Jutun ytimessä on väite, että filosofian yhteiskuntatieteellisen etsikkoajan
(1980-luku) on sivuuttanut fyysikko Kari Enqvistin fysiikkalähtöinen filosofia.
En ensi sijassa yritä keskittyä artikkelissa esille
otettuihin filosofian tämän hetken haasteisiin ja filosofiaan sinänsä, vaan koetan löytää yhtymäkohtia artikkelin sanoman ja omien pohdintojeni (blogikirjoitusteni)
välillä vapaasti assosioiden. Tulkitsen ohessa filosofian (ja filosofien)
käytön osaksi yleensä asiantuntijuuden käyttöä. Korkealuokkainen asiantuntijuus
sisältää aina syvällisen filosofisen näkökulman.
Meidän aikamme ei suosi tieteellislähtöistä, hitaasti ja
jäsennellysti johonkin kokonaisuuteen sulatettavaa uutta ajattelua. Aikamme ihmiset ovat liian
kärsimättömiä jaksaakseen pohtia syntyjä syviä. Tyydytään nopeasti sykkiviin
twitter-viesteihin, joilla usein saadaan aikaiseksi ärtynyt vastareaktio, johon
taas reaktionomaisesti vastataan. Tottuminen tällaiseen lyhytkestoiseen
mielipidepallotteluun loitontaa
tehokkaasti pitkäjänteisestä argumentoidusta pohdinnasta.
Olen monesti tuonut näissä kirjoituksissa esille asiantuntijuuden
muuttumisen. Lähtökohta, että jokaisella on mielipide, joka on ”oikea” – yhtä oikea kuin kenen tahansa mielipide - johtaa asiantuntijuuden
alennusmyyntiin. Kuka tahansa voi esittää - ja usein esittääkin - enemmän tai
vähemmän punnitun mielipiteensä. Myös kreditoidut asiantuntijat sortuvat
taistelun tiimellyksessä helppoihin ulostuloihin suoltaen ulos vähemmän
punnittuja mielipiteitä. Heillä on kysyntää,
ovathan he asiantuntijan maineessa. Kiusaus sanoa jotakin on suuri.
Asiantuntijuus ei ole aiemman vertaisesti kiinnittynyt
yliopistoihin. Erilaiset konsulttitoimistot ja ajatuspajat ovat vieneet tilaa
yliopistomiesten ja -naisten vanhalta reviiriltä. Usein kilpailevien
toimijoiden esiintymiskykykin on korkealla tasolla, joka toimii sanomisen vakuutena. Oman panoksensa
keitokseen tuovat julkisen sektorin erilaiset yhteisöt, joita käytetään aktiivisesti
asiantuntijalähteinä. Tässä on se hyvä
puoli, että ainakin kokonaisnäkemys saadaan monipuoliseksi tällä
toimijakirjolla.
Yliopistoja uhkaa sisäänlämpiävyyden vaara, jos yhteyksiä
ulkomaailmana ei aktiivisesti ylläpidetä. Näin on toki millä tahansa
elämänalueella. Yliopistojen tulisi kuitenkin olla eturintamassa uuden tiedon
hankinnassa ja luomisessa.
Artikkelissa Ilkka Niiniluoto toteaa, että meillä on ”pitkä osallistuvan
filosofian perinne”. Olisi vahinko, jos
aikana, jota elämme filosofit vetäytyisivät keskinäisiin yhteydenpitokanaviin
ja sivuun tapahtumien virrasta (jonka he varmaan kiistävät), jossa aika vaatii osallistumista.
Filosofien merkitys kasvaa,
kun siirrytään vaihtoehtoisten totuuksien maailmaan. Jos tavoitteeksi
asetetaan pyrkimys objektiiviseen
totuuteen, mikä mielestäni on itsestäänselvyys, niin tarvitaan jatkuvaa
uskonvahvistusta. Filosofit ovat tähän omiaan. Salaliittoja ja valheita
levittäviä tahoja vastaan on valjastettava
parhaat voimat. Tartuntapintaa huuhaalle on nettiaikakaudella
riittämiin. Helena Lindberg: ”En juurikaan näe (Suomessa) sitä, että filosofi
tarttuu (mihin tahansa) aiheeseen ja tarjoaa Helsingin Sanomille jutun”.
Ranskassa ja Saksassa ollaan paljon
aktiivisempia.
Vihapuheet, vastakkainasettelu ja yhteiskunnan polarisoituminen yleensä ovat
kaikki teemoja, joiden pitäisi aktivoida
filosofeja. Tarvitaan tahoja, jotka
selvittävät, mitä on tapahtumassa. Sara
Heinämaa kiteyttää: ”Filosofin tehtävä ei ole kertoa, mikä on hyvää ja totta,
vaan miten erilaiset näkemykset voivat erota ja mitä niillä on mahdollisesti
yhteistä”. Ongelma tahtoo olla, että vaaditaan selkeitä ja yksinkertaisia
vastauksia monimutkaisiin kysymyksiin. Kun näin ei tapahdu, etsitään vastauksia
taikauskosta. Thomas Wallgren epäilee, että syy on siinä, että ”moni asia
ylikuormittaa meitä”. On vain hyväksyttävä, että aina ei ole olemassa
vastausta. Yhdyn HS:n artikkelin kirjoittajan näkemykseen, että kaikissa
tapauksissa sivistys ja koulutus ovat valistuksen keskiset ja pysyvät arvot.
Vanha keino on parempi kuin pussillinen uusia: Sokrates opastaa etsimään oman ajattelun sokeita pisteitä ja
arvioimaan toisten ajattelua samaan aikaan kriittisesti ja ystävällisesti. Ohje
on pätevä edelleen, mutta näköjään vaikeasti noudatettavissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti