ovat saavuttaneet menestystä. Autoritarismi nojaa hyvin vahvasti
identiteettipolitiikkaan. Voitaneen siis objektiivisesti todeta, että Fukuyama
on 1990-luvun vaihteen arvioissaan ainakin osin erehtynyt: liberaalin
demokratian kilpailijana autoritaarisuus (lue: identiteettipolitiikka) on
saavuttanut kiistatonta menestystä.
Identiteettipolitiikassa kysymys ei
ole uudesta asiasta, vaan jo useamman vuoden valokeilassa olleesta polttavasta aiheesta.
Ajankohtaisimmillaan aihe oli Fukuyaman Identiteetti-kirjan ilmestymisen
aikoihin, mutta ei toki ole menettänyt merkitystään 2020-luvulle tultaessa.
Identiteettipolitiikan nousussa oli
kysymys siitä, että osin politiikan ulkopuolelta, osin sen sisältä tulleet (uudet)
voimat järisyttivät liberaalidemokratian perustuksia. Hyvin usein kysymys oli populistisista
voimista, jotka hakivat paikkaa auringossa omilla teemoillaan. Avainasia identiteettipolitiikan
kannattajien mielestä oli ja on yhteyden
rakentaminen suoraan kansaan ja kansalaisiin sen vastapainoksi, että perinteisen liberaalin demokratian
katsottiin etääntyneen tavallisista kansalaisista. Myös identiteettipolitiikan innokkaat
kannattajat polarisoivat kansalaismielipidettä, sillä noudatettua populistista politiikkaa
määritti usein kansallismielisyys, joka loitonsi (ääri)nationalismin vastustajia
identiteettipolitiikan harjoittajista.
On mielenkiintoista palauttaa
mieleen Fukuyaman pari vuotta vanhat ”Identiteetti”-kirjassa esittämät arviot
ja verrata niitä tämän päivän vallitseviin näkemyksiin identiteettipolitiikasta.
Olen itsekin kirjoittanut näissä
blogikirjoituksissa identiteettipolitiikasta. Esimerkiksi 26.10.2018 kirjoituksessa ”Populismista ja
antipopulismista” pohdiskelin asiaa seuraavasti:
”Onko sinänsä arvokas liberaali ajattelu tunkenut liian ärsyttävästi läpi? Onko
itsetyytyväinen liberaalidemokratia muodostunut joillekin järjestelmän
negatiivisten piirteiden ilmiasuksi? Onko demokraattinen edistys kääntynyt
itseään vastaan? Ovatko liberaalirattaiden kärryiltä pudonneet tulleet
vihaisiksi ja pyrkivät nyt kääntämään kärryjen suunnan?”
Ja vielä samassa yhteydessä:
”Ettei siis tulla (koskien identiteettivajeesta
kärsiviä) nähdyksi? Ettei siis tulla ymmärretyksi? Ettei siis tulla
kunnioitetuksi? Nämä ovat hankalia kysymyksiä ihmiselle – kuten tämän
kirjoittajalle – joka on ehkä hiukan naiivisti kuvittelut liberaalidemokratian
pysyvän vahvana läntisissä demokratioissa.”
:::::::::::::::::::::
”Identiteetti”-kirjan kirjoittamisen
katalysaattoriksi Francis Fukuyama nimeää itsensä Donald Trumpin. Trump näytti
tarjoavan aluksi vaihtoehdon - vahvan johtajan mallin – poliittisten puolueiden
monia turhauttavan kilpailun sijaan. Vahvan johtajan tavoitteellisena haaveena näytti olevan pyrkimys yhdistää kansa.
Trump on ollut kuitenkin kaukana vahvasta kansan yhdistäjästä. Hänestä ei ole
siihen ollut, päinvastoin hän on lietsonut eripuraa. Ehkä lähelle tätä kansanyhdistämispäämäärää
pääsi Franklin Delano Roosevelt vuoden 1932 jälkeen. Rooseveltin ”New Deal -aikaa”
kesti kaksi sukupolvea.
Fukuyaman ei ole tarvinnut tarkistaa
kriittistä käsitystään Trumpista. Mitä hän
sanoi tarkalleen ottaen kirjassaan vuonna 2018? ”Luonteen osalta oli vaikeaa kuvitella
yksilöä, joka olisi soveltunut häntä
vähemmän Yhdysvaltojen presidentiksi”. Ja edelleen: ”Häneltä puuttuivat kaikki
suuren johtajan hyveet – perusrehellisyys, luotettavauus, pätevä arvostelukyky ja
omistautuminen julkisille asioille sekä ominaisuuksia luotsaava moraalitaju”.
Identiteettipolitiikan näkökulmasta
Trump on – konservatiivi Fukuyaman pettymykseksi - mitä selvin populistinen
nationalisti. Fukuyama murehtii paitsi autoritaarisesti hallittujen maiden kasvua
(Kiina, Venäjä, Filippiinit, Unkari, Puola jne.) niin myös kahden liberaalin
demokratian, USA:n ja Englannin (brexit) kääntymistä pois liberalismista kohti
nationalismia.
Fukuyama torjuu yksioikoiset
mielipiteet koskien ”Historian loppua”. Ensinnäkään hän ei ollut kirjaa
kirjoittaessaan niin jyrkkä mielipiteissään,
kuin mitä jälkikäteen on haluttu sanoa. Hän jätti lukuisia varauksia
liberaalin demokratian voittoa koskien. Fukuyama oikoo arvostelijoidensa käsityksiä seuraavasti: ensinnäkin ”sanalla `loppu´ ei tarkoitettu ”Historian loppu
-teoksessa” `päättymistä´ vaan `kohdetta´ tai `päämäärää´”, toisaalta hän
huomauttaa, että alkuperäisen esseen otsakkeen perästä on jäänyt huomiotta
siinä oleva kysymysmerkki. Selittelyä? Ehkäpä,
mutta ainakin voidaan sanoa, että Fukuyama on totuuden epäilijä ja etsijä.
Toiseksi Fukuyama auliisti myöntää, että
hänen alkuperäinen arvionsa tulevaisuuden kehityksestä on vähintäänkin
liioiteltu. Liberaali demokratia ei ole ollut läheskään niin lyömätön
vaihtoehto kuin Fukuyama luuli. Hän on parannellut useissa teoksissa arvioitaan
vanhoista näkemyksistään, ja jatkaa niiden uudelleenarviointia ”Identiteetissä”.
Oikoessaan arvioita ”Historian lopussa” esittämistään hän luo
tilaa uusille arvioille liberaalista demokratiasta luopuneiden maiden identiteettipolitiikasta. Fukuyaman
teksti kiertyy lopulta aina Friedrich Hegelin ajattelun ympärille: Hegelille
ainoa järkiperäinen ratkaisu on halu tulla tunnustetuksi, joka tapahtuu jokaisen ihmisen universaalin arvon
tunnustamisen kautta. Juuri tämä on liberaalin demokratian haaste: sen on
pystyttävä liberaalin demokratian keinoin (”nykyistä universaalimmilla
tavoilla”) luomaan edellytykset tulla tunnustetuksi. Muutoin joudumme kärsimään
vastentahtoisesta identiteettipolitiikasta, josta on syntynyt vaihtoehto
liberaalille demokratialle.
Identiteettikäsitykset eivät ole
vain vaihtoehto liberaalille demokratialle vaan kulttuurirajat ylittävä
välttämättömyys, joka kertoo halusta tulla tunnustetuksi. Sama koskee
arvokkuuden vaatimusta. Juuri tämän takia haaste liberaalille demokratialle on
niin suuri: identiteettipolitiikalla on syynsä! Ajatellaanpa vaikka Ranskan
suuren vallankumouksen tavoitteita!
Liberaali demokratia perustuu mm.
tasa-arvoon ja valinnanvapauksiin. Valitettavasti näitä on alettu pitää
itsestäänselvyyksinä demokratioissa. Rutinoituminen saattaa johtaa joidenkin
mielestä demokratian yhdentekevyyteen.
Identiteettipolitiikka synnyttää
itse dynamiikkansa, koska kaikki
(etniset, sukupuoleen perustuvat jne.) ihmiset muodostavat ryhmiä, joilla on uhriksi joutumisen kokemus, ja joilla on tarve identiteettiin. Modernisaatiossa
”kaikki” identiteetin vaihtoehdot ovat läsnä! Juuri tämä yhteiskunnan piirre –
jatkuvasti muuttuva maailma - saattaa tehdä jotkut yksilöt ja ryhmät
onnettomiksi: haikaillaan ”vanhaa hyvän ajan” yhteisöllisyyttä. Juuri näitä
ihmisiä identiteettipoliitikot käyttävät hyväkseen: teitä on petetty, seuratkaa
meitä!
Tunnetuin tällainen modernisaatio
on globalisaatio, tai sitä lähempänä EU: kansallisvaltiovaltio luhistuu,
epäonnistuu, kuuluu viesti! Mikä siis apuun ahdistuksessa? Vastaus voisi olla, että ihmisillä on monia henkisesti helpottavia
vaihtoehtoisia identiteettejä (sukupuoli, työpaikka, rotu, koulutus, kansallisuus…..)
ahtaampien identiteettien sijasta. On myös mahdollisuus luoda laajempia ja
yhdistävämpiä identiteettejä. Parhaassa tapauksessa eri asioita positiivisella
tavalla yhdistellen luottamus liberaaliin demokratiaan kansalaisten keskuudessa lisääntyy.
Vasemmalla ja oikealla on eräitä
kipupisteitä, jotka
identiteettikeskustelussa kannattaa tuoda esille: monikulttuurisuuden
korostamisella helposti vähätellään maahanmuuttajien kansalliseen kulttuuriin
integroimisen merkitystä. Assimiloituminen ei ole monissa tapauksissa käytännössä
onnistunut. Populistisessa oikeistossa taas
haikaillaan taaksepäin sellaisen kansallisen kulttuurin perään, jota ei ole
enää olemassa.
EU:ta koskevaan
identiteettikeskusteluun Fukuyama hakee ratkaisuja, jotka tuntuvat hiukan irrallisilta ja
teoreettisilta. Fukuyama itsekin on skeptinen 28 jäsenmaan yhteisten liberaaleja
demokratioita ja identiteettejä koskevien menettelyjen suhteen. Usko tuntuu
horjuvan.
Maahanmuutto on elimellinen osa
identiteettikeskustelua. Fukuyaman väitteen mukaan oikeisto pyrkii
lakkauttamaan maahanmuuton kokonaan ja vasemmisto vaatii rajoittamatonta
velvollisuutta ottaa siirtolaisia vastaan. Nämä argumentit eivät ainakaan
Euroopan liberaaleissa demokratioissa pidä
paikkaansa. Kaiken kaikkiaan
Fukuyaman konservatiivinen näkemys suosii amerikkalaista näkökulmaa.
Fukuyama ottaa kantaa Barack Obaman
Affordable Care Actin (ACA) puolesta.
ACA:n vastustajat yrittävät lavastaa sen identiteettikysymykseksi (musta
presidentti auttaa muita mustia). Tosiasiassa monet hyötyjät ovat maaseudulla
asuvia köyhiä valkoisia. Identiteettipolitiikka on vaikeuttanut ACA:n
kaltaisten hankkeiden läpimenoa.
Lopuksi Fukuyama tarttuu
oleelliseen muutokseen ideologisissa ja poliittisissa voimasuhteissa, kun hän toteaa, että ”vanhaa valtaa”
edustavat keskusta-vasemmisto- ja keskusta-oikeistopuolueet ja uutta identiteettikysymyksistä nousevat puolueet.
Ollaan haasteiden edessä. Ristiriidat
uusien ja vanhojen poliittisten voimien kesken ovat usein jyrkempiä kuin ”vanhojen
puolueiden” aikaan.
Internetin läpimurto kaikkine
seuraamuksineen on hyödyttänyt enemmän populistisia tahoja kuin perinteisiä
puolueita. Some on suosinut identiteettiryhmiä. Tämä on näkynyt erityisesti
autoritaarisesti johdettujen maiden
kansannousuissa, mutta myös oikeistolaisten identiteettiä korostavien tahojen
toiminnassa demokratioissa. Some on pirstonut identiteettiryhmiä pienempiin
osiin ja mahdollistanut väärän ja valheellisen tiedon levittämisen ennenkuulumattomalla tavalla. On syntynyt
lukuisa määrä lisää identiteettiryhmiä.
Fukuyama päättää kirjansa arvioon
ja ennustukseen, että ”nykyinen maailmamme liikkuu samanaikaisesti kohti
vastakkaisia dystopioita: yhtäältä kohti hyperkeskittymistä ja toisaalta kohti
loputonta sirpaloitumista”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti