Luon seuraavassa katsauksen aiempien kirjoitusteni
pohjalta nykyisiin ja tuleviin maailmanjärjestyksiin, joita on tässä
tarkastelussa kolme kappaletta. Esitetyt näkökulmat eivät tietenkään läheskään
edusta kaikkia esiin tulleita näkökulmia. Olen korostanut näissä kolmessa
kirjoituksessa eri tyyppisiä lähestymistapoja maailmanjärjestysteemaan.
Maailmanjärjestykset/Näkökulma 1
Lähes seitsemän vuotta sitten laadin blogikirjoituksen,
jossa arvioin Vladimir Putinin ja Donald Trumpin maailmankatsomusten
perusteiden yhtäläisyyksiä. Kirjoitusta olen lainannut tähän soveltuvin osin ja
sitä voidaan verrata toteutuneeseen
myöhäissyksyllä 2024.
Ja lainaus alkaa…..
Olkoon vakka
vaikka Donald Trump ja olkoon kansi vaikka Vladimir Putin. Molemmat ovat
tehneet tilauksen toisilleen, ja kas, sitä saa mitä tilaa.
Molemmat ovat
valinneet kotimaansa olemassaolon perustaksi ekseptionalismin (oman maan
ainutlaatuisuuden) ja molemmat ovat ottaneet tavoitteekseen alun perin
amerikkalaisen Manifest Destinyn, suuren kohtalonuskoon pohjautuvan tehtävän.
Trump on julistanut ”Make America Great Again” -oppiaan (MAGA) vuoden 2016 vaalikampanjastaan
saakka ja Putinin uho saa yhä suurellisempia muotoja. Hän puhuu putinilaisesta
maailmanjärjestyksestä. Ainutlaatuisuudesta suurvallat ovat olleet toisilleen
mustasukkaisia, Stalin aikoinaan 1920-luvulla amerikkalaisille, koska olihan
sosialismi ainutlatuisuudessaan ylivertainen. Barack Obama todettuaan ensin,
että Amerikka on ainutlaatuinen, meni lisäämään, että ”aivan, kuten
englantilaiset, espanjalaiset ja ranskalaiset
ovat suurenmoisia omasta mielestään. Muuten oikein, mutta tuo loppu olisi
pitänyt jättää sanomatta, sillä teekutsuliikkeen kellokkaat polttivat hihansa:
on vain yksi ainutlaatuinen kansakunta ja se on tietenkin Amerikan Yhdysvallat.
Molempien maiden
kampanjat vetoavat äänestäjien populistisimpiin vaistoihin. Putinille – ja myös
Trumpille - vain loputon vallanhimo muodollisen demokratian keskellä, merkitsee
jotain. Jossain taustalla on oivallus, että liberaali keskiluokka on menettänyt
valta-asemaansa ja ääniä keskitytään kalastelemaan enemmän tai vähemmän tietoisesti
työväestöltä ja pienituloisilta, joita voidaan helposti huijata.
Putin on
kertonut uusista kaiken torjunnan läpäisevistä ydinaseilla varustetuista
ohjuksista. Sanalla sanoen Venäjä on siirtynyt kärkeen – ainakin
propagandassaan - tuhoaseiden kehittelyssä. Putin on ilmoittanut, ettei
epäröisi käyttää ydinasetta, vaikka se johtaisi Venäjän itsensä tuhoutumiseen:
siis sankarillinen, totaalinen joukkoitsemurha. ”Mihin me tarvitsisimme
maailmaa, jossa ei olisi Venäjää?”, kysyy Putin. Eikä vastausta tarvitse sanoa
ääneen.
Putinin
tavoitteena on ”Putinilainen maailmanjärjestys”, josta hän on päivittänyt nyt
uuden version nimeltä ”Uusi maailmanjärjestys” tai ”Maailmanjärjestys 2018”.
Jäämme odottamaan, minkä muodon se saa.
Trump on
valmis koitokseen, onhan hänellä kuvittelemansa voittava diili takataskussaan.
Joka tapauksessa molempien valtapolitiikan sommittelu osuu jollakin
kummallisella tavalla yksiin toisen kanssa. Molemmat sanovat katuvansa
menneisyyden tekoja, jossa kaikki tehtiin muiden toimesta väärin:
Neuvostoliiton hajoaminen oli globaali katastrofi ja Yhdysvaltoja muut maat
ovat kohdelleen kaltoin, siis vain käyttäneet sitä hyväkseen, imeneet siitä
verta. Asiat on palautettava maailmanmahtien suuruutta korostavalle tolalle.
Kaikki aiemmin
aikaansaatu tuhotyö on aiheutunut liberaalin demokratian soveltamisesta.
Putinilaisella
maailmanjärjestyksellä on mielenkiintoinen yhtymäkohta Henry Kissingerin
poliittiseksi testamentiksi jääneeseen, suhteellisen tuoreeseen ”World orderiin”
(kts. esim. blogikirjoitukseni ”Maailmanpolitiikan uusi järjestys”).
Kissingeriläinen reaalipolitiikka lähtee niin kaukaa kuin Westfalenin rauhasta
(1648) tai vaihtoehtoisesti Wienin kongressista (1815). Näissä luotujen mallien
mukaan tulee hänen mielestään pyrkiä suurvaltojen sopimaan maailmanjärjestykseen.
On luotava
uusi westfalenilainen maailmanjärjestys siten, että suurvallat pitävät yllä
kuria ja järjestystä. Tässä uudessa järjestyksessä kansallisvaltiot voivat
säilyttää muodollisen itsenäisyyden, mutta sitoutuvat suurvaltojen yhdessä
luomien sääntöjen noudattamiseen.
Kaikki ei käy
välttämättä yksiin ympäröivän todellisuuden kanssa. Naton kaltaiset toisen
osapuolen iholle tulevat sotilasliittoumat ovat Putin opin mukaan torjuttavia
maailmanrauhaa uhkaavia liittoja. Trump ei hänkään ajattele
liittoumakeskeisesti vaan pitää parempana kahdenkeskisiä
turvallisuussopimuksia, jotka perustuvat mafiamaiseen vuorovaikutteiseen,
palkitsemiseen hyvillä teoilla.
Trumpilainen
diilipolitiikka on äärimmilleen kansainvälisiä suhteita yksinkertaistava
ajatussyndrooma. Politiikkaa hoidetaan liikemiespohjalta ja se perustuu
bisnesvaistoihin. Voitto näissä suhteissa on aina liikemiehen voitto toisesta
samanlaisesta. Mutta politiikassa totunnaiset kaupankäynnin diilit eivät
välttämättä pidä.
Ja lainaus
loppuu….
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Maailmanjärjestykset/Näkökulma 2
Tulevaksi (ja osin jo voimassa olevaksi) maailmanjärjestykseksi on
hahmotettu Kiinan ja Yhdysvaltojen johtamia blokkeja. Uusi maailmanjärjestys on
rakentumassa parhaillaan.
Venäjä ei halua jäädä lehdelle soittelemaan, niinpä sillä on oma
tulkintansa tai sovelluksensa uudesta maailmanjärjestyksestä. Sitä
yritän kuvailla seuraavassa:
Venäjän lopullisia tarkoitusperiä voi vain arvailla, mutta lähtökohtana
voidaan pitää 1950-70-lukujen bipolaarista
(kaksinapaista) Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton sanelemaa
maailmanjärjestystä. Vaikka ydinsodan vaara loi varjon tuon aikaisten suurvaltasuhteiden
ylle, Neuvostoliitto pyrki propagandassa, ja miksei todellisuudessakin
”rauhanomaiseen rinnakkaineloon” sosialismin ja kapitalismin välillä. Noina
vuosikymmeninä pidettiin pääsääntöisesti kiinni molempien osapuolien
etupiireistä Jaltan jäljiltä.
Kun Neuvostoliitto ja sosialismi romahtivat 1990-luvun vaihteessa, oli
Venäjä täysin tyytymätön vallitsevaan yksinapaiseen Yhdysvaltain johtamaan
maailmanjärjestykseen. Venäjän etupiiri pieneni dramaattisesti Putin kuvasi
Neuvostoliiton romahdusta ”vuosisadan suurimmaksi geopoliittiseksi
katastrofiksi”. Hän asetti tavoitteekseen Venäjän maailmanmahdin ja
Neuvostoliiton eheyden palauttamisen etupiireineen osana paljon mainostamaansa
moninapaista maailmanjärjestystä. Samalla ”rauhanomainen rinnakkainelo” palautettiin
tavoitteistoon Venäjän uudessa perustuslaissa (2020), mutta se tapahtuisi vasta
sen jälkeen, kun Venäjä pääsisi asemaan, jonka se näki samanveroisuudeksi
Yhdysvaltain kanssa. Kiinan ja Venäjän tavoitteet näyttävät yhtäläisiltä tästä
näkökulmasta: molemmat haluaisivat tasavertaisuutta Yhdysvaltain kanssa.
Demokratian vienti ei onnistu maihin, joissa ei ole tapahtunut
kansanvallan juurtumista jo aiemmin. Eikä se onnistu myöskään Yhdysvaltain
asenteella, jossa se julistaa olevansa ainutlaatuinen kansakunta. Venäjälle
autoritäärisesti hallitut valtiot eivät ole piikki lihassa, koska sillä ei ole
tarvetta viedä demokratiaa. Päinvastoin venäläinen pragmaattisuus -
autoritäärisen hallinnon salliminen – on osa ratkaisua Venäjän kannalta, koska
se itsekin on vaatimaton demokratiatavoitteissaan”.
Putinin ja Lavrovin World order sisältää kauas historiaan
ulottuvan uskonnollisideologisen katsantokannan.
Lavrov jatkaa ajattelua siltä pohjalta, että Eurooppa on
jälkikristillinen yhteisö. Putin ja Lavrov haluavat tehdä selvän pesäeron
nykyisen liberaalin demokratian periaatteiden ja Euroopan historiallisten
kristillisten arvojen välillä. Lavrovin paheksuma liberaali demokratia on
”kaiken sallivaa”. Tämän ajattelun mukaan eurooppalainen poliittinen
päätöksenteko siis poikkeaa alkuperäisestä ja arvokkaasta kristillisestä
arvomaailmasta.
Lavrov syyttää länttä ”liberaalien lähestymistapojen
ehdottomuudesta”. Siis eurooppalaiseen arvoyhdistelmään kuuluu kaiken
sallimisen ohella liberalismin ehdottomuus (= kaiken salliminen ehdottomasti!).
Tästä voi vetää johtopäätöksen, että liberalismin ehdottomuus on – niin kuin
Lavrov väittää - Euroopan suuri arvo-onnettomuus.
Lavrov puhuu paheksuvasti (liberaalien) arvojen tuputtamisesta
ja Putin yhtä paheksuvasti liberaalin demokratian viennistä, jotka suhtkoht
ovat samansisältöisiä asioita. En kiirehdi tässä vaiheessa irtisanoutumaan
herrojen aatoksista, vaan yritän ymmärtää jotakin tästä argumentoinnista.
Nimittäin, kyllähän George Bush nuoremman ristiretki ”toisuskovaisia” vastaan
Irakiin vuonna 2003 oli selkeä liberaalin demokratian vientiyritys
idealistisessa hengessä. Olen tuominnut tämän epätoivoisen läntisten arvojen vientiyrityksen
alusta lähtien ja aion pitäytyä mielipiteessäni. Seuraukset ovat olleet
kauhistuttavat: pahat diktaattorit on kaadettu, mutta tilalle on saatu vielä
pahempaa: maailmanlaajuinen terrori. Terrorikin on pahentunut: al-Qaida on
korvautunut vielä väkivaltaisemmalla Isisillä.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
Maailmanrauha on uhattuna tällä hetkellä, se on selvä. Kysymykseni kuuluu:
voitaisiinko Venäjän ”rauhanomainen rinnakkainelo” ottaa pohjaksi
neuvotteluille rauhan palauttamiseksi ja uudeksi maailmanjärjestykseksi?
Vastaus - jos se olisi myönteinen - olisi myötäsukainen Putinin Venäjän
esitykselle moninapaisesta maailmanjärjestyksestä.
Useimmat torpannevat ehdotuksen heti kättelyssä.
Esitykseni suuri haaste on ilmeisen selvä: Venäjän ehdotus
maailman jakamiseksi etupiireiksi. Etupiirien nyt esillä ollut
sisältö ei tietenkään käy. Sille olisi etsittävä Kiinan ja USA:n hyväksymä
korvaava sisältö.
Maailmanjärjestys (uusi tai vanha) ei luultavasti ole milloinkaan riidaton.
Näen niin, että Yhdysvallat päivittää koko ajan ”omaa
maailmanjärjestystään” tulevaisuuden oletuksena.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Maailmanjärjestykset/Näkökulma 3
Henry
Kissinger ajantasaisti käsityksensä maailmanmenosta sellaiseksi kuin hän sen
näkee kirjassaan ”World Order” (Penguin Press, 2014). Kuka tahansa ei pysty
kirjoittamaan käsitystään maailman järjestyksestä ainakaan siinä mielessä, että
on myös uskottava. Kissingeriltä ei ole koskaan loppunut uskallus. Jo
väitöskirjan nimi oli vaatimattomasti ”A World Restored”. Kissingeriä on
pidetty reaalipoliitikkona, jota hän tietenkin onkin. Hänen lähestymistapansa
on hyvin perinteinen, suurvaltakeskeinen. Yksi tämän kirjoitukseni teemoista
on, onko Kissingerin strateginen näkemys tämän päivän todellisuudessa
vanhanaikainen?
Olen
blogikirjoituksissani arvostellut kyynisesti maailman tapahtumiin suhtautuvan
Kissingerin ajattelua. Erityisesti kaksi tapahtumaa nousee yli muiden,
Kissingerin rooli Chilen tapahtumissa 1970-luvun alussa ja Kambodzan
pommitukset. Chile oli yksi harvoista Etelä-Amerikan maista 1970-luvun alussa,
jossa oli ollut demokratia kymmeniä vuosia. Salvador Allenden nousu Chilen
johtoon oli liikaa presidentti Richard Nixonille. Mikä oli Kissingerin rooli
Chilen tapahtumissa? Omin sanoin kuultuna hän vähätteli omaa rooliaan ja
kiusaantui, kun otettiin esille yksityiskohtia. Kissingerin rooli oli
käsittääkseni huomattavan suuri. Hän oli hämähäkki, joka keräsi USA:n eri
hallinnon haarojen tavoitteet yhteen toimenpiteitä varten ja lopputuloksena oli
laillisesti valitun presidentti Allenden väkivaltainen syrjäyttäminen.
Kambodzan
pommituksissa 1965-1973 aiheutui valtavaa tuhoa. Oma käsitykseni on, että
Kambodzalle osin kostettiin Yhdysvaltain Vietnamissa kärsimä tappio.
Käytän
seuraavassa referoiden apuna Foreign Affairs -lehden (March-April 2015)
arviointia Kissingerin World Orderista.
On totta, että
maailma janoaa järjestystä tänään enemmän kuin pitkään aikaan. Maailma ei ole
enää kaksinapainen eikä yksiselitteisesti myöskään yksinapainen. On valtava
määrä konflikteja ja kriisejä: Irak, Syyria, Afganistan, Libya, Ukraina jne.
Merkittävä rooli muuttuneessa tilanteessa on Vladimir Putinilla, joka on
valjastanut politiikan välineeksi sotatoimet. Länsimailla on paljon kotoisia
ongelmia, ja reagoiminen Venäjän toimiin on ollut monien mielestä vaisua. Ehkä
tämä on maailmanrauhan kannalta onni!
Toisaalta
Yhdysvaltain puuttumiset konflikteihin Lähi-Idässä eivät ole olleet kovinkaan
onnistuneita. Ristiriidat ovat olleet sisällisotaluonteisia ja sekaantuminen
osapuolien taisteluihin on ollut monilta osin epäonnistunutta.
Kissingerin
World Order muodostuu kahdesta elementistä 1) yhteisesti hyväksytyistä
säännöistä ja 2) vallan tasapainosta. Jos kohta 1 pettää, niin kohdan 2 avulla
estetään jotain osapuolta pääsemästä vallitsevaan asemaan. Kissingerin mielestä
ei ole kysymys pelkästään taistelusta taloudellisesta tai sotilaallisesta
vallasta, vaan myös ajatusten vallasta (power of ideas).
Käytännön politiikassa tärkeimmät periaatteet ovat edelleen valtioiden
suvereniteetti ja puuttumattomuus toisten asioihin. Kriisipesäkkeiden ”uusi
järjestys” autoritäärisine hallintoineen ja postmoderneine ristiriitoineen
haastaa vanhan kissingeriläisen järjestyksen. Henry Kissingerin periaate on
selvä: jos olemassa olevan - ja suurvaltojen sopiman - järjestyksen
periaatteista luovutaan, tulee vaihtoehtoisten ratkaisujen olla olemassa,
muutoin järjestys horjuu.
Vahvoja
esimerkkejä World Orderista ovat Westfalenin rauha 1648 ja varsinkin Wienin
kongressi 1814-15. Napoleonin sotien päättymistä (1815) seurasi kahden
voimamiehen Metternichin ja Talleyrandin määrittämä rauha, joka pääosin
kestikin ensimmäiseen maailmansotaan saakka.
Lännen
asettamaa World Orderia ovat haastaneet viime vuosina shiiat ja sunnit,
Al-Qaida ja Isis. Kun läntinen maailmanjärjestys on perustunut valtiollisiin
kiveen hakattuihin periaateisin ovat haastajien aseena heimokeskeisyys ja
lahkolaisuus. Iran tarjoaa selkeän esimerkin valtiohaasteesta: onko Iranissa
kysymys valtiosta vai laajemmasta yhteenliittymisen periaatteesta? Iran on jo
muinaisista ajoista lähtien ollut enemmän kuin valtio. Se on ollut ”koko
maailma” tai maailmanselitys.
Iranin
kohdalla ollaan nykyisin edellä mainitussa valtiota laajemmassa
aggressiivisessa asetelmassa (koskien sen ydinarsenaalin valvontaa), jossa
perinteisellä diplomatialla on vaikeutensa ja ollaan lähellä em. puuttumisen ja
balance of power -periaatteen käyttöönottoa. Kissingerin kirjan kirjoittamisen
jälkeen on diplomaattisella tiellä edetty, mutta tulokset ovat kuitenkin olleet
vaisuja (vrt. Israelin ja Palestiinan konflikti).
Paljon
suuremmassa määrin kuin Iran, on Kiina jotain muuta kuin pelkkä suvereeni
valtio. Jo Kiinan keisari hallitsi ”koko maailmaa”. Kiinan nykyisessä nousussa
on jotain jälkiä tästä ajatuksesta. Kiina yrittää löytää synteesiä keisarin
Kiinan ja uuden ekspansiivisen Kiinan väliltä. USA ja Kiina eivät jaa yhteistä
demokraattista perinnettä eikä nykyisyyttä, mutta Kissingerin mielestä
eroavuudet tavoitteissa ovat pienemmät Kiinan ja USA:n välillä (!) kuin Kiinan
ja sen yhtälailla ekspansiivisten naapureiden välillä.
Näen selvän
eron Kiinan ja USA:n noudattamien imperialististen periaatteiden välillä.
Yhdysvalloilla on sotilaalliseen voimaan perustuva tukikohtaimperialisminsa
(sadoittain tukikohtia ympäri maailmaa) ja Kiinalla kauppaan ja ekspansiiviseen
taloudelliseen valtaan perustuva imperialisminsa. .Kumpikaan ei noudata vanhaan
kolonialismiin perustuvaa siirtomaapolitiikkaa. Kumpikaan ei myöskään noudata venäläiseen
etupiireihin perustuvaan imperialismiin perustuvaa politiikkaa.
USA:n
maailmanjärjestys muodostuu Kissingerin mielestä toisaalta Franklin Rooseveltin
pragmaattisesta realismista ja toisaalta Woodrow Wilsonin liberaalista
idealismista. Nämä kaksi muodostavat kilpailevat suunnat Yhdysvaltain
maailmanjärjestyksessä. Wilsonin idealismia edustakoon Kansainliitto ja
Rooseveltin pragmaattisuutta toisen maailmansodan aikana omaksuttu ajatus, että
suurvallat jakavat maailman.
On helppoa
nähdä, että Kissingerin ajattelu nykyisestä valtapolitiikasta on johdettavissa
Wilsonista ja Rooseveltista.
USA ei joudu
taistelemaan periaatteidensa puolesta yksin, sen paras liittolainen on läntinen
Eurooppa pienistä jännitteistä huolimatta. Tästä on helppoa johtaa Kissingerin
periaate kansallisvaltioiden ensisijaisuudesta hänen World orderissaan.
Ensisijaisia eivät ole kansainväliset instituutiot tai ei-valtiolliset
toimijat. Toki Euroopan valtiotkin ovat säilyttäneet suuren osan
suvereniteetistaan EU:sta huolimatta. Kissingerin mielestä EU ei kuitenkaan voi
olla esimerkki muille maailman valtioille.
Mistä
Kissingerin skeptisyys yhteenliittymiä kohtaan johtuu? Käsittääkseni hän ei
usko ”suojelemisen yhteisvastuuseen” (responsibility to protect). Eli siis
esimerkiksi Naton artikla viiteen! Valtapolitiikka on ensisijainen. Sitä ei
suinkaan ole humaani toisen puolesta ajattelemisen vaihtoehto. Siksi
reaalipoliitikko Kissinger ei halua Ukrainan liittyvän Natoon, koska suurvalta
Venäjä ei koskaan sitä hyväksyisi. Toisaalta hän toki myöntää, että
intervention suorittanut taho ei voi toteuttaa pitkäaikaista sortoa.
Lopuksi on
otettava esille nuorempien tutkijoiden haaste. Miksi Kissingerin World
orderissa ei priorisoida uuden teknologian, kybermaailman, globalisaation ja
ilmastonmuutoksen vaikutusta perinteisen valtapolitiikan edelle? Toki Kissinger
myöntää näiden merkittävyyden, mutta silti painottaa ”suurvaltojen rauhaa”
primäärinä. Wienin kongressin ja Westfalenin rauhan tyyppiset ratkaisut ovat
ohjausvaikutukseltaan suurempia kuin esimerkiksi internetiin ja
hybridivaikuttamiseen perustuvien teknologisten ratkaisujen välilliset
vaikutukset.
Hän vertaa
virtuaaliavaruutta (cyberspace) wilsonilaiseen idealismiin. Internet (internet
of things, teollinen internet ym.) eivät muuta maailmaa niin paljon, että vanha
reaalipoliittinen asetelma väistyisi. Totta on, että meneillään olevissa
konflikteissa kybersota häämöttää ”vain” jossain taustalla, mutta välillisesti
kybermaailma voi olla tulevaisuudessa merkittävä taistelutanner. Itse asiassa
juuri nyt käydään henkien taistelua siitä kuka aiheuttaa kybervahinkoja
Itämerellä. Tulehtuneet suurvaltasuhteet voivat nostaa tikun nokkaan
tietoliikennekaapeleiden rikkomisen/rikkoutumisen ja olla suurvaltakonfliktin
primääri syy.
Lähitulevaisuudessa
digitalisaatio sekä luo että tuhoaa työpaikkoja ja aiheuttaa valtavia
pistemäisiä kasvusysäyksiä samalla kun työntekijöiden palkat eivät välttämättä
nouse lännessä (korkean arvon työtä luodaan vähän ja matalan arvon työtä
paljon). Palvelu voidaan tuottaa toisella puolella maapalloa (jossa sijaitsevat
arvohubit) ja itse palvelun hyväksikäyttäjät eivät tiedä mitään siitä, missä
kassakone kilahtaa. On erittäin vaikeaa arvioida, minkälaisia
painopistemuutoksia edellä esitetystä aiheutuu globaalitaloudessa ja luodaanko
näiden avulla sotien syitä vai rauhan mahdollisuuksia.
Ainakin itse
näen tässä konfliktin vaaran, sillä taloudelliset edut eivät tule jakautumaan
tasaisesti. Kuinka tämä uusi maailma on sovitettavissa kissingeriläiseen World orderiin?
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kissingeriläisessä
World orderissa valtapolitiikka on vahvempi ja vaikuttavampi tekijä kun
esimerkiksi teollinen internet ja kybermaailma, jotka ovat moderneja vallankäytön
välineitä.
Vanha suurvaltajohtoinen
reaalipolitiikan maailma on vaikuttavampi kuin valtioiden solmimien liittojen
maailma. Itse asiassa monet näkevät liittoutumien heikkoudet kiusallisina
tosiasioina (EU, jopa Nato).
Epäilen kuitenkin,
että tietoliikenneyhteydet verkkoineen muodostavat tulevaisuudessa
kyberturvallisuuden ytimen ja sitä kautta kaventavat eroa perinteiseen
valtapolitiikkaan. Itse asiassa ne muodostuvat tärkeäksi ja kiinteäksi osaksi
valtapolitiikkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti