Moni vastaa otsikon mukaiseen kysymykseen, vaikkapa niin,
että sitä tarvitaan ”kansakunnan herättämiseen ruususen unesta” jollakin
hätkähdyttävällä ajatuksella/väitteellä, joka toimii kansakunnan ja/tai
laajempien yhteisöjen hyväksi. Perustellummin ja syvällisemmin aihetta tarkastelee
toimittaja Asta Leppä HS:n 11.10. 2025
esseessä ”Miten älyköstä tuli kirosana?” Poimin siitä kiinnostavimpia kohtia
esittämäni arvioinnin pohjaksi.
Mitä tulee laajemmin kansalaisten älyllisiin taitoihin, niin
moni allekirjoittaa väitteen, että sivistyksen arvo on laskenut ihmisten
arvoasteikossa. Mieleeni tuli erään harrastukseni piiristä keski-ikäisen miehen
tunnustus, että viimeinen kirja, jonka hän oli lukenut, oli jokin lastenkirja.
No, riippuu tietysti kohteesta tai kohderyhmästä kenelle lukee!
Leppä väittää, että ”intellektuelli” on tavallisen kansan
keskuudessa lähinnä pilkkanimitys. No,
tämä on ehkä sanottu liioitellen, sanomisen ilosta. Tiedän paljon ihmisiä,
jotka ovat kiinnostuneita älymystön ajatuksista ja reflektoinnista. Mutta totta
toinen puoli, esimerkiksi osalla huippukoulutetuista tohtoreista on ollut
vaikeuksia sijoittua työelämään. ”Tutkintoinflaatio” on johtanut korkeamman
kulutuksen arvon vähenemiseen ja siitä edelleen ammattien arvostusasemien
muutoksiin.
Suhtautuminen älymystöön riippunee siitä, mikä on kansalaisten sivistystahto, ja
onko se nousussa vai laskussa. Leppä viittaa faktaan, että ihmisten
suoriutuminen älykkyysteisteissä on heikentynyt 1990-luvun lopulta saakka.
Tietysti voi olla, että itse testitkään eivät ole pysyneet muuttuvan maailman
rytmissä, mutta arkihavainto esimerkiksi pisa-testien osalta viittaa siihen,
että tulokset ovat (muuallakin kuin Suomessa) heikentyneet. Jätän tähän pisan enemmät
tulkinnat.
Edelleen arkihavainto viittaa siihen, että kulttuuria ja
taiteita - joskus tieteitäkin – kyseenalaistetaan muun muassa budjettivaroja priorisoitaessa. ”Kaiken
maailman dosentit” ovat joutuneet nurjan kohtelun sijaiskärsijöiksi.
Vastaavasti perinteiset duunariammatit ja maanviljelijät ovat kokeneet
arvostuksen nousun.
Ajattelu on länsimaissa kaventunut välineelliseksi
hyötyajatteluksi. Intellektuellit joutuvat tässä taistelussa tappiolle. Häviölle
joutuneiden on pyrittävä pääsemään esille pärjätäkseen. Luonto ja ympäristö
ovat resursseja, joista kilpaillaan. Välineellistäminen on asettanut
kohteekseen myös demokratian. Sekin on valjastettu hyötykäyttöön. Show-elementtejä
on ympättävä myös tieteen ja taiteen yhteyteen: on vaara, että joudutaan
tilaan, jossa ajattelu ”tyhjenee”. TV:n dokumentit tarvitsevat usein tuekseen viihdyttämisen
elementtejä.
Ajattelu ja sivistys tarvitsisivat itse brändäystä. Lepän esseessä lainataan kirjailija, filosofi
Pontus Purokurua, joka on kirjoittanut ennen niin vahvan vasemmistolaisen
elämäntavan ilottomuudesta. Älymystö yhdistetään juuri vasemmistolaisuuteen:
taiteilijat, tieteentekijät ja journalistit ovat tämän vasemmistolaisuuden ytimessä. Ilottomuuden leima on tarttunut älykköihin. Ja
entä mihin ovat käsitteet sivistysporvari ja työväen sivistysaate hävinneet?
Nuori, uuden tyylin älykkö, Miki Kuusi viittaa juuri yhteiskuntakehityksestä
puuttuvaan optimismiin, joka avaisi portit vähitellen tapahtuville positiivisille
ideoille. Sen sijaan piehtaroidaan vaihtoehdottomassa leikkausten lannistamassa
alakulossa.1960-uvulle ominainen kiistelty radikaali aaltoliike nosti aallon
harjalle vasemmistolaiset älyköt. Kantaaottavuus palautettiin jälleen älymystön
velvollisuuksiin. Radikaali uudistusvaihe sammui, kun ideologis-dogmaattinen
ylilyönti voitti alaa 1970-luvulle tultaessa.
Entä nyt?
Kaikkitietävä netti on suurelta osin – onneksi ei kaikilta
osin - toiminut epä-älyllisenä kanavana julkisuuteen. Klikkiotsakkeet, osa
podcasteista ja hedelmättömän ”keskustelun” itsetarkoituksellinen räikeys ovat
korvanneet intellektuaalisen kunnianhimon. Liberaali eliitti (lue:
asiantuntijaeliitti) on joutunut puolustuskannalle. Siihen on eliitin vastustajien
taholta projisoitu paljon kuviteltuja haitallisia elementtejä.
Liberaali vastaliike on toki ollut jo kauan voimissaan
taustalla: taide, humanismi ja sivistys ovat nostanet päätään, kunnes on
jouduttu jälleen laman puristuksiin. Taisteleva humanismi on saanut toki
joitakin voittoja, mutta enimmäkseen valitsee anemian, vähäverisyyden kaltainen tila.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti