Viime aikoina on käyty kriittistä keskustelua, jossa vastapuolina ovat olleet 1990-luvun lamassa tehtyjen säästöjen puolustajat (erityisesti Esko Aho) ja elvyttäjät, joiden mielestä 1990-luvun alussa ei ollut kysymys riittävässä määrin elvytyksestä vaan näännyttävästä säästämisestä. Muun muassa Maria Ohisalo on ollut tällä kannalla. Molemmat osapuolet ovat tavallaan elvytyksen kanalla, Ohisalo korostaessaan, että elvytys laiminlyötiin tuolloin 40 vuotta sitten ja Aho sen takia että hänen mielestään elvytettiin maksimaalisesti velkaa ottaen, enempään ei yksinkertaisesti olisi ollut varaa . Sekä Ohisalo että Aho voivat vedota – eri näkökulmista - kokemuksiinsa lama-aikana, Aho päättäjänä ja Ohisalo nuorena lama-ajan puutteen kokijana.
Olen kirjoittanut paljon aiheesta. Kerrattuani vanhoja
blogikirjoituksiani näen asian sekä monipuolisemmin (kuin joskus aiemmin) että
myös aiempaa suurempana haasteena
totuuden etsinnässä. Yritän käyttää seuraavassa näkökulmatekniikkaa.
Käytyä lamakeskustelua on arvosteltu, koska siinä on nähty
vain kaksi ulottuvuutta: velkaantuminen tai säästäminen. Näkisin asian
pikemminkin niin, että käsitys liiallisesta velkaantumisesta vaihtelee rankasti
näkökulmasta riippuen. Sama koskee säästämistä: aiheutetaanko säästämisellä
enemmän vahinkoa kuin hyötyä?
Otan jo heti kättelyssä visaisen ongelman pohdittavaksi,
nimittäin työttömyyden keston. Käyrällä kuvattuna työtä vailla olevien määrä kasvoi vuoren
korkuiseksi (lähes 20 prosenttiin) laman seuraamuksena ja vaati korjaantuakseen
kohtuulliselle tasolle (6-7 prosenttiin)
pitkälti toistakymmentä vuotta.
Useat asettavat kyseenalaiseksi sen, että Ahon hallitus olisi tehnyt
kaiken voitavansa - vaikka velkaa velan päälle ottamalla - säästääkseen kansakunnan työttömyyden kurimukselta. Toinen ryhmä, joka joutui pääsemättömiin laman kanssa
olivat pienyrittäjät, joista monien
ahdinko ulottui koko vuosikymmenen ajalle.
Kun arvioita 1990-luvun lamasta esitetään tämän päivän
näkökulmasta unohtuu korkotaso, joka
pyöri asuntolainoissa lähes 10 prosentin tasolla 1990-luvun alussa (8,7
prosenttia tammikuussa 1994), kun taas tänä päivänä korot ovat prosentin
luokkaa. Entä julkinen sektori kokonaisuudessaan? Luotonantajat saavat tänä
päivänä jopa maksaa siitä, että Suomen kaltainen valtio suostuu ottamaan vastaan
velkarahaa. Vakavasti esitetään, että julkistalouden velkojen anteeksi
antaminen voitaisiin ottaa käyttöön. George Soros esittää HS:n ”Vieraskynässä”
27.1.2021, että otetaan käyttöön ikuiset lainat, so. veloista maksettaisiin
vain korot. Tällainen olisi ollut ennen kuulumatonta pari vuosikymmentä sitten.
Ihan uudesta asiasta ei ole kysymys, sillä Soros ottaa esille kauempaa
historiasta esimerkkejä ”perpetuaaleista” (ikuisista lainoista). Itse
asiassa EKP ostamalla valtioiden joukkovelkakirjoja on jo luonut perpetuaaleja. Soros kuitenkin suosisi
niiden sijasta – kansalaisten demokraattisen valvonnan takia - valtioiden
itsensä liikkeelle laskemia perpetuaaleja. Ajat, ne muuttuvat!
Kuten edellä käy ilmi velkaantuminen kahtena eri ajankohtana
voi olla haastavaa vertailun näkökulmasta. Tänä päivänä on helpompaa
(sallittavampaa) ottaa velkaa kuin 30-40 vuotta sitten. Koko rahamarkkina on
muuttunut.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Sitten tullaan kiperään kohtaan eli siihen, mitkä
olivat omien toimien vaikutukset 1990-luvun lamassa. Finanssikriisin alkaessa
vuonna 2008 ylpeilimme, miten Suomi pystyy neuvomaan muuta Eurooppaa ”laman
käsittelyssä” 1990-luvun kokemuksien pohjalta. Ei Suomi ihan varoittavana
esimerkkinä toiminut, mutta ei sitä voinut pitää myöskään positiivisena
esimerkkinä muulle Euroopalle. Tämän päivän valossa talouden kuristustoimet,
jotka käynnistettiin heti laman alettua, olivat ylimitoitettuja. Lamaa
syvennettiin omilla toimenpiteillä.
Tällä kuristamispolitiikalla on pitkät
historialliset ja kulttuuriset juuret Suomen talouspolitiikassa. Olen parissakin
blogikirjoituksessa puhunut kuristamispolitiikan katkeamattomasta ketjusta
Snellman-Ryti-von Fieandt-Viinanen halutessani kuvata hyvin suomalaisperäistä
suhtautumista talouden ahdinkotiloihin.
::::::::::::::::::::::::::::::
Tässä yhteydessä ei voi olla palauttamatta mieliin
keynesiläisyyden perussääntöä, joka
edellyttää säästöjä korkeasuhdanteessa ja elvyttävää kulutusta
laskusuhdanteessa. 1980-luvulla omaksuttu linja, jossa keynesiläisyys
heitettiin roskakoriin, johti suhdannevaihtelujen jyrkkenemiseen. Erityisen
katastrofaalisia olivat Yhdysvaltain talouselämän huipulta 2000-luvun alussa
tulleet viestit, joiden mukaan suhdannevaihtelut olivat menneen talven lumia ja
vain teknologisen kehityksen nimiin vannominen merkitsi jotain.
Kävi aivan päinvastoin, kun välinpitämättömyys
korkeasuhdanteessa (mm. asuntokuplan kehittyminen) johti talouden jyrkkään
pudotukseen 2007-2009. Muodostui samantyyppinen kaksoisvee kuvaaman taloutta kuin
1930-luvulla. Varoittelijoita ei kuunneltu. Väärät ihmiset olivat oikeassa.
Talouden opit olivat vääriä.
Mielenkiintoista on, että antikeynesiläisen ajattelu
heijastui myös Suomeen 1990-luvun alussa. Holtitonta noususuhdannetta
1980-luvun lopulla seurasi lamavuodet. Minulla on vanha VHS-nauha, jossa
keskustelijoina ovat mm. Sirkka Hämäläinen ja Matti Korhonen. Miten tavattoman
selvästi nauhalta käykään ilmi silloisen talouspoliittisen ajattelun sävyt.
Keynesiläinen elvytys oli pannassa ja tärkeintä oli leikata menoja jyrkästi.
Seuraukset nähtiin, kun lama syveni katastrofaaliseksi. Tämän typpinen ajattelu
jatkui pitkälle 2010-luvulle. Valitettavasti näiden ajattelijoiden joukossa on
myös presidentti Niinistö, joka totesi (HS 15.8.2012), että ”en välttämättä
pidä 1990-luvun laman hoitoa virheellisenä, vaan pakkona”. Samansuuntaisesti on
Iiro Viinasen annettu puhua yksinpuheluaan siitä, miten taloutta ei voinut
hoitaa toisella tavalla. Olen eri mieltä molempien kanssa. Muistuttaisin vielä,
että 1990-luvun laman aikainen julkinen velka ei koskaan ylittänyt 70 prosenttia
bruttokansantuotteesta.
Onneksi 2010-luvun lopulla ja 2020-luvulla useat ekonomistit ovat nähneet 1990-luvun
laman uudesta näkökulmasta: keynesiläisyyys on ainakin osaksi palannut
tervehdyttävästi keskusteluun.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
Luodakseni perspektiiviä 1990-luvun laman ja nykypäivän velka/säästämiskeskustelulle on
syytä käydä läpi nykytaloushistorian tähdellisiä tapahtumasarjoja. Tuumasta
toimeen!
Velka ja kestävyysvaje ovat olleet pysyvä aihe
talouspoliittisessa keskustelussa. Historiakatsannossa Suomen valtion- ja
julkinen velka ovat olleet äärimmäisen maltillisella tasolla 1960-luvulta
1990-luvun vaihteeseen saakka (karkeasti ottaen 10-15 prosenttia bkt:stä).
Sitten tuli 1990-luvun lama, jolloin julkisen velan suhde nousi ylimmillään noin 75 prosenttiin bkt:stä.
Sen jälkeen 1990-luvun jälkipuoliskolta aina finanssikriisiin (2008-2009)
saakka velka pieneni ja laski jopa 35 prosentin tienoille. Finanssikriisin
seurauksena velka yltyi uuteen kasvuun ja nousi jälleen hieman yli 60 prosentin
tasolle, mutta kääntyi vuodesta 2015
lähtien laskuun. Sitten jouduimme pandemian kouriin. Koronakriisi on jättänyt
jälkensä velkatasoon, joka on kuitenkin pysynyt maltillisena. Nyt lähestytään
75 prosentin bkt-rajaa, joka eurooppalaisessa
katsannossa on vielä siedettävä.
Meillä on käyty äreää keskustelua velkaantumisen
holtittomuudesta samalla, kun on toisaalta
ymmärretty koronan aiheuttamat vahingot taloudelle. Paine tehdä kovia ja nopeita
ratkaisuja alijäämien supistamiseksi on silmiinpistävä joillakin tahoilla. Itse en usko, että hätäilemällä tulisi hyvää. Sopeutukseen
on käytettävä ainakin koko 2020-luku.
Vaikka velalla perinteisesti Suomessa uhkaillaan, on
todettava, että vuosina 2007-2008 (siis
ennen finanssikriisiä) saavutettu velanoton alhainen taso oli eurooppalaisittain
katsottuna jopa erinomainen. Tähän vaikutti ratkaisevasti Suomen talouden – ei
seitsemän vaan - 14 lihavaa vuotta (1994-2007). Tuntuu epärealistiselta
ajatella, että väestön tulevissa ikääntymispaineissa päästäisiin uudelleen
silloin parhaimmillaan saavutettuun 35 prosentin bkt-suhteeseen, mutta lieneekö
tarpeenkaan?
Rahamarkkinoiden vapautuksen merkitystä ei
oivallettu; valuuttaluottoja virtasi maahan massiivisesti. Yhdeksänkymmentäluvun
kriisin avainasioita olivat ulkomaisten pääomien (Japani !) halpakorkoinen
sisääntulo ja kiveenhakattu valuuttakurssi (ns. vakaa/vahva markka). Näyttää
siltä, että kaikkien rahamarkkinakriisien taustalla on suurien pääomien
puskeminen markkinoille sellaisista talouksista, joilla menee lujaa. Ja
tuolloin 1980-luvulla Japanilla meni lujaa. Kaksituhattaluvulla sama rooli on
ollut Kiinalla.
Valuuttakursseista voidaan kiistellä loputtomiin.
Tietenkin valuutta oli kova (lue: vahva) sellaisiin olosuhteisiin, jotka
vallitsivat 1990-luvulle tultaessa. Yhtä totta on, että monet olivat
kyllästyneet devalvaatio-inflaatiokierteeseen, josta oli tullut talouden tauti
sodan jälkeen. Kelluva valuutta ei näyttänyt kuuluvan tulevaisuuden skenaarioiden
piiriin ennen kuin laman hallinnan viimeisenä keinona.
Kriisin ytimessä oli valuuttaluottojen
kolminkertaistuminen 100 miljardiin markkaan 1987-1990. Luottojen hankinta taas
oli mahdollistunut sääntelyn vapautumisen seurauksena. Yrityksen hankkivat
lainoja valtavia määriä, ”kun niitä kerrankin sai”. Kotitalouksille
valuuttaluotto ulkomailta mahdollistui vasta vuonna 1991 juuri vähän ennen
devalvaatiota….
Tarkemmassa tarkastelussa kahdeksankymmentäluvun
luvun lopun oireellisia piirteitä voisivat olla seuraavat:
Oletettiin, että suurta kriisiä 1930-luvun malliin
ei voi tulla (ns. jatkuvuusolettama). Tosiasiassa 1930-luvun ja 1990-luvun
lamoja edelsivät samat enteet. Tätä ei pantu merkille, koska ajallinen
välimatka näiden kahden laman välillä oli liian pitkä.
Yleinen euforinen tila (Suomi on Euroopan Japani!);
liian harva kiinnitti huomiota varoittaviin merkkeihin: velkadeflaation vaaraa
yltiöpäisen hintojen nousun seurauksena ei nähty. Lopulta velan määrä monissa
tapauksissa ylitti kiinteistöjen arvon.
Uusliberaali talousajattelu löi kritiikittä läpi:
sääntelyn purusta tuli pakkomielle.
Markkinat itse hoitavat tasapainon -ajattelu
”poisti” tulpan vastuulliselta taloudenhoidolta.
Talouden ylikuumeneminen oli huume (”älä sinä
ilonpilaaja puutu tähän, antaa mennä, kun kerrankin menee”).
Julkisen talouden hoitaminen ”varman päälle” (=
liikkumavara säilyttäen) oli jäänyt aivan liian vähälle huomiolle.
::::::::::::::::::::::::
Ei voida ajatella, että 1990-luvun lama olisi
toteutunut ilman kahdeksankymmentäluvun kasinotaloutta. Taloudenhoidossa olisi
siis pystyttävä ennaltaehkäiseviin toimiin hyvissä ajoin ennen kriisin
puhkeamista.
Jonain päivänä kohdataan tilanne, jossa korot kääntyvät nousuun. Voi olla, että
haasteista ei silloin selvitä ilman George Sorosin mainitsemia epäortodoksisia
keinoja.
PS
Lopuksi vielä muutama havainto finanssikriisiin
liittyen:
Finanssikriisi toi taantuman tuontitavarana maahan.
Talouden globaali kehitys ymmärrettiin, mutta ei
kuitenkaan riittävällä tasolla, riittävän aikaisin. Seurauksena on ollut
työmarkkinoiden polarisoituminen ja keskipalkkaisten töiden vähittäinen
katoaminen.
Jatkuvasti paraneviin hyvinvointipalveluihin totuttiin;
reagointi muutokseen (tulopuolen äkillinen pettäminen) oli puutteellinen.
Menetettiin liikaa korkean jalostusasteen työtä
kansainvälisessä kilpailussa. Uutta ei pystytty luomaan riittävän ripeästi
tilalle. Nokia-ilmiön hiipumista ei havaittu ajoissa (joka saattoi olla
mahdoton tehtävä).
Teollisuuden osuus kokonaistuotannosta on pudonnut
pitkällä aikavälillä. Heikosti tuottavuutta lisäävien palvelujen osuus on
vastaavasti kasvanut.
Työikäisten määrän muutokseen on valmistauduttu hitaasti
(työikäisten määrä alkoi laskea vuonna 2009).
Rakennemuutosten hitaus: ”valmista hyvää” oli vaikea
muuttaa varsinkin, kun yhteiskunnan rahoitus julkisen sektorin rakenteille ei
ollut varsinaisesti kriisissä.
Koulutuksen modernisoimiseen kohdistunutta painetta ei
havaittu riittävän ajoissa.
Käyppäs katsomassa Jukka Davidsonin esitelmästä Porissa 6 2 21 tehty youtube tallenne.
VastaaPoistaTuossa esitelmässä entineen yrittäjä, joa jäi sen suuren laman jalkoihin yhdeksänkymmen luvulla piti esitelmän,jonka lomassa oli oikeatakin asiaa.
Itselleni oli uutta Hrutshevn,vuonna 59 väitetyksi pitämä puhe ja kuinka asiat ovat, länsimaissa, juuri tuohon suuntaan ajautuneet.
Valtiot ja yksityiset kansalaiset ovat velkaantuneet. Ylikansallinen päätksenteko ja ylikansalliset organisaatiot ovat vahvistuneet.
Pääomat ja varallisuus maailmassa on myös kasaantunut.
Jos tuo Hrutshevin väitetty puhe pitää paikkansa, mies on ollut melkoinen selvänäkiä, melkoisen moukan valekaavussa.
Davidson? En innostunut.
VastaaPoistaHrustsev? Hän oli yksi niistä, joka yritti muuttaa neuvostojärjestelmää, mutta eihän siitä mitään tullut.