Tämä kirjoitus on Areenassa nähtävillä olevan kaksiosaisen
”Musta Amerikka ratissa” dokumentin jälkimmäisen osan arvio. Dokumentin
avainkäsitteitä ovat ”liikkuminen”,
”etsiminen” ja ”vapauden kaipuu”. Musta
väestönosa on rauhattomasti vaeltanut aikakaudesta ja tapahtumasta toiseen
enemmän tai vähemmän haasteellisissa
olosuhteissa.
Ja matka jatkuu……
Tiet ja autot kulkivat läpi mustien ja valkoisten asuttamien
alueiden ja tavallaan lähensivät ainakin jollain pinnallisella tavalla amerikkalaisia. On muistettava, että autoilu merkitsi mustille ja valkoisille
eri asiaa. Valkoiset voivat pysähtyä missä vain, mutta mustille huoltoasemat,
hotellit ja baarit olivat paikkoja, joissa rotuerottelu oli voimissaan. Mustat
joutuivat usein yöpymään autoissa, ruokaa pakattiin mukaan koko matkalle. Matkalla
saattoi tapahtua mitä tahansa: valkoisten uhkailu oli avointa tai peitettyä,
vihjailevaa tai suorasukaista.
Vain tuttujen luona saattoi pysähtyä. Muodostui eräänlainen moderni
versio etappiverkosta, jonka avulla turvallinen
matkustaminen onnistui etelässäkin. Se sisälsi mustien johtamat ruokapaikat, yömajoitusmahdollisuuksineen ja muine palveluineen.
Tästä kehittyivät mustien matkaoppaat, joista tunnetuin on Green Book, Victor
Greenin keksintö, josta pian tuli
valtavirtaa: sen avulla mustatkin saavuttivat samoja vapauden asteita, jotka valkoisille olivat itsestään selviä.
Ensimmäinen Green Book ilmestyi kolmekymmentäluvun lopulla. Se oli matkailijan
raamattu ja levisi koskemaan kaikkia alueita Yhdysvalloissa.
Green Bookin avulla rakentui eräänlainen mustien
rinnakkaismaailma valkoisen vastapainona.
Oppaassa näkyi varsinkin 1950-luvulla ja 1960-luvulla
mustien yrittämisen laajuus. Green Book oli mustien yritysmaailman Kuka on
kukin -teos. Se pohjusti tietä kansalaisoikeusliikkeelle.
Ja kaikki tämä tapahtui järkyttävän rotusyrjinnän olosuhteissa! Se oli
vastaveto Jim Crow -kulttuurille ja oli omiaan
kohottamaan mustien itsetuntoa myöhempiä
aikoja ajatellen.
Viisikymmentäluvulla rakentui eisenhowerilainen
valtatieverkosto rannikolta rannikolle. Sitä voi hyvin verrata rautatieverkon
kehittymiseen 1800-luvulla. ”Highway
system” palveli yhtä lailla valkoisia kuin mustiakin, mutta dokumentissa väitetään,
että tieverkostolla myös pirstottiin mustien asuinalueita. Mustat jätettiin
päätöksenteon ulkopuolelle heidän omassa asiassaan. Toissijaisena päämääränä
saattoikin olla slummien purkaminen. Halvemmat alueet uhrattiin teiden alle,
koska niiden varsilla kiinteistöjen arvo oli alhaisin.
Dokumentissa esitetään, että tieverkosto vei edellytyksiä pienyrittäjyydeltä, joka oli ominaista mustalle
väestönosalle. Pitkiä suoria teitä myöten pääsi nopeasti valtatiemarketteihin.
Pikkuputiikit menettivät mahdollisuuksia pärjätä. Muitakin selityksiä on.
Kautta koko läntisen maailman pienet yritykset joutuivat koville, mutta syyt
juontavat juurensa globalisaatiosta ja
verkkokaupasta, ei niinkään siitä, että mustien ja muiden vähemmistöryhmien
asuttamat alueet olivat houkuttelevia teiden ”alustoja” kiinteistöjen
halpuudesta johtuen.
Teiden alle muodostuneet seinämaalaukset nähdään
dokumentissa sitkeinä elämän merkkeinä, joka luo toivoa betoniviidakon
keskellä.
::::::::::::::::::::
Liikkuvuuden paraneminen nähdään dokumentissa yhtenä osana
kansalaisoikeusliikkeen syntyä. Kokoontuminen yksinkertaisesti helpottui
henkilöautoistumisen avulla. Mustat
hyödynsivät kimppakyytejä saadakseen joukot paremmin koolle.
Vuonna 1964 tapahtui läpimurto, kun Lyndon B. Johnson sai läpi
kansalaisoikeuslait. Monien hyvien asioiden ohella mustien yritystoiminta paradoksaalisesti kärsi
kansalaisoikeuksien laajenemisesta. Mustat pääsivät jatkossa paremmin mihin
tahansa palveluun eikä siihen tarvittu enää mustien omaa –
afroamerikkalaisille tarkoitettua – palveluyritysverkostoa.
Green Bookia ei enää tarvittu! Sen
tarjoama rinnakkaispalvelu kävi
tarpeettomaksi.
Näytti siltä, että Jim Crow -vaihe oli ohitettu, kun mustat pääsivät kansalaisoikeuslakien
myötä valkoisten ”tilaan”.
Autoistuminen vaikutti monella tapaa uudistavasti mustien vanhoihin
valintoihin. Afroamerikkalaisten muutto
esikaupunkialueille esimerkiksi helpottui. Se ei olisi ollut mahdollista, jos ilmapiiri ei olisi myöskin henkisesti
vapautunut.
::::::::::::::::::::::::::::::
Kansalaisoikeusliikkeen voitto ei ollut lopullinen eikä
täydellinen, kuten nyt tiedämme. Päinvastoin on jopa taannuttu. Poliisit pysäyttävät
mustien autoja kaduilla ja valtateillä rodun takia. Tätä on vaikeaa käsittää millään
perustellulla tavalla. Yksi lähestymistapa on ymmärtää ”white backlashin” (vastaisku) merkitys: kehityksessä
kohti tasa-arvoa on menty joidenkin
mielestä ”liian pitkälle”. Tuntuu kuin orjapartiot – poliisien muodossa - olisivat
kokeneet henkiin heräämisen!
Dokumentissa näytetään vastenmielisiä väkivaltakohtauksia, kun poliisit retuuttavat, hakkaavat ja
ääritlanteissa ampuvat autosta ulos revittyjä uhrejaan. Mistään ei käy ilmi, mistä teoista kyseisiä uhreja syytetään. Vaikutelmaksi
jää, että poliisiväkivaltaan
syyllistytään aivan liian pienissä asioissa. Nykyisin kännyköiden käyttö
pidätystilanteissa paljastaa helposti tarpeettoman väkivallan käytön.
Se, mitä dokumentissa
näytetään on sinänsä tuttua viime vuosien virkavallan suorittamasta väkivallasta.
On hämmentävää seurata näin etäämpää tapahtumia, kun ne muistuttavat kymmenien tai sadan vuoden
takaisista ilmiöistä. Onko synkkä menneisyys palaamassa takaisin? Ikään kuin primitiivisissä asenteissa ei olisi
tapahtunut mitään muutosta.
Jo se on totaalisen väärin, että autolla ajettaessa joudutaan kokemaan uhkaa
tai pelkoa, joka saattaa realisoitua väkivallanteoksi yhtäkkiä. Dokumentissa kuvatuissa
tilanteissa huomio kiinnittyy sattumanvaraisuuteen. Tilanne karkaa käsistä vaikeasti
selitettävällä tavalla. Poliisin puolelta kysymys on vähintään hätävarjelun
liioittelusta.
Dokumentin lopun järjettömyyksien kuvaukset käyvät
tunteisiin lähtemättömällä tavalla. Se on tekijöiden perusteltu tarkoituskin. Dokumentti
päättyy lainaukseen James Baldwinilta, joka vaatii sekä valkoisten että mustien järki-ihmisten nousua korkeammalle
tasolla historian painajaisen päättämiseksi. Baldwinin monologi saa katsojan
psyyken vereslihalle.
Mutta matka jatkuu…. Se alkoi orjalaivalta ja jatkuu kadulla lipuvassa limousinessa.
Menneisyys on täynnä pelkoa, kuten Baldwin sen sanoo. Tulevaisuus on kamppailua
tunnustuksen saamiseksi ja ihmisyyden vahvistamiseksi. Baldwin on toiveikas: on
toki epäilyä oman elämän arvosta, mutta kaikki on myös meidän omissa käsissämme
ja meillä hän tarkoittaa sekä valkoisia
että mustia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti