Professori Antti Hassin (1931-2019) postuumisti julkaistu muistelmateos ”Hassin paperi” maalaa monia hämmästyttäneen kuvan Taideteollisen korkeakoulun tapahtumista 1971-83. Se oli aikaa, jolloin taideteollisen oppilaskunnassa valtaa käytti taistolainen opiskelijajärjestö – näin Hassi ainakin väitti.
Helsingin sanomissa julkaistiin
pääkirjoitus ”Ilmiantoja ja tappouhkauksia korkeakouluissa” 3.4.2021,
jossa yhdyttiin Hassin syytöksiin ideologian
sotkemisesta opinahjon tieteelliseen
työhön. Pääkirjoituksessa kerrattiin kaikki äärivasemmistolaisen
opiskelijaliikkeen synnit.
Saska Saarikoski on tunnustanut
kirjoittaneensa tuon pääkirjoituksen (HS 14.4.2021). Se kohta, joka pääkirjoituksessa
on herättänyt suurimmat mainingit ei liittynyt suoraan taistolaisten kataluuden
paljastamiseen vaan kohtaan, joka lainattuna kuuluu seuraavasti ”Mitä kauemmas tieteen ytimestä edetään yhteiskunnallisille
, humanistisille, ja lopulta taiteellisille aloille, sitä vähemmän
akateemisessa kilpailussa on empiriaa ja sitä enemmän ideologiaa”. Vastaanotto
yliopistomaailmassa oli tyrmäävä. Seuraus: HS:n päätoimittaja pahoitteli
pääkirjoituksen sisältöä.
Pyrittiin siis luomaan kuva kahden
(tai useamman) kerroksen tieteenharjoittamisesta tai - niin kuin on myös
sanottu - kovasta ja pehmeästä
tieteenharjoittamisesta, joista jälkimmäistä edustavat yhteiskunnalliset ja
humanistiset alat ja jälkimmäistä luonnontieteelliset alat.
Tässä on monia asioita, jotka herättivät suurta närää
tieteenharjoittajien keskuudessa – syystäkin. Ensinnäkin siinä ilman sen kummempia
perusteita näytettiin kaapin paikka yhteiskunnallisille ja humanistisille
aloille. Toiseksi vihjattiin, että kun
tieteellisyys loittonee em. aloista niin ideologia lisääntyy. Tässä viime
mainitussa lähestymistavassa tullaan Hassin mainitsemien taideteollisen tapahtumien
sylttytehtaalle. Yritän seuraavassa seurata molempia logiikoita.
Saska Saarikivi palaa asiaan
14.4.2021 -lehdessä kommentissaan ”Erään
pääkirjoituksen tarina”. Ensinnäkin hän myöntää, että ”kyseinen pääkirjoitus ei
ollut kovin onnistunut”, mikä onkin reilu tunnustus. Saarikivi sanoo, että yhteen lyhyeen kirjoitukseen tuli
ahdettua liian paljon maailmanselitystä. Toiseksi hän vetoaa siihen, että vakavasti otettavissa tieteen
harjoittamisen piireissä on
käytetty em. kahtiajakoa. Saarikoski
viittaa J. (Jakob) Bronowskin ja Bruce Mazlishin klassikkoteokseen ”The Western
Intellectual Tradition” (1960). Kirjassa herrat pistävät tieteitä
tärkeysjärjestykseen matematiikkalähtöisesti omien mielikuviensa perusteella:
ensin on fysiikka, sitten kemia jo suurin varauksin, sitten alenevassa järjestyksessä
biologia, taloustiede ja lopuksi yhteiskuntatieteet. Tätä rankkausta Saarikivikin
mukailee suuren hälyn käynnistäneessä pääkirjoituksessa. Nyt hän myöntää, että
”tarvitsemme luonnontieteitä, jotta
sillat eivät romahda, mutta tarvitsemme ihmistieteitä, jotta estämme ihmisiä romahtamasta”.
Saarikivi on oikeassa todetessaan,
että googlen avulla meistä kaikista on tullut monilla aloilla eksperttejä,
besserwissereitä ja asiantuntijoita aivan omasta takaa. Vastaavasti on syntynyt
asiantuntijavihaa aiheesta ja varsinkin aiheetta: jokaisen omaa totuutta on
markkinoitu yhtä pätevänä totuutena kuin mitä tahansa totuutta. Viime mainittu
on jo ärsyttävän pitkälle viety myönnytys valetiedon suuntaan.
Saarikoski on myös oikeassa
sanoessaan, että ”yliopistoja kyseenalaistetaan
entistä ankarammin” (tai ainakin niiden kanssa kilpailevaa tutkimusta tulee
jatkuvasti julki). Osin tästä johtui herkästi syttynyt reagointi HS:n
pääkirjoituksen aiheuttamaan ulostuloon: omasta asemasta halutaan pitää kynsin
hampain kiinni, joka on tietysti ymmärrettävää.
Mutta palataanpa Bronowskiin, joka on
seuraavassa tarkastelussa avainhenkilö. Perehdyin hänen ajatteluunsa tarkemmin
vuonna 1974 , kun seurasin herkeämättä
hänen BBC:lle tekemäänsä sarjaa ”Ihmisen
vaiheet” (the Ascent of Man). Se sai
suurta arvostusta osakseen myös Suomessa. Sarjan edetessä kritiikkini Bronowskia
kohtaan kuitenkin kasvoi. Hän oli juuri niin ylemmyydentuntoinen kuin tuo edellä
esitetty tieteiden priorisointilista osoittaa. Sarjan yhdessä osassa hän vieraili Pääsiäissaarilla ja ihmetteli, miksi ihmiset miettivät, mitä saarella olevat korkeat moai-patsaat
merkitsevät. Oikea kysymys hänen mielestään olisi kuulunut: miksi nuo paadet on
tehty. Mielestäni hän tahtoi sanoa, että
kysymys oli alkuasukkaiden jähmeästä ymmärryksen puutteesta. Satuin
vilkaisemaan Wikipediasta, mikä on
nykytieteen käsitys noista paaseista. Ja aivan oikein: saarella ei ollut juomakelpoista
vettä missään, vain suolainen merivesi ympärillä. Paadet olisivat ajattelun
mukaan merkkikiviä niissä kohdista, joista juomakelpoista vettä oli saatavissa.
Siis aivan tieteenmukainen selitys! Ja Bronowski ”tieteellisellä” legitiimillä luokitteli
alkuasukkaiden työt ritualistisiksi tai joksikin muuksi taikauskoiseksi
käyttäytymiseksi.
Tullaan jännittävään asiaan: pitääkö
ihmisen käyttäytymisen olla – tieteen optimin näkökulmasta - aina
rationaalista, optimaalista vai sallitaanko tiettyyn rajaan saakka suurimmasta älynkäytöstä
irrallinen käyttäytyminen? Entä jos
tiede erehtyy, kuten on niin monta kertaa erehtynyt ? Bronowskin ajattelu tässä
oli täysin kliininen: hän ymmärsi vain älylliset perustelut.
Voiko alemmuudentuntoiseksi koettu ”pehmeä
tutkimus” koskaan lyödä kovan tutkimuksen?
Jos Friedrich Hegelin filosofia määritellään pehmeäksi, harva, jos kukaan on
pannut sitä niin halvalla kuin Jakob Bronowski.
Aivan oikein monet haastatellut
tieteen harjoittajat Hesarin jutun yhteydessä toteavat, että tieteen tekeminen
on nykyisin hyvin monialaista ja sitä voidaan tehdä monista lähtökohdista. Tieteiden
erottaminen niiden ”kovuuden” suhteen on keinotekoista.
Ihmisen - älykkäänkin - tieto on rajallista. Bronowskikin sai
havaita, että fiksuus tai ymmärtämättömyys
ovat suhteellisia ja itsetietoisinkin ihminen voi löytää vielä itsetietoisemman
ihmisen. Kun Bronowski ja toinen matemaatikko, ”etevin ihminen maan päällä” Johnny von Neumann,
pohtivat erästä matemaattista ongelmaa
ja von Neumann sen etevämpänä selvitti meni Bronowskilta aikaa ymmärtää, mistä oli kysymys. Kun hän lopulta tajusi, että von Neumann oli löytänyt oikean vastauksen,
riensi hän soittamaan von Neumannille (Lähde: The Ascent of Man): ”Round about midnight I had the answer. Well.
Johnny von Neumann always slept very late, so I was kind and I did not wake him
until well after ten in the morning. When I called his hotel in London, he
answered the phone in bed, and I said, "Johnny, you're quite right."
And he said to me, "You wake me up early in the morning to tell me that
I'm right? Please wait until I'm wrong." Eli (ärtyneenä): soita sitten, kun olen väärässä!
:::::::::::::::::::::::::
Entä tämä taistolaisyhteys, mitä
siitä voin sanoa kokemukseeni liittyen?
Keskustelu asiasta kiehtoo, koska opiskelin itse ns. taistolaisaikana -
kuulumatta joukkoihin - 1970-luvun alussa. Minulla oli useampikin taistolainen
kämppäkaveri. He olivat matemaatikkoja. Kumpi siis käy edellä ideologia vai
kova tiede? Ihmismieli on niin monitahoinen ja monimutkainen, ettei
yksiselitteistä vastausta ole. Aate ja ajatus sumentaa älykkäimmänkin niin kuin
johtaville natseille Nürnbergissä tehdyt älykkyysosamäärämittaukset osoittivat:
kaikki johtavat natsit olivat älykkäitä
tai erittäin älykkäitä.
Ei ole mitenkään yllättävää, että
osa lahjakkaimmasta
opiskelija-aineksesta hakeutui taistolaiskaudella ääriliikkeiden
pariin -
parhaisiin bileisiin, niin kuin sanottiin. Näin tapahtui myös
Akateemisen Karjala-Seuran menestyksen päivinä. Silti tämä lahjakkuus lopulta
hyödytti – paitsi heitä itseään – myös yhteiskuntaa. Lopulta melko lapsellinen ”vallankumouksellisuus”
on vain yksi aspekti tässä tarkastelussa.
Entä ne tunkeutujat Washingtonissa,
jotka rynnivät loppiaisena Kapitolin kukkulalle
ja sisään kongressitaloon löytääkseen ”todisteita” vaalien väärennöksestä?
Miksi epämääräinen hallusinatorinen ideologia sumensi heidän aivonsa? Eikö porukassa ollut ainakin joitakin, jotka
olisivat pysäyttäneet ”roskajoukon” käyttäytymisen ja asettaneet
kyseenalaiseksi ”suuren johtajan”
johdatuksen?
Kliinisen älyn sijasta suosisin
viisautta, moraalisesti ja eettisesti
korkeatasoista toimintaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti