New York
Muistiinpanojeni joukosta löytyi välillä jo unohtunut kertomus perheemme matkasta New Yorkiin. Syksy oli jo pitkällä ja lomasäät eivät olleet otolliset (lämpötila + 8 astetta ja kylmä viima). Onneksi oli aurinkoista. Matkan aikana vanha Windows-mies joutui lämmittelemään Central Parkin kyljessä olevassa Applen kuutiossa (Applen laitteiden ja ohjelmien esittelyrakennus). Pakko tämäkin on tunnustaa.
Matkan bonuksena pääsin seuraamaan New Yorkin maratonia. Asia selvisi vasta erään tuntemani suomalaisen puheista lentoasemalla. Hän osallistui maratoniin. Johdan amerikkalaisten maratoninnostuksen johonkin 1970-luvulle (ensimmäisen kerran New Yorkin maraton järjestettiin vuonna 1970) , jolloin Frank Shorter oli uransa huipulla. Amerikkalaisen olympiavoitto Münchenin kisoissa 1972 oli varmaan maratontaudin yksi merkittävimmistä laukaisijoista.
New York on iso kaupunki paitsi turistille myös taksikuskeille. Taksikuskimme eksyi perusteellisesti matkalla lentoasemalta hotellille. Lopulta kyllästyimme taksimittarin naksutukseen ja hyppäsimme pois. Viiden kilometrin kävely pikkutunneilla otti koville, mutta kolmen aikaan yöllä Suomen aikaa kaaduimme hotellin sänkyyn.
Pääkohde oli Manhattan ja tutustuminen tapahtui metron avulla kätevästi. Tosin helpompiakin metroja on tullut vastaan. Satunainen töpeksiminen palkittiin newyorkilaisten asemavirkailijoiden tylyllä käytöksellä.
Matkan aikoihin motkotettiin suomalaisten tuppisuisesta käytöksestä julkisissa liikennevälineissä, mutta newyorkilaiset vasta hiljaisia olivat. Mitäpä sitä pieksemään suutaan ventovieraiden seurassa.
Modernin taiteen museo (MoMa), Luonnontieteellinen museo, Metropolitan Museum of Art ja Guggenheim) olivat matkamme ykköskohteita. Tutuksi tulivat niin Andy Warholin Campbellin keittopurkit kuin dinosaurukset (kannattaa mennä suoraan Luonnontieteellisen museon neljänteen kerrokseen).
Manhattanin keskuspaikaksi mielsimme Times Squaren. Jotenkin näen sen alkuperäisenä modernin suurkaupungin sykkeen keskuspaikkana pilvenpiirtäjineen ja valtavine valomainoksineen. Oli pakko ottaa kuva samalla tyylillä kuin Eiffelin tornista aikanaan eli selällään maaten seuralaisten katsellessa tiiviinä ympyränä taivaisiin ulottuvia pilvenpiirtäjiä.
Times Squaren iltavalaistuksessa lyö laudalta vain laivamatka Hudsonilla niin ikään iltavalaistuksessa: Keski-Manhattan, Chelsea, Empire State Building (palataan vielä asiaan), Chrysler Building, Donald Trump, YK ja monet muut maamerkit erottuivat joelta käsin. Takaisin jokea tultaessa ohitettiin iltavalaistu Vapauden patsas läheltä. Laiva lipui kaikkien noiden monista yhteyksistä tuttujen kaupunginosien editse: New Jersey (Pepsin jättimainos!), Brooklyn, Queens, jossa Queensboron sillan ediste käännyttiin takaisin. Todella suositeltava tapa tutustua New Yorkiin ja sen silhuettiin.
Jostakin syystä New York ei avautunut ostosparatiisina, mutta se ehkä johtui tiedon puutteesta. Porukkamme naisväki halusi ehdottomasti vintage -liikkeeseen What Goes Around Comes Around Etelä-Manhattanilla. En aivan ymmärtänyt vintage-hehkutusta.
WTC-tornien laaja työmaa oli verkkoaidoin rajattu turisteilta. Pakko oli myös käydä Wall Streetillä. Kuva Bull Markettia symboloivan härän vierellä oli itsestäänselvyys. Rohkeimmat aasialaiset nuoret naiset kopeloivat härän kiveksiä. Onnea ja menestystä.
On mahdotonta ottaa kantaa mihinkään syvällisempään muutostrendiin tällaisen lyhyen matkan aikana. Siispä pitäydyimme puhtaasti turistipalloiluun tunnetuimmissa kohteissa.
Varsova
Lentokone laskeutui Varsovan Chopinin modernille lentokentälle 29.5.2014 pilvisessä säässä pehmeästi, melkeinpä höyhenen keveästi. Sama moderni vaikutelma jää Varsovan keskustasta. Hämmentävän korkeita pilvenpiirtäjiä (The Warsaw Towers). Varsova on keskustan osalta kuin mikä tahansa lännen suurkaupunki. Asukkaita on esikaupunkialueineen yli kaksi miljoonaa. Autokanta on kohtalaisen uutta. Keskustassa on valtava Zlote Tarasyn ostosparatiisi/helvetti.
Poimuileva kupla keskellä on Zlote Tarasy.
Historian loistoa tarjosi vanhan kaupungin kuninkaanlinna kullattuine pintoineen lukemattomine erilaisine lattiakuvioineen….. Hintataso on Suomeen nähden odotetun edullinen. Puola kuuluu EU-maihin, muttei euroalueeseen. Sillä on oma valuutta zloty (1 euro = 4 zlotya). Pilvenpiirtäjien keskellä nousee kirkkomainen harmaa (joku sanoi, että se on alun perin ollut valkoinen) rakennus. Historiallinen rakennus? Kyllä mutta yllättävän läheltä nykyaikaa. Kysymys on Kulttuuri- ja tiedekeskuksesta.
Kulttuuri - ja tiedekeskus oikealla. Sen ympärillä moderneja pilvenpiirtäjiä.
Jotain merkillisen kiehtovaa tuossa 231 metriä korkeassa rumiluksessa on. Siinä on maailman korkein neljälle sivulle avautuva kellotorni. Päätin ottaa selvää palatsista. Käynti paljasti teattereita, kahviloita, kauppoja, elekuvateattereita, museoita, uima-hallin... Kaikkiaan palatsissa on 3288 huonetta. Se on neuvostokansan lahja Puolalle. Itse Stalin antoi käskyn rakentaa kolossaalisen rakennuksen 1952-55. Wikipedian mukaan sen alkuperäinen nimi oli kuitenkin ”Josif Stalinille omistettu kulttuuri- ja tiedepalatsi”.
Stalin lähetti kertoman mukaan lähetystön USA:han tutkimaan, miten jättiläismäisiä rakennuksia rakennetaan. Ja ratkaisu löytyi. Yli 5000 työläistä lähetettiin Neuvostoliitosta (pakko)töihin Varsovaan. Heitä varten perustettiin oma neuvostokylä erilleen kantaväestöstä. Valmista syntyi kolmessa vuodessa. Stalin itse ei ehtinyt nähdä mammuttia valmiina.
Mistä Stalinin lähetystö katsoi mallia rakennukselle? Malli löytyi New Yorkista, Empire State Buildingista! Lisäksi vaikutteita haettiin Puolan rakennustaiteen historiasta.
Ja tässä malli Kulttuuri- ja tiedekeskukselle.....
Entä puolalaiset itse, miten he suhtautuvat Stalinin lahjaan? Minulle on jäänyt asiasta kahtiajakoinen kuva. Toisaalta rakennus on vihatun neuvostotyrannian muistomerkki. Toisaalta monet näkevät sen elimellisenä osana Puolan historiaa, jota ei voi pyyhkiä pois.
Ja onhan sille löydetty käyttöä tieteen ja kulttuurin paikkana.
Tänään Puola kuuluu Yhdysvaltain kanssa samaan sotilasliittoon. Siitä muistutuksena olivat Chopinin kentällä poislähtiessä havaitut harmaat ja pulleat Naton kuljetuskoneet. Matkalla lentokentälle taksikuski puhui puolaa. Puhetulvasta erottuivat sanat ”Putin” ja ”bandiitti”….
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti