1) Skandinaviassa Ruotsi ja Suomi ovat
liittoutumattomina maina alueen vakauden symboleja. Nykyinen - ja kymmeniä
vuosia jatkunut - rauhanomainen ympäristö
ei tue riskinottoa liittoutumisen kautta.
2) Sanotaan, että Nato-maan kimppuun ei ole koskaan
hyökätty. Ei ole myöskään hyökätty Länsi-Euroopan sotilaallisesti
liittoutumattomien maiden kimppuun (Ruotsi, Itävalta, Sveitsi, Suomi, Irlanti)
kertaakaan Naton olemassaolon aikana.
3) On väitetty, että Naton jäsenenä Suomi on
”oikeassa” demokraattisesti johdettujen maiden viiteryhmässä. Päinvastoin
Natossa on runsaasti autoritäärisesti tai epävakaasti johdettuja maita (Unkari,
Puola, Turkki, Bulgaria, Romania). Liittoutumattomana maana - kohdassa kaksi
mainittujen maiden joukossa - Suomi on itselleen soveliaassa seurassa.
4) Naton viides artikla on kaikkea muuta kuin
yksiselitteinen määrittäessään muille jäsenvaltioille annettavan tuen
periaatteita. Viidennen artiklan mukaan kukin jäsenmaa päättää itsenäisesti ja
kansallisten päätöksentekomenettelyjen mukaisesti antamansa avun luonteen ja
laajuuden. Realismia on 5. artiklan kohta, jossa todetaan avustuskeinona
”poliittiset toimenpiteet”. Useimmat jättäytynevät tämän klausuulin taakse.
Natoon projisoidaan ylimitoitettuja toiveita.
5) Suomen saama tuki – jos olisimme Naton jäseniä –
voi olla ”kansallisten päätöksentekomenettelyjen mukaisesti” lähinnä henkistä
luonteeltaan samaan aikaan, kun liittoutumisen kaikki rasitteet lankeavat
osaksemme (altistumme vaaralle, että aluettamme käytetään Naton jäsenenä
vihollista vastaan – joka on Naton vihollinen, muttei välttämättä meidän!).
6) Venäjälle Suomen vastainen raja on sen kaikkein
rauhallisin raja. Jos Suomi ja Ruotsi muuttaisivat kantaansa
liittoutumiskysymyksessä, merkitsisi se Euroopan geopoliittisen aseman
muuttumista. Itämerestä tulisi Naton sisämeri, jonka yhdessä kulmauksessa on
Pietari.
7) On täysin mahdollista, että Venäjän ja Suomen
yhteinen pitkä raja tuo Suomelle Naton jäsenenä ajan mittaan vastuita, joita
emme ole alun perin halunneet. Entä ovatko muut maat valmiita puolustamaan
Suomen pitkää rajaa?
8) Suomi on Venäjälle erittäin merkittävä
yhteistyökumppani kaupankäynnissä. Kaupankäynnin riskit ovat pieniä verrattuna
sotilaallisesta liittoutumisesta aiheutuviin riskeihin. Liittoutumattomana
maana Suomen asema ei ole - pakotepolitiikasta huolimatta - heikentynyt
poliittisesti nykykriisin aikana.
9) Suomi ei ole ollut Venäjän hyökkäyksen kohteena
muulloin kuin suurvaltojen (Venäjä itse, Saksa, Ruotsi, Ranska) pelinappulana
viimeisten runsaan parin sadan vuoden aikana. Liittoutuminen tai liittoutumisen epäily lisää
sodan riskiä. Natossa Suomi on mahdollisen suurvaltasodan osapuoli ja sen
ensi-iskun potentiaalinen kohde. Oikeastaan ainoa asia, jota Venäjä Suomessa
pelkää on, että sen aluetta käytetään hyökkäykseen Venäjää vastaan. Yhteiskunnallisella
näkijällä Matti Kurjensaarella oli viesti, joka on pätevä tänäkin päivänä: M.K.
viittaa kolmekymmentäluvun ”pelottavaan oppiin Suomesta länsimaisen kulttuurin
etuvartiona” ja jatkaa: ”Etuvartio ei ole itsenäinen, se odottaa aina päävoimia
muualta. Sillanpääasema on aina vaaranalainen. Etuvartio on aina alistettu
jollekin muulle, itseään voimakkaammalle ryhmittymälle. Etuvartiona Suomi on
aina oleva suurempien käskyläinen ja juoksupoika”.
10) Itsenäinen uskottava puolustus, jossa Suomi itse
päättää puolustusvoimiensa koosta ja aseistuksesta, nostaa hyökkäyskynnystä
mistä tahansa ilmansuunnasta tulevaa vihollista vastaan. Suomi on hakeutunut
uskottavaa puolustusta parantavaan aselajiyhteistyöhön Ruotsin kanssa.
11) Ns. asiantuntijoista (mukaan lukien
sotilasasiantuntijat) ei ole välttämättä ratkaisemaan liittoutumiskysymyksiä.
Asiantuntijoilla on aina työyhteisönsä: sotilailla painaa kauluslaatta
(sotilaat tekevät esikunnissa heille kuuluvaa työtä, jossa otetaan koko ajan
huomioon sotilaallisten toimien mahdollisuus). Näkökulma on liian kapea-alainen
politiikan välineenä. Media-, talous- ja poliittisen eliitin Nato-kannatuksen
vaikuttimia on tutkittu aivan liian vähän. ”Asiantuntijoiden” tai ”tutkijoiden”
taustat tulee aina ottaa huomioon (mistä he saavat rahoituksensa ja mitä
mahdollisia sitoumuksia heillä on keskenään ristiriidoissa oleviin osapuoliin).
Asiantuntijan lausunto on myös mielipide eikä välttämättä enempää.
12) Mahdollinen hiljaa hivuttaminen Naton jäseneksi
on kansanvaltaisten periaatteiden vastaista. Kansalaiset asetetaan
tapahtuneiden sopimuspohjaisten päätösten eteen ilman laajaa demokraattista
keskustelua tai valmistelua. Naton kannattajissa on hyvin paljon
yksinkertaistetun päätöksenteon puoltajia. Kansa on pahimmillaan päätöksenteon
hidaste tai haitta.
13) Suomen on syytä ajatella ensisijaisesti omaa
etuaan erilaisissa kriisien painostus/pakotetilanteissa. Suomella ei ole välttämättä
tarvetta käyttäytyä Nato-maiden tapaan. Euroopan yhteisön sisällä Suomen tulee
painostaa muita maita todelliseen rauhantyöhön kompromisseineen.
14) Viime aikojen kehitys on osoittanut, että
kriisien määrä on lisääntynyt ja ne ovat rakenteeltaan yhä monimutkaisempia. Ei
voida mennä esim. Yhdysvaltain selän taakse ja ajatella, että siellä on
turvallista toimia. On vaara, että liittoutumisen kautta joudutaan
sitoutuneeksi konflikteihin, joihin liittoutumattomana maana ei tarvitse ottaa
kantaa. Konfliktiin osallistuvat maat voivat katsoa, että olemme Naton kautta
sitoutuneet sotaan, vaikka emme siihen itse osallistu konkreettisesti. Pelkkä
sanallinen tuki voi altistaa esim. omaan maahan kohdistuviin terroritekoihin.
15) Yksi hyvin merkittävä seurausvaikutus Suomen
kiireiselle etenemiselle Nato-kysymyksessä on kansalaisten jakautuminen kahteen
leiriin. Se toimii pidäkkeenä esimerkiksi presidentillä, joka haluaa olla
kaikkien suomalaisten presidentti.
16) On selvää, että Venäjä on lisännyt
asevarusteluaan ja valtaansa vaikutuspiirissään olevilla alueilla tultaessa 2010-luvulle
ja edelleen 2020-luvulle. Vastaavasti Nato on lisännyt toimeliaisuuttaan
Itämeren piirissä. Tämä huomioiden Suomen toimet ovat olleet
ajantasaisia: on lisätty puolustuskykyä ja puolustusyhteistyötä
Skandinaviassa. Nato-yhteistyö on tiivistynyt ja se tuo oman lisänsä (mutta
myös riskinsä) suhteidemme kehitykseen.
17) Suomi hoitaa rauhanaikaisia suhteitaan Venäjään
käytännönläheisesti, ei periaatteelliseen vastustukseen perustuen.
Siksi Suomella on liikkumavaraa enemmän kuin monella muulla maalla. Mikään
helppo naapuri Venäjä ei ole. Sillä on tapana koetella pikkuista Suomea
vaihtelevin keinoin, kuten Saimaan kanavan puunkuljetusten tukkimisella,
huostaanottokiistoilla tai turvapaikanhakijatulvalla pohjoisrajalla. Jännitteet
ovat olleet kuitenkin hallittavissa. Niitä tulee jatkossakin, kuten muitakin
jännitteisiä tilanteita. Niiden kanssa on opittava elämään.
18) Olen usein näissä
kirjoituksissani tuonut esille, että Naton kannattajien mielestä Natoon liittymistä
vastustajien puheenvuorot eivät ole osallistumista keskusteluun lainkaan, vain
Natoa kannattavien mielipiteet ovat ”aitoa keskustelua”. Keskustelun asteikon tulee
tietenkin olla täysimääräisesti käytössä. Kaikkein yksinkertaisinta ja
epärelevanteinta ”keskustelua” on se,
kun ”lasketaan plussat ja miinukset” ja tehdään päätös liittymisestä tai
liittymättömyydestä tältä pohjalta. Ei tosiasiassa ratkaista
Nato-kysymystä, vaan tehdään asiasta
niin yksinkertainen, että se tulee ”ymmärretyksi”. Tosiasiassa ei ole mitään
yksityiskohtaista argumenttien luetteloa. Kokonaisuus ratkaisee. Tässä mielessä
tämäkin kirjoitus on vain kokonaisuuden hahmottelua.
19) Mediassa Nato-myönteisyys on
lisääntynyt vuosien varrella. Esimerkiksi Helsingin Sanomat ei ole sitoutumaton
lehti, mitä tulee kannanottoihin koskien
liittoutumista/liittoutumattomuutta. Se on liittoutumisen kannalla. Suuri osa
muista tiedotusvälineistä on vähintään varovasti samalla kannalla. On omaksuttava kriittinen
ote ”lehti/mediatietoihin”, jotka eivät edusta millään tavalla objektiivista
totuutta. Kansalaismielipide ei tue median yksipuolista asennetta.
20) Meitä houkutellaan esimerkiksi
Baltian maiden taholta liittoutumaan, koska sen katsotaan lisäävän balttien turvallisuutta.
On eri asia lisätäänkö sillä Suomen turvallisuutta. Ruotsi edustaa sopivan viileää
suhtautumista liittoutumista kohtaan myös historiakatsannossa. Riittävä läntinen
kumppanuus on järjestettävissä monilla keinoin. On huomioitava kaikkien
suhteiden dynaamisuus. Kaikki valtiosuhteet ovat aika-akselilla
potentiaalisesti liikkeessä toisiinsa nähden.
21) Maltti on valttia. On kaikin
tavoin pyrittävä kärsivällisyyteen arvioitaessa kansainvälistä tilannetta.
Varsinkin Nato-mieliset ovat ”keskusteluissa” kiirehtineet päätöksentekoa. Hätiköiminen mielipiteen muodostuksessa,
puhumattakaan paniikista, ei palvele
Suomen etua. Tätä kirjoitettaessa vallitsee koko Eurooppaa ravisteleva hysteerinen
mieliala.
22) Yleisellä tasolla voitaneen todeta, että ”eliitin” ja ”kansan” välillä on
suhtautumisero Natoon. Aseisiin, varusteisiin ja armeijaan nojautuva eliitti on
taipuvaisempi omaksumaan Natoon suopeita kantoja turvallisuutta tuovana
ratkaisuna, kun taas kansalaiset ovat painaneet visusti mieleen opetukset, joita on saatu aiempina vuosisatoina: monesti
kansa (siviilit) on se, joka on kantanut raskaimman taakan sodassa.
23) Uusimman HS:n (HS 18.1.2021) teettämän gallupin
mukaan 42 prosenttia vastanneista asettui vastustamaan Natoon liittymistä. Kannattajia
oli 28 prosenttia. Luvut ovat hämmästyttävän selkeästi Natoon liittymistä vastaan
ottaen huomioon viime aikojen Venäjä- ja Nato-uutisoinnin sekä vyörytyksen Natoon
liittymisen puolesta. Suomen kansan tahtotila ja realiteettien taju on uskomattoman
vahva.
Kyllä ne vievät maamme natoon,vaikka kansamme enemmistö sitä vastustaiskin.
VastaaPoistaPian keskuudessamme käy komento,vastaan urputtaville, turpakiini rvissä.
Autoritääriset asenteet ovat marssimassa eturiviin demokratian ja vapauden ,valekaavussa.
Samanlainen autoritäärisen kapitalismin ilmapiiri vallitsee myösmaassa meistä itään ja vielläkn idenpänä samalla sapluunalla käytetään valtaa nyt ja tästä eteenpäin.
Tärkeintä on säilyttää oma pohdittu kanta mielipiteenmuodostuksessa. On totta, että autoritaarisuus demokratian sisälläkin voittaa alaa. Tästä on tulossa parikin kirjoitustani.
VastaaPoista