Viime viikkoina yhteiskunnallista ja taloudellista
keskustelua on hallinnut pelko liiallisesta velkaantumisesta. Sama haaste koskee
liki koko Eurooppaa, mutta meillä väittely käy poikkeuksellisen kovilla kierroksilla.
Aiheesta kirjoitettaessa tai puhuttaessa
ei voida olla mainitsematta talouden asiantuntijoita, jotka kilvan näkevät uhkaavia pilviä
taivaanrannalla. Näihin kuuluvat monet taloustieteen professorit ja elinkeinoelämän
tutkimuslaitosten ekspertit.
Helsingin Sanomissa on haastateltu kahta taloustieteilijää, jotka uivat vastavirtaan: emeritusprofessori
Matti Tuomalaa ja Pertti Haaparantaa.
Artikkelissa ”Velkaa voisi käyttää talouden uudistamiseen” (HS 1.5.2021)
he toimivat keskustelujen monipuolistajina, miksei myös opponoijina. Pyrin
ohessa seuraamaan ja kommentoimaan heidän ajatuksenjuoksuaan.
:::::::::::::::::::::::::
Velka on talouden katalysaattori. Ilman sitä ei synny
tarpeellista dynamiikkaa. Meillä on lähes yksimielisesti otettu koronan
yhteydessä lisävelkaa useita kymmeniä miljardeja euroja. Mutta nyt kun pandemia
on pikku hiljaa väistymässä, vaaditaan monilla
tahoilla kiireistä velan poismaksua tai ainakin suunnitelmaa, minkä mukaan
pitäisi ripeästi edetä.
Asennoitumisella velanottoon on Suomen talouspoliittisessa
historiassa pitkät perinteet, kuten olen
näissä kirjoituksissa monta kertaa todennut. Snellmanin-Rytin
austerity-ajattelu on lyönyt leiman myös myöhempien talousvaikuttajien
suhtautumiseen velkaan. Velanotto on
tuomittu yksiselitteisesti pahaenteiseksi: siihen on turvauduttu lähinnä pakon
edessä.
On ymmärrettävää, että kansanterveyden ongelmia ja talouden
romahtamisvaaraa on torjuttu reippaalla velanotolla kaikkialla maailmassa.
Suurimmassa ahdingossa eivät ole rikkaat
velanottajat, joihin Suomikin kuuluu vaan köyhimmät valtiot. Rikkaiden osalta
ei voida ensi sijaisesti puhua
elvytyksestä vaan hätärahoituksesta, jolla talouden rattaat pidetään pyörimässä
niin, ettei jouduta konkurssikierteeseen.
Vaihtoehtoja on kaksi, finanssipolitiikan kiristäminen tai
sen keventäminen. Kiristäjiä on paljon runsaslukuisammin. Kiristäjät
haluaisivat, että julkisia menoja
supistetaan ja verotusta kiristetään ja keventäjät haluaisivat julkisia menoja
lisättävän ja verotusta kevennettävän kokonaiskysynnän kasvattamiseksi. Näistä
karkeista päälinjoista on useita erilaisia versioita.
Oleellinen osa keskustelua on toimenpiteiden aikataulutus: meillä Suomessa kiristäjät
haluaisivat nopeita toimenpiteitä (tai ainakin päätöksiä) talouden
tasapainottamiseksi heti velanoton
jälkeen. Tilanne toki vaihtelee maittain. Varsinkin Yhdysvalloissa pelätään
talouden ylikuumenemista. Siellä bkt:n kasvu näyttäisi nousevan kuuteen prosenttiin. Matti Tuomala tunnistaa ylikuumenemisen vaaran
meilläkin, mutta ei pidä sitä kovin todennäköisenä johtuen siitä, että välillä käytiin todella alhaalla. Viime
vuonna talous supistui Suomessa alustavasti 2,9 prosenttia. Tuomalan tulkinta on, että kasvun kuuluukin olla
tuollaisen notkahduksen jälkeen aluksi voimakas.
Julkisen talouden velka suhteessa bkt:hen oli maltillinen,
69 prosenttia, viime vuonna. Tuomalan mielestä talouspolitiikkaa kuitenkin vaivaa
”perustelematon velkaantumisen pelko”.
Työllisyyden parantamisen nimiin vannovat eivät pysty
perustelemaan, miksi työllisyys paranisi
paikallisen sopimisen avulla.
Paikallinen sopiminen voi jopa lisätä
työttömyyttä.
Pertti Haaparanta kannattaa varmanpäälle pelaamista. Se
merkitsee, että työllisyyden
lisäämiseksi pitäisi käyttää kaikki
keinot, ml. julkisten investointien käyttö. Tässä on nähtävissä ideologinen
ristiriita Haaparannan ja Tuomalan ja toisaalta talousasiantuntijoiden
enemmistön välillä. Kaksikkoa vastustavien
tahojen mukaan (talouspoliittisen valtavirtahegemonian mukaan) tulisi
panostukset suunnata yksityiselle sektorille.
Haaparanta on oikeassa sikäli, että esim. Ruotsissa työllisyystoimilla
julkisella sektorilla on paljon suurempi merkitys kuin meillä. Ruotsin korkeampi
työllisyysaste selittyy miltei pelkästään tällä. Haaparannan mielestä ne, jotka väittävän julkisten investointien oleva
tehottomia ovat väärässä. Mitkä sitten olisivat keskeisiä keinoja julkisella
sektorilla? Haaparannan mukana ilmastonmuutoksen torjumiseen sijoittaminen on
yksi merkittävimmistä. Investoinnit ilmastoon ovat niin pitkäkestoisia, että
menot tasoittuvat sukupolvien kesken. Kaiken kaikkiaan Tuomala ja Haaparanta
ovat sitä mieltä, että valtiolla pitäisi olla nykyistä suurempi asema
innovaatiopolitiikan ja tuotekehityksen rahoittamisessa. Se on linja, johon
Suomi itse on aikanaan panostanut, ja johon esimerkiksi Etelä-Korea nykyisinkin
panostaa.
Tuomala ja Haaparanta kannattavat kaikkein varakkaimmille
kohdistuvaa tilapäistä varallisuusveron
korottamista kaikissa EU-maissa jättimäisen
ponnistuksen rahoituksen varmistamiseksi.
Ns. elpymisrahoituksen osalta Haaparanta ja Tuomala
asettuvat rintamaan, jonka mielestä se on voittopuolisesti hyödyllinen Suomelle:
vaikutukset ovat välillisiä. Vaikka Suomi ei käy suurta kauppaa Italian kanssa,
molemmat käyvät huomattavaa kauppaa Saksan kanssa, jolloin vaikutus välittyy.
Entä miten Haaparanta ja Tuomala näkevät väestön
ikääntymisen aiheuttamat kestävyysvajepaineet? Tätäkin ajattelua kaksikko
haluaa korjata siitä, mihin olemme
tottuneet. Laskelmissa ei oteta riittävästi huomioon tulevien sukupolvien työn
tuottavuuden paranemista. Myös kannustimia pitäisi parantaa, jotta ikäihmiset
pysyisivät kauemmin työelämässä. Haaparanta sanoo, että näistä ei oikein tahdota keskustella.
EU:n aiemmin käyttämä vajemääritelmä (julkinen velka
enintään 60 prosenttia bkt:stä, alijäämäsuhde enintään kolme prosenttia) ovat
omiaan luomaan ”hysteriaa”, so. valtiot pyrkivät prosenttilukujen ”rajoille”
sen sijaan, että pyrkisivät
monipuolisilla muuttujilla pakottomasti tasapainoiseen ratkaisuun.
Taloustieteilijät korostavat usein, että velkaantuminen ei
ole ongelma niin kauan kuin korko on pienempi kuin talouden kasvuvauhti.
Haaparanta ja Tuomala painottavat velan suhdetta bkt:hen: bkt:n kasvaessa velkasuhde supistuu, vaikka velan määrä pysyy ennallaan. Tähänhän
Suomi pääsi hyvin mukaan vuosien 1994-2007 korkeasuhdanteessa. Velkasuhde jopa
laski vaikka velkaa otettiin kohtuullisesti lisää. Keskeistä on talouskasvun
aikaansaaminen, ei näpertely eri menoerillä. Talouskasvua tarvitaan erityisesti
siinä vaiheessa, kun valtioiden
rahoituskustannukset (korko) nousevat.
Tuomala korostaa automaattisten vakauttajien merkitystä
(noususuhdanteessa valtion verotulot kasvavat nopeasti ja sosiaalimenot
supistuvat, taantumassa verotulot supistuvat ja sosiaaliturvamenot kasvavat).
Ns. skandinaavinen malli perustuu hyvin pitkälle tähän automaattiseen
mekanismiin, joka ehkäisee syviä taantumia ja hillitsee ylikuumenemisia.
Tuomala pitää valitettavana, että ”Suomessa on jo pidempään heikennetty näitä
automaattisia vakauttajia karsimalla sosiaalimenoja ja vähentämällä verotuksen progressiivisuutta”.
Tuomalan ja Haaparannan oleellinen viesti on, että ei jäädä velan vangiksi ja velan
aiheuttaman taakan alle vaan käytetään sitä mahdollisuuksien mukaan
sijoituksena tulevaisuuteen ja katalysaattorina uuden luomiseen.
Koko nykyinen rahajärjeselmä perustuu velkaan,sen luotonlaajennusen kautta.
VastaaPoistaJulkinen valta on joutunut ottamaan vastuulleen kaikkien tavalla taikka toisella luusereisi markkinoilla joutuneiden huolehtimisesta, vastaavasti yritysmaailma parhaimmillaan kykenee tekemään omat investointinsa omarahoitusella, ilman velkaa.
Viimeviikolla oli hesarissa mielenkiintoinen juttu, tulossa on ilmeisesti vallitsevan valkajärjestelmän romahdus, joka tultaneen korvaamaan uusilla digitaalisilla vaihdonvälineillä.
Lehdessä oli juttu Irkutskista, missä arhaillaan valmistetaan bitcoineja, koska siellä sattuu olemaan otolliset olosuhteet kyseisen dikitaalisen valuutan louhimiselle, vieressä on voimalaitos joka mahdollistaa edullisen energian,lisäksi louhinnasta muodostuva lämpöenergia pitää kyseistä paikkakuntaa lämpimänä.
Myös polittisesti kyseinen valuutanlouhinta on mielenkintoista, koska se lisää Venäjän polittista liikkumavaraa,sen ei enää tarvitse välttämättä enää kunnioittaa läntistä ,taloudellista hegemoniaa jatkossa, vaia maa irroitettaisiin swift järjestelmästä, näistä digitaalisista järjestelmistä tulee ajanoloon nykyisen pinzi huijaukseen perustuvan järjestyksen korvaaja, uudessa järjestyksessä finanssimaailman asema laskee,sen normaalille käytäntöä vastaavalle tasolleen.
Veikkan, että bitcoinien (tai muiden vastaavien järjestelmien) muuttumiseen rahajärjestelmän perustaksi on vielä matkaa...
VastaaPoista