maanantai 24. tammikuuta 2022

Muhammad Ali: elämä ja teot

 

Olen juuri saanut päätökseen Muhammad Alin elämänurasta kertovan  kahdeksanosaisen dokumenttisarjan katsomisen. Taustalla soi  lopputekstien aikana,  dokumentin ”tunnusmelodiana” Bob Dylanin ”I Shall Be Released”  Nina Simonen upeana tulkintana.  Monet muistot viivähtävät mielessä, poikkeuksellinen elämäntarina . Sarja löytyy Areenasta nimellä  ”Historia: Muhammad Ali”, joka on myös alkuperäisen dokumentin nimi. Muita määreitä ei tarvitakaan….

Luulenpa,  että tämä mammuttimainen kuvakerronta on melko lähellä täydellistä tarinaa kaikesta oleellisesta, mitä Alin elämään sisältyi.

Kun ajattelen historiaan pysyvän tuntuisesti jääneitä elinaikamme henkilöitä,  ovat he etäällä minusta, siltä ainakin tuntuu,  mutta Cassius Clayn alias Muhammad Alin kanssa olen elänyt rinnan nuoruuteni ja keski-iän vuodet aina ikääntymisen kynnykselle saakka. Alilla on tällä ajanjaksolla ollut monta elämää: nuoruus ja lapsuus Louisvillessa alemman keskiluokan olosuhteissa,  ryhtyminen nyrkkeilijäksi, oman kamppailulahjakkuuden työstäminen ammatiksi saakka, kehittyminen yhdeksi kaikkien aikojen urheilijoista lajista riippumatta, uskonnollisen elämänkatsomuksen omaksujaksi kääntyminen,  uskonnolliseksi vaikuttajaksi ryhtyminen, yhteiskuntajärjestelmän eriarvoistavien piirteiden kriitikoksi ryhtyminen, armeijapalveluksen kyseenalaistajaksi kääntyminen järjestelmätasolle saakka, mustan rodun edunvalvojaksi ja globaaliksi lähettilääksi ryhtyminen, viihdyttäjän roolin kehittäjäksi kypsyminen huippuammattilaisen tasolle saakka, murtautuminen roturajat rikkoen kansalliseksi ja kansainväliseksi ikoniksi…..

Käytän dokumenttia omien muistikuvieni lähteenä ja runkona, mutta en referoi sarjan sisältöjä pikkutarkasti.

Seurasimme serkkuni kanssa 1960-luvun vaihteessa pikkupoikina Ingemar Johanssonin ja Floyd Pattersonin raskaansarjan keskinäisiä kohtaamisia. Sattumalta ensimmäinen blogikirjoitukseni käsittelee tilannetta vuonna 1964, jossa Johansson haastattelee (!) silloista Cassius Clayta. Kysymys oli oikeastaan siitä, että Cassius ajatti Johanssonia pitkin kotikaupunkinsa Louisvillen katuja ja mainosti vierastaan kovaäänisesti avoautosta käsin ”yhtenä kaikkien aikojen maailmanmestareista”. Clay oli jo tuolloin omaksunut ”suurin ja kaunein” sloganit, jotka autoajelulla kohdistuivat hänen vieraaseensa, entiseen maailmanmestariin,  Johanssoniin.

Mutta tätä ennen Clay voitti 18-vuotiaana olympiakullan Roomassa 1960 ja alkoi saada nimeä tulevaisuuden suurlupauksena.

Jo ihan pikkuisena Cassius mainosti vanhempiensa mukaan itseään nerona.  Supliikki toimi jo tuolloin. Nuori Cassius eteni nyrkkeilijän urallaan  porras portaalta eteenpäin kohti maailmanmestaruusottelua. Onni potkaisi varhain Clayta,  kun hän sai taustajoukkoihinsa louisvillelaisten liikemiesten ringin, joka näki Clayssa potentiaalisen supertähteyden,  ja joka osasi johdatella hänen uraansa taitojen kehittymisen mukaisesti.  

Jo uransa alussa Clay omaksui tunnetuksi tulleen nyrkkeilytyylinsä, joka perustui käsien  alhaalla pitämiseen,  nopeisiin jalkoihin,  pään ja ylävartalon nopeaan edestakaiseen liikkeeseen (ei niinkään sivulle tapahtuviin väistöihin)  ja salamannopeisiin jab-lyönteihin. Tyyli ei ollut riskitön,  mutta yleensä Clay onnistui välttämään osumat tai sitten vastustaja vain kevyesti tavoitti Clayn.

Myös suu kävi koko ajan. Ennen otteluja ”Louisvillen  suurisuu” (Louisville lip) yleensä kertoi, missä erässä hän päättää ottelun. Yhtä lailla sujui loppusoinnullisten runojen rustaaminen ja lausuminen. Hän oli itse itsensä paras  mainosmies,  jonka maine kiiri läpi  valtakunnan. Hän poikkesi  lähes kaikista muista urheilijoista juuri supliikillaan, huumorillaan  ja sanavalmiudellaan. Hän puhui suohon parkkiintuneet ja kyyniset lehtimiehet.

Kun Sonny Liston löi Floyd Pattersonin,  avautui Claylle mahdollisuus kohdata karhumainen, ylivoimaisensa pidetty Liston maailmanmestaruusottelussa. Liston oli selvä ennakkosuosikki ja odotettiin,  että hän tukkii Clayn suuren suun eikä vain yhdessä vaan kahdessa perättäisessä ottelussa. Samaan aikaan Clayn nyrkkeilijäntaidot alettiin tunnustaa yleisesti. Ja niin vain kävi, että Liston taipui ennakko-odotusten vastaisesti molemmissa vaiherikkaissa  otteluissa.  Lehdistötilaisuudessa ottelujen välissä Ali huudahti vapauttavan lausahduksen: ”Voin sanoa ja puhua,  mitä haluan!”  Se kuulosti itsetietoiselta itsenäisyysjulistukselta mustan kulttuurin piirissä , kuten eräs varttuneempi toimittaja totesi.

Ensimmäisen Liston-ottelun voittotunnelmissa Clay paljasti,  että hän oli liittynyt mustiin muslimeihin, joka oli järjestäytynyt Nation of Islam -järjestöksi. Sen johtajana  toimi Elijah Muhammad. Valkoisiin ja juutalaisiin Nation of Islam suhtautui kielteisesti. Näissä yhteyksissä Ali oppi tuntemaan myös radikaalin mustien johtajan Malcolm X:n.  Alista järjestö sai valkoisen ylivallan ankaran  kriitikon. Noina aikoina Ali ei todellakaan ollut pidetty valkoisten keskuudessa. Mutta pian Ali joutui tekemään valinnan Elijah Muhammadin ja Malcolm X:n välillä, jotka ajautuivat erimielisyyksiin. Ali valitsi Elijah Muhammadin, johon hän luotti monien mielestä liian sokeasti ja antoi järjestölle avaimet ohjata itseään nyrkkeilijän ammatissa.

Ali puolusti mestaruuttaan 1965-67 useita kertoja huippuvastustajia vastaan (mm. Patterson, Cleveland Williams, Zora Folley, Ernie Terrel….).

Ali rakensi muurin itsensä ja niiden ihmisten välille,  jotka eivät suostuneet käyttämään hänen uutta nimeään vaan juuttuivat hänen ”orjanimeensä” Cassius Clay. Ali kehitti supliikistaan tunnusmerkin, jolla hän raivasi ammattimaisten  sanankäyttäjien  hyljeksinnästä huolimatta tien huipulle, mutta toisaalta loukkasi supliikillaan verisesti monia hänen kannaltaan viattomia ihmisiä.  

Alin menestys särki monta ihmissuhdetta ja tuotti tuskaa lähimmille varsinkin sekä puolisoille että runsaalle määrälle tyttöystäviä. Aikaa riitti lapsille vain häviävän pieni tuokio. Ehkä se oli sitten laatuaikaa. Islamilainen naisen alistaminen sai erikoisia muotoja Alin persoonan kautta. Henkisen julmuuden vastapainona Ali harjoitti hyväntekeväisyyttä ja kanssaihmisten taloudellista ja muunlaista avustamista. Tässä hän oli uskomattoman höveli. Osa rahoista kului myös Alia ympäröivän ”seurueen ”tai ”siipiporukan” ylläpitoon. 

::::::::::::::::::::::

Asepalveluksesta kieltäytyminen oli yksi periaatteista,  joista Ali ei missään tapauksessa antanut periksi. Häntä uhkasi viiden vuoden vankilatuomio,  jota hän asianajajien avulla viivytti vuosikausia. Alin suosio laski alimmilleen, olihan kansalaisten enemmistö tuolloin vielä Vietnamin sodan oikeutuksen kannalla. Alin islamilainen vakaumus kesti. Hänen elantonsa oli kuitenkin kiinni nyrkkeilijän uran jatkumisesta  ja tuomion roikkuminen ilmassa esti häntä ottelemasta vuosina 1967-70.  Hän elätti itseään mm. luennoimalla, esiintymällä mainoksissa ja olemalla mukana TV:n keskusteluohjelmissa.  Kiitos näiden esiintymisten Alin persoona avautuu syvällisemmin kuin muutoin olisi tapahtunut. Vihdoin vuonna 1971 Alin tuomio kumottiin monien vaiheiden jälkeen korkeimman oikeuden päätöksellä.

Seitsemänkymmentäluvun vaihteessa raskaansarjan nyrkkeily sai julkisuusbuustin, kun kauan odotettu Muhammad Alin ja vuoden 1968 olympiakisojen raskaansarjan olympiavoittaja Joe Frazier ottivat yhteen. Ottelu (”Fight of the Century”) käytiin maaliskuussa 1971 Madison Square Gardenissa. Ottelua edelsi raivoisa vihanpito ottelijoiden välillä. Ali oli ylivoimaisesti aggressiivisempi  osapuoli ja kävi kovilla kierroksilla ennen ottelua. Ottelu sai ennen kuulumattoman huomion osakseen. Puolitoista tuhatta  lehtimiestä pyrki seuraamaan ottelua ja sillä oli 300 miljoonaa TV-katselijaa. Hulluus valtasi nyrkkeilymaailman: valtava määrä kuuluisuuksia ryntäsi paikalle.  Ali lupasi varhaisen vaiheen tyrmäyksen, mutta erehtyi pahasti tällä kertaa. Nopeus ja tanssitaito eivät riittäneet. Frazier hallitsi ottelua ja voitti kaikkien kolmen tuomarin papereissa. Ali kärsi uransa ensimmäisen tappion.

Jo Frazieria vastaan Ali ei pystynyt kehätanssahtelulla väistelemään iskuja, vaan otti niitä vastaan  yhä enemmän, erityisesti uransa jälkipuoliskolla. Alin iskukestävyys oli hyvällä tasolla,  mutta lyöntien jäljet näkyivät väistämättä varsinkin, kun hän ei malttanut lopettaa nyrkkeilyuraansa ajoissa.

Frazierin jälkeen Ali kohtasi mm. Jerry Quarryn ja Oscar Bonavenan. Ali selvitti ottelut,  vaikka tauko näkyikin kehätyöskentelyssä.  

Monet odottivat uusintayhteenottoa Alin ja Frazierin välillä. Paras ajankohta meni ohi,  kun ottelua ei saatu aikaiseksi. Samaan aikaan Frazier menetti mestaruutensa kahdella rökäletappiolla uutta tähteä George Foremania vastaan. Ali omalla tahollaan - monien voitettujen ottelujen ohella -  kärsi odottamattoman takaiskun kokematonta Ken Nortonia vastaan. Jäljellä oli kahden tappion kärsineen ja ”hiipuvan” nyrkkeilijän, Alin ja Frazerin kohtaaminen. Kuitenkin ottelun lataus säilyi korkealla tasolla. Ennakkotunnelmissa käyty keskustelu ennen erään TV-shown käynnistymistä johti käsirysyyn Alin jälleen kerran suututettua Frazierin.

Alin ja Frazierin välinen ”Super Fight II” oteltiin  tammikuussa 1974. Tällä kertaa Ali otti selvän pistevoiton. Molemmat ajoivat itsensä näännyksiin täydet erät kestäneessä kamppailussa.

Alin maine sai uutta buustia, kun Yhdysvallat vetäytyi Vietnamista. Hänet voitiin julistaa oikeassa olijaksi kansalaisten keskuudessa. Suuren enemmistön myötätunto säilyi  Alin puolella läpi jäljellä olevan elinajan.

Oli aika otella mestaruudesta Alin ja George Foremanin kesken. Ottelu käytiin Zairen Kinshasassa lokakuussa 1974. Kamppailua mainostettiin nimellä ”Rumble in the Jungle”. Se oli taistelu vain vähän liioitellen kahden maailmankatsomuksen välillä:  Foreman heilutti USA:n pienoislippua Tommi Smithin ja John Carlosin synnyttämän antiamerikkalaisuuden hengen vastaisesti voitettuaan vuoden 1968 olympiakisojen raskaansarjan kullan, kun taas Ali oli USA:n harjoittamaa politiikkaa vastaan monella eri rintamalla, mutta varsinkin koskien Vietnamin sotaa. Ali haukkui  Foremania valkoiseksi.

Foreman oli kirkas ennakkosuosikki tuossa omalaatuisessa viidakkotaistelussa. Ali oli ympäristössä,  joka suosi häntä. Hän oli käsite zairelaisille ja kaikille afrikkalaisille. Foremanilla oli kova työ sopeutua kuumiin ja hänelle vihamielisiin olosuhteisiin.  Koettiin käsittämätön tapahtuvaksi:  Ali voitti tyrmäyksellä kaikkien odotusten vastaisesti. Alin maine hakattiin kiveen  ikuisesti juuri Mobutun Zairessa.

Ali käyttäytyi Zairessakin entiseen tyyliin pitämällä lähellään sekä vaimoaan että uutta tyttöystäväänsä tai pikemminkin uusia tyttöystäviä. Häntä eivät mitkään moraalisäännöt koskeneet. Alimaiseen avoimeen ja rehelliseen tyyliin hän tunnusti tekosensa myöhemmin TV:ssä kaikelle kansalle. Ja ihmiset ymmärtääkseni soivat hänelle paheksumisesta vapaat erioikeudet!

Yksi ottelu oli käymättä: Alin ja Frazierin kolmas ja ratkaiseva  ottelu näiden kahden legendan välillä. Alin ikonisuuden  koostamisessa tarvittiin tämä yksi kamppailu, joka päättyi Filippiineillä Alin voittoon,  kun pahasti hakattua Frazieria ei päästetty viimeiseen erään.  Myös uupuneen Alin terveydelle taistelu oli yksi osa tulevaa ja tuhoisaa sairaskertomusta: liike ja puhe hidastuivat. Yleisö rakasti Alin sairaaksi!

Alin ura nyrkkeilijänä ei päättynyt kovin  kunniakkaasti, mutta loppu on pääosin vaipunut unholaan. Silti hän voitti jatkuvasti. Lopettamisen yrittämisestä häntä ei voi syyttää, mutta ympärillä hyörivä väki, ”seurue”, ”hännystelijät”  - Alin oman viehtymyksen lisäksi - piti huolta siitä, että nyrkkeily ei unohtunut. Ottelut eivät jääneet historiaan.  Alia pidettiin oikeutetusti hiipuvana nyrkkeilijänä, ei kuitenkaan kehäraakkina. Vuonna 1978 Ali menetti maailmanmestaruutensa Leon Spinksille vain voittaakseen sen takaisin uusintaottelussa: kolmas maailmanmestaruus!  Uran loppupuolen ottelujen nyrkkeilyllisten ansioiden vähetessä palkkiot nousivat joissakin otteluissa huippuunsa. Sitä korjaa, mitä kylvää. Raha on kova konsultti!

Viimeisen ottelun luonne looginen seuraus Alin väsymisestä. Hän kohtasi huippukuntoisen uuden tähden Larry Holmesin. Ali oli hiekkasäkki, jolle Holmes joutui sanomaan kesken ottelun: ”Älä ota enää iskuja vastaan”. Alia ei päästetty enää kehään 10. erän jälkeen. Hän oli loppu. Holmes kävi pyytämässä anteeksi ottelun jälkeen pahoinpitelyään!

Alin loppusaldo nyrkkeilijänä oli 56 voittoa ja viisi tappiota. Uran briljantteja huipentumia olivat ottelut Sonny Listonia, Joe Frazieria ja George Foremania vastaan.

:::::::::::::::::::::::::::

Alin uran kahtena pahimpana erehdyksenä  monet pitävät ensinnäkin Alin irtautumista Malcolm X:stä ja kääntymistä moraalikysymyksissä suurpiirteisen Elijah Muhammadin kannalle mustien muslimien sisäisessä kamppailussa. Tässä taistelussa Malcolm X oli alun perin ideologisempi, mutta pyrki elämänsä viimeisinä aikoina irti militantista mustien liikkeestä rakentaen suvaitsevaisuutta rotujen välille. Siitä hän sai maksaa hengellään: radikaalit ainekset surmasivat hänet kostoksi -  militantin siiven kannalta -  ”luopiona”. Toiseksi Alin pimeänä puolena pidetään toisten ihmisten – jopa hänelle itselleen suopeiden ihmisten -  solvaamista. Tämän julman käyttäytymisen symbolina pidetään Alin ala-arvoisia hyökkäyksiä (”Setä Tuomo”) Joe Frazieria vastaan,  joita tämä ei koskaan elinaikanaan antanut anteeksi Alille.  Frazier oli jopa tukenut taloudellisesti Alia, kun mies oli rahapulassa vaikeina aikoina. Joe Frazier sopi kyllä legendan rakentamiseen - Alin legendan.

Ali oli nopea kaikessa, kunnes vauhti hyytyi viimeisten vuosikymmenien Parkinsonin tautiin. Sitä ennen kädet ja jalat olivat vikkelät,  samoin teräväkielinen suu: supliikki oli parhaimmillaan ylivoimaista. Yksi kaikkien aikojen viihdyttäjistä hiljeni elämäntyönsä eläväksi muistomerkiksi.

Muhammad Alista muotoutui vähitellen maailman kuuluisin ihminen. Siinä mielessä Ali oli oikeassa: ”I Am The Greatest”. Elämänsä lopun Ali omisti uskolleen ja uskonnolleen.

Uudella vuosituhannella Ali sai arvonantoa yksituumaisesti ja palkittiin kerta toisensa jälkeen teoistaan. Hauraan ja tutisevan mestarin viimeinen uroteko oli olympiatulen sytyttäminen Atlantan olympiakisoissa 1996.

Ali kuoli 74-vuotiaana vuonna 2016.  

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti