lauantai 15. toukokuuta 2021

Pienten ihmisten suuri vallankumous

 


Luin tunnetun historioitsijan Eric Vuillardin tiivistetyn kuvauksen Ranskan vallankumouksen varhaisesta vaiheesta tavallisten ihmisten näkökulmasta tai ehkä pikemminkin niiden tavallisten ihmisten näkökulmasta,  joiden mitta tuli täyteen tuhlailevasta kuninkaanvallasta. Kirjasen nimi on yksinkertaisesti  ”14. heinäkuuta” (2016) ja se kertoo Bastiljin valtauksesta, Ranskan suuren vallankumouksen lähtölaukauksesta.  Kirjan on suomentanut Lotta Toivonen. Teksti on hyvin ”ranskalaista”, monisanaista ja koristeellista, miksei runollistakin.



Mutta ensin hiukan taustaa kuningas Ludvig XVI:n  (1754-1793) ajasta (Vuillard on karsinut kirjastaan ”normaalihistorian” kuvauksen hyvin vähiin). Seuraavassa esitettävä katsaus toimikoon johdantona kirjan tapahtumiin:

Ludvig XVI:n aika oli kaaosmainen. Hän ei ollut kyllin vahva selvitäkseen kiirastulesta, johon joutui. Asia ei ole kuitenkaan ihan näin yksinkertainen. Ludvigista on annettu monissa yhteyksissä yksipuolinen kuva. Hän on vaikuttanut pikemmin yksinkertaiselta kuin ajattelevalta valtionpäämieheltä. Tällaista kuvaa ovat kuitenkin luoneet hänen vastustajansa, joiden itsensä teot eivät kestä kriittistä tarkastelua.

Ludvig tavallaan ymmärsi verotuksen vääryydet, vapauden merkityksen tavalliselle kansalaiselle -  ainakin osittain -  ja tarpeen korjata valtion talouden katastrofaalista tilaa. Hän jäi kuitenkin kuningasvallan perinteiden ja uudistusmielisten väliin,  toivottomaan loukkoon. On hyvin vaikea nähdä rauhanomaista ulostuloa niistä vaikeuksista, joihin Ludvig ajautui. Jälkiviisaasti on tietenkin nähty asiat toisin.

Selvältä näyttää, että yksinvaltius säilyi liian kauan. Modernit kansanvallan elementit söivät monarkian perusteita ja uskottavuutta. Näiden voimien välissä kuningas oli voimaton, epätoivoinen ressukka. Neuvojia oli liikaa, erilaisia valtaryhmittymiä oli liikaa. Näissä koettelemuksissa Ludvig jauhautui päättämättömäksi luuseriksi.

Silti olen näkevinäni Ludvigissa airueen tulevasta. Hän pystyi erottamaan kaiken sekasorron keskellä uuden valtion ääriviivat. Hän tajusi uudistusten merkityksen ja kaipuun tasa-arvoon, aatelin etuoikeuksien räikeyden ja hovin suunnattoman tuhlailevuuden (Versaillesissa majaili jopa 10 000 yläluokkaista toimettomuudessa) tuhoisan vaikutuksen.

Kaiken jälkeen häpeä oli se tunne, joka jäi ristiriitaiselle kuninkaalle päällimmäisenä mieleen. Oliko hän se kuningas, jonka täytyi alistua vapauden ja tasa-arvon nimissä aatelin häikäilemättömästi nimeämälle ”roskajoukolle”,  ja olla nöyryyttävästi viimeinen itsevaltias kuningas? Kaiken keskeltä haluaisin nostaa yhden avainasian esille: lehdistön vapauden. Sensuuri oli päässyt höltymään Ludvigin Ranskassa ratkaisevalla tavalla. Vallitsi jonkinlainen sekasortoinen sananvapaus.

Ehkä juuri lehdistönvapaus oli se avaintekijä, joka mursi kuningasvallan ja kuninkaan itsensä. Kadut olivat täynnä lentolehtisiä. Seurannut kaaosmainen vaihe ei tuonut ratkaisua, kukaan ei pystynyt kontrolloimaan tilannetta. Erilaiset valtaryhmittymät taistelivat vallasta ajaen maan terroriin. Liian myöhään kuningas yritti kysyä kansalta mielipidettä. Sen kansa kertoikin, mutta täysin hallitsemattomasti. Sen mitta oli täynnä.

Ludvig XVI oli huonosti informoitu tai sitten vain välinpitämätön, sillä hänen tapahtumakalenterissaan luki 14.7.1789  -kohdalla vain ”Ei mitään”. Ja juuri tuona päivänä ranskalainen yhteiskunta järkkyi. Tuosta päivästä kertoo Vuillardin kirja.

::::::::::::::::::::::::::::::

Vuonna 1789 tapahtui paljon sellaista, joka sai kansalaiset raivoihinsa. Palkkoja alennettiin, ihmiset joutuivat työttömiksi, oli koettu kato ja ihmiset näkivät nälkää. Muistan,  kun historian professorini Aira Kemiläinen 1970-luvun alussa perusteli Ranskan vallankumousta sillä, että ihmisillä oli nälkä,  ja koska heillä oli nälkä,  he olivat huonolla tuulella, ärtyneitä! Kyllä varmaan näinkin, mutta totuus sekasortoisesta ajasta on toki monipuolisempi. Vuillard  kertoo tapettitehtailija Reveillonista (itse Marie-Antoinette oli lanseerannut tapettimuodin!)  ja salpietaritehtailija Henriotista, jotka ryhtyivät ärtyneessä ilmapiirissä alentamaan palkkoja kireässä kansainvälisessä kilpailutilanteessa ja saivat ihmisten vihan silmilleen. Hinnat nousivat ja palkat laskivat, sytytyslanka paloi. Aluksi näytti siltä,  että kansalaisten ”huonotuulisuuden” mentyä ohi,  jännittyneen rauhalliset ajat palautuisivat. Näin ei käynyt.

Huhtikuun 23. päivä vuonna 1789 koettiin vallankumouksen esinäytös:  Pariisin  esikaupungeissa nuristiin, huoli tulevasta oli suuri ja yhteinen. Säätyvaltiopäivien päättäjät Ranskassa eivät olleet ajan tasalla. Kaikkialla Ranskassa riehui nälänhätä. Ryöstely yltyi, ikkunoita rikottiin, vandalismi yleistyi. Pariisin 600 000 asukkaasta 80 000 oli vailla töitä. Aseistettuja ranskalaiskaartilaisia oli asemissa, mutta he pysyivät aluksi sivussa tapahtumista. Raivo kohdistui Reveillonin ja Henriotin omaisuuteen. Tunkeutuessaan sisään rakennuksiin kansalaiset käynnistivät hävityksen vimman.  Samalla paljastui räikeä vastakohtaisuus tavallisen kansalaisten ja Reveillonin ja Henriotin ylellisyyden rinnalla. Tuho oli täydellinen. Santarmin ratsuväki saapuu ja alkaa tulittaa väkijoukkoa, suuri joukko kuolee luoteihin. Väkijoukko hajoaa.

Kun kaikki oli ohi, ruumiit tutkittiin ja yritettiin löytää varastettua omaisuutta: sitä ei löytynyt, eikä ihme,  sillä syyt olivat toisaalla kuin pelkässä ryöstelyssä.

Vuillard kuvaa yksityiskohtaisesti yltäkylläistä elämää Versailles´n palatsissa,  sen loputonta mässäilyä  ja seura- ja uhkapelaamista. Samaan aikaan Versailles oli työmaa, jossa jatkuvasti rakennettiin uutta kaikkialta Ranskasta tulevien työntekijöiden avulla. Versailles´n henkilökuntaan kuului lukematon määrä palveluammattien  harjoittajia. Kuninkaan makuuhuoneessa oli neljä kellomestaria, joista yhden  tehtävänä oli pelkästään vetää kuninkaan rannekello. Versaillesin yltäkylläisyyden ympärille  rakentui eräänlainen nokkimisjärjestys,  jossa sosiaalinen asema portaittain aleni. Alimpana olivat lähiseutujen asukkaat, jotka ajettiin pois asumuksistaan, jotta Versailles´n henkilökunnalle saatiin rakennettua asuintilat. Kaiken tuhlailevuuden seurauksena Ranska oli pahasti veloissa. Tuhlailevaa elämäntyyliä johti Marie-Antoinette, johon liittyvää ”Kuvitettujen klassikoiden” kirjasta ”Kuningattaren kaulanauha” (Aleksandre Dumas) luin lapsena. Marie-Antoinettea ei auttanut,  vaikka kysymys oli huijauksesta, jonka kohteeksi kuningatar joutui.

Oma lukunsa oli valtion taloudenhoito: tiheästi vaihtuvat valtiovarainministerit keksivät jatkuvasti uusia veroja valtion kulujen peittämiseksi. Ranska ei sinänsä ollut köyhä. Sillä on siirtomaidensa rikkaudet käytettävissään.  Ne vain valuivat – suurimmaksi osaksi verottomana - ennestään rikkaiden haltuun, suurimman osan kansasta (palkkatyöläiset) kärsiessä köyhyydestä.

Kun lähestytään ratkaisevaa  14. päivää,  levoton ilmapiiri leviää ja mieltä osoitetaan aluksi sanoin ja puhein. Heinäkuun 14. päivän vastaisena yönä koko Pariisi valvoi.  Tällä kertaa virkavalta ei odota: kun mielenosoituksiin liittyy yhä suurempi  joukko väkeä,  avaa paikalle komennettu rykmentti tulen kohti väkijoukkoa. Ihmisiä pahoinpidellään, mutta vain hetken aikaa,  sillä pian ranskalaiskaartilaiset (kuninkaanlinnan palatsien vartijat ja poliisitehtävien hoitajat) – tyytymättömyyden lisääntyessä heidänkin keskuudessaan - yhtyvät pienkauppiaiden, käsityöläisen ja köyhälistön kapinaan. Seurauksena armeijan sotilaat (kuninkaan joukot) pidättäytyivät hyökkäämästä siviilien kimppuun.

Mielenosoittajat päättivät perustaa miliisin turvakseen.

Tilanne riistäytyy käsistä nopeasti. Mieltään osoittavat  kansanjoukot alkavat haalia aseita ja aseellista rekvisiittaa eri puolilta kaupunkia. Kapinoivia joukkoja kerääntyy kaikkialle kaupunkiin aiheuttaen levottomuutta porvariston keskuudessa. Vuillard määrittää kaikkein köyhimmät ryysyläiset kuuluisiksi ”roskajoukoiksi” yhteiskunnan alimmaksi kerrostumaksi.

Mielenosoittajat kaikessa kirjavuudessaan murtautuvat avainrakennuksiin luomansa puhtaasti fyysisen paineen avulla. Puolustajat – vartijat - joutuvat väistymään aivan kuin Yhdysvaltain kongressitalon puolustajat väkijoukkojen edessä tämän vuoden loppiaisena! Vallankumous on kuin tartuntatauti, se leviää sinne,  minne se sattuu kulloinkin etenemään.

Bastiljin linnoituksen valtaus muodostuu vallankumouksen symboliksi. Koko yön tornien juurille kerääntyi väkijoukkoja. Äkkiä Bastiljista avataan tuli. Kiehuva joukko aaltoilee, muttei väisty. Vuillardin kuvausten voima lepää yksityiskohtien varassa. Hän luo sankaruuksien ja pelon varaan joutuneiden kuvauksia samalla tehden tarkkanäköisiä luonnehdintoja tavallisten ihmisten käyttäytymisestä.

Kapinoivat väkijoukot kasvavat valtaviksi koostuen mm. sotilaskarkureista! Koko Pariisi piirittää Bastiljia 14.7.1789!  Tuota päivää koskevat tiedot ovat hyvin vajavaisia. Niinpä tapahtumia on arvioitava tiedonpalasten koosteena. Joka tapauksessa valtaajille riitti jokainen kättä pidempi esine.

Vuillard luettelee osanottajia nimeltä, kymmenittäin, sadoittain. Mitä heistä voidaan sanoa? Edustettuna ovat kaikki ammatit,  mitä saattaa kuvitella olevan. Lisäksi on sanottava,  että he ovat pääosin nuoria 20-30-vuotiaiat miehiä, mutta naisiakin on lukuisa joukko paikalla.

Neuvotteluja järjestetään vihamielisessä ympäristössä  eivätkä ne johda tulokseen. Ruutia ja kanuunoita kuljetetaan kohti Bastiljia. Yksittäisiä laukauksia ammutaan. Uhreilta ei vältytä. Kapinalliset alkavat kiipeillä muureilla päästäkseen sisään. Tapahtumat vyöryvät nyt esteettä. Ulompi nostosilta saadaan vihdoin laskettua, jolloin väkijoukko etenee hurjana kohti linnoitusta. Bastilji näyttää olevan kukistettu. mutta asia ei ole tällä selvä:  sisälle ryntäävään  joukkoon osuu linnoituksen puolustajien kiväärinluoteja. Pian vartiopiha täyttyy ruumiista.

Lopulta aseet tuntuvat vaikenevan ja kaupungintalolta lähetetty aselepolähetystö pääsee sisään vain todetakseen, että ampuminen jatkuu. Sekä piirittäjistä että lähetystöstä monet saavat surmansa ja ”rauhanlähetystöä”  syytetään verilöylystä. Se omalla improvisoinnillaan  sai aikaan isot tappiot piirittäjien joukoissa.

Valtaus on pahasti kesken. Piirittäjät työntävät paikalle tykkejä yrittäessään läpäistä sisemmän nostosillan. Useatkaan tykinlaukaukset eivät murra muuria. Bastiljin puolustajat vastaavat tykkituleen. Puolustajien hermot kuitenkin pettävät ja he ujuttavat viestilapun piirittäjille, mutta siihen ei päästä käsiksi,  koska vallihauta on välissä. Lopulta tilapäisen lautasillan virittämisen jälkeen lappunen onnistutaan saamaan piirittäjien käsiin. Se on käytännössä antautumisilmoitus!

Bastilji on lopullisesti vallattu. Ja tämä kaikki tapahtui yhden päivän aikana, 14.7.1789

Kun Bastiljin torneista on ensin hiukan ihailtu Pariisia, alkaa vihatun linnoituksen perusteellinen tuhoaminen. Kaaosmainen juhlinta jatkuu  kokonaisen viikon. Kaikkien oli pakko osallistua juhlintaan halusi tai ei. Väkivalan uhka oli edelleen ilmassa. Mutta kuninkaan joukot pysyivät passiivisina.

Arkistot, tilikirjat ja muut viralliset paperit lensivät sikin sokin,  kun kaappeja pengottiin……aivan kuten tapahtui 6.1.2021 Capitolin kukkulalla.

”Kaikki” halusivat olla voittajien puolella, nähtiin monenlaista takinkääntöä. Nähtiin myös pakenemista kaduille, piiloutumista ja vetäytymistä vastuusta. Syytä olikin,  sillä osa rettelöitsijöistä joutui tekosistaan giljotiinille.

Entä miten pitäisi  suhtautua Vuillardin ajatukseen, kun hän kirjan viimeisillä riveillä esittää toivomuksen,  että vallankumouksen hengessä ”meidän pitäisi, joskus kun sää on harmaa ja näkymä synkkä, avata kaikki lipastonlaatikot, iskeä ikkunalasit säpäleiksi ja viskoa kaikki paperit”.  Siis puhdistautumisriitti kaikesta siitä ummehtuneesta painolastista,  mitä on kerääntynyt kymmenien, ei, satojen vuosien ajan? Anarkiako onkin oikea vastaus ongelmiin? Tapahtuisiko yhteiskunnallinen herääminen vasta syöksymällä tuntemattomaan?

:::::::::::::::::::::::::::

Vuillard viljelee kirjassaan värikkäitä kielikuvia, laveita kuvailevia lauseita ja äärimmäisten pienten yksityiskohtien labyrinttejä (joko todenmukaisia tai sitten mielikuvituksen loihtimia) rikkaasti muotoiltuna. Ajattelu on suomalaiselle hieman vieras, mutta ehkäpä ranskalaisittain monia tuntemattomiksi jääneitä yksityiskohtia selventävä. Eikä tarinan kertominen olisi muutoin onnistunutkaan: piti yhdistellä faktoja ja mielikuvituksen avulla luotuja sekasorron kuvauksen ajatussiltoja: Vuillard kertoo,  mitä todennäköisimmin tapahtui. Vuillardin teos koostuu siis tarkoista arkistotiedoista ja mielikuvitusta hyväksikäyttäen luoduista aukkopaikkojen täyttämisistä.

Jos ajatellaan Ranskan vallankumouksen luonnetta, niin se on selvästi spontaani/improvisoitu ja aidosti hätätilasta syntynyt. Tällä tarkoitan,  että se ei ollut jonkin oppositiotahon salaisen/tietoisen  suunnitelman tulos. Tästä johdettuna Vuillard on oikealla asialla, koska hän pyrkii näkemään kumouksen tavallisten ihmisten kumouksena  ja erittelee ahdinkoon ajettujen kansalaisten tarpeita heidän omista arkisista lähtökohdistaan.

Bastiljin valtaus oli monelta osin sekasortoinen tapahtuma, mutta samalla hyvin ”demokraattinen”.  Vuillard kuvaa,  kuinka yksilöt kukin vuorollaan ottivat hetkeksi johdon ratkaistakseen seuraavaan vaiheeseen liittyvän ongelman  -  ja hävisivät sitten historian hämäriin!

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti