Suomessa pohditaan juuri nyt otsikoksi asetettua kysymystä.
Ei kuitenkaan ehkä niin intensiivisesti kuin Saksassa. Suomessa on kuitenkin totuttu
ajattelemaan niin, että me oikeastaan yhtenä harvoista valtioista olemme itse
sotkeneet asiamme. Eihän asia tietenkään niin ole.
Ehkä yksinkertaisin tapa, mitata talouden kasvua on bkt -vertailu
suhteutettuna aika-akseliin. Jos tarkastellaan aikaväliä 1976-2023, niin havaitaan
kolme noin 10 vuotta kestänyttä nousupyrähdystä (nopean kasvu vaihetta) ja nämä
ovat (1) 1970-luvun lopulta 1980-luvun lopulle, (2) 1994-2007 ja viimeisenä (3)
2010-luvun vaihteesta 2020-luvun alkuun. Näistä kaksi ensin mainittua ovat todellisia
dynaamisen kasvun vaiheita, mutta kolmas särkyy jo diagrammipylväsrivistön
pätkiksi: välillä on ollut orastavaa kasvua, välillä ei. Juuri nyt eletään vaatimattoman
kasvun aikaa. Viimeisen kymmenvuotiskauden ”nousutrendi” on ollut pätkittäistä nousua ja aneemista vaihetta vuorotellen . Moni ei laske 2010-luvun (3)
nousuvaihetta nousuksi lainkaan, ja hyvästä syystä. Jäljelle jäi vain odotus
alkavasta kasvusta. Samalla kun surkutellaan omaa kohtaloa, on syytä muistaa ,
ettei helppoa ole ollut muuallakaan. Euroopasta on puuttunut se sama dynamiikka,
joka johtanut esimerkiksi Kaukoidän menestystarinoihin.
Aiemmin, ennen 1990-lukua, Suomen talouden pelastivat viime
kädessä devalvaatiot! Yhteisvaluuttaan siirtymisen jälkeen devalvaatioetu ei
ollut enää käytettävissä. Suomen kannusti uhmakkaaseen nousuun Nokian hurja
draivi. On helppoa sanoa, että Suomen talouden kantavana perusargumenttina ovat
olleet kasvun käynnistymiseen löytyneet innovaatiot. Tällä hetkellä kasvun
vetureita on vähemmän kuin aikaisemmin, eivätkä ne ole olleet niin voimakaita
kuin menneinä vuosikymmeninä.
Suvi Turtiainen lainaa Hesarin kolumnissaan (13.10.2023)
tulevaisuudentutkija Florence Gaubia, joka on todennut Saksan tuudittautuneen ”vanhaan
tulevaisuuteen”, eli että kaikki menee kuten ennenkin ja talouden alavirettä
seuraa väistämätön nousu. Tarvittaisiin ”uuteen tulevaisuuteen” herääminen,
jossa otetaan huomion tapahtuneet muutokset. On helppo sanoa, että Suomen tauti
on sukua saksantaudille, siis sille, että takana on loistava tulevaisuus.
Ajatukseen sisältyy hopeareunus tumman pilven ympärillä: kyllä tästäkin
selvitään, kun on selvitty aiemminkin.
Tällainen laiskansitkeys, joka liitetään usein hyvinvointiin
on aika yksipuolinen näkemys hyvinvointivaltiosta, koska hyvinvointiin aidosti liitettävä
sivistysvaltio on myös edellytyksiä luova.
Kaukoidän nousu on yksi syy, miksi takaiskuja taloudessa on
kärsitty. Ensin Japani, sitten Korea ja Taiwan ja nyt viimeksi Kiina ja Intia ovat
näyttäneet tietä parempaan. Niiden menestys, uudet tekniset ja kaupalliset
innovaatiot plus korkea tuottavuus ovat syöneet vanhan mantereen kasvun
edellytyksiä ja kilpailukykyä. Ei voi olla näkemättä yhtymäkohtia Suomen ja muiden
Euroopan maiden välillä. Ne ovat väsähtäneet ja etsivät ratkaisua ylisuureksi
paisuneen hyvinvointiyhteiskunnan kankeuksista. Mutta syy-yhteydet taitavat olla paljon syvemmällä eurooppalaisissa yhteiskunnissa. Mukavuudenhalu
ja kyvyttömyys luoda dynamiikkaa yhteiskunnalliseen ja yritystoimintaan ovat
jääneet mukavuusalueiden varjoon. Sanalla
sanoen on onnistuttu kovan työn avulla luomaan korkea elintaso ja ollaan siihen
tyytyväisiä.
”Ikuiseen” rauhaan tuudittautumisella ja kaupankäynnillä
valtioiden välillä on pyritty ehkäisemään kriisien ja sotien puhkeamista kansakuntien
välillä. Tiettyyn rajaan saakka tämä ajattelu toimii, mutta ei loputtomiin,
kuten Ukrainan sota osoittaa.
Kun tutkitaan Suomen tilastoja niin voimistuu käsitys, että
paradigman muutos taloudessa tapahtui finanssikriisin (2007-2009) seurauksena. Vuoden 2008 paikkeilla bkt:n
kasvu /asukas käytännössä pysähtyi Suomessa. Pitkään plussalla pysynyt
vaihtotaseen ylijäämä kääntyi miinusmerkkiseksi samoihin aikoihin, kuten myös
työn tuottavuuden vuosimuutos. Samaan syssyyn valtionvelka kääntyi jyrkähköön kasvuun
finanssikriisin aikoihin. Tämä kaikki kaatui päälle samaan aikaan, kun toteutui
metsäteollisuuden suuri rakennemuutos ja Nokian romahdus.
Jos ensimmäinen öljykriisi 1973 oli varoitus kehittyvien talouksien tulevista häiriötiloista,
niin finanssikriisi oli rajumyrskyn merkki.
Finanssikriisi liittyy satojen vuosien ketjuun, jossa rahamarkkinat
joutuvat aika ajoin häiriötilaan ja jossa kadotetaan luottamus rahamarkkinatoimijoiden
välillä. Finanssikriisi käynnistyi Yhdysvaltain asuntomarkkinoiden ylikuumenemisen
seurauksena ja levisi kaikkialle maailmaan. Pankkimaailmaan pesiytynyt
varjopankkijärjestelmä toimi pankkijärjestelmän säätelyn ulkopuolella.
Finanssikriisin pitkä käsi seurausvaikutuksineen ulottui
paljon noita vuosia myöhemmälle ajalle.
Kaksi suurta talouden kriisiä 1990-luvun alun lama ja finanssikriisi
ovat muuttaneet sitä kuvaa dramaattisesti, joka meillä 1960-luvun nuorilla oli.
Silloin ajateltiin, että pelkkä elintason nousu ei riitä, vaan tarvitaan myös
elämänlaadun parantamista. Kaikki näytti etenevän odotettuun suuntaan, mutta ensimmäinen
öljykriisi 1973 murskasi edellisen vuosikymmenen optimistiset odotukset. Elämänlaadun
asteittainen, mutta jatkuvasti tapahtuva
paraneminen ei ollut itsestään selvä, vaikka saatoimme kuvitella niin
1960-luvulla, jolloin edistys oli kaiken huulilla..
:::::::::::::::::::::::::::::::
Pääministeriltä hyvinvointivaltion pelastamistehtävän
saaneen Risto Murron (pj) inhorealistinen arvio on että nykyisen kaltainen
hyvinvointivaltio on jo menetetty. Hyvinvointivaltiota ei toki olla ensimmäistä
kertaa lopettamassa. Pikemminkin jokainen syvä taantuma poikii väitteitä lopullisesta hyvinvoinnin
menettämisestä. Etenkin 1990-luvun alun lama tuotti paljon tämän kaltaisia
ennusteita. Hyvinvointivaltion vahvuus ja sitkeys on sinä, että sitä ei puheilla
eikä edes toimenpiteillä saada loppumaan. Väitteet hyvinvoinnin kumoutumista
ovat lähtöisin niiltä, jotka pitävät joka tapauksessa – periaatteellisista
syistä - julkisen sektorin kokoa liian suurena.
Hyvinvoinnin ylläpitoon tarkoitettu lainsäädäntö on jokaisen
takaiskun jälkeen palautunut jokseenkin entisen kaltaiseksi. Hyvinvointivaltio
on historiallinen saavutus, jonka merkitystä ei pystytä ratkaisevasti murtamaan puhumattakaan, että
se voitaisiin mitätöidä.
On aivan eri asia, että modernin valtion kehitys aiheuttaa
monien yhteiskunnallisten rakenteiden murenemisen ja silloin tullaan
kysymykseen vastaako nykyinen hyvinvointivalio olemassa olevia tarpeita vai
vanheneeko se käsiin itsepintaisen ”entisen ” säilyttämisen takia.
Tarvittaisiin uusi ”Pekka Kuusi” haastamaan nykyisen kaltaista järjestelmää,
mutta ei hävitysvimman takia vaan vanhan korvaamiseksi osittain uudella. Luontevasti
tehtävä lankeaisi sdp:lle – nykyisen järjestelmän isälle - mutta irtoaako siltä
rohkea ja hyvin valmisteltu aloite?
Ensimmäisenä haastaisin sen ajatuksen, että
hyvinvointivaltio on ensisijaisesti ”turvaverkko”. Se on - ja sen tulisi olla yhä suuremmassa määrin - ensisijaisesti
kehittymisalusta.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
Tämän päivän arvio perimmäisestä syystä pitkän aneemisen
kasvun aiheuttajana on tuottavuuden surkea kehitys . Tuottavuuden parantumisen tärkeyttä
talouden toipumisen ensimmäisenä ja viimekätisenä keinona hokevat kaikki. Tuottavuuden
kasvun heikko kehitys on erityisesti kehittyneiden maiden ongelma, ei
pelkästään Suomen riesa.
Käytännössä ongelma nähdään siten, että julkinen sektori saattaa
joutua vetäytymään hyvinvointivaltion keskeisistä rakentamistehtävistä. Murtokin
pitää mahdollisena, että
hyvinvointivaltio joudutaan määrittelemään uudelleen
Hyvinvointivaltiossa seuraavan sukupolven elintaso on ollut
aina korkeammalla tasolla kuin edellisen sukupolven elintaso. Nyt meillä on -
ja varsinkin on tulossa – sukupolvia, jotka eivät Yhdysvaltain malliin pysty tähän. Seurauksena voi käydä niin, että
Suomi liukuu alas skandinaavisesta elintason ja palvelumarkkinoiden tasosta.
Vastakkaisiakin mielipiteitä on esitetty. Esimerkiksi monista asiantuntijoista poiketen Mika
Maliranta edustaa toiveikasta poikkeamaa muiden alan miesten ja naisten näkemästä synkkyydestä.
Pekka Tikka kirjoitti: "Ensimmäisenä haastaisin ajatuksen, että hyvinvointivaltio on ensisijaisesti "turvaverkko"..........
VastaaPoistaHyvinvointivaltiossa kehittyneen "hyvinvointiriippuvuuden" rinnalle työ ja yrittäminen tulisi jälleen saada arvostetuksi ja käyttöön.
Ja
velalla ylläpidetyn Suomen "hyvinvointivaltion" mallin valtion velka on saatava niin alas, että voidaan ottaa käyttöön Ruotsin ja Saksan mallien mukainen velka max. 35% bkt:stä `velka-ankkuri´ ja Ruotsissa on käytössä Finanssipoliittinen neuvosto, jonka asiantuntijakomitea tarkastaa hallitusten ( monikossa ) julkista taloutta koskevat päätökset.
Risto Murto: "Nykyisen kaltainen Suomen hyvinvointivaltiomalli on jo menetetty" pitänee paikkansa ennemmin tai ainakin myöhemmin ja seuraavan sukupolven on tehtävä työtä ja yritettävä voidakseen saada paremman elintason, tuskinpa se "hyvinvointiriippuvuudella" erilaisista tulonsiirroista toteutuu.
Veikko Palvo
Saksan taloudssa näyttää olevan samoja anemian merkkejä kuin Suomessa. "Velkajarru" ei toimi, kuten pitäisi. Kauppatase ainakin käväisi miinuksella pitkiin aikoihin. Velka/bkt on huidellut 60-70 prosentissa. Vaikeaa on siis muuallakin.
Poista