Kotimaisen politiikan vastinpariksi on selkeästi
muotoutuneet sdp ja perussuomalaiset. Ei niin, etteikö tämä vastakkainasettelu olisi näkynyt
ja aiemminkin, nyt se on vain syventynyt periaatteelliselle tasolle. Timo
Soinin aikana puolueet taistelivat vielä samoista äänestäjistä ja perussuomalaiset
oli luonteeltaan eri tyyppinen puolue kuin mitä se nyt on. Vaikka Soini
heitteli iskulauseitaan tiheään tahtiin ja
tarkoitushakuisesti, ei kaikkiin niihin kannattanut suhtautua pelkästään propagandan ilmauksina. Ainakaan niihin ei kannattanut suhtautua yliolkaisesti. Yksi näistä määritti
persut siten, että perussuomalaiset oli työväenpuolue ilman sosialismia. Se
osui ajankohtaan, jolloin vanha työväenluokkainen ajattelu oli muutoinkin liikkeessä
ja osin rapautumassa. Tarkoitan nyt työväkeä joukkoliikkeenä.
Jo varhain perussuomalaisia määritti konservatiivisuus, EU-kriittisyys,
maahanmuuttovastaisuus ja siihen oleellisesti liittyvä kansallismielisyys. Sdp
oli näitä agendoja vastaan jo aikojen alussa, mutta jollain tasolla yhteistyömahdollisuudet
olivat olemassa niin ristiriitaiselta
kuin se kuulostaakin. Sen jälkeen
puolueet ovat loitontuneet toisistaan, koska sdp:ssä vasemmistoliberalismi, kansainvälisyys,
työväenliikekeskeisyys ja EU-myönteisyys ovat pysynee vaikuttavina voimina ja
perussuomalaisilla edellä esitetyt luonnehdinnat ovat pikku hiljaa vahvistuneet ja kiteytyneet.
Ero puolueiden välillä on ainakin päälle päin selvä koskien
yhteiskunnan osallistumista palveluiden tuotantoon. Paremman puutteessa persut
syyttävät demareita sosialismista. Demareiden asteikolla perussuomalaiset ovat
puoluekartalla äärimmäisenä oikealla.
Puoluesuhteissa näen selvän eron sdp:n ja toisaalta
kokoomuksen ja keskustan välillä. Samaan aikaan, kun keskusta ja kokoomus eivät
ainakaan periaatteellisella tasolla torju yhteistyötä perussuomalaisten kanssa,
vallitsee demarien ja persujen välillä
syvä juopa.
Perussuomalaiset käy kaikkien rintamien sotaa kaikkia
keskeisiä kilpailijoitaan vastaan ja laskee sen varaan, että voimasuhteiden
muutos vaaleissa – perussuomalaisten eduksi -
pakottaa muut yhteistyöhön kanssaan. Historia on opettanut, että yhteistyösaumaa
saattaa löytyä pahimpienkin kilpailijoiden kesken, jos ei muuten niin
taktisessa mielessä, mutta nyt juuri tuntuu siltä, että yhteistyöpolku demarien ja persujen
välillä on tukossa. Helppoa ei tule yhteistyön harjoittaminen olemaan
porvaripuolueidenkaan kesken, mutta yksi vaali kaiken muuttaa voi!
Mielenkiintoista on,
että kun kokoomuksen johto taannoin - koettaessaan seurata politiikan markkinamuutoksia - yritti kääntää puolueen linjaa piirun puolikkaan
verran konservatiiviseen suuntaan , älähti liberaali siipi välittömästi. Tämä
viittaa siihen, että soviteltavaa löytyy
paljon ennen kuin kokoomus ja perussuomalaiset mahtuvat samaan hallitukseen.
Halla-ahon paineet ovat siinä, että tuleva – voitollinen – kuntavaalin tulos
huutaa hallitusvastuuta - miksi muuten politiikkaa tehtäisikään. Tästä aiheutuu
myös Halla-ahon tulkinta rinnastaa kuntavaalit ja eduskuntavaalit: epäluottamuslauseen
kuntavaaleissa jotakin hallituspuoletta
kohtaan pitäisi johtaa valtakunnan hallituksen
kokoonpanon muutoksiin. ”Toiveet” kohdistuvat keskustaan, siis siihen, että se vetää odotettavissa olevasta tappiollisesta
vaalituloksesta johtopäätökset. Kaikki ei kuitenkaan mene niin kuin
propagandaoppaassa sanotaan. Jos tämä
kupletin juoni toteutuisi , merkitsisi se
pitkähköstä perinteestä luopumista, jonka mukaan hallitus muodostetaan normaalissa
järjestyksessä pidettävien eduskuntavaalien jälkeen neljäksi vuodeksi kerrallaan sallien
pienehköt muunnelmat.
Suomen keskusta on ajautunut eräänlaiseksi väliinputoajaksi.
Kepu vuotaa pahasti perussuomalaisiin,
joiden poliittinen viesti on populistisen yksinkertainen, eikä pysty profiloitumaan entisten aikojen tapaan jo yhteiskunta- ja elinkeinorakenteen muutoksenkin takia.
Silti jää kuva, että vanhat kepulaiset ovat persuissa vain lainassa - paremman puutteessa.
Aiempi punamultayhteistyö on enää vaivoin synnytettävissä, koska keskusta on jakautunut jo Sipilän
aikaan liberaaliin ja konservatiivisen suuntaukseen. Keskusta-oikeistolaiset kombinaatiot
ovat yhtä vaikeita. Kokoomuksen seurassa kepu tuntuu kärsivät identiteettikriisistä.
Sipilän porvarihallituksen muodostaminen oli pitkään silmissä kiiltänyt näkymä (monien
mielestä vihdoinkin oikea ratkaisu!),
mutta ristiriitoihin sekin kombinaatio ajautui.
Voisiko vähemmällä hallita enemmän? Skandinaavinen
vähemmistöhallitusmalli ei tunnu hevillä kotiutuvan Suomeen.
Yksi demokratian
kriiseistä – meillä ja muualla
- on enemmistöhallitusten muodostamisen
vaikeus. Uuden keskisuuren puolueen, perussuomalaisten, ilmaantuminen ei
helpota ongelmaa, päinvastoin. Kun hallitus on saatu kasaan, alkaa kyräily jonkin paremman vaihtoehdon
puolesta. Perussuomalaiset yrittää luoda itsestään kuvaa konservatiivisena
järjen puolueena, mutta sortuu kerta toisensa jälkeen populistisiin äänenpainoihin
eikä vähiten heterogeenisen eduskuntaryhmän johdosta.
Parempi pari vanhaa vaihtoehtoa kuin pussillinen uusia: punamulta eri muunnelmineen tai sinipuna
ovat realistinen vaihtoehto myös
tulevaisuudessa. Kansakunta on porskuttanut eteenpäin hallituksen kokoonpanosta
riippumatta ja se on lopulta kaikkein tärkein asia.
::::::::::::::::::::::
Poliittisen polarisaation seurauksena sdp ja perussuomalaiset
ovat ajautuneet yhä kauemmaksi toisistaan. Niillä on selvästikin eri äänestäjät,
ainakin pääsääntöisesti. Ne muodostavat tosiasialliset vaihtoehdot kotimaisessa
politiikassa. Taustalla on monenlaisia syitä,
joista tunnistan demarien halun taistella saavutetun hyvinvointiyhteiskunnan
parhaiden piirteiden puolesta ja perussuomalaisten halun profiloitua muista
puolueista poikkeavana vaihtoehtona.
Eihän se edes porvarihallitus kyennyt viemään asioitaan maaliin, syyt ovat polittisen maailman laadullisessa rappeutumisessa.
VastaaPoistaJulkinen valta ei enää kykene haalimaan, poitikkaan,eikä myöskään etenkään virkamiehksi kyvykkäämpiä yksilöitä.
Sama näyttää pätevän myös Europpalaisella tasolla,mistä coronaroketteiden kanssa tapahtunut sähläys on oiva esimerkki.
Kyvykkyydet hakeutuvat ylikansalliseen bisnesmaailmaan.
Jari Sarasvuo ja Anna Kontula kävivät loistavan keskustelun kassandran huuto brodkastissa, siinä Sarasvuolla oli oiva arvio Perussuomaaisista, ovat kollektiivinen, vihaenergian, keskiluokkaisten, sosiaalista pudotusta pelkäävien tuottama ilmiö.
Ihan noin pessimistinen en olisi poliitikkojen kyvkkyyden suhteen. Mutta jos "yhteisten asioiden hoitajien" sättiminen jatkuu tällä vimmalla, voidaan ennakoida politiikka tulevien harveneminen. Valitettvasti samana aikaan myös eduskuntakeskustelu on muuttunut propagandan saatuttamaksi.
VastaaPoistaSarasvuo on oikeilla jäljillä. Sama ilmiö laajennettuna on käynnissä Yhdysvalloissa.
Kuuntelin ohjelman. Varsinainen moottori oli kuitenkin Anna Kontula! Säkenöivä tyyppi riippumatta siitä onko samaa mieltä hänen kanssaan.
Poista