sunnuntai 6. lokakuuta 2024

Suomen täytyy onnistua turvallisuuspoliittisessa päätöksenteossa

 

 

Ulko/suurvaltapolitiikasta käytävä keskustelu  alkaa vasta nyt kaksi vuotta Natoon liittymisen jälkeen saada realistisia sävyjä. Näihin aikoihin saakka ovat poliitikot ja tavalliset kansalaiset vannoneet Naton nimiin Suomen turvallisuuspolitiikan takuutahona. Tässä kirjoituksessa ei ole tarkoitus kumota em. ajatusta, vaan kartoittaa vaihtoehtoisia tulevaisuuksia sortumatta naiiviuteen. Koska nyt on ollut vallalla Nato-euforia, on ehkä syytä painottaa sen kanssa kilpailevia argumentteja ja kriittisiä näkemyksiä.

Puhutaan Ukrainan voitosta Venäjästä tai Venäjän voitosta Ukrainasta ikään kuin nämä olisivat ainoat mahdolliset lopputulokset. Tosiasiassa kompromissi Ukrainassa saattaa sisältää sellaisia elementtejä, ettemme pysty niitä edes hahmottaman tällä hetkellä.

:::::::::::::::::::::::

Meillä oli vanha ulkopoliittinen linja,  jota toteutettiin sodan jälkeen hyvällä menestyksellä, vaikka se johtikin liberaalin demokratian parhaista käytännöistä periksi antamiseen. Se perustui puolueettomuuspolitiikkaan, jota täydennettiin YYA-sopimuksella. Kysymys periksi antamisesta ei tarkoittanut kuitenkaan kansallisen olemassaolon vaarantamista, vaikka itsekin olen jyrkästi arvostellut suomettumisen pohjanoteerauksia. Sodanjälkeinen aika voidaan jakaa Paasikiven linjaan ja Kekkosen linjaan, ei kuitenkaan Paasikiven-Kekkosen linjaan, kuten mm. koulussa opetettiin. Paasikiven linja oli suunnannäyttäjänsä kuohahtelevasta luonteen laadusta huolimatta vakaa ja tiukasti itsemääräämisoikeudesta kiinni pitävä. Kekkosen aikana presidentti yhdisti oman menestyksensä (oman etunsa) ja ulkopoliittisen liikkumatilan saumattomasti toisiinsa.

Mauno Koivisto itse määritti oman linjansa ”selviytymiseksi”, tarkoittaen sillä, että  ”Suomen idea on selvitä hengissä”. Puhuisin itse selviytymisen taiteesta, joskaan käsittääkseni Suomen itsemääräämisoikeutta ei yritetty tosissaan murtaa Koiviston aikana.

Presidentti Niinistö määritti oman linjansa vakauden linjaksi (aktiivinen vakauspolitiikka) tähdäten lopputulokseen, jossa Suomi - säilyttäen läntisen arvopohjan -  toteutti vakauspolitiikkaansa, josta välittyy läpi Niinistölle luontainen  varovaisuus. Venäjä säilyy Niinistöllä potentiaalisena yhteistyötahona. Kollektiiviset, monenkeskiset  suhteet ovat yhteistyön primäärina pohjana.

Stubbille ei riittänyt  koivistolainen selviytymisen slogan, vaan hän haluaa aktiivisesti osallistua maailmanpolitiikkaan arvopohjaisella realismillaan. Hänen suhderulettinsa  pyörii valtionjohtajien kanssa kovilla kierroksilla.  Stubbilaisen Suomen rooli on olla kokoaan suurempi toimija maailmanpolitiikassa. Rinta rottingilla -julistus kuuluu: enää emme kumartele venäläisille. Olemme valmiit vastaanottamaan vihamieliset purkaukset idästä. Sitä paitsi olemme nyt lopullisen valintamme tehneet  (siis liittyneet Natoon) ja sen kautta olemme osa maantieteellistä länttä, osa läntistä taloudellista yhteisöä ja – mikä tärkeintä – osa sotilasliitto Natoa. Myös ajatteluttavaltamme olemme muuttuneet, emme ole enää osa ”harmaata” vyöhykettä eli osa epämääräistä teeskentelevää puolueettomuutta.

Suomen ulkopoliittisessa linjassa tapahtunutta muutosta voidaan pitää paradigman muutoksena. Puolueettomuutta tuskin kukaan enää kaipaa tai ainakin puoltajat vetävät matalaa profiilia.  Nato-luottamus on maksimoitu hyväuskoisuuden rajoille. Vasta aivan viime aikoina kriittiset äänet ovat heränneet. Tarkoitukseni on perata tässä kirjoituksessa toisinajattelevia ääniä, niitäkin edellä esitetystä huolimatta nimittäin on.

::::::::::::::::::::::::::::::

Tasapainoisesti ja kriittisesti vaihtoehtoja punnitseva Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Matti Pesu arvioi Ulkopolitiikka-lehden artikkelissa ”Suomen vankka selkänoja voi pettää” vaihtoehtoisia kehityspolkuja. Helsingin Sanomat lainaa  30.9. 2024 ”Muut lehdet”-palstalla Pesun kirjoitusta.

Naton myötä itsevarmuus on lisääntynyt, toteaa Pesu, ja jatkaa, että sille on katetta. Palikoiden uudelleenasettelu maailmanpolitiikassa on kesken,  ja miltei kaikki oleellinen  on hämärän peitossa. Pesu hakee tasapainottavia argumentteja Suomen ulkopolitiikan selkänojaksi Venäjää vastaan. Tilanteet saattavat muuttua nopeastikin, länttä haastetaan nyt avoimemmin kuin pitkään aikaan. Suomen selkänoja heikkenee, jos ”länsi ei kestä autoritaarisesti johdettujen maiden painetta”, toteaa Pesu. Tällöin voidaan joutua tilanteeseen, jossa joudutaan miettimään Koiviston ydinajatteluun sisältynyttä hengissä selviytymisen strategiaa.

Globaalit painopistealueet ovat liikkeessä toisiinsa nähden. Mikä on Itä-Aasian todellinen rooli? Miten se haastaa Yhdysvallat jatkossa? Yhdysvaltain resursseja tarvitaan muualla kuin Euroopassa. Miten käy Suomelle annettujen lupausten. Naton 5. artiklaa ei ole testattu todellisessa konfliktissa.

Läntisen liberaalidemokratian rakenne on osin rapautunut. Pesu mainitsee kolme syytä tapahtuneelle kehitykselle: sisäinen hajanaisuus, puutteellinen johtajuus ja ulkoisen paineen luoma haaste. Pesu puhuu jopa valtapoliittisesta tyhjiöstä.

Pienet valtiot voivat joutua paineen alla taipumaan, kuten tapahtui kylmän sodan aikana. Kiinan ja Venäjän ekspansion jatkuessa voi Suomen liikkumatila kaventua. Pesu kärjistää: selkänojasta ei jäisi jäljelle kuin rippeet.

Nato-hypetyksen jatkuessa presidentin johdolla saattaa ”informaatiopuolustus”  jäädä varjoon. Onko psykologisen vastarinnan ratkaisut jääneet heitteille populaarempien aiheiden tieltä?

Menisin vieläkin pidemmälle: Suomen riippumattomuus on uhattuna muussakin mielessä kuin länteen integroitumisen johdosta.

Olen hämmästellyt presidentin intoilevia puheenvuoroja stubbilaisen aktivismin ja jopa militarismin hengessä. Kun puolueettomuudesta ei ole kilpailijaksi  politiikan elintilasta, on lännettynyt ilmapiiri ylikorostanut. Onko Suomella varaa omahyväisiin hegemonisiin puheenvuoroihin, joilla pyritään muka pitämään Kiina ja Venäjä kurissa?

:::::::::::::::::::::::::::::

Olen koonnut seuraavaan normiajattelusta poikkeavia kantoja näkemyksieni tueksi, joiden vastaisesti Venäjä-suhteet nähdään menetettynä, ja jossa viholliskuva hyväksytään annettuna tosiasiana.

Jotta huomioitaisiin vihollissuhde molemminpuolisena otan esille aluksi Venäjää kritisoivan tutkija/kansalaismielipiteen: Venäjällä on omaksuttu kanta ilman objektiivisuustarkastelua, että suomalaiset ovat syyllistyneet kansanmurhaan jatkosodan aikana 1941-44.

Venäjä-osaamisemme uhkaa  rapautua lopullisesti, kun yhteydet katkeavat.

Alexander Stubb: ”Meidän pitää nyt vain tottua siihen, että meillä on sota rajoillamme”. Ei pidä tottua! Ja jos sota syttyy, ei se jää ”rajoillemme”.

Stubb: ”Suomi ei enää määritä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaansa pelkästään Venäjän kautta”.  Eikä ole sitä tehnyt näin kategorisesti tähänkään asti. Mutta vaihtaa Venäjän nyt Yhdysvaltoihin (ja länteen)!

Suomi ei suostu toimimaan enää” harmaalla alueella”.  Eikä ole tehnyt niin tähänkään asti! Puolueettomuudessa ei ole mitään harmaata.

Helsingin Sanomien pääkirjoitus 26.8.2024: Stubbilta odotetaan suoraa puhetta Venäjästä”. No, sitä ei sillä kertaa tullut – onneksi.

Trumpin maailmassa suhteet hoidetaan väitetysti kahdenvälisesti. Jostakin syystä tätä diili-ajattelua tyrkytetään politiikkaan, vaikka monenkeskisyys on sitä tehokkaampi keino hoitaa suhteita.

Presidentillä tulee olla viisautta pysytellä pidättyvällä linjalla. Terveiset menevät tässä Stubbille.

:::::::::::::::::::::::::::::

Jos joskus  ajaudutaan konfliktin partaalle tai konfliktiin, on syytä tiedostaa minkälaista on nykyajan sota. Se ei ole pelkästään rintamaasotaa tai pelkästään sissisotaa vaan  myös esimerkiksi ”miehittämätöntä etäsotaa”, jossa kohteena ovat siviilit. Kohteena ovat myös infrastruktuuri (vesi, sähkö, tietoliikenne).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti