Tällä ajattelulla on luotu markkinat
psykologisille ja terapeuttisille palveluille aina koutsaamiseen saakka. Rakenteellista epätasa-arvoa tarkastellaan
yksilön ongelmana, ei yhteiskunnallisena ongelmana.
Jos käytetään työllistymistä esimerkkinä
ylläkuvatusta problematiikasta, niin nykymallin mukaiset työllistämisen/työllistymisen
pelkistetyt vaihtoehdot voisivat olla seuraavat:
1)
Yksilön omat
ratkaisut
2)
Yhteiskunnan
tarjoamat ratkaisut, joita ovat heikentäneet julkiseen sektoriin kohdistetut
leikkaukset
3)
Yksityisen
yritystoiminnan tarjoamat ratkaisut
Em. mielipidekirjoitukset
kulminoituvat seuraavaan väitteeseen/oletukseen: ”Rakenteellista epätasa-arvoa
tarkastellaan yksikön ongelmana, johon hänen on löydettävä ratkaisu itseään
kehittämällä”. Voidaan kysyä, miksi yhteiskunta antaa niin vajaat eväät sosiaaliselle
hyväksyttävyydelle.
Olen seurannut läheltä parinkin
ihmisen työllistymistaistelua ja pannut merkille, että kysymyksessä on yksilön
ja järjestelmän monikeskeisestä ongelmasta. Toisella puolella ovat mm. yhteiskunnan
työllistämistoimet keppeineen ja porkkanoineen
ja toisella puolella mm. yksilön itseensä kohdistamat usein ahdistavat odotukset työllistymis/kouluttautumiskynnyksen
ylittämiseksi. Työnantajalla taas on tarve palkata ”paras hakija päältä”, mikä
on ymmärrettävää kovassa osaajien kilpailussa.
Taustalla työllistymisvaikeuksissa ovat
monesti yksilön psyykkiset ym. vaikeudet ja lähiympäristön luomat paineet. Ehkä
vastausta on etsittävä nykyisestä usein ristiriitojen ja moninaisten vaatimusten
täyttämästä työympäristöstä. Työympäristössä on jotain, joka tuottaa ongelmia
työssä käyville saati sitten työtä hakeville työttömille. Jos muuri on toistuvasti
vastassa työnhaku vaikeutuu tai tyssää kokonaan.
Työllistymisen esteenä voi olla esim.
fyysinen sairaus, psyyken ongelmat tai
jokin muu pimentoon jäävä seikka. Voi olla, että työhistoria onkin rasite
työnhaussa, ei etu.
Rakenteelliset ongelmat
työllistämisessä voivat johtua esimerkiksi seuraavasta: uuden työntekijän
palkkaamisen vaatima perehdytys ei onnistu, koska työ (ja työhön
perehdyttäminen) on aliresursoitu. Otetaan
esimerkki. Nykyinen ns. toimistotyö on erittäin vaativaa tarvittavine it-osaamisineen.
Sellainen kuvio saattaa toistua, että perehdytystä ei anna poislähtevä ja työn
hallitseva työntekijä, vaan se jää jopa
toiminnanohjausjärjestelmän toimittavan yrityksen varaan. Työpaikalla
it-järjestelmä on ollut yhden (sen poislähteneen) henkilön varassa, koska
organisaatio on hiottu ohueksi. Sitä ei enää osaa kukaan kunnolla, kaikkein
vähiten työpaikan pomo. Pieleen menee. Kaikki virheet tehneenä entisenä
työnantajana luulen tietäväni jotain tästä asiasta.
:::::::::::::::::::::::::::::::
Em. yleisöosastokirjoituksissa
viitataan uusliberalismiin itsekkään ajattelun katalysaattorina, ihmisten
välisen kilpailun kiristäjänä ja yksilön kokeman hyvinvoinnin vähentäjänä.
Olen kirjoittanut paljon uusliberalismista
näissä blogikirjoituksissa. Käytän kuitenkin seuraavassa lähteenäni Ylen Elävässä
arkistossa julkistettua Sirpa Jegorowin koostamaa
artikkelia, jossa määritetään uusliberalismi
mielestäni oikeansuuntaisesti: ”Uusliberalismi on talouspoliittinen suuntaus,
jolla on taloustieteellinen perusta. Uusliberalismin mukaan yksityinen omistusoikeus, vapaat markkinat ja
vapaakauppa edistävät parhaiten ihmisten hyvinvointia. Sen tunnusmerkkeinä
pidetään tiukkaa talouskuria, valtion omaisuuden yksityistämistä, yksityisen
sektorin toiminnan kannattavuuden parantamista ja sääntelyn vähentämistä.
Uusliberaali talouspolitiikka tavoittelee myös taloudellista toimintaa
säätelevien normien vähentämistä ja tulonsiirroilla rahoitetun
hyvinvointivaltion purkamista.
Uusliberalismi koetaan usein
hyvinvointiyhteiskunnan ja sen luomisessa tarvitun yhtenäiskulttuurin (ja
solidaarisuuden) vastavoimana. Em. yleisöosastokirjoituksissa nähdään yksilön
psyyken ongelmat uusliberalismin johdannaisina.
Uusliberalismi työntyi
keynesiläisen hyvinvointiyhteiskunnan sisälle 1960- 1970-luvulta lähtien.
Tulkintani mukaan kahdeksankymmentäluku oli uusliberalismi voimaantumisen aikaa
ja 1990-luvulla ajattelu edelleen vahvistui. Lopulta - edelleen tulkintani
mukaan - vuoden 2008 finanssikriisin
kokemukset tuottivat antiteesin uusliberalismille.
::::::::::::::::::::::::
Kysymys rakenteista vs. yksilön
vastuusta on varmaankin ikuinen. Siinä voi nähdä myös ideologisen
vastakkainasettelun piirteitä, mutta ei upota siihen suohon. Kun tarpeeksi
vanhaksi elää, näkee eri
yhteiskunnallisten trendien vaihtuvuuden selkeämmin kuin keskittymällä
nykypäivään. Solidaarisuuden voimannäyttöjä voitaneen hakea 1960- ja
1970-luvulta. Itsekkään ajattelun kasvun vuodet ja vuosikymmenet tulivat
1980-luvulla ja siitä eteenpäin. Mutta oliko nyt käsiteltävässä teemassa kysymys
ensi sijassa yhteiskunnallisesta virtauksesta nimeltä uusliberalismi? Jokainen
voi pohtia sitä mielessään vertaamalla nyt
esillä olevia asioita uusliberalismista esitettyyn määritelmään. Ehkä
kysymys oli noina aikoina steroidein vahvistetusta vaurauden kasvusta, jolloin
saatettiin keskittyä oman hyvinvoinnin parantamiseen. Monet havaitsivat, että
hyvinvointia voi ostaa alan palveluista. Kasinopelit 1980-luvulla nostivat
tikunnokkaan vaurastumisen vaikka muiden kustannuksella. Joka tapauksessa keskittyminen
itseen oli pois jostakin muusta, ehkä juuri solidaarisuudesta ja toisten
huomioonottamisesta.
Kysymys ei todellakaan ole – viitatakseni
mielipidekirjoituksiin - pelkästään yksilöllisen henkisen kestävyyden ja
ongelmien vastustuskyvyn kasvattamisesta ikioman terapeutin osaamisen avulla. Kysymys
on paljon muustakin: yhteiskunnalliset rakenteet ja kulttuuri ovat ohjanneet
käytöstämme - ikäryhmästä riippumatta -nykyisenlaiseen käytökseen. Solidaarisuutta
ovat kalvaneet ja kovertaneet sisältä päin omaan mielihyvään keskittyminen,
muiden huomioonottamattomuus ja kylmä kilpailuhenkisyys.
Filosofi Frank Martela sivuaa samaa
asiaa HS:n haastattelussa 22.8.2023 seuraavasti: ”Me ehkä elämme
individualismin aikakautta, jossa keskitymme oman itsensä kehittämiseen sen
sijaan, että mietitään, miten voitaisiin auttaa muita ihmisiä tai kehittää itseämme moraalisesti
paremmiksi”, ja jatkaa viitaten
sosiologi Robert Bellahiin, joka on puhunut siitä, kuinka ”yksilöllisyyden
kulttuuri johtaa siihen, että käyttäydymme itsekkäämmin kuin meidän perusluonteemme
olisi”.
Yhteiskunnan rakennepohjaisten syy-seuraussuhteiden
”markkinointi” kaikille ihmisille siten, että tulos on todennettavissa ja
vaikuttavaa on iso haaste.
Ehkä jätän syvällisempien
tarkoitusperien pohtimisen runoilijalle. Se taisi olla turkulainen
undergroundrunoilija Markku Into, joka
sanoi - häneltä sitä tivattaessa - että elämäntarkoitus on löytää kaiken tämän sekamelskan
keskeltä ensin itsensä ja sitten toinen ihminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti