Areenassa on nähtävillä lännen valloitusta käsittelevä
loistelias dokumentti Yhdysvaltojen muotoutumisen historiasta. Minun seikkailupitoinen
villi länteni alkoi jo 1960-luvun vaihteessa sarjakuvien lukuelämysten myötä.
Lännen tarinoita ei silloin juuri kausitilauksina hankittu, vaan irtonumerot noudettiin
kirkonkylän kioskista. Minun ikäiseni eläkeläiset muistavat lapsuudesta nuo
sarjakuvien sankarit: Kit Carson, Buffalo Bill, Davy Crockett, Tex Willer, Pecos
Bill ja lukuisat muut. Osallistuin noiden ympäri maailmaa kiertävien tarinoiden
seuraamiseen lukemiskokemuksen kautta. Erityisesti kesäiltaisin heinätöiden
keskellä, vinttikamarin hämärässä, perehdyin villiin länteen.
Vasta 1960-luvulla muun tiedostamisen ohessa alettiin nähdä
lännen valloituksessa uusia – ei niin kunniakkaita
- piirteitä. Poisoppiminen taruista ja myyteistä vei oman aikansa.
Muistan, kuinka myötätuntoisesti – ajan hengen vastaisesti -
asetuin intiaanisodissa maan alkuperäisväestön puolelle. Se oli vaistomainen tunne, olin siis
alkuperäisväestön puolella ennen kuin
siitä tuli yleisesti hyväksyttyä! Mielipidemuokkaus ei siis aina onnistunut. Eipä
siinä kuitenkaan paljon mietitty
alkuperäiskansojen kohtelua syvällisemmässä mielessä.
Paljon tärkeämpää oli hankkia lehtien yksittäisiä numeroita
tai (joskus) lehtien vuosikertoja. Lännen valloitusta käsittelevät sarjakuvalehdet
olivat yksi keräysvimmani kohteista. Erityinen huomioni kiinnittyi ns.
”kapeisiin lehtiin”, joiden ilmestyminen alkoi jo 1950-luvun alkupuolella. Itse
ostin ensimmäisen kapean lehteni vuonna 1961. Se oli Tex Willerin numero 13. Se
on edelleen tallessa. Erityisen arvokkaita ovat ja olivat 1950-luvun puolenvälin
ja jälkipuoliskon lehdet. Kaikkiaan minulla
on jäljellä vajaat sata kapeata lehteä. Se on ihme: sen verran kova trafiikki
on lehtien kulutuksessa ollut. Silti harmittaa, paljon parempaan menneisyyden säilyttämiseen
olisi pitänyt päästä.
Texin rinnalla ilmestyi aikanaan myös toinen kapea lehti, "Villi
länsi”, jota myös keräsin innolla, mutta ne ovat kadonneet maailman turuilla
ja toreilla.
Suurenna kuvat napauttamalla kuvaa!
Niin, ei kulunut kauaakaan, kun lehdistä tuli vaihdannan välineitä
koulun välitunneilla, vähän samalla tavalla kuin purkkapakkausten jääkiekkoilijoiden
kuvista. Oli hyviä lehtinumeroita ja vähemmän hyviä. Mitä enemmän
tulitaisteluja, sen parempi, ja sitä kalliimpi tuote. Vaihtokauppaa
harjoitettiin päikseen tai vaikkapa niiden arvon suhteessa. Edelleen vaihdannan
väline saattoi olla viikkorahoista säästetty lehden hinta. Jossakin vaiheessa
opettajat kiinnittivät huomiota ”vaihtokauppaan” ja selvästi pelkäsivät (syystäkin), että käytämme suuriakin rahasummia trokaamiseen.
Meitä vahdittiin! Ja me oppilaat pidimme visusti salaisuuden piirissä hinnat,
joita käytettiin. Ei ollut harvinaista, että hinnaksi/lehti muodostui esimerkiksi
30 tai 50 silloista markkaa. Toisaalta harvinaisesta purkkapakkauksen jääkiekkosankarin
figuurista saatettiin maksaa selvästi enemmän. Siinä jo sormet tutisivat meikäläiselläkin.
Wikipediassa kapeiden
lehtien alkuperäiseksi julkaisumaaksi todetaan Italia. Lehden syntymä
juontaa juurensa aina vuoteen 1948. Yritin määrittää hallussani olevien lehtien
perusteella Suomi-painosten alkamisvuoden. Yhdessä lehdessä vuosi 1961 mainitaan
9. vuosikerraksi. Lähtövuosi olisi siten ollut vuosi 1953. Wikipedia varmistaa
asian: ”Suomessa Tex Willer alkoi ilmestyä
tammikuussa 1953 nimellä Tex. Lehti ilmestyi Suomessa piccolo-muodossa
(”kapeat lehdet”) vuoteen 1965 saakka keskimäärin 26 numeron vuosivauhdilla”.
Wikipedia kertoo edelleen,
että ”sankarihahmon alkuperäinen nimi oli Tex Killer (=tappaja).
Nimi oli liian provosoiva ja jouduttiin siksi vaihtamaan. Tex Willeriä luetaan
eniten Italiassa, seuraavaksi eniten Suomessa. Myös Norjassa lehti on suosittu”.
Lehden koko vaihteli aikojen kuluessa muuttuen 1960-luvun
lopulla liuskamuotoisesta paksuksi pokkariksi. Mutta siinä vaiheessa minulla
oli jo muut kujeet mielessä.
Varsinkin liuskamaisten muotoiset lehdet ovat olleet antikvariaattien
suosiossa. Liuskamaisten 1950- ja 1960-luvuilla
julkaistujen Tex Willerien kunto on säilynyt suhteellisen hyvänä verrattuna
1970-luvun Tex Willereihin, mikä johtuu niiden kestävästä painotavasta;
lehtinen on kiinni niitillä selkämyksestään (pitää paikkansa!). Näiden
lehtisten hintataso liikkuu antikvariaateissa muutamista euroista aina useampaan
kymppiin parhaiden keräily-yksilöiden kohdalla. 1970-luvun Tex Willerien
ongelmana on niiden painotekninen ratkaisu: kirjanen on liimasidottu
selkämyksestä, jolloin huonon liiman kuivuessa sivut irtoavat avattaessa.
Olivatko villin lännen hahmot oikeasti
revolverisankareita? Vähemmässä määrin,
kertoo ”Frontier” – dokumentti. Aseita ei pidetty normaalisti näkyvillä,
esimerkiksi vyöllä. Wild Bill Hickok taisi lännen sankareista olla ainoa, joka
oli tappajan maineessa, mutta hänkin liioitteli roimasti virantoimituksessa
(mm. sheriffinä) syntyneiden uhriensa määrää. Hänelle kävi köpelösti, kun
pokerissa tappiolle jäänyt lurjus ampui juopottelevan Hurja-Billin takaapäin.
Hickok istui poikkeuksellisesti selkä
saluunan ulko-oveen päin ja kohtasi loppunsa raukkamaisen kostajan toimesta.
Suomeksi en tiedä hänestä ilmestyneen nimikkosarjakuvaa, mutta mies muistetaan toisesta
syystä: Hickokilla oli kuollessaan kädessään sittemmin historiaan jäänyt ”kuolleen
miehen käsi”.
Villin lännen suosio levisi koko tunnettuun maailman.
Intiaanit olivat verenhimoisia ja valkoihoisia väijyviä villejä. Käytännössä
asia saattoi olla päin vastoin. Sarjakuvien maailma oli suunnattu
ensisijaisesti valkoihoisille pojille. Suosion puolesta ja sarjakuvalehtien juonikuvioissa
tämän saattoi panna merkille. Vasta kun Arthur Pennin ”Pieni suuri mies” (Little
Big Man, 1970) valloitti yleisönsä elokuvateattereissa, alkoivat asenteet
muuttua. Paras intiaani ei ollutkaan enää kuollut intiaani.
::::::::::::::::::::::
Olkoon tämä johdanto ”Frontier”-dokumenttisarjan maailmaan,
josta kerron lisää seuraavassa
blogikirjoituksessa.
PS
Oheiseen blogijuttuun lisäsin vielä pari kuvaa
Kyllä kai noita ihan oikeitakin revolveri'sankareita' oli Wild Bill Hickokin lisäksi. Voisi mainita vaikkapa John Wesley Hardinin, William Bonneyn ('Billy the Kid'), Earpin veljekset (varsinkin Wyatt), ja Doc Hollidayn. Oma heräämiseni siihen, mistä villissä lännessä oikeasti lienee ollut kyse, johtui Dee Brownin kirjan 'Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen' lukemisesta ja uudelleenlukemisesta. Kirjan nimi ('Bury my heart at Wounded Knee') on peräisin Stephen Vincent Benetin runosta 'American names'.
VastaaPoistaTotta puhut. Myös Daltonin veljekset olivat osa lännen todellista historiaa. Osa sankareista toimi lain oikealla, osa väärällä puolen. Lähes kaikille sovitettin kuitenkin sankarin viitaa. Palaan Wounded Kneehen jo valmiissa kirjoituksessa Frontier-dokumentin käsittelyn yhteydessä
Poista