tiistai 27. syyskuuta 2016

Miksi Beatles on paras?

”Olin yksi onnekkaista, jotka käyttivät viimeiset kymmenen ja puoli kuukautta Beatlesin tuotannon arviointiin”, toteaa Oskari Onninen HS:ssä 7.9.2016. Hän kuului Facebook-ryhmään (124 osanottajaa), joka rankkasi Beatlesin kappaleet paremmuusjärjestykseen. Porukan kokosi tamperelainen toimittaja Antti Lähde. Parhaan keskiarvon sai ”Strawberry Fields Forever”. En protestoi. Kakkoseksi sijoittunut ”A Day in the Life” on ehkä minun ykköseni. Myös unenomainen She´s Leaving Home (sija 66) on ehdottomia suosikkejani. Pyörryttävän sirkusmainen ”Being for the Benefit of Mr. Kite” (sija 97) on selvästi aliarvioitu teos.

Oskari Onninen erittelee HS:n ”Näkökulma”-palstalla, mitä Beatles merkitsee hänelle. Hän tekee joitakin hyviä huomioita, kuten esimerkiksi, että Beatlesien tuotannon huonompi puoli ei ole kaiken sen messun arvoinen, jonka Beatles on saanut osakseen. Eli Beatlesien tuotanto on epätasaista. Onnisen ennakkoasenne ennen kappaleiden kuuntelua oli, että Beatlet eivät olleet läheskään hänen suosikkilistansa kärjessä. Kappaleiden kuuntelun jälkeen Beatlesien arvostus nousi ratkaisevasti.

Onninen ja Facebook-ryhmä tarkastelevat Beatleja musiikin näkökulmasta, mikä on tietenkin pääasia. Itse kuitenkin tässä kirjoituksessa laajennan perspektiiviä ja yritän luoda omakohtaista näkemystä historiallisesta ilmiöstä nimeltä Beatles. Onninen on kuvasta päätellen nuori mies, minä taas olen Beatlesien aikalainen.

Mielestäni Beatleseiden suuruus ei selity pelkästään heidän musiikkinsa avulla, vaan ilmiö on monipuolinen kavalkadi historiallisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia kerrostumia.

Seuraavassa esittämäni arviot eivät ole tärkeysjärjestyksessä.

1) Beatlet olivat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Heidän läpimurtonsa osui Swinging Londonin etureunaan. He saivat tästä melkoista nostetta. Toisaalta he olivat vastavuoroisesti ehkä ratkaiseva osa tuota ilmiötä.

2) Hampurin kokemusten merkitys soittotaidon rutiinin vahvistajana on kiistaton. Käsittämätön illasta aamuun ja aamusta iltaan soittaminen Hampuri-vaiheessa hioi heidät yhtenäiseksi ja testasi ”yhteensopivuuden”. Ja kyllähän kokoonpano hieman muuttui kokeilujen jälkeen.

3) Beatlet eivät välttämättä keksineet ensimmäisinä kaikkia niitä asioita, joista heidät muistetaan (innovatiiviset elokuvat, esim. A Hard Day´s Night, taide, erityisesti LP-levyjen kansikuvataide, muoti, erityisesti tukka-, ja pukeutumismuoti, kirjallisuus, vaikkapa John Lennonin ”Lennon panee omiaan”, uraauurtavat musiikkivideot, musiikin laajeneminen psykedeliaan huumausainekokeiluineen, intialaisvaikutteet jne.), mutta he olivat ensimmäisinä niitä soveltamassa käytäntöön. Heidän tekemänään niistä syntyi jotain erityistä. Populaarimusiikki ei ollut entisellään Beatlesin käsittelyn jäljiltä.

4) Brian Epsteinin hiukan kiistanalainen managerirooli tarjosi vahvan pohjan, miltä yhtye saattoi ponnistaa. Hän oli alkuvaiheessa tärkeä osatekijä Beatlesien hyväksytyksi tulemisessa.

5) Pop-ryhmät olivat ennen Beatleja eräänlaisia levy-yhtiöiden käskyläisiä, joille annettiin kappaleet esitettäväksi. Beatlet ”harjoittelivat” muiden kappaleilla aikansa ja saavuttivat rutiinin, jonka jälkeen he olivat valmiit omaan tuotantoon. Singlet olivat Love Me Do:sta lähtien heidän omiaan. Varhainen oman tuotannon hallinta teki heistä esikuvan muille artisteille.

6) Kun ura eteni, otti/sai George Martin yhä suuremman roolin heidän musiikinteossaan sovittajana. Martin laajensi Beatlesien kuulijakuntaa huomattavasti pop-yleisöä laajemmaksi (klassinen, karnevaalimusiikki(!) jne.). Varsinkin kiertueiden päätyttyä kokeellisen musiikin tekeminen ja orkesterointi mm. instrumenttivalikoimaa monipuolistaen vauhdittui. Luultavasti kaikki palaset napsahtivat kohdalleen tässä viiden hengen kokoonpanossa.

7) Säveltäjäparivaljakon Lennon-McCartneyn ainutlaatuisuus. He ovat populaarimusiikin loistavin musiikintekijäparivaljakko. Heillä on luontainen musiikintekemisen taju.

8) I Want to Hold Your Hand oli Amerikan valloituksen läpimurtokappaleena tärkeämpi kuin moni ymmärtää. Olisivat he muutenkin pärjänneet, mutta kappaleen räätälöinti juuri yhdysvaltalaisen nuorison musiikkimakuun onnistui täydellisesti. ”Handissä” on paljon vaikutteita amerikkalaisesta mustasta musiikista. Kun tiedetään, miten vaikeaa muiden maiden artistien läpilyönti oli Yhdysvaltain markkinoilla, oli Beatlien suoritus ylittämätön.

9) Beatlesin musiikille avautui sosiaalinen tilaus. Juuri tuohon aikaan tarvittiin Beatlesien kaltaista tajunnanräjäyttäjää. Ihmiset olivat valmiit vastaanottamaan jotain aivan uutta. Beatlesien aikajakso osui 1960-luvulle, jolloin uusien ideoiden läpimurtoon suhtauduttiin vastaanottavaisimmin. Varsinkin Yhdysvalloissa tarvittiin uutta nuorekasta ja intoutunutta ilmiötä kaiken tapahtuneen ikävän jälkeen….

10) Suosio. Tästä riittäisi juttua: arvioiden mukaan yli miljardi myytyä levyä, jota lähellekään kukaan muu ei pysty. Kaikkien aikojen eniten levytetty kappale (Yesterday). Ed Sullivan Shown ennätysyleisö (73 miljoonaa TV-katsojaa). Billboardin arvio, että tammi-, helmi- ja maaliskuussa 1964 Yhdysvalloissa myydyistä levyistä 60 prosenttia oli Beatlesilta. Beatlet nappasivat huhtikuussa 1964 ylittämättömän ennätyksen nimiinsä, kun heillä oli Billboardin Hot 100 -listan viisi ensimmäistä sijaa hallussaan…..

11) ”Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band” on kaikkien aikojen albumi. Monessa suhteessa uraa uurtava pitkäsoittolevy.

12) Beatlesien yksi poikkeavista piirteistä oli irrottelevan ja sukkelan huumorin viljely ja huumorin rajojen kokeilu. Mitään kunnioittamaton tyyli irrotti heidät sodanjälkeisestä korrektista, harmaasävyisestä kokemuksesta.

13) Beatlet saavuttivat alun säikähdyksen jälkeen kaikenikäisten suosion. Viimeistään ”Yesterday” lannisti vastarinnan.

14) Lennon ja McCartneyn olivat toisiaan täydentäviä persoonia. McCartneyn musikaalisuus yhtyi Lennonin särmikkääseen, radikaaliin ja epätavanomaiseen persoonaan (em. listan kärjessä ainakin sijoilla 1, 2, 7, 10 ja 11 on Lennonin säveltämää musiikkia). Harrisonin rooli jäi sivummalle, joskin em. Beatles-listalla 10 kärkisakissa on kaksi unohtumatonta Harrison-klassikkoa sijoilla 4 ja 6. Ringo Starr on näennäisesti yhtyeen maskotti, mutta tosiasiassa hyvän hengen nokkelana ylläpitäjänä korvaamaton.

15) Poikkeuksellisesta lahjakkuudesta huolimatta uskaltaisin sanoa, että he tekivät jokamiehen uroteon. Heidän kokemuksensa kautta voi syntyä vaikutelma, että kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa.

Lainaan tähän lopuksi vielä blogikirjoitustani ”Meet the Beatles” 22.10.2013:

”Beatlesin suuruus perustuu paitsi konkreettisiin asioihin, niin johonkin sellaiseen, mitä ei voi määrittää, ja jos yrittää, hajoaa määritelmä käsiin. Tuota aikaa ja Beatlesia on vaikea irrottaa toisistaan. Tätä ennenkuulumatonta ilmiötä ei voi olla liittämättä siihen elintason ja elämänlaadun nousuun ja tulevan odotukseen, mikä tuolloin vallitsi. Kuvittelin itsekin tuolloin naiivisti kaiken tulevan olevan edistystä ja kehitystä. Kylmän sodan ja ydinsodan uhkan varjossakin optimismi oli tuon ajan sisäänrakennettu johtotähti. Tapahtui paljon uusia asioita; tuntui, että irtauduttiin lopullisesti vanhasta maailmasta. Kuvitteluako? Ehkä, mutta Beatles oli osa kaikkea tuota odotusten ja pettymysten maailmaa.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti