YleTV1:ssä näytettiin taannoin dokumentaristi Michael Franckin dokumentti ”Kummisetäni ja Kekkonen”. Dokumentissa Franck pohtii suhdettaan kummisetäänsä Georg C. Ehrnroothiin (1926-2010), joka oli yksi tunnetuimmista ”toisinajattelijoista” Urho Kekkosen Suomessa. Dokumentissa pohditaan sitä, miksi Ehrnrooth päätyi poliittisissa valinnoissaan niille linjoille, joista hänet nykyisin tunnetaan.
Ehrnroothin toisinajattelu ei enää tänä päivänä kuulosta
kovinkaan eksoottiselta, pikemminkin siitä on tullut valtavirtaa. Neuvostoliitto/Venäjä
ei nykyisin edusta ylivoimaista Suomen
ja itäisen naapurin suhteiden määrittäjää. Toista oli ennen: yhteisissä neuvottelujen j päätteeksi
laadituissa kommunikeoissa määritetiin
vain Suomen asema suhteessa Neuvostoliitoon, ei lainkaan toisin päin.
Dokumentti alkaa jostakin vaaleja edeltävästä TV-väittelystä, joissa Ehrnrooth oli omimmillaan. Näitä
tilaisuuksia luonnehti Ehrnroothin supliikki ja leppymätön vastakkainasettelu
Kekkosen kanssa. Jostakin syystä näiden herrojen suhdetta määritetään usein
vain Ehrnroothin antipatioiden kautta. Kuitenkin dokumentissa Kekkonen livauttaa
suustaan, että muutoin hän voisi
vetäytyä vanhuuden lepoon (kun Neuvostoliiton suhteet on saatu kuntoon), mutta
kun tuo Ehrnrooth jatkaa vihanpitoa. Osoittaa Kekkoselta melkoista
leppymättömyyttä – ja umpiehdottomuutta
- taistella omassa asiassaan viimeiseen vastustajaan saakka.
Ehrnroothin suvussa ovat teollisuusmiesten lisäksi hyvin edustettuna
Mannerheimit. Koska äiti kuoli Jori C:n ollessa vielä lapsi, tulivat molemmat isovanhemmat Ehrnroothille rakkaiksi. Tästä lienee
tarttunut ajatus pitää vanhuksista huolta myös myöhemmin poliitikkona. Ehrnroothien suku oli varma tapaus Kristiina
Halkolan ”20 perheen” listalla. 1960-luvun vasemmistoradikalismille Jori C. oli
ykkösmaalitauluja.
Tärkeä oli myös marsalkka Mannerheimin viimeinen kirje,
jonka saaja oli Jori C. Ehrnrooth”. Siinä Mannerheim varoittaa kansakunnan
moraalisen otteen höltymisestä, joka lienee jäänyt elämänohjeena nuoren
Ehrnroothin mieleen.
Sotasyyllisyysoikeudenkäynti oli tapahtumasarja, jota
Ehrnrooth ei voinut antaa anteeksi Kekkoselle, sillä kuten dokumentissa
todetaan Kekkonen olisi perustelluista syistä itse voinut olla syytettyjen
penkillä. Kekkonen leimautui Ehrnroothin mielessä opportunistiksi.
Nuoren Georgin Yhdysvaltain
opintomatkan (1953) aikana elettiin mccarthyismin aikaa ja Ehrnrooth näyttää
suhtautuneen varovaisen myönteisesti ilmiöön. Ehrnrooth sivuuttaa mielipiteissään
mccarthyismin karkeat ylilyönnit
kritiikittömästi. Merkitsikö matka Ehrnroothille uuden oppimista? Kyllä,
matkalla oli nuoreen Georgiin hänen
aiemmin omaksuttuja asenteitaan vahvistava vaikutus.
Kautta koko dokumentin paljastuu
Ehrnroothin huonohko sopeutuminen oikeastaan mihinkään seuraan. Hän ei ollut
puoluettaan (RKP) varten vaan puolue oli häntä varten. Mahtavana äänien
kerääjänä hän oli kuitenkin välttämätön RKP:lle. Äänisaalis vaihteli alun noin
10 000 äänestä keskivaiheen 15 000 ääneen ja loppuvaiheen 10 000 ja 7000
ääneen. Ehrnroothin luottoäänestäjiä olivat ”mummot”, jotka näkivät varmaankin
varsin tyylikkäässä Jori C:ssä ihannevävypojan.
Ehrnroothin fiksoituminen
Kekkosvastaiseksi tuli esille pitkin
Ehrnroothin poliitikon aktiiviaikaa: vuoden 1956 presidentinvaaleissa hän
liittoutui kokoomuksen kanssa, ja todisteet suomettumisargumenteilleen Ehrnrooth löysi yöpakkasista (1958) ja
noottikriisistä (1961).
Sitten tuli poikkeuslaki.
Neuvostoliiton röyhkeydet olivat tuolloin 1970-luvun alussa pahimmillaan, eikä
ole mitenkään sattuma, että Ehrnrooth joutui niiden kohteeksi. Vuoden 1973
poikkeuslakitaistelu on ehrnroothilaisuuden kovaa ydintä. Vähitellen Kekkosen
poikkeuslailla tapahtuneen valinnan kannalle käännytettiin riittävä määrä
kansanedustajia. Ehrnroothille moinen ei tullut kuuloonkaan. Hän piti
poikkeuslakia kaikkein epämiellyttävimpänä asiana eduskuntaurallaan.
Poikkeuslain vastustajiksi asettuneet 28 kansanedustajaa saivat pilkkaa
osakseen.
Ehrnrooth ei sopinut joukkoon
oikeistossakaan, tai ehkä pitää sanoa, että hänen aikanaan 1960-luvun lopulta
lähtien kokoomus liikkui vasemmalle ja Ehrnrooth pysyi asemissaan oikeiston
äänitorvena. Niinpä hän hyökkäsi rajusti kokoomuslaisia ja oman puolueensa
maltillisia oikeistolaisia vastaan. Hänen reviirinsä oli ahdas ja torjunta oli
aktiivista.
Ehrnrooth kypsyi olemassa olevien
puolueiden toimintaan ja perusti vuonna 1973 Suomen perustuslaillisen
kansanpuolueen, jonka puheenjohtajaksi hän ryhtyi. Tästä alkoi kummisedän
korpivaellus muusta puoluekentästä
eristäytyneenä ja
ulkopoliittisesti epäluotettavana henkilönä.
Dokumentissa tuodaan esille Raimo
Ilaskiven suulla, kuinka Ehrnrooth
yritettiin ”pelastaa” politiikan umpikujasta liike-elämän puolelle. Hanke ei
menestynyt. Ehrnrooth asemoi itsensä lopullisesti äärioikealle, joka käsitettiin symmetrisesti
äärivasemmiston vastavoimaksi.
Viimeinen vaihe Ehrnroothin
poliittisella uralla päättyi, kun Kekkosen jälkeen presidenttiehdokkaaksi nousi 1980-luvulla
Mauno Koivisto, jota Ehrnrooth kannatti. Vihdoinkin Ehrnrooth vapautui Kekkosen
varjosta. Perusideologiaansa hän ei toki muuttanut.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Lähihistorian tapahtumat tukevat monin tavoin
Ehrnroothin ”oikeassa olemista”, ja siitä hän tietenkin iloitsi. Ehrnroothin
muihin puolueisiin kohdistunut antipatia kuitenkin rajasi ilon eikä vapautunutta riemua irronnut.
Vastustajat leimasivat hanakasti Ehrnroothin
kuuluvaksi äärioikeistoon. Käyttäisin tätä käsitettä Ehrnroothin yhteydessä hyvin varovasti, koska äärioikea liitetään
helposti terrorismiin , josta Suomessa ei tietenkään ollut kysymys. Ehrnrooth
itse korosti perustuslaillisuutta ja isänmaallisuutta. Sosiaalipolitiikassa
hänellä oli ”sydän vasemmalla puolella” varsinkin vanhustenhuoltoon liittyvissä
kysymyksissä. Hän kritisoi Korkeasaaren
apinatalolle myönnettyjä määrärahoja vanhusten asumistarpeiden rahoittamisen
sijaan.
Ehrnroothin henkilökohtainen kannatus pysyi
vaaleissa korkealla tasolla pitkään. Tätä edesauttoi Ehrnroothin verbaalinen
kyky loihtia vastustajistaan kielikuvia nykyisten huippupoliitikkojen tapaan,
ellei paremminkin.
Jälkikäteen voidaan sanoa, että ehdottomuus omissa
tavoitteissa esti Ehrnroothin nousun suomalaisen politiikan huippugalleriaan.
Demokratian kannalta hän toimi sekä hellittämättömänä omanatuntona että
toisaalta pilasi omaa kuvaansa, kun hän ei piitannut muiden – paitsi aivan
läheistensä - mielipiteistä. Vielä yksi yllättävä näkökulma: Georgin vaimo Mary
luonnehti kotioloissa miestään – vetäytyvyydessään ja konservatiivisuudessaan –
”Perhe on pahin” -sarjan Archie Bunkerin kaltaiseksi omissa oloissaan viihtyväksi viipyilijäksi! Valitsiko luonne vanhenevan
Ehrnroothin yksinäisen miehen statuksen vai kohtaloko valitsi sen hänen
puolestaan?
Sankari vai maanpetturi? Dokumentissa päädytään johtopäätökseen, että aika on se suure, joka erottaa nämä ääripäät toisistaan. Niin Ehrnroothin
kohdallakin tapahtui, eri aikoina vallitsivat erilaiset suhdanteet. Hän
määritti asian niin - dokumentin mukaan
- että kärsijä Suomen politiikasta ei
ollut Ehrnrooth itse vaan demokratia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti