Hallituskauden puolivälin kehysriihi on ollut rajun
poliittisen pelin näyttämönä viime viikkoina.
Vaikka talouspolitiikan ongelmat ovat sinänsä nekin oikeasti haastavia, on mukaan tullut sellaisia elementtejä, jotka
eivät anna kovin hyvää kuvaa poliittisen kentän kaikista pelaajista.
Jätän poliittisen pelin arvioinnin muille.
Karkeasti ottaen on ollut kysymys kolmesta asiasta:
ajasta ennen koronakriisiä, itse koronapandemian ajasta ja koronan jälkeisestä
ajasta. On näyttänyt siltä, että nämä
sekoittuvat mainitussa poliittisessa pelissä keskenään. Minusta on näyttänyt siltä,
että on haluttu hypätä suoraan koronaa edeltävästä vaiheesta koronan jälkeiseen
aikaan ikään kuin välillä tapahtuneet valtavat taloudelliset uhraukset
voitaisiin hoitaa tässä ja nyt tehtävillä hätäisillä sopeutuksilla. Tosiasiassa
tehtyjen velkasitoumusten hoitamiseen menee vuosia, ehkä vuosikymmeniä. On siis
kysymys paitsi velkojen hoitamisesta niin
myös velkojen kanssa elämisestä.
Kysymys on myös talouspolitiikan suuresta
historiallisesta linjasta. On tietenkin uskaliasta vetää johtopäätöksiä näin
lyhyellä ajalla siitä, mitä mahdollisia
paradigman muutoksia on koronakriisin yhteydessä tapahtumassa tai tapahtunut.
Kuitenkin on nähtävissä, että suhtautumisessa velan tekemiseen ja velan hoitoon on tapahtumassa isoja
muutoksia. Näkymään on tietenkin vaikuttamassa globaali pandemia, mutta myös
sen kautta kriisistä toipumiseen tarvittava elvytys.
Suomalaista talouspolitiikkaa on leimannut historiallisessa katsannossa niukkuuden
periaate. Palaan tähän tuonnempana, mutta sitä ennen katson aiheelliseksi osoittaa,
että nyt on tapahtumassa siirtyminen väljempään velanottoon.
Yksi ratkaiseva luku on julkisen velan suhde
bruttokansantuotteeseen. Se on meillä painunut 14 lihavan vuoden aikana (1994-2007) parhaimmillaan 35 prosentin
vaiheille bkt:stä. Liikuttiin siis lukemissa, jotka ovat olleet tunnusomaisia Ruotsin
kansantaloudelle. Finanssikriisin (2008-2009) jälkeen velan osuus kasvoi ja
joidenkin mielestä pyrki karkaamaan käsistä. Kysymys oli velan noususta yli 60
prosentin 2010-luvun alkupuolella. Sittemmin velkasuhde on painunut tietoisen
tavoitteen mukaisesti hiukan alle 60 prosentin. Tämä taso saavutettiin koronakriisin
aattona. Monissa Euroopan maissa
velkasuhde on paisunut koronasta aiheutuvien kustannusten vuoksi pitkälti yli 100 prosentin. Meillä kyseinen
prosenttiluku on nyt ylittänyt niukasti 70
prosentin rajan ja jatkaa kipuamista kohti 75 prosentin rajaa.
Vuonna 2025 pelkästään valtion velan osuus (ilman
kuntien ym. velkaa) nousee 59 prosenttiin. Puhutaan siis melko kohtuullisesta
velkaantumisesta. Kysymys on kuitenkin periaatteellista suhtautumisesta velkaan.
Vanhan austerity-linjan mukaisesti on kuulunut kauhistella velan paisumista. Nyt
elämme aikaa, jolloin monet ovat
siirtäneet pelon sivuun. Velka on sijoitus tulevaisuuteen. Eikä tästä ole kauan,
kun maailmalla yleisemminkin jaettiin niukkuutta.
Suomen tavoin myös muut kehittyneet maat ovat velkaantuneet rutkasti.
Onko muutoksen syynä kyllästyminen velkavankeudella
uhkailemiseen, kun se ei kuitenkaan näyttänyt parantavan maailmaa? Onko
keynesiläisyys tehnyt läpimurron? Ehkä
näinkin, mutta olemattoman alhaiset korot lienevät pääsyy asenteiden muutokseen velkavetoisen talouden
hyväksi. Ja välittömänä syynä on tietenkin koronan aiheuttama rahan käytön tarve.
Ilman valtavia (velka)panostuksia ei ole ulospääsyä kriisistä.
Suomi ottaa velkaa 2022-2023 lähes 30 miljardia
euroa. Vuonna 2022 valtion velka kasvaa
noin 145 miljardiin euroon. Valtiontalouden alijäämät kasvavat valtaviin
mittoihin: vuonna 2022 7,6 miljardiin ja vuonna 2023 8,9 miljardiin euroon.
Kauhistus on verrattavissa Saksan vuosikymmeniä kestäneeseen inflaatiopelkoon
sen jäljiltä, mitä tapahtui syksyllä 1923
muutaman kuukauden aikana.
Vielä yksi suhdeluku: julkisyhteisöjen alijäämä
vuonna 2020 oli 5,4 prosenttia suhteessa bkt:hen. Kuka muistaa vielä EU:n 3,0:n
rajaa?
Mutta fakta on myös se, että korkotaso on niin alhainen, että valtion vuosittaiset
korkomenot laskevat jopa koronankin oloissa.
::::::::::::::::::::::::
Mutta palataanpa muutosparadigmaan!
Miten velkaan suhtautuminen on muuttunut pitkässä
juoksussa? Miten austerity (niukkuus- tai
nuukuusajattelu) toimi kymmenien vuosien ajan, jolloin velka oli kauhistus ja
paras velka oli poismaksettu velka? Suomi oli tikahtua ylpeyteensä, kun kaikki Amerikan velat oli saatu
maksetuksi.
Olen tässä blogissa kirjoittanut useita kirjoituksia
Suomen talouspolitiikan pitkästä linjasta. Totesin blogikirjoituksessani
”Niukkuuden tarjontaa 1950-luvun Suomessa – poikkeus vai pitkä linja”
23.10.2013 seuraavaa:
”Vaikka ankarimmasta valtionhallinnon pihiydestä on
nyttemmin luovuttu, on niukkuusajattelulla syvät juuret, jotka näkyivät mm.
1990-luvun alun lamassa. Mihin jäljet johtavat? …..Niin & Näin lehdessä
(3/2013) Tommi Uschanov mainitsee erään syyn: Snellman peri Hegeliltä
ajattelun, että ”(Suomen) valtio on….. kansallishengen korkein ilmentymä, jonka
etu tulee ennen yksilön etua”.
Miten tämä suuri linja ilmenee käytännössä
suomalaisen yhteiskunnan sisällä? Pyrin määrittämään asian niin selkeästi kuin
osaan. Englanninkielinen austerity-käsite on alun perin tarkoittanut
positiivisessa mielessä niukkuutta. On pidetty kunnia-asiana, että on tultu
toimeen niukoissa olosuhteissa. Niukkuus on siis ollut arvo sinänsä. Tuntuu
siltä, että eliitti on nähnyt valtion näkökulmasta asian juuri näin:
kansalaisille tulee tarjota niukkuutta, koska se on arvokasta kansakunnan
selviytymisen kannalta. Austerityn toinen merkitys on niukkuus taloutta
kuristavassa mielessä. Se on tämän päivän keynesiläisten haukkumasana talouden
leikkaajille.
Tuntuu siltä, että 1950-luvun tilanteessa päättävien
tahojen ”positiivinen austerity” kääntyi kansalaisten kannalta ”negatiiviseksi
austerityksi” (viittaan tässä erityisesti valtion julistamiseen
maksukyvyttömäksi 15.3.1957 ja valtion lyhytnäköiseksi leikkauspolitiikaksi
koskien lapsilisiä, vaikka valtiontalous oli ylijäämäinen jo syksyllä 1957!). Tulot
ja menot eivät vain olleet synkronissa. Myötätuntoni on 1950-luvun Mattien ja
Maijojen ja heidän lastensa puolella.
Näen jotain vielä syvällekäyvempää tässä päättäjien
(lue: eliitin) niukkuuslinjauksessa. Mielestäni linja ulottuu Snellmanista aina
Iiro Viinaseen saakka ja hänestä edelleen – tietyin varauksin – tähän päivään.
Eikö juuri Snellman – valtiontaloutta varjellakseen
– tapattanut Suomen kansaa nälkävuosina viivyttelemällä tarpeettomasti viljan
hankinnassa ulkomailta? Eikö Risto Rytin (ja talouspoliittisen eliitin)
politiikkaa 1930-luvun lamassa leimannut tunteettomuus? Hän aivan ajoi
velkaisia kotitalouksia ja maatiloja konkursseihin. Kolmekymmentäluvun
keynesiläinen oli pahasti vieroksuttu Yrjö Jahnsson. Hän oli harvoja vallitsevan
austerityn vastustajia.
Entä kuka voitaisiin 1950-luvun lopulla nimetä
austerity-linjan arkkitehdiksi? Minusta pääministeri Rainer von Fieandt sopii
hyvin tähän rooliin. Ketju jatkuu 1990-luvun laman Iiro Viinasella. Finanssikriisi-eurokriisin austerity-ajattelun
henkilöimiä on syytä miettiä muutama tovi. Kysymys on laaja-alaisemmasta
henkilögalleriasta. Olli Rehn? Sauli Niinistö?
::::::::::::::::::::::::::
Tavallaan 1950-luku symboloi niukkuusajattelua yleisemminkin.
Siksi uhraan vuosikymmenen talousajatteluun vähän enemmän aikaa.
Päivi Uljas toteaa Suomen silloin eläneen
puolittaisessa omavaraistaloudessa, jonka vielä toki itsekin muistan etäisesti
lapsuuden kokemusten myötä. Kaupasta hankittavia taloustavaroita olivat sokeri,
kahvi, jauhot, polttoaineet (bensa, petroli), tulitikut…. Muutoin pärjättiin
monissa talouksissa itse kasvatetuilla tuotteilla (perunat, omenat,
vihannekset, viinimarjat….). Ruokatarvikkeita myös vaihdettiin.
Edellä esitettyä taustaa vasten on syytä
tarkastella, missä kunnossa valtiontalous oli tuolloin 1950-luvun lopulla.
Suomessa oli lähes nihilistinen suhtautuminen valtion velkaantumiseen. Kun
valtion menotalous painottui vuoden alkupuolelle, käynnistettiin leikkaukset ja
julistettiin hätätila, vaikka tilit tasoittuivat vuoden jälkipuolella ja itse
asiassa valtiontalous oli tuona vuonna (1957) ylijäämäinen! Mistä tallainen
kuristustalous oli sitten omaksuttu? Monet nykyajan taloustieteilijöistä ovat
päätyneet johtopäätökseen, että kysymys oli suomalaisesta keksinnöstä.
Budjettirakenne oli erilainen kuin muissa meihin verrattavissa maissa.
Erityisesti sijoitukset käsitettiin pelkästään menoeriksi, vaikka sijoituksilla
oli realistinen tuotto-odotus.
Kyllä aikalaiset itsekin panivat merkille
nurinkurisen taloudenpidon. Uljas viittaa Veronmaksajien Keskusliiton
lausuntoon, jonka mukaan ”valtio on kuluneen vuoden (1957) aikana yhä
vaurastunut, vaikka se oli samanaikaisesti potenut kassavarojen puutetta, mikä
yleisesti tunnettiin kassakriisin nimellä”. Ajattelevat kansalaiset saattoivat
todeta, että Suomen valtion velkaantuminen oli mitätöntä moniin muihin
valtioihin verrattuna. Uljaan esimerkkiluvut ovat vuodelta 1962: valtionvelka
suhteessa BKT:hen oli Suomessa 11%, rikkaassa Ruotsissa 23% ja vielä
rikkaammassa Yhdysvalloissa 43 %.
Oleellista on, että 1950-luvun lopulla vaadittiin
lukuisien ns. asiantuntijoiden tai eliitin edunvalvojien suulla paluuta
1930-luvun talouspolitiikkaan. Nämä tahot halusivat sosiaalimenojen ja
valtiotalouden supistamista. Kysymys oli ylimitoitetusta huolesta, joka
kohdistui valtiontalouden kuviteltuun ahdinkoon. Valtionhallinnon tavallisiin
kansalaisiin kohdistuvat leikkaustoimet aiheuttivat mielenosoitusten vyöryn. Jälkikäteen
ajatellen mielenosoittajilla oli oikeutetut, hyvin perustellut syyt
kapinointiin. Kysymys oli jokapäiväisen elannon varmistamisesta. Kyllä Suomessa
60 vuotta sitten suuri osa ihmisistä joutui tekemään töitä otsansa hiessä
henkensä pitimeksi.
:::::::::::::::::::::::::::
Niinpä niin, vuonna 2020 julkinen velka oli 69,2
prosenttia suhteessa bkt:hen. Se ei ole koronan takia noussut dramaattisesti.
Kehysriihi on monien mielestä osoittanut sen, että austerity-ajattelusta on ainakin
osin luovuttu. Ollaanko siis paradigman muutoksessa verrattuna vanhoihin
huonoihin aikoihin, jolloin tarjottiin niukkuutta talouden työkaluksi?
Aika näyttää, kumoutuuko modernin logiikka, jonka mukaan tavara ja raha ei lopu kesken ja teknologisen
kehityksen myötä kuluttajahinnat eivät
nouse vaan pikemmin laskevat. Näin inflaatio ei pääse jylläämään eivätkä korot
nouse.
Hyvä teksti täynnä tiukkaa asiaa! Suomalainen on aina suhtautunut valtion velkaan, kuin henkilökohtaiseen velkaan. Suomalaisten tulisikin ymmärtää, että näillä kahdella on todella paljon eroa ja velkaa ottamalla valtio voi panostaa tulevaisuuteen ja tehdä paljon hyvää, esimerkiksi estämällä köyhyyttä Suomessa. Minua kuitenkin jonkin verran huolettaa nykypäivän politiikassa varsinkin vasemmistolaisissa piireissä oleva liiallinen huolettomuus velkaantumista kohtaan. Usea kansanedustaja on maininnut kuinka valtion velkaa ei tarvitse maksaa takaisin lainkaan. Toivottavasti he tietävät mitä tekevät.
VastaaPoistaTaisi olla Paavo Arhinmäki joka viittasi siihen, että velkaa ei tarvitse maksaa. Hän tarkoitti, että siihen saakka, kun korot kääntyvät nousuun, voidaan vanhat korkeakorkoiset lainat vaihtaa uusiin 0- tai minuskorkoisiin. Toistaiseksi valtion korkomenot jatkavat alenemistaan.
Poista