lauantai 1. tammikuuta 2022

Kuka ymmärtää Venäjää?

 

 

Helsingin Sanomat haastatteli eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan jäseniä 29.12.2021 -lehteen Venäjän viime aikojen toimista. Haastateltuina olivat Matti Vanhanen, Kimmo Kiljunen, Elina Valtonen ja Eva Biaudet.  Hesarin otsake kertoo kaiken: ” Venäjän käytökselle ei löydy ymmärrystä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan jäseniltä”. Seuraavana päivänä lehti haastatteli professori Heikki Patomäkeä samasta asiasta, ja professorilta löytyi hieman enemmän ymmärrystä tapahtuneelle. Aion peilata omia näkemyksiäni Patomäen haastatteluun ja katsoa löytyykö ajatellusta yhtymäkohtia.

Yritän tässä kirjoituksessani muodostaa omaa kantaani tietyistä tiedon palasista tai muruista,  jotka ovat käytettävissä. Lisään tähän vielä annoksen omaa ulkopoliittista  seurantaani viimeisten lähes 60 vuoden ajalta sekä pohjatiedot sivulaudaturtyöstäni ”Kylmän sodan tulkinnoista” seitsemänkymmentäluvun puolesta välistä.

Haen perusteltua tietoa Venäjän toimille. Tämä ei tarkoita sitä,  että yrittäisin myönteisessä mielessä ymmärtää Venäjän kieltämättä vaikeasti perusteltuja ulkopoliittisia toimia,  etten sanoisi uhkailuja.

Patomäki toteaa haastattelussa Naton laajenemisesta 1990-luvulla, että ”Venäjän näkökulmasta tulkinta on se,  että kylmän sodan päättyessä venäläisten annettiin ymmärtää, ettei Nato tule laajenemaan itään. Venäjän tulkinnan mukaan tätä luottamukseen perustuvaa lupausta on rikottu toistuvasti ja jatkuvasti”.

Patomäen sanoista mieleeni tuli déjà vu-ilmiö: olen kirjoittanut tästä joskus aiemmin. Vanhoista blogikirjoituksistani kaivoin esille kirjoitukseni,  jolle olin antanut nimen: ”Neljännesvuosisata väärää politiikka” (7.8.2019). Se taas perustuu aiempiin Ukraina-aiheisiin kirjoituksiini, joista ei tässä sen enempää. En käy läpi parin vuoden takaista kirjoitustani kokonaisuudessaan, mutta nostan siitä yhden kohdan esille, joka liittyy nykytilanteeseen (ja Patomäen haastatteluun) selittävänä tekijänä. Lainaus ohessa:

”Tänään Naton laajenemista pidetään itsestään selvänä. Sitä se ei ollut 1990-luvulla. Mitä tapahtui noina ristiriitaisten puheiden päivinä? Olivatko länsiliittoutuneiden johtajat luvanneet 1990-luvun alussa jotain Venäjälle Naton laajentumisesta? Kyllä, Yhdysvaltain ulkoministeri George Baker ja Saksan liittokansleri Helmuth Kohl olivat suullisesti luvanneet Saksojen yhdistämisen hintana Mihail Gorbatsoville, että Nato ei laajene itään, mutta kirjallisesti ei toki luvattu mitään. Foreign Affairs syyskuu/lokakuu 2014 lainaa Saksan arkistoja (”Broken Promise”) ja toteaa seuraavaa: ”According to records from Kohl’s office, the chancellor chose to echo Baker, not Bush, since Baker’s softer line was more likely to produce the results that Kohl wanted: permission from Moscow to start reunifying Germany. Kohl thus assured Gorbachev that “naturally NATO could not expand its territory to the current territory of [East Germany].” In parallel talks, Genscher delivered the same message to his Soviet counterpart, Eduard Shevardnadze, saying, “for us, it stands firm: NATO will not expand itself to the East.”

Tuo viimeinen lause on todistusvoimainen: ”meille (siis lännelle) lupaus (olla laajentumatta nykyisen alueen ulkopuolelle) on luja: Nato ei laajene itään”. Tästäkin on saivarreltu, että valtiomiehet puhuivat vain Itä-Saksan alueesta, joka on täysin turhaa. Asiayhteydestä voi lukea, että tarkoitettiin laajemmin Itä-Euroopan aluetta. Ukraina osoittautui sitten lännen – Venäjän näkökulmasta - vaikutuspyrkimysten viimeiseksi rajaksi.”

Kaikki tuo liberaali ajattelu tapahtui 1990-luvun vaihteen euforisessa ”Historian loppu” -hengessä, jolloin kuviteltiin,  että kaikki asiat lutviutuvat liberaalin demokratian nimissä, kunhan hyvää tahtoa riittää.

Venäjän vainoharhaisuuteen yltävä turvallisuushakuisuus - jonka George F. Kennan aikoinaan määritti Venäjän ylimmäksi prioriteetiksi  - on tavalla tai toisella taattava. Minkäänlainen liberaalin demokratian Venäjään kohdistuva lähetystehtävä ei nykyisin ole mahdollinen varsinkin, kun esimerkiksi Yhdysvallat ei itse täytä kohtuullisiakaan vaatimuksia.

::::::::::::::::::::::::::::

Patomäki ottaa kantaa moniin asioihin, joista en ole aivan samaa mieltä hänen kanssaan. Hän mm. toteaa, että ”olisi mahdollista, että Nato sitoutuisi oleman laajentumatta esimerkiksi tietyksi ajaksi ilman,  että annettaisiin sitoumuksia siitä, että jotkut maat olisivat Venäjän etupiirissä.” Patomäki yrittää siis luoda tilanteen, jossa länsi ja itä toimisivat symmetrisesti. On vaikeaa olettaa, että Venäjälle riittäisi Naton laajentumisen estäminen toistaiseksi. On annettu lupauksia (kts. edellä),  joista ei ole pidetty kiinni. Ei ole luottamusta.  Toisaalta Venäjän etupiirin tavoittelu saattaa olla kiveen hakattu päämäärä, se pidetään päällä ainakin uhkana.

Olen edellä painottanut turvallisuushakuisuutta Venäjän toiminnassa. Toinen vaihtoehto on,  että Venäjä pyrkii rakentamaan suojavyöhykkeen lännen väitettyä  ekspansiota vastaan. Itse asiassa molemmat yhdessä palvelevat Venäjän etua.

Etupiirin tavoittelussa onnistumista Patomäki pitää epäuskottavana.   

Hyvää Patomäen pohdinnoissa on, että hän yrittää löytää poispääsyn umpikujasta eli  juupas-eipäs  tilanteesta. Tulisi löytää keino,  jolla Venäjälle  luodaan liikkumatilaa ilman, että siitä maksettava hinta nousee liian korkealle. Venäjän korkealle asetutut tavoitteet saattavat olla vaikeasti voitettava este. Patomäki pitää kuitenkin suuremman konfliktin syttymistä hyvin epätodennäköisenä.

Ratkaisevaa Patomäen ajattelussa on,  että hänelle ns. suomettuminen on hyväksyttävä asia (Venäjän etujen ajamisen hyväksyminen kohdemaassa kaventamalla itsenäisen maan riippumattomuutta tiettyyn rajaan saakka). Ymmärrän lähtökohdan Venäjän turvallisuushakuisuuden näkökulmasta, mutta suomettumisen rajaamisen määrittely niin, että turvallisuuden säilyttäminen suomettumisen kohdemaan näkökulmasta on riittävä,  on vaikea haaste. Myös Suomen osalta kokemuksena oli, että suomalaiset käyttivät suomettumista pahimmillaan toisia  suomalaisia vastaan.

Patomäki arvostele suomalaisia viestimiä siitä, että nämä eivät jaksa perehtyä konfliktiin avaamalla eri osapuolien näkymiä, vaan luottavat mieluiten länsimaiden mediassa esiintyviin tietoihin. Johtopäätökseni on, että Suomella on ihmeellinen alemmuuskompleksi, jossa mikään läntinen integraatio (EU!) ei tahdo riittää. Ehkä vasta se on riittävä,  että Suomi on lännen etuvartio.

Natoon liittymiseen Patomäki suhtautuu kriittisesti: ”olisi absurdia, jos Venäjän uhkaaviin toimiin vastattaisiin lisäämällä uhkaa Venäjään päin”.

Patomäki esittää melko suoraan toiveen,  että presidentti Niinistö jossain tärkeässä puheessaan ottaisi kantaa  jännittyneeseen tilanteeseen: mikä on Suomen rooli?  Patomäki esittää yllättävän väitteen,  että Niinistö on hämmentynyt eikä tiedä, miten tässä tilanteessa pitää toimia. Veikkaisin itse,  että enemmistö suomalaisista pitää Niinistön ulostuloja perusteltuina ja riittävinäkin. Patomäki perää Helsingin hengen painottamista yhä uudelleen, koska sitä tarvittaisiin nyt ”enemmän kuin koskaan kylmän sodan jälkeen”.

PS

Niinistön uudenvuodenpuheesta odotettiin kannanottoa  nyt vallitsevaan jännittyneeseen tilanteeseen ja sen seuraamuksiin. Se saatiinkin selvästi. Niinistö toivoi, ettei Suomen turvallisuudesta tulisi riidan lähdettä. Hän totesi edelleen Suomen ulko- ja  turvallisuuspolitiikan olevan vakaata ja liikkumatilan olevan  arvokas asia. Liikkumatilaan kuuluu mahdollisuus liittyä Natoon, ”jos niin päätämme”. Nato puolestaan noudattaa avoimien ovien politiikkaa. Presidentti totesi, että olemme tammikuun puolessa välissä viisaampia, kun nähdään,  mitä Venäjän, Yhdysvaltain ja Naton neuvottelukosketuksesta seuraa.

Avainasiat:  Suomella on liikkumatilaa,  Naton oven on myönnetty olevan auki, etupiirejä ei hyväksytä, monia solmuja avaavat (tai sulkevat) suurvaltojen  neuvottelut käydään tammikuun puolessa välissä.

Tulkitsen niin, että N. alleviivasi,  että sotilasliittoon liittymiselle on valmius,  jos suurvaltasuhteet ajetaan karille ja johtavat konfliktiin. Nämä kannanotot eivät toki tarkoita automaattisetsi liittoutumista eikä hätiköityjä päätöksiä, mutta ei voi välttyä ajattelemasta, että jälleen on astuttu lähemmäksi  Suomen kansan vähemmistön edustamaa kantaa.

On toki mahdollista tulkita presidentin puheenvuoro  reagoinniksi niihin uhkakuviin,  joita on esitetty julkisuudessa. Presidentin viesti – ilman uhkailun sävyä – on,  että valmius vastata uhkiin on olemassa.

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti