Jari Moberg on kirjoittanut teoksen ”Sadoin sähkökitaroin”.
Alaotsakkeena on ”Suomalaisen rautalankamusiikin historia”. Mobergin kirja on
eräänlainen rautalangan käsikirja, josta löytyvät musiikin keskeiset sisällöt
ja kehityskulut. Kaiken kaikkiaan on erinomainen asia, että monien rautalanka-ajan muusikoiden vielä
eläessä on saatu tällainen kirja aikaiseksi. Itse rautalankakausi, sen
kulta-aika, kesti vain hetken 60-luvun alussa, mutta Moberg on käsitellyt
aihetta laajalti esihistorioineen ja nykyaikaan ulottuvine elvytyksineen. Keskityn
ohessa kaikkein kuumimman ajan rautalankavillitykseen, jonka koin itse ollessani
vähän toisella kymmenellä. Mobergin kirjasta näkyy tietty viimeistelemättömyys
pienine virheineen, mutta pääasia eli
historian kirjaaminen onnistuu riittävällä tarkkuudella.
Kirja on täynnä valtavan kokoisia mustavalko- ja värikuvia,
joita vaivaa paikoin suttuisuus, mutta ne ajanevat tarkoituksensa. Ja olihan musiikkikin
oli vakavan harrastamisen ja
ammattimaisen soittamisen välimailla.
Heräsin itse populaarimusiikkiin
joskus vuonna 1962, kuten olen eräässä aiemmassa blogikirjoituksessa todennut. Aihetta
on käsitelty tai sivuttu monissa aiemmissakin kirjoissa. Olen näissä
blogikirjoituksissani käsitellyt rautalankamusiikkia viimeksi vuonna 2013. Silloin arvioin Arto Vilkon kirjaa ”Emmaa etsimässä” (Back to
the Sixties ry). Tuon kauden monet ohittavat kuriositeettina suomalaisen kevyen
musiikin historiassa. Mutta onko siihen aihetta? Vuonna 1962 elettiin tämän
musiikkilajin nousun aikaa ja listoille rautalanka ilmestyi vuoden 1963
puolella. Sitten tulikin vastaan Beatles ja lauletun pop-musiikin kausi vuoden
1963 syksyllä. Rautalanka menestyi hetken britti-invaasion vanavedessä, mutta kaiken kaikkiaan kukoistuskausi jäi
todella lyhyeksi.
Minua kiinnostaa erityisesti historiaprosessien
alkuvaiheet, mistä kaikki oikein alkoi? Tässä mielessä ”Sadoin sähkökitaroin”
antaa vastauksia kysymyksiini ja täyttää
odotukset. Rautalankamusiikkiin sisältyi jotain erityistä: se oli hyvin nuorten
soittajien musiikkia hyvin nuorille. Soittajavirtuoosien alut ottivat hetkeksi tilaa ammattilaisilta…..
Käsityötunneilla eräät
luokkakaverini tekivät itse sähkökitaransa. Buumi oli siis melkoinen. Radion
vähäinen nuorisomusiikin tarjonta oli selkeä puute, mutta harvoista vaihtoehdoista
valikoitui suosikikseni Ruotsista kopioitu ”Kahdeksan kärjessä”, jota seurasin intensiivisesti vuosina 1962-63.
Moberg tekee melkoisen palveluksen musiikin historiasta kiinnostuneelle
julkaisemalla rautalankakauden Kahdeksan kärjessä -listat aikaväliltä 1/1963-12/1963,
joiltakin osin ensimmäistä kertaa. Kaikkien aikojen rautalankaklassikko, The
Soundsin ”Emma” ilmestyi listalle
helmikuussa 1963 (siitä lisää myöhemmin). Listat olivat tuona vuonna sekoitus
rautalankaa ja versioita viihdeklassikoista sekä ajan alkuperäisistä ja käännösiskelmistä.
Rautalankakappaleista erottuvat ”Emman”
ohella The Strangersin mainio ”Kolme kitaraa”, The Soundsin ”Kulkuri”
(oma silloinen suosikkini) ja The Esquiresin ”Juokse sinä humma”. Mutta oli
paljon muitakin. Punaisena lankana kappalevirran läpi kulki Ruotsista tuotu
muoti-ilmiö, kansanlaulujen tai vanhojen iskelmien uudet sähkökitarasovitukset.
The Soundsin hieno ”Mandschurian
Beat” oli kova hitti Japanissa, jonka sähkökitarahistoriaan Moberg perehdyttää
kirjassa tarkoin. Japanilaiset innostuivat kitaramusiikista hieman myöhässä, mutta omaksuivat sen sitten ”tautina”.
Väitetään, että Mandschurian Beatia myytiin Japanissa vähintään satoja tuhansia
kappaleita ellei peräti miljoona kappaletta. Amerikkalainen rautalankayhtye The
Ventures teki tästä musiikista Japanissa
jotain erityistä. Hetken aikaa Soundsin pojilla oli mahdollisuus läpimurtoon
Japanissa , mutta poikien vanhemmat estivät 15-vuotiaiden nuorukaisten koulun
keskeyttämisen.
Mistä sähkökitaravillitys
käynnistyi? En perkaa tässä sähkökitaran historiaa, vaan keskityn
rautalankakeskeiseen musisointiin. Välittömät vaikutteet tulivat Ruotsista. Ruotsalaiset
yhtyeet menestyivät jo vuonna 1962 toimien mallina suomalaisille. Niinpä Suomessa vastaanottavimpia olivat
suomenruotsalaisten perheiden noin 15-vuotiaat nuoret. En ole tästä aivan varma, mutta ainakin yhtyeiden jäsenten nimet
ovat kovin ruotsalaisvoittoisia. Se oli sen ajan kansainvälistymistä!
Ruotsalaiset Spotnicks, Adventurers
ja Violents menestyivät myös manner-Euroopassa.
Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että The Ventures (”Walk Don´t Run”) ja The Shadows (”Apache”)
ovat rautalankamusiikin isä ja äiti. Molemmat mainitut kappaleet ovat
vuodelta 1960 käynnistäen koko buumin. Shadows oli varsinainen
hittitehdas Englannissa. Soundsin pojat löysivät varhain varsinkin Venturesin.
Moberg väittää, että ensimmäisen suomalaisen rautalankakappaleen kitaroi kuitenkin
ikoninen studiomuusikko Heikki Laurila vuonna 1961.
Rautalankamusiikin läpimurtoa
edisti samanaikainen twistinvaasio, joka
sopi hyvin rautalangan pariksi.
On jännittävää seurata rautalangan
läpimurtoa. Kirja antaa tähän hyvät eväät. Sähkökitaramusiikista kiinnostuttiin,
koska tiedonvälitys TV:n myötä parani noina vuosina huomattavasti. Kuunneltiin
paljon ulkomaisia radioasemia. Oli myös aktiivisia levyjen keräilijöitä; kuunteleminen jaettiin ystäväpiirissä.
Musiikin tekemisen haasteet olivat
kokonaan oma juttunsa. Oli vaikeuksia saada kitaroita, vahvistimia,
kaikulaitteita, rumpuja….. Ja sitten oli vielä hintarasite. Erikoisasemassa
olivat Strangersin Jussi Itkosen kaltaiset entusiastit, jotka vanhempiensa
avustuksella kävivät hakemasta välineet Englannista. Mutta ei briteiltäkään
saanut kaupasta soittimia noin vain. Myös Englannissa olivat päällä toisen maailmansodan
jäljiltä tuontirajoitukset. Stratocasterit piti koota englantilaisilla tehtailla
tuontiosista. Rahaliikenne oli oma lukunsa, reitti avautui Ruotsin kautta ja
sitten piti ohittaa vielä tulli…... Ei ihme,
että osa harrastelijoista vuoli itse kitaransa puukäsitöissä.
Polkua tähteyteen tasoitti Soundsin
osalta poikien aiempi viulunsoiton opiskelu. Kitarat saatiin joululahjoiksi
vuonna 1961.
Kaiken kaikkiaan sähkökitarasoiton pioneerityöstä
jää upea kuva. Soittajat vaihtuivat yhtyeissä tiheään, mutta tulostakin syntyi.
Pian Sounds, Strangers ja Scaffolds ja monet muut esiintyivät mm. koulujen
konvissa. Ensimmäinen suomalainen rautalankabändi, joka pääsi levyttämään oli The
Savages (1962). Muita pidemmällä oli kuitenkin The Strangers, jolla oli oikeat
esiintymisasut, ja joka pääsi esiintymään TV:ssä ja tekemään elokuvamusiikkia
(”Vaarallista vapautta”). The Strangers kuitenkin missasi varhaisen vaiheen
levytysmahdollisuudet, johtotähdeksi nousi Peter Ekmanin, Bobi Söderblomin,
Henrik Granön ja Johnny Liebkindin The Sounds. Vielä vuoden 1962 puolella seurasi
TV-esiintyminen ja isoja keikkoja…. ja paljon treenaamista.
Uusia bändejä syntyi tuhkatiheään.
Edellä mainittujen The Savagen ja The
Scaffoldsin lisäksi tunnetuimpia olivat The Esquires (Raittisen
veljekset, Bergströmin veljekset), The Blazers,
The Avengers, The Destroyers…. Yhtyeiden
varustetaso parani vuoden 1962 kuluessa ja edelleen vuonna 1963. Fender
Stratocaster ei ollut enää harvinaisuus.
Pohjoismaiset kitarabändivieraat
piristivät vierailuillaan. Erityisesti tanskalainen The Clifters ihastutti
soittotaidollaan. Mutta osasivat suomalaisetkin: The Sounds oli
vuodenvaihteessa 1962/63 aivan valmis bändi ottamaan levytyshaasteita vastaan. ”Emma”
odotti tekijäänsä…. Kappaleen
harjoittaminen esityskuntoon tapahtui Peter Ekmanin vanhempien mökillä
joululomalla 1962: ”Soittolaitteet vietiin hevosella (!) jään yli ja alkuun vain lämmitettiin mökkiä”.
”Emma” julkaistiin tammikuussa 1963,
tarkasta päivästä kiistellään edelleen. ”Emman” äänitysten yhteydessä
valmistuivat myös ”Mandschurian Beat”, ”Golden Earrings” ja ”Night Run”.
Moberg ylistää ”Emman” rautalankaversion
rakennetta, varsinkin sen alkua ja loppua,
joihin on saatu vetävä ”koukku” mukaan. Johnny Liebkind osoittautui
oivaksi sovittajaksi. ”Emmasta” tuli Kahdeksan kärjessä -menestyksen jälkeen
kaikenlaisten listojen ykköshitti, joka möi 20 000 kappaletta. Moberg
analysoi ”Emman” juurta jaksaen
kirjassaan. Soundsin menestys johti bändibuumiin. Kaikki levy-yhtiöt halusivat
päästä palaselle.
”Emma” on myös symboli tangon –
joka eli tuohon aikaan nousuhuumaa - ja rautalankamusiikin kaksintaistelulle
listoilla 1962-1964. Molemmat taisivat nousta
ja hiipua tällä ajanjaksolla…..
Musiikillisesti vuosi 1963 oli
rautalangan juhlaa. Ilmestyiväthän silloin mm.
The Strangersin ”Kolme kitaraa” ja The Soundsin ”Kulkuri”. Kolme kitaraa
meni Kahdeksan kärjessä -ykköseksi pitkäksi aikaa ja Kulkuri oli varsinainen
kestohitti.
Vuoden 1963 kesä oli rautalankakeikkojen kesä. The Sounds
ja monet muut olivat huippukysyttyjä. Strangers poikkesi muista ja lähti
peräti Euroopan-rundille esiintyen mm. Rivieralla ja ilmeisen hyvällä menestyksellä! Mutta koulu kutsui syksyllä!
Myös levyjä julkaistiin kesällä
1963 runsaasti, mm. Soundsilta ilmestyi single
”Muurari”/”Yksinäinen kitara”. Yksinäinen kitara on oikeasti ”Olen kuullut on
kaupunki tuolla”. Monet pitävät sitä Soundsin parhaana biisinä.
Syksyllä 1963 rautalangan menestys
levymyyntilistoilla jatkui laajalla rintamalla, vaikka uuden viehätys jo
haalistui. Samoihin aikoihin kitarakokoonpanot eivät tahtoneet pysyä kasassa.
Esimerkiksi Sounds koki isoja miehistönmuutoksia (Bobi Söderblomin lähtiessä
Raittisen veljekset tulivat sisään) syksyllä 1963. Samalla rautalangan osuus
väheni yhtyeen ohjelmistossa merkittävästi. Laulettu pop nousi suosioon. Johnny
Liebkind julkaisi ensimmäisen oman singlen,
”Hymyhuulet”.
Siirtyminen rautalankabändeistä
laulubändeihin tapahtui asteittain vuoden 1964 aikana loppua kohti kiihtyen.
Ajoittain laulettuakin materiaalia kutsuttiin ”rautalangaksi” tai
”kitaramusiikiksi” ja kaikenlaisia yhtyeitä ”rautalankabändeiksi”. Olen tässä
kirjoituksessa rajannut puhdasoppisesti laulubändit käsittelyn ulkopuolelle.
Rautalangan suosio ei katkennut
yhtäkkisesti, se hiipui hiljalleen. Yksi kappale kuitenkin joudutti rautalangan
menestyksen heikkenemistä: Beatlesin ykköshitti Suomessa ”Twist And Shout”
marraskuussa 1963 sai bändit etsimään laulusolisteja kokoonpanoihin. Yksi
aikakausi alkoi olla ohi, mutta rautalanka ei kadonnut mihinkään vuosikymmeniin.
Sillä on edelleen kuulijakuntansa ja oma
lukunsa ovat 2000-luvun lauletun popin kitaristit, jotka ammensivat ja ammentavat
voimaa 60-luvun kitarasaundeista.
Kuusikymmentäluvun kitaramusiikki
alkaa olla hyvin dokumentoitu. Jari Mobergin kirja on arvokas osa tätä työtä
samoin kuin 10-osainen levysarja, johon on taltioitu kaikki 60-luvun
rautalankalevytykset. Levysarjan ovat koonneet Hannu Nyberg, Olle Salo ja Jari
Moberg.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti