Hesari ja Kanava-lehti käsittelevät demokratiaa uhkaavia
voimia ja sen itsepuolustusta tuoreissa artikkeleissa. Olen pitänyt aihetta
esillä näissä kirjoituksissa vuosien ajan. Siksi on hyödyllistä avata muiden
käsityksiä ja verrata omiini.
Demokratia on ollut vastatuulessa viime vuosina monissa osin
maapalloa. Siksi on ollut ilahduttavaa havaita että autoritarismin
vastaliikkeitäkin on noussut puolustamaan kansanvaltaista järjestelmää. Ihmisen
mielikuvitus on loihtinut käyttöön myös järjestelmiä, jotka ovat puoliksi itsevaltaisia ja puoliksi
demokraattisia. Ainakin niillä on pyritty luomaan käsitys, että ne täyttävät
niukasti demokratian tunnusmerkit.
Hesarin Heikki Aittokoski luo 20.9.2020 artikkelissaan historiakatsauksen
demokratian vaiheisiin professori David Stasavagen tuoreen kirjan ”The Decline and Rise of Democracy” avulla.
Hyvä, että otsakkeessa mainitut sanat ”rappeutuminen” ja ”nousu” ovat tässä järjestyksessä! Viittaan
tässä yhteydessä vain ohuesti Aittokosken artikkeliin. Pääviesti on, että
demokratia ei ole niin tuore tulokas hallitsemisen markkinoilla kuin usein
luullaan. Sitä on menneinä vuosisatoina tai jopa vuosituhansina kokeiltu siinä
kuin itsevaltiuden eri muotoja. Historian oppikirjat tahtovat käsitellä
aiheitaan sankarihallitsijoiden kautta, jotka usein olivat itsevaltiaita. Siksi
kuvamme painottuu diktaattorivetoisiin järjestelmiin.
Stasavagen mukaan demokratia on ollut laajalle levinnyttä
historian saatossa jopa aivan sen varhaisvaiheissa. Siksi voisimme perustella
itsellemme, että nykyisin välillä
vyörytykseltä kuulostavat demokratian kumoamispyrkimykset ovat saaneet tehokkaita vastavoimia nyt ja
varhemmin. Demokratiatyyppisiä rakenteita löytyy hyvin yllättäviltä
tahoilta, kuten 1500-luvun Meksikosta ja
vielä sitä paljon kauempaa Mesopotamiasta vain muutaman mainitakseni. Stasavage
erottaakin varhaisen ja modernin demokratian toisistaan.
Moderni demokratia on edeltäjiään huomattavasti monimutkaisempi
rakenne. Se alkoi kehittyä hitaasti viimeisten parin kolmen vuosisadan aikana.
Monet kokeilut epäonnistuivat. Stasavage toteaa, että ”sivilisaation paradoksi
on siinä, että edistys mahdollistaa itsevaltiuden tehokkaamman toiminnan”! Eli demokratiaan on sisälle rakennettu sen
vastavoima, koska demokratia itsessään tukee sivilisaation kehittymistä.
Nykypäivän esimerkkinä tulee mieleen Kiina.
Mutta kumpi vaihtoehdoista pääsee niskan päälle ? Järjestelmä pysyvyyden ytimenä Stasavage
pitää sitä, kumpi kahdesta hallintovaihtoehdosta
on saanut hallintobyrokratian toimimaan tehokkaammin aikaisemmin.
Euroopan moderni demokratiakehitys 1900-luvulla eteni
useammassa aallossa, ensimmäinen pysähtyi ensimmäisen maailmansodan
jälkeen, toinen aalto seurasi toisen
maailmansodan jälkeen ja kolmas vuoden 1989 jälkeen. Viime mainittu on
osoittanut haurauden merkkejä, joka osoittaa,
että demokratia on haasteiden edessä. Kuitenkin moderneissa
demokratioissa elävien määrä on Stasavagen mukaan koko ajan – mutta portaittain
– lisääntynyt. Tämä osoittaa, että
demokratian itsepuolustus on toiminut. Eri asia on, täyttävätkö kaikki demokratioiksi luetut valtiot
kansanvallan kriteerit. Tuskinpa.
Aittokoski lainaa Stasavagea, joka sanoo: ”Ei pidä vain kysyä kestääkö
demokratia. Meidän täytyy myös kysyä, olemmeko tyytyväisiä siihen demokratiaan, joka kestää.
:::::::::::::::::::::::::::
Kanavalehden numerossa 6/2020 demokratian itsepuolustusta
käsittelee dosentti Aarne Mattila
artikkelissa ”Demokratian pitää taas
ryhmittyä itsepuolustukseen”. Hän käsittelee demokratiaa sekä kansainvälisinä
että kansallisina rakenteina. Yksi
nykymaailman ratkaisemattomia kysymyksiä on suurten kansainvälisten
organisaatioiden (YK, Maailmanpankki, IMF, WHO …..) huono sopeutuminen
nykymaailman toimintaperiaatteisiin. Mattila sanoo niiden rakentuneen
erilaiseen maailmaan, kuin missä nyt
eletään ja on tietenkin tässä oikeassa. Hiukan yllättäen Mattila sanoo EU:n
olevan näistä sopeutumiskelpoisin. Pandemia osoitti, että EU:ssa kukin valtio keskittyi aluksi
hoitamaan tautia kansallisvaltion puitteissa, kunnes havaitsi yhteistoiminnan
mahdollisuudet. Pandemian lisäksi yhteistyötä vaativat ilmastonmuutos,
muuttoliikkeet ja pakolaisongelma ja monet muut asiat. Käytännössä näissä
asioissa on kuitenkin korostunut kansallisvaltioiden tekemä työ.
Teknologinen kehitys ja siihen kiinteästi perustuva talous
ovat myös demokratialle epävakautta tuovia paradigman muutoksia. Globalisoitumisen myötä koko maailma kietoutuu
teknologiseen muutokseen. Vauraus ja epävakaus lisääntyvät samaan aikaan.
Erityisesti aiemmin niin mahtava keskiluokka on nyt putoamisvaarassa johtuen
aiemmin voimassa olleen teollisen tuotantomuodon massakäytöstä, joka sisälsi
kokoaikaisia pysyviksi ajateltuja työsuhteita.
Työvoiman käyttö
pirstoutui ja muuntui, kun laajamittainen tietokoneistuminen tapahtui ja
tietokoneet liitettiin verkkoon. Työsuhteet muuttuivat osittain kokoaikaisista
osa-aikaisiksi. Samaan aikaan tuotanto
kansainvälistyi. Mattila vertaa järistystä
Karl Marxin näkemään teolliseen ja kapitalistiseen tuotantomuotoon
siirtymiseen.
Keskiluokan aseman muutoksen lisäksi murros synnyttää
superrikkaita, hyväpalkkaisia asiantuntijoita ja valtavan määrän pienipalkkaisia
palvelualan työpaikkoja. Työ muuttuu epävakaaksi. Alhaisen tuottavuuden
palvelusektori on niin laaja, että se alentaa potentiaalista kokonaistuottavuuden
tasoa dramaattisesti.
”Vanhassa järjestelmässä
työmarkkinamekanismi rakentui teollisuusyhteiskunnan homogeenisten
työntekijäryhmien pohjalle”, kuten Mattila toteaa. Myös toimihenkilöt ja
virkamiehet tulivat soveltuvin osin saman järjestelmän piiriin.
Työmarkkinamekanismi on haasteiden edessä,
kun toimialat ja osaamistarpeet muuttuvat heterogeenisemmiksi. Paine
työsuhteiden joustavoittamiseen kasvaa. Työantajien ja työntekijöiden etujen
yhteensovittaminen nousee keskiöön.
Kaikki edellä esitetty aiheuttaa painetta muuttaa työ-
ja sosiaalilainsäädäntöä vastaamaan
muuttuneita olosuhteita työpaikoilla. Työnantajien
näkökulmasta työstä maksettavaa palkkaa ei saisi kuormittaa kohtuuttomilla kustannuksilla ja
työntekijöiden puolelta pyritään välttämään työsuhteeseen hiipiviä palkanalennusmekanismeja.
Viisikymmentä- ja
kuusikymmentäluvuilla luoduissa järjestelmissä työttömyys-, työkyvyttömyys- ja
eläketurva sidottiin työsuhteeseen. Työnantaja otti kontolleen merkittäviä
vastuita. Oletuksen oli, että työsuhteet pysyivät vakaina. Työnmurrostilanteessa
etuja koskeva työsuhdekytkös heikkenee vähitellen. Valtion rooli on keskeinen,
koska sille lankeaa monien työsuhteeseen liittyvien kytkösten
kustantaminen. Niitä ei enää
kilpailusyistä haluttaisi
sisällyttää yritysten palkkauskustannuksiin.
Pääoman globaalit liikkeet tuovat omat haasteensa, koska
suuryritysten menettelyt aiheuttavat veropohjaan vaikeasti paikattavia aukkoja
eikä ole helppoa päästä kansainvälisiin sopimuksiin verotuksen tasosta. Valtiot
hankkivat verotuksellisia kilpailuetuja omaan maahan sijoittuville yrityksille.
Uudet työnteon muodot aiheuttavat paineita joustavoittaa
työaikoja ja työsuhteen ehtoja. Muun muassa etätyö on sattuneesta syystä tullut
osaksi työsuhdetta entistä laajemmin.
:::::::::::::::::::::::::::::::::..
Mitä seuraamuksia tällä kaikella on demokratian
toteutumiseen? Mattila esittää liberaalidemokratioiden toimintamekanismien
joustavoittamisen vaihtoehtona melko suoraviivaisesti autoritaarista
järjestelmää ”Kiinan tapaan”. Toiseksi vaihtoehdoksi Mattila esittää Venäjän,
Turkin ja Unkarin malleja. Molemmissa järjestelmävaihtoehdoissa jyrkät
muutokset näyttävät olevan kivuttomammin toteutettavissa kuin liberaaleissa
demokratioissa. Monissa autoritaarisissa järjestelmissä on rakennettu nipin napin päivänvalon kestävä ”demokraattinen kate” kansakunnan halujen ja
toiveiden päälle.
Kysymys on siitä, pystyykö autoritaarisen järjestelmän
suoraviivaisuus ja tehokkuus peittämään järjestelmään väkisinkin sisältyvät
kansanvallan puutteet ja hyväksyvätkö kansalaiset demokratiavajeet. Näyttää
siltä, että järjestelmistä hyötyjät ovat autoritaaristen systeemien puolella ja
niiden takia häviävät ovat oppositiossa. Luonnollisesti on ihmisiä, jotka myös periaatesyistä vastustavat demokratiarajoitteita
ja heitä saattaa olla lisääntyvässä määrin, kun autoritaarisista käytännön
toimista saadaan näyttöä.
Tietenkin on kysymys myös esimerkiksi EU:hun kuulumisen
typpisistä sitoumuksista. Kuinka kauan läntiset liberaalit demokratiat sietävät
järjestelmärikkureita ja hyväksikäyttäjiä? Rahanjakomekanismeihin sisältyy mahdollisuus
painostaa tottelemattomia demokraattisten prosessien vahvistamiseen, mutta EU:n
yhtenäisen kannan läpivienti voi tuottaa kohtuuttomia vaikeuksia. Se lienee
kuitenkin välttämätöntä ajan mittaan.
:::::::::::::::::::::::::::.
Liberaali demokratia menestyy rauhallisissa olosuhteissa.
Sen päämääriin kuuluu tai tulisi kuulua sovintoon perustuvat ratkaisut. Tämä on
pienten, mutta lukuisten muutosten tie,
jossa tarvitaan kärsivällisyyttä. Tosiasiassa muutosten hitaus, ja aikakauteen sisäänrakennettu kärsimättömyys
lyövät toisiaan korville.
Selvää on, että edellä Mattilan kuvaamat työelämän ja
sosiaalisten linkitysten muutostarpeet ovat ilmeiset. Uudessa järjestelmässä (jos
järjestelmästä voidaan puhua) tulee olla kaksi lähestymistapaa, kansallinen ja
kansainvälinen (johtuen yleisestä globalisoitumisesta ja valtavista
pääomamarkkinoista). Käyttöön otettavan järjestelmän tulee perustua poliittiseen
päätökseen, työmarkkinajärjestöt eivät siihen pysty.
Kenellä on rohkeutta avata näkymä tulevaisuuteen? Ammattiyhdistyliike
käy viivytystaistelua, mihin sillä työntekijäpuolen edunvalvojana on täysi
oikeus. Mutta missä on muutosrohkeus? Työnantajapuolen tulisi myös tajuta suuret linjat, ja kompromissivalmiutta tulisi olla nykyistä
huomattavasti enemmän.
Tuskin koskaan päästään tilanteeseen, jossa demokratian
muutostrendejä pystytään ennakoiman likikään täysmääräisesti, siispä on
tyydyttävä mahdollisimman joustavaan, mutta samalla joutuisaan reagointiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti