Kylmän sodan Suomi, osa 4 (sisältää arvion dokumentin jaksoista 6, 7 ja 8 sekä yhteenvedon)
Osassa kuusi käsitellään presidentin vaihtumista Kekkosesta Koivistoon. Dokumentissa esitetään arvelu oliko kysymys ”vapautumisesta” siirryttäessä Kekkosen ajasta Koiviston aikaan? Suomettuneet, YYA:n kannattajat ja kekkoslaiset sanoivat vastauksena, että vapautumis-sanan käyttäminen tässä yhteydessä on loukkaus niitä ihmisiä kohtaan, jotka elivät edellistä vaihetta, ”vapaudettomuutta” (koska he eivät itse tunteneet olleensa vapaudettomia).
Dokumentin kuudennen osan pääargumentti on, että Koiviston aikaan siirtyminen ei muuttanut
paljoakaan Suomen ulkosuhteita eikä sisäpolitiikkaakaan, ei ainakaan heti. Koiviston
yhdeksi merkittävimmistä teoista muodostui kuitenkin hiukan myöhemmin normaaliparlamentarismin
istuttaminen Suomeen. Hallitukset istuivat koko vaalikauden ajan.
YYA-sopimus oli voimassa, samoin ystävyyden
retoriikka ja lukemattomat ”vanhan ajan” iskulauseet. Koivisto jatkoi
ensitöikseen YYA-sopimusta 20 vuodella. Uuden presidentin KGB-yhteys toimi yhtä
hyvin kuin edellisen presidentin aikaan.
Muutostakin tapahtui. Koivisto irrotti YYA-käsitteen
koskemaan vain Neuvostoliitto-suhteita eikä sitonut (sotkenut) siihen
puolueettomuutta (ei tarvinnut enää ”pyrkiä puolueettomuuteen”). Myöskään ei
kerrattu enää sitä, että Lenin ”luovutti”
itsenäisyyden Suomelle.
Kuudes jakso täyttyy lukuisista enemmän tai vähemmän
pienistä yksityiskohdista, jotka pyrkivät kertomaan aikojen ja sattumusten
muutoksista. Tässä vain luettelen muutamia: tapaus Mullova (salakuljetus
Ruotsiin), K-kaupan Väiski (kulutuskäyttäytymisen siirtovaikutus Viroon),
Neuvostoliiton ohjuksen harhautuminen Inarin jäälle, amerikkalaisten elokuvien
kuvaaminen Helsingissä (kuvaten Moskovaa tai
Pietaria), ”neuvostovastaisuus”-käsitteen käytön jatkuminen, peliteollisuuden
tuotteiden läpilyönti, joissa
Neuvostoliitto muodostaa viholliskuvan, Valittujen palojen markkinataloutta
korostava viesti, paikallisradioiden läpilyönti, ensimmäisen Neuvostoliiton historiateoksen
(koko historia) julkaiseminen sitten
1930-luvun, Paasikiven muistelmien postuumi julkaiseminen (Paasikiven inhorealismi)
sekä Tsernobylin ydinonnettomuus ja sen hidas tuonti julkisuuteen.
Sarjan tämä osa pirstaloituu osiin, joista on vaikea löytää punaista
lankaa. Kai tarkoitus on osoittaa maailman vähittäistä muutosta ja vapauden
kaipuuta. Halutaan myös osoittaa, että mikään muuri ei estä tiedonkulkua. Osa
muutoksista presidentin vaihdoksen yhteydessä oli hyvin pinnallisia, osa tyydyttää
tirkistelyn halua…..
Osassa seitsemän kuvaus jatkuu osan kuusi
kaltaisena: runsaasti yksityiskohtien kuvauksia. Suomen asema muuttui, kun
Neuvostoliiton johto vaihtui, Suomi ei ollut enää erikoistapaus. Gorbatsov uusi
Neuvostoliiton johtoa ja mm. entinen diplomaattihenkilöstö vaihtui. Se merkitsi
jatkuvuuden katkeamista, mutta sitä ei jääty
kaipaamaan, koska vanha kaarti oli
oppinut tulemaan kiusallisesti Suomen iholle yhteistyötä ”vaaliessaan”.
Gorbatsov keskittyi rauhan teemaan ymmärrettävistä
syistä. Neuvostoliitolla ei ollut varaa pitää kylmän sodan armeijavahvuutta
eikä asearsenaalia.
Suomen talouden tunnusluvut osoittivat alaspäin ja
saman aikaan Suomen länsi-integraatio vahvistui. Idänkaupasta tuli murheenkryyni
1990-luvun vaihteessa pysyvän alijäämän takia. Laman syntyyn
liittynyttä kokonaisuutta oli vaikea hallita ja näytti siltä, että kokonaisvaltaista kuvaa kriisin
syvyydestä ei tunnistettu, ei
poliittisella eikä suuryritysten puolella.
Menneisyydenhallinta otti ensiaskelia: talvisotaa ei
vieritetty enää Suomen aloittamaksi,
mutta syyllisyys vieritettiin Neuvostoliiton taholta yksin Stalinin kontolle.
Suomi sai vihdoin haluamansa tunnustuksen, kun Gorbatsov julisti: ”Suomi, puolueeton Pohjoismaa”.
Dokumentista jää tuntu, että Koivisto yritetään riisua
kaikista positiivisista odotuksista, että hän olisi aloittanut uuden kauden Neuvostoliitto-suhteessa.
Päinvastoin korostetaan sitä, että vanha
peli jatkui. Tässä dokumentti ei toimi reilulla tavalla, sillä aiempi intiimi
kanssakäyminen suomettumisineen siirtyi historiaan. Neuvostoliitolla ei ollut
veto-oikeutta presidentin vaaleissa. Koivisto säilytti jotkin vanhan politiikan
ulkoiset tunnusmerkit, mutta vältti vanhaa salailevan sopimisen kulttuuria. Johtavien poliitikkojen
Neuvostoliiton avulla tapahtuvasta syrjinnästä luovuttiin.
Koivisto oli varovainen Baltian uuden aseman
tunnustamisen suhteen eikä ottanut mitään riskiä. Koivisto rakensi
tulevaisuuden odotukset Gorbatsovin vallassa pysymisen varaan ja pettyi, kun niin ei käynyt. Baltia irtosi
Neuvostoliiton otteesta kivuliaasti. Verenvuodatusta (Vilnan verilöyly 1991) ei
vältetty. Koivisto omaksui luonteenlaadulleen tunnusomaisesti öljyä laineille valelevan
kannan ja se tulkittiin kylmäkiskoisuudeksi balttien näkökulmasta. Koivistosta
jäi historiaan kriisien ja konfliktien liioittelua välttävä asennoituminen.
Boris Jeltsinin Suomen vierailu vuonna 1992 toimi
idän paineesta vapautumisen viimeisenä sinettinä.
Suomen lopullinen länsimaistuminen jäi dokumentin arvioiden
mukaan Koiviston seuraajien harteille. Tässä mielessä Koivisto toimi enemmän siltana
vanhan ja uuden välillä kuin kaiken politiikan länsimaistajana. Hän pikemminkin
varoitti nopeasta lännettymisestä, vaikka länsisuhteet kiinteytyivätkin hänen
aikanaan.
:::::::::::::::::::::::::::::
YHTEENVETO
Lopuksi vedän yhteen sarjassa esitettyjä
”kohtauksia” Suomen historiasta peittelemättä omaa ajatteluani.
Kahdeksas ja viimeinen osa esittää haasteen: eikö
meidän pitäisi tuntea häpeää suomettuneisuuden ajasta? Miksi suomalaiset reagoivat jälkikäteen vaisusti
yhteiskuntaa tai ajattelua muuttaneisiin ilmiöihin, kuten suomettumiseen? Vastaus tuskin löytyy tuntemastamme pelosta
jotain suurempaa kohtaan, vaan yleensä maltillisesta
suhtautumisesta paradigman muutokseen. Jos kysytään kumpi on lähempänä suomalaisuutta
(minkä tahansa) suurentelu vai (minkä tahansa) mitätöinti, niin veikkaisin
jälkimmäistä. Tässä ajattelussa voi olla jotain, joka selittää nopean
toipumisen Suomen sisällissodasta, puhumattakaan suomettumisesta. Epämiellyttävissä
asioissa unohtaminen armahtaa.
Kuka siis pyytäisi anteeksi suomettuneisuutta?
Harvassa ne ovat! Eri asia on, että kokemuksesta otetaan opiksi, ja aiemmin virheeksi osoittautunutta ei haluta
toistaa. Miten pitää yllä hyviä tai - huonossakin tapauksessa - kohtuullisia
suhteita sortumatta nöyristelyyn?
Kysymys: miksi ei analysoida uudelleen tapahtunutta?
Vastaus: jos tai kun suomettuneisuuden muisto on kipeä, ei välttämättä haluta kiusata itseä ja muita erittelemällä kipua tuottavia asioita.
Suomettuminen oli maan tapa. Tämä on armahtava
synninpäästö, joka pelastaa monet. Myöskään poliittisia johtajia ei ole
vaadittu tilille. Kuinka suuriin katumusharjoituksiin olisi suomettuneiden
ryhdyttävä? Ketkä kaikki vahingoittuivat
suomettuneiden toimesta? Aiheutuiko kuolonuhreja? Mahdollinen
katumusharjoitus jääköön kunkin omalle kontolle.
Timo Vihavaisen kirjan nimeä lainaten kansakunta oli
rähmällään. Tämä pelastaa paljon: oltiin kollektiivisesti rähmällään. Dokumentissa
hahmotetaan kaksi mahdollista syyllistettävää tahoa: (yksi) koko kansa ja
(kaksi) kansakunnan valiot. Minua vaivaa suomettuneisuudessa vain yksi iso asia:
suomalaiset itse käyttivät
Neuvostoliitto-suhteita käsikassarana poliittisten vastustajien lyömiseksi,
siis toisia suomalaisia vastaan. Kuulosti siltä, että haluttiin karsinoida (oikeasti) isänmaalliset
ja vähemmän isänmaalliset eri aitauksiin.
Kun Neuvostoliitto inhosi Väinö Tanneria (koska
Tanner kilpaili samoista vaaleanpunaisista vasemmistolaisista äänistä kuin kommunistit),
niin tämä erittäin suuri patriootti (jonka nimeä dokumentissa ei vahingossakaan
mainittu) joutui myös Kekkosen hampaisiin. Vieläkin Tanneriin suhtautumisessa
on jäljellä Kekkosen ja K-linjan ajan haikuja, vaikka jotkut, kuten Lasse
Lehtinen, ovat toimineet Tannerin
maineenpalauttajina.
Joillakin dokumenttisarjan vierailla oli
toisenlaisia syitä antipatiaan. Pirkko Saisio vierasti 1970-luvun woke-ilmiötä
(poissulkemiskulttuuria), jossa taistolaiset jakoivat muita vuohiin ja
lampaisiin keksimänsä poliittisen ”kieliopin” tai ”sanaston” avulla.
Entä pitäisikö tuntea myötähäpeää niiden puolesta,
jotka omaksuivat suomettuneisuuden säännöt kirjaimellisesti? Jostakin syystä en
tunne. Entä myötätuntoa niiden puolesta, jotka joutuivat kärsimään? Georg C. Ehrnrooth,
Tuure Junnila ja Kullervo Rainio mainittiin dokumentissa. Sanoisin kyllä
esimerkiksi Georg C. Ehrnroothin osalta, että hänellä oli muitakin syitä joutua
eristyksiin kuin oikeassa olemisen taito. Syynä taisi olla oikeassa olemisen
ehdottomuus. Tuure Junnila oli taas henkisesti niin vahva järkäle, että hänellä
oli varaa ajatella toisin, niin tässä kuin monessa muussakin asiassa.
Mikä asia poliittisessa elämässä juuri
nyt on sellainen, josta voidaan sanoa
jonkin ajan kuluttua, että se on väärin
tai oikein? Lainaan Matti Klingeä, joka
on todennut: ”Menneisyyden kuvauksen suuri ongelma on jälkiviisaus. Me
tiedämme, miten sitten kävi, mitä kuvauksen kohteena ollut aika ei tiennyt”.
Nuoret, jotka eivät ole kokeneet 1970-luvun
suomettumista voivat opiskella teemaa kirjoista ja muusta mediasta, vaikkapa
tästä kahdeksanosaisesta Kylmä sota-dokumenttisarjasta. Totuutta ei löydy siitäkään, on vain
vaihtoehtoja, joista sitten oman
ymmärryksen perusteella on valittava lähinnä oikea tai muiden tietolähteiden
kanssa sopiva yhdistelmä. Harmittavin lähestymistapa on EVVK (ei vois vähemmän
kiinnostaa).
Moni taistolaisuudesta ja suomettumisesta irtisanoutunut
lähtee tänä päivänä siitä, että länteen Suomi identifioituu luontevimmin. Mutta
voisiko silti olla oma paikkansa tehdä ohjelmasarja,
jossa pohditaan läntistä liittymäpintaa
kriittisesti suomettumiskeskustelun rinnalla?
Nyt nähty dokumenttisarja ei pohtinut lainkaan ”läntistä vastakappaletta”
kriittisesti vaan ikään kuin toiveiden tynnyrinä:
vihdoinkin ollaan vapaita! Historia ei kuitenkaan ole vieläkään loppunut.
Voiko Suomi suomettua tulevaisuudessa kaiken koetun
jälkeen? Tietenkin voi. Venäjällä moni ajattelee etupiiriä, joka ulottuu ainakin Ruotsin rajalle.
Pidemmälle ei ehkä kannata jossitella: historia harvoin toistuu
sellaisenaan.
Dokumentissa kysyttiin, voisiko Suomi ”kaukosuomettua” esimerkiksi
Kiinan vaikutusvallan alle. Mikä ettei? Jos Kiina pääsee asemaan, jossa se on maailmanvaltias
(jota se joskus on ollutkin), niin kuinka luontevasti sopeudumme uuden komennon
alle? Dokumentissa todettiin, että Suomessa ei suhtauduta Kiinaan läheskään yhtä kriittisesti kuin
Ruotsissa. Maltillisuus, pidättyvyys ja hieman unelias reagointi on tässäkin
Suomen erityispiirre.
Tällaisessa dokumenttisarjassa on kokoon juostun
tuntu. Se on täynnä yksinkertaistuksia. Olisi ollut mielenkiintoista kuulla
eriteltynä, miten vilpitön ystävyys ja suomettunut
ystävyys ilmenivät ja ilmenevät käytännössä.
Suomettuminen – kollektiivinen häpeä vai nolo
menestystarina? Näin voidaan kysyä, mutta jos vastaan asian vierestä, niin kysyisin
oliko Suomen kylmä sota dokumentissa kuvatun lailla pelkkää suomettumista vai
oliko se muutakin? Oli tietenkin. Se muu
jää toisen dokumentin tehtäväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti