Ulko- ja turvallisuuspoliittinen keskustelu on Suomessa oma taiteenlajinsa.
Tulee tunne, että keskustelulle on
säädetty ”jossakin” rajat. Toisaalta vaaditaan keskustelua, mutta toisaalta kahlitaan keskustelu tiettyyn
piiriin tai tiettyyn agendaan. Jos joku käy ”aidosti” aitoa keskustelua asiasta,
saa hän huomata, että karsinat, joissa keskustelua saadaan käydä on määritetty.
Pian tyhmempikin huomaa, että kysymys on valtapolitiikasta. Olen usein näissä kirjoituksissani
tuonut esille, että Naton kannattajien mielestä Natoon liittymistä vastustajien
puheenvuorot eivät ole osallistumista keskusteluun lainkaan, vain Natoa
kannattavien mielipiteet ovat ”aitoa keskustelua”. Keskustelun asteikon
tulee tietenkin olla täysimääräisesti käytössä. Kaikkein yksinkertaisinta ja
epärelevanteinta ”keskustelua” on se, kun ”lasketaan plussat ja miinukset” ja tehdään
päätös liittymisestä tai liittymättömyydestä tältä pohjalta. Ei siis tosiasiassa
ratkaista Nato-kysymystä, vaan tehdään asiasta niin yksinkertainen, että se tulee
”ymmärretyksi”. Terve. Tosiasiassa ei ole mitään yksityiskohtaista argumenttien
luetteloa plussina eikä miinuksina. Kokonaisuus ratkaisee.
Kun Sanna Marin tunnetussa haastelussaan
Reutersille totesi, että on hyvin epätodennäköistä,
että Natoon liittymispäätös tehdään nykyisellä hallituskaudella, heräsivät
kriitikot: ei noin saa sanoa. Piti pysyä katekismuksessa eli ulko- ja turvallisuuspoliittisen
selonteon sanamuodoissa piirun tarkkuudella,
sanasta sanaan. Jo pelkästään teknisesti
Nato-prosessi on niin monivaiheinen ja pitkä, että päätöstä ei saada aikaiseksi
nykyhallituksen aikana. Eri asia on pitääkö liittoutumisesta pidättäytyä joka tapauksessa
näkyvissä olevan tulevaisuuden ajaksi. Huomattava osa suomalaisista on tällä
kannalla.
Sanon suoraan oman kantani: Marinin
puheenvuoro oli kuin raikas tuulahdus ummehtuneen ulko- ja turvallisuuspoliittisen liturgian keskellä.
Vertailukohdekin löytyy: aikanaan Suomen
ja Neuvostoliiton keskinäisten suhteiden sanamuodot olivat tiukasti rajatut. Nyt
samaa sovelletaan ”Nato-keskusteluun”. Natoon liittymisen kannattajat valvovat
mustasukkaisesti sanamuotojen oikeellisuutta.
Onneksi ulko- ja turvallisuuspolitiikan todelliset asiantuntijat
(ei-poliitikot) ovat nähneet pääministerin lausunnon laajemmassa kehyksessä.
Toki vaalien läheisyys kärjistää mielipiteitä,
jos se nyt kelpaa syyksi. Tietenkin Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
linja on vakaa ja johdonmukainen. Linjaa Marin ei haastattelulausunnossaan asettanut
kyseenalaiseksi, vaan päin vastoin painotti sitä.
Kun viimeisimmässä gallupissa Natoon
liittymistä vastusti 42 prosenttia kaikista kansalaisista ja kokoomuksen kannattajista
35%” (vrt. Petteri Orpon kanta liittoutumiseen), oli se jostakin syystä ikään
kuin lähtölaukaus käytävälle Nato-intoiselle keskustelulle.
Vielä ei ole ratkaistu edes sitä
voidaanko päätös tehdä yksinkertaisella enemmistöllä eduskunnassa vai tarvitaanko
2/3 enemmistö, jolla kannalla itse olen, koska muutos aikaisempaan liittoutumattomuuspolitiikkaan
on merkittävä, joidenkin mielestä suorastaan kohtalonkysymys.
Sanna Marin ei tietenkään tehnyt
virhettä arvioidessaan, että nykyisen hallituksen toimesta Nato-hakemuksen lähettäminen on hyvin epätodennäköistä . Sen sijaan Marinin
kommenttiin puuttuneet pyrkivät estämään erittelevän keskustelun sotilaallisen
liittoutumisen erilaisista tulevaisuuden
vaihtoehdoista. Tutkimusjohtaja Hanna
Smith Hybridiosaamiskeskuksesta ja Mika Aaltola Ulkopoliittisesta instituutista
peräävät eipäs-juupas-keskustelun sijaan järkevämpää lähestymistapaa asiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti