Ylen areenan audiossa ”Miksi liberaali demokratia ei
valloittanut maailmaa – tai edes Eurooppaa?” (Mistä maailma puhuu -podcast) pohdittiin
marraskuussa 2019 Pekka Vahvasen johdolla liberaalin demokratian
vastoinkäymisiä viime vuosina. Aihe ei ole yhtään vanhentunut tänä päivänäkään.
Tarkastelen ohessa aihetta hieman pidemmällä aikaperspektiivillä kuin audiossa
tehdään, mutta kuitenkin nojautuen avainkohdissa audion esille nostamiin
teemoihin. Käytän tässä kirjoituksessa pohja-aineistona myös muutamia aiempia kirjoituksiani. Fokus
on Euroopan kehitystrendeissä.
Kuuluisa historioitsija Eric Hobsbawm arvioi, että
1940-luvun alussa demokratioita oli vain kymmenkunta (hän laski Suomen nipin
napin mukaan). Kaksikymmentä- ja
kolmekymmentäluvun nousevat diktatuurit tuhosivat nopeasti monien demokratioiden hauraat versot
ja autoritaarisuus voitti alaa.
Ylen audiossa lähdetään liikkeelle vuodesta 1989 (tästä
lisää hiukan myöhemmin). Itse lähtisin vuodesta 1945. Demokratia saavutti
kiistattomia voittoja toisen maailmansodan tuloksena, mutta vastapainoksi
sosialistinen järjestelmä loi katteettomia odotuksia demokratian toteutumisesta
Itä-Euroopan maissa.
Amerikkalainen
republikaanien taustajoukoissa toiminut Robert Kagan arvioi liberaaleja
demokratioita olevan satakunta (!) 2020 luvun aattona. Jos näin on, tilanne ei
ole toivoton millään lailla. Kysymys on tietenkin kansanvallan määritelmästä ja
kriteereistä, jotka liberaalille demokratialle asetetaan. Ehkä luotettavin
arvio on, että kehityksessä ei ole menty sen enempää taakse- kuin eteenkään päin.
Kagan ei pidä tilannetta kuitenkaan erityisen lohdullisena.
Hän kiinnittää kirjassaan ”The Jungle
Grows Back” (2018) huomiota liberaalin demokratian nykytilaan huolien
täyttämässä hengessä. Täsmälleen samaan huoleen olen itse kiinnittänyt huomiota
kymmeniä kertoja tämän blogini puitteissa. Kaganilla on erilainen
lähestymistapa kuin minulla, mutta huolenaihe on yhteinen: miten liberaali
demokratia kestää ulkopuolelta tulevan illiberaalin hyökkäyksen?
Audiossa Ylen Eurooppa-kirjeenvaihtaja Suvi Turtiainen Pekka
Vanhasen haastattelemana toteaa, että
liberaalin demokratian tulevaisuus näyttää nyt heikommalta kuin pari-kolmekymmentä
vuotta sitten. Liberaalin demokratian täytyy todistaa olemassaolonsa oikeutus
tässä uudessa maailmantilanteessa.
Berliinin muuri murtuessa odotukset liberaalin demokratian
suhteen olivat korkealla. Odotettiin ihmisten vapauden kaipuun realisoituvat
länsimaistyyppisissä kehittyneissä demokratioissa. Näin ei käynyt. Syntyi
päinvastoin demokratian kriisejä. Iloittiin kyllä vapauksista, mutta huoli
kasvoi verrattuna vuoden 1989 odotuksiin. Demokratia ei ole monien mielestä lunastanut
siihen asetettuja toiveita: on yhteiskunnallista levottomuutta ja epätasa-arvon
on lisääntynyt. Sanalla sanoen epämukavuudet demokratian sisällä ovat
kasvaneet, epäillään valtion instituutioita ja samalla populismi – josta enemmän
tuonnempana – on voittanut ihmisten mielissä alaa.
Demokratia on sirpaleista, usvaista, se ei avaudu ihmisille, kuten ennen vähemmän hektisessä ilmapiirissä.
Turtiainen: joudutaan pohtimaan aiempaa enemmän, miksi demokratia olisi (tai on) hyvä asia.
Globaali kehitys on ajanut liberaalin kansanvallan yli ja
entiset positiiviset ja optimistiset mielikuvat ovat haihtuneet osin ilmaan.
Yhdysvallat on veden jakajalla globaalitason esimerkkinä horjuvasta
demokratiasta – näin ainakin voitiin sanoa Donald Trumpin ollessa presidentti.
Merkille pantavaa on, että Eurooppa on menettänyt asemiaan verrattuna muutamien
vuosikymmenien takaiseen aikaan. Ylevät arvot ovat ylätasolla edelleen
voimassa, mutta käytännön toimet eivät vastaa niitä. Kiina on osoittanut
olevansa innovatiivinen ja samalla
toteuttaa autoritaarista valtiokapitalismia kommunistisen puolueen suojissa.
Vakava kilpailukykyhaaste läntisille demokratioille!
Ihmiset haluavat edelleen vapautta ja vapauksia, mutta
käsitteen sisällöstä on erilaisia tulkintoja. Joka tapauksessa kilpailussa
vapauksista on tänä päivänä tarjolla erilaisia vaihtoehtoja. Vaihtoehto voi
olla jotain muutakin kuin tuntemamme liberaali demokratia.
Ohjelmassa lainataan bulgarialaista valtiotieteilijää Ivan
Krastevia, joka sanoo, että lännen antama lupaus kylmän sodan jälkeisestä
”haavemaasta” ei ole toteutunut. Yksi ongelmia aiheuttava tekijä on, että
läntisen Euroopan ratkaisu koettiin ainoaksi mahdollisuudeksi tai sitten muut vaihtoehdot - jos niitä oli - joka
tapauksessa suljettiin pois.
Ehkä syntyi myös väärinkäsityksiä. Turtiainen: Puola ei
ihaillut Saksaa sen demokratian takia,
vaan sen takia, että se oli
arvoiltaan perhekeskeinen ja monessa suhteessa konservatiivinen maa. Ne
liberaalit ja radikaalit muutokset, jotka Saksassa ovat nähtävissä nyt eivät
sovikaan vanhoillisen ja uskonnollisen Puolan esikuviksi.
Puolalaiset tuntevat itsensä petetyiksi, vaikka ulkoinen vauraus on maassa lisääntynyt.
Monissa Itä-Euroopan maissa on sama tunne eli, että ollaan toisen luokan
kansalaisia. Kävi jopa niin, että
liberaaleja arvoja ajaneet nuoret muuttivat joukolla länteen, kun olivat
kärsimättömiä muutosten hitauden johdosta. Tulevaisuus lähti länteen?
Onnellisuuserot idän ja lännen välillä ovat Pekka Vahvasen
mielestä kuitenkin kaventuneet ehkä jopa sen takia, että puolalaiset ja unkarilaiset ovat
löytäneet identiteettinsä (ainakin vanhoillinen osa väestöstä) korvaten lännen
imitoinnin. Kohottaako Viktor Orban kansallista itsetuntoa: oma on aina oma?
Puolalaiset ja
unkarilaiset ovat ottaneet käyttöön lännen keinoja menestyäkseen
taloudellisesti (EU:n tuella!) ja saman aikaan säilyttäneet oleellisia osia
konservatiivisuudestaan periaatteella ”irti länsimaisesta liberaalista
hapatuksesta”.
Pekka Vahvanen (Krastevin johdattelemana) toteaa, että vuoden 1989 iso kysymys ei ehkä ollut pelkästään
taistelu liberaalin demokratian ja diktatuurin välillä vaan sen rinnalla taistelu
keskusjohtoisuuden ja nationalismin välillä. ”Vuosi 1989” unohti nationalismin
voiman. Puolan ja Unkarin nykyiset johtajat olivat mukana antikommunistisessa
liikkeessä. Mustavalkoisesti ajatellen heidän piti siis olla demokraatteja!
Krastevin mukaan nationalismi oli koko ajan taustalla, mutta ”äänettömällä”.
Vasta viime vuosina sen volyymi on noussut.
Kaivaako liberaali demokratia – Marxia mukaillen - omaa
hautaansa? Turtiainen: eri leirien
puhumattomuus (lue: kyvyttömyys ymmärtää toisiaan) aiheuttaa ongelmia. Siksi
Turtiainen suosittelee tutustumista niihin ihmisiin, joita ei tapaa
kaupungeissa tai asutuskeskuksissa. Silloin
avautuu mahdollisuus toisenlaisen maailman kuuntelemiseen. Toisen
asemaan asettuminen on avainkysymys.
Demokratian ohittaviin suoran toiminnan liikkeisin kuuluvat monet
populistiset liikkeet, kuten Ranskan keltaliivit, joiden kannatus on
vahvimmillaan Turtiaisen mainitsemilla maaseutu- ja pikkukaupunkipaikkakunnilla.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Populismiin suhtaudutaan liberaalidemokratioissa yleensä
kriittisesti, mutta on myös näkemyksiä, joissa populismi toimii eräänlaisena
demokratian korjausliikkeenä. Se toimii tällöin ”havahduttajana”, kuten populismitutkija
Juha Herkman sen määrittelee. Populismi on tällöin - ihmisten oman kokemuksen
perusteella - sivuun joutuneiden tarpeellinen vaikutuskanava myös liberaalidemokraattisissa
olosuhteissa. Se voi herättää ennen näkemätöntä aktiivisuutta politiikassa
(äänestysprosentin nousu) ja joskus se voi saada aikaan kiinnostuksen
politiikkaa kohtaan ensimmäistä kertaa ihmisen elämässä.
Populistinen lähestymistapa voi erottua perinteisestä
politiikan harjoittamisesta kielen tai kielikuvien perusteella. Populistit ovat
usein normaaliin poliittiseen jargoniin kyllästyneitä ihmisiä. Monet
populistipoliitikot ovat supliikin mestareita.
Populistipuolueet voivat löytää sellaisia uusia politiikan
tekemisen väyliä, joita perinteiset puolueet eivät ole onnistunet löytämään,
eivät ainakaan riittävän painokkaasti. Populismi yhdistelee usein sellaisia
arvo- ja ideologia-asetelmia, joita ei aiemmin arvattu olevan olemassakaan.
Populismi voi siis toimia perinteisten puolueiden kannustimena uusien
näkökohtien löytämisessä.
::::::::::::::::::
Populismin uhkat liittyvät useimmiten sen tapaan
yksinkertaistaa yhteiskunnallisia ongelmia. Tämä on johtanut usein
kyvyttömyyteen lunastaa annettuja lupauksia.
Populistit voivat aiheuttaa hämmennystä niin pitkälle, että
normaalit päätöksentekomenettelyt estyvät. Donald Trump presidenttinä oli elävä
esimerkki poliittisten käytäntöjen muuttamisesta niin, että päätöksenteko
vakavasti vahingoittui.
Juha Herkman nimeää populismin suurimmaksi
vahinkovaikutukseksi sen, että demokratia vääntyy autoritaariseksi
vallankäytöksi, kuten joissakin Euroopan maissa on tapahtunut.
Meillä kuusikymmentälukulaisilla oli hiukan yksinkertaistaen sellainen
käsitys, että yhteiskunnallinen kehitys länsimaissa jatkuu moniarvoisuutta
jatkuvasti lisäävään suuntaan. Totta kai maailma oli tuolloinkin täynnä epäoikeudenmukaisuutta,
mutta vastukset oli tehty voitettaviksi. Kehitysoptimismi oli vallitsevana.
Pidimme itsestään selvinä asioita, jotka eivät sitä olleet.
Vennamolaiset edustivat liberaalien näkökulmasta konservatiivista vastarannankiiskiajattelua, joka piti tuomita. Tänä päivänä ajattelen aavistuksen verran toisella tavalla. Peruskantaa muuttamatta näkisin niin, että vennamolaisten kritiikissä oli perää. Kansakunnan eturintama meni eteenpäin unohtaen kansan syvien rivien ahdistuksen, kun elämäntapa ja elinkeinot olivat suuressa myllerryksessä. Presidentti Kekkonen edusti yhtä vastustettavaa voimaa vallantäyteydessään ja Neuvostoliitolle nöyrine ulkopoliittisine linjoineen. Vennamolaisten mielestä nöyristely oli oikea sana kuvaamaan eliitin – liberaalisti ajattelevien – suhtautumista, oli kysymys ulkopolitiikasta tai rahavallan asemasta.
On suuri houkutus ajatella, että nyt 2000-luvulla elämme uudelleen noita samantyyppisiä aikoja: jälleen edistys liberaaleine oikeassa olemisineen edustaa ylemmyydentuntoista vallitsevaa suuntaa, joka kuulostaa perussuomalaisen oikeistopopulistin näkökulmasta omahyväiseltä ajattelulta. Neuvostoliiton paikan on ottanut EU byrokratioineen ja resursseja apposen auki ahnehtivine kitoineen. ”Rysseli” vie viime kädessä – näin väitetään - tärkeimmän eli itsenäisyyden.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Omalta osaltani haluan kiistää ajatuksen, että olisin ollut huoleton liberaalin
demokratian kohtalosta tai suhtautunut siihen itsestäänselvyytenä.
Kaganin mielestä illiberaali viidakko on valtaamassa jo
kerran suureksi osaksi raivattua liberaalia demokratiaa edustavaa puutarhaa.
Liberaali demokratia on osoittautunut hauraaksi ja tarvitsee
puolustajikseen vankkoja moniarvoisen kansanvallan kannattajia. EU:lla on tässä
oletettu olevan vahva rooli: sen on pidettävä oma pesä kunnossa. Viime aikoina
on yhä useammin tullut mieleen, ettei se pysty toimimaan esimerkkinä.
Mitä tuohon populismiin tulee niin sehän on oikeastaan osoitus ylimielisyydestä, siinä äänestäjät nähdään ainoastaan omanvallanhimon välttämättmänä astinlautana.
VastaaPoistaSoini tunnusti tämän,vai lipsahtiko se häneltä vuoden 11 vaalien jälkeen kun totesi ,äänet on nyt lompsassa ja nyt niillä alkaa uusi peli.
Menneinä vuosikymmeninä meillä vallitsi laaja kansanvallan aika,meillä pulueiden paikallisosastot toimivat aktiivisesti ja maakunnista saatiin liikkeelle laajat karvahattulähetystöt, viemään alueiden viestejä päättäjille, kaikki tuo on nykyisin poistunut,korkeintaan nykyiset turvennuijat toki kävivät näyttäytymässä Helsigin päättäjille.
Mitä muuten maailmanmenoon tulee,npeasti meille leviää kaikki se polittinen virtaus, mikä milloinkin Yhdysvalloissa keksitään.
Kun Nixon aikoinaan avasi suhteet Kiinaan ,siitä meillä riemuittiin ja kuviteltiin että nytmieleiseksemme kuviteltu yhteiskunnallinen malli leviää globaaliksi,ainoaksi sallituksi malliksi järjestää yhteiskunnat.
Tuolloin kuviteltiin että taloudellinen vaurastuminen,väistämättä johtaa liberaaliin demokratiaan, mutta Kiinassa kävikin toisin, vaurastuva kansa ei tahdo vieraiden aatteiden tuomaa epävakautta itselleen ja markkinavoima tulee idästä puhaltamaan ja ankarasti,tälläkertaa lännensuuntaan.
Vielläkin suurempi pettymys on tapahtunut hahattelussa itäisen euroopan muuttamisessa läntisen maailman kaltaiseksi,kuvitelluksi sellaiseksi, puhumattakaan Venäjästä.
Yleisen vapaamaailma propakandan alle on jäänyt tilanne mikä vapaanmaailman ytimessä vallitsee, siellä on nykyisin ihmisiä enemmän vagittuina, kuin mitä oli esimerkiki Salinin aikana Neuvostoliiton vankileireillä javankien määrä Yhdysvalloissa vain kasvaa.
Olenkin muotoillut seuraavan aforismin. Vaaus on niin arvokas asia,että se pitää ansaita. Koskee Yhdysvaltoja ja ekä piankin muutakin entistä vapaatamaailmaa.
On selvää, että odotukset liberaalin demokratian laajentumisesta olivat liian optimistisia. Kaikki liberaaleina demokratioina itseään mainostavat eivät myöskään täytä läheskään täysimääräisesti vapaan kansanvallan kriteereitä.
VastaaPoistaParempaa mallia en kuitenkaan itse pysty osoittamaan.