keskiviikko 7. heinäkuuta 2021

Amerikka ratin takaa afroamerikkalaisin silmin

 

 

Yle Areenan historiasarjassa  on nähtävillä amerikkalainen kaksiosainen dokumentti ”Musta Amerikka ratissa” (”Driving While Black”). Tarkastelukulma on paljon laajempi kuin pelkästään auton ratin takaa maailmaa katsova. Dokumentti hakee lähtökohtia mustan miehen ja naisen matkalle tähän pävään aina 400 vuoden takaa. Keskityn tässä arviossa  aikakauteen 1800-luvulta nykypäivään. Dokumentin avainkäsitteitä ovat  ”liikkuminen”, ”etsiminen”  ja ”vapauden kaipuu”. Musta väestönosa on rauhattomasti vaeltanut aikakaudesta ja tapahtumasta toiseen enemmän tai vähemmän haasteellisissa  olosuhteissa. Ohessa tulee kerrattua Amerikan historiaa monikerroksisella tavalla.

”Liikkuvuus on vapauden edellytys”, todetaan dokumentissa. Autot symboloivat tätä vapautta, mutta hyvinkin mutkikkaalla tavalla, jota dokumentti pyrkii valaisemaan. Auto on sekä avannut  mahdollisuuksia mustille että sulkenut reittejä.

Afroamerikkalaisten  liikkumista on pyritty rajaaman kautta historian – niin tapahtuu nykyisinkin. Orjat pyrkivät irti kahleistaan pakenemalla pohjoiseen ”maanlaista rautatieverkostoa”  hyväksi käyttäen. Kysymys oli etappitiestöstä kohti vapautta, joskus Kanadaan saakka. Paossa epäonnistuneita rangaistiin hirvittävillä tavoilla.

1850-luvulta alkaen lainsäädäntöä kiristettiin: pakomahdollisuudet kaventuivat entisestään. Tämän tien päässä oli sisällisota. Vuosina 1861-1865 käytiin sota,  jossa 11 etelän orjuutta kannattavaa osavaltioita yritti irrottautua liittovaltiosta. Hanke epäonnistui. Sota merkitsi valtavaa mustan väestönosan siirtymistä pohjoiseen, irti orjuudesta. Vuonna 1863 Abraham Lincoln julisti kaikki orjat vapaiksi. Seurasi uusi ongelma: mihin musta väestönosa sijoittuisi? Töitä ja omaisuutta heillä ei ollut.

Jälleenrakentamisen kausi (sisällissodasta vuoteen 1877) merkitsi mahdollisuuksien avautumista mustalle väestölle, koska aiempi lainsäädäntö ja rajoitteet purettiin. Mustille avautui jopa mahdollisuus sijoittua hallintoon. Helppoa se ei silti ollut. Valkoiset vastustivat joka ikistä yksittäistä vapautta, jonka mustat olivat onnistuneet voittamaan sodan jälkeen. Kysymys oli selvästikin valkoisten vastaiskusta (white backlash): haluttiin palata vanhaan yhteiskuntajärjestykseen.

Vuonna 1877 jälleenrakennuksen ja edes kohtuullisen sovinnollisuuden aika oli ohi ja valkoisten asenteet jyrkkenivät.  Mustat työskentelivät vuokraviljelyperiaatteella valkoisille hyvin pienellä palkalla. Afroamerikkalaiset joutuivat riippuvuussuhteeseen valkoisista johtuen pienistä ansioista ja pääomien puutteesta. Mustat sidottiin turpeeseen. Seurauksena oli velkakierre.

Tämän kaiken kanssa yhtä jalkaa jyrkkenivät liikkumisen rajoitukset. Teitä ja rautatieasemia valvottiin, jotta arvokas ja halpa työvoima ei pääsisi karkumatkalle. Likaisen työn teki Ku Klux Klan.  Mustia metsästävät ”orjapartiot” toimivat Ku Klux Klanin alkeismuotona. Kehitettiin ”Jim Crow” -rotuerottelu, jolla edelleen rajattiin mustien liikkuvuutta. Jim Crowssa muodostettiin kaksi ”tilaa”, valkoisten tila ja mustien tila, joita ei saanut sotkea keskenään. Tämä oli alkupiste kymmenien vuosien rotuerottelulle etelän kahvioissa, ravintoloissa,  busseissa ja junissa. Yhteiskuntaan luotiin selvä hierarkia, jonka tunnus oli: ”olet vähäarvoisempi”.

Etelän rotuerottelu oli väkivaltaista ja johti lynkkauksiin. Jokainen lynkkaus taas johti muuttoaallon kiihtymiseen. Muutto kohdistui sellaisiin kaupunkeihin kuin New York, Los Angeles, Detroit. Vuosien 1916 ja 1970 välillä  yli  6 miljoonaa afroamerikkalaista muutti pohjoiseen.

Eikä tässä kaikki: vuonna 1896 rotuerottelu julistettiin  lainsäädännöllä lailliseksi. Jim Crow -erottelu saavutti huippunsa.

:::::::::::::::::::

Varsinainen sysäys muuttoliikkeelle etelästä pohjoiseen tapahtui,  kun Henri Ford tarjosi 5 dollarin päiväpalkalla töitä autotehtaallaan. Se tarjosi  keskiluokkaisen elintason tehdastyöläiselle. Musta mies tienasi parhaimmillaan autotehtaalla vähintään 90 prosenttia valkoisten palkasta. GM seurasi Fordin perässä.

Fordin T-malli merkitsi autojen massatuotannon lopullista läpimurtoa. Hyödystä mustat saivat aimo annoksen.  Auto tuli kaikkien ulottuville vuonna 1913,   kun  sarjatuotanto alkoi ja T-mallin hinta putosi 300-400 dollariin. Käytetyn auton sai satasella. Vuoteen 1929  mennessä auto alkoi olla kaikkien ulottuvilla.  Autoteollisuus mahdollisti ainakin jossain määrin irtautumisen joukkoliikenteessä vallinneesta rasismista. Autoteollisuus edisti mustien oikeuksia enemmän kuin juuri mikään muu kehitystrendi. Ja kaikki tämä toteutui,  vaikka Henry Ford itse oli rasisti ja antisemitisti.

Toisaalta mustat saivat kantaakseen autoteollisuuden raskaimmat ja vaarallisimmat työt (työskentely sulatoissa).

Toki pohjoisessakin oli rotusortoa,  mutta kaiken kaikkiaan elämä oli helpompaa ja vapaampaa kuin etelässä. Henkilöauto tarjosi yksilöllistä vapautta. Se mahdollisti matkustamisen  aivan eri tavalla kuin aiemmin. Kun perheellä oli varaa autoon,  heillä oli mahdollisuus lähteä.

Autot ja tiet loivat aivan uuden elämänpiirin sekä mustille että varsinkin valkoisille. Totuuden nimissä on myönnettävä, että  ei automainoksissa näkynyt mustia, rotu oli edelleen määräävä tekijä kanssakäymisessä.

Autoilu mahdollisti vierailut etelässä sukulaisissa. Samalla voitiin leuhkia pohjoisen korkealla elintasolla. Auto oli tuon kaiken symboli. Mustien omaisuus oli usein autoissa. Kiinteistöomaisuutta heillä ei ollut.

(jatkuu)

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti