Olen itse suhtautunut kriittisesti militarismin hengen
ympärille rakennettuun varusteluvalmiuteen eli ”sotakoneeseen”. Viimeisessä
vaiheessa on puhuttu ydinasepelotteesta ja ydinsotaharjoituksesta. Nämä
suunnitelmat valmistuvat siten, että tavallinen kansalainen asetetaan tapahtuneen
tosiasian eteen eli valmistelu on niin pitkällä, että kritiikki ei näyttele
enää mitään roolia.
Käsite ”pelote” on kärsinyt inflaation. Aikanaan riitti, kun
vakuutettiin, (ja markkinoitiin uusille jäsenvaltioille), että Naton viides artikla
vastaa pelotteesta. Luotiin puolustuksellinen
rakenne, jossa oletuksena on, että viidennen artiklan mukaisesti muut Nato-maat
rientävät Suomen avuksi, kun konfliktin vaara uhkaa. Minulle on jäänyt hyvin
epäilevä kanta, että muualta Naton piiristä kiirehditään Suomen avuksi (ja
Suomi rientää tarvittaessa muiden avuksi). Naton päätöksenteko on rakennettu
maakohtaisesti. Käsitän niin että minkään valtion ei tarvitse osallistua toisten
puolustamiseen sen yli, mitä kansalliset päätöksentekoelimet päättävät. Eli yritän sanoa, että kollektiivisesti
Nato-johdolle alistettu päätöksenteko ei ole käytössä. Kukin kansallisvaltio päättää
itsenäisesti toimitetaanko hädänalaiselle Naton jäsenvaltiolle avuksi huopia, ensiapuvälineistöä,
aseistusta vai peräti joukko-osastoja.
Suomen avun saanti on hyvän ja luottavaisen uskon varassa. On
oletettavaa, että kukin valtio
konfliktin vaaran kasvaessa valmistautuu puolustamaan ensi sijassa omia rajojaan,
omia kansalaisiaan ja omaa infrastruktuuriaan.
On kysyttävä ovatko suomalaiset henkisesti valmiit samanlaiseen
raunioittavaan sodankäyntiin kuin nyt vallitsee Ukrainassa tai Lähi-Idässä.
Sotaa ei käydä pääosin rintamasotana, vaan koko valtio voi olla samaan aikaan
valjastettu puolustamaan joka neliömetriä omasta alueesta.
Presidenttiä myöten kehutaan Suomen asevelvollisuusarmeijan kokoa
ja kykyä käydä nykyaikaista sotaa. Toivottavasti suomalaiset miehet ja naiset
ovat henkisesti yhtä valmiit ryhtymään vastarintaan kuin ylipäällikkömme edellyttää.
Kovasti on näistä asioista puhuttu, mutta silti tulee tunne,
ettei kuitenkaan riittävästi. Osin keskustelun vaatimaton määrä johtuu siitä,
että Nato-päätös tehtiin vyörymäisesti edenneen kansalaismielipiteen
seurauksena. Sitä ennen vallitsi vuosikymmeniä tilanne, jossa Natoon
liittymistä kannatti ehkä kolmannes tai neljännes kansalaisista, kun taas Natoon
liittymistä vastusti karkeasti ottaen 2/3 kansalaisista. Kääntymys tapahtui
miltei yhdessä yössä Venäjän hyökättyä roistomaisesti Ukrainan kimppuun.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Ehkä loppuosa tästä kirjoituksesta on syytä osoittaa aivan
viime aikoina heränneelle pelote/ydinsotakeskustellulle.
Lääkäri Kati Juva tunnetaan ydinsodan torjumisen puolesta
tekemästään työstä. Hän puuttuu Hesarin mielipidesivuilla 13.10.2024 (”Ydinsotaa
ei pidä harjoitella”) ydinpelotteen epäluotettavuuteen: ydinsota voi syttyä
tahattomasti teknisen tai inhimillisen virheen seurauksena. Se jättää huomiotta
virhearviot, väärät tulkinnat ja epäonnistuneen bluffin. Suomen osallistumista
ydinsotaharjoitukseen hän pitää vaarallisena: hävittäjiä ei hankittu ydinsotaa
varten. Tulee väistämättä mieleen, että osallistuessaan ydinsotaharjoitukseen
Suomi ilmoittautuu maaliksi vihollisen strategioissa. Juva korostaa ydinsodan tuhoisuutta.
Se aiheuttaa kattavan hävityksen olivatpa kysymyksessä sitten taktiset
(taistelukentällä käytettävät) tai mannerten väliset strategiset ydinaseet.
Vastatessaan Hesarissa Katri Juvalle 14.10.2024
emeritussuurlähettiläs Pasi Patokallio puoltaa ydinasepelotetta Suomen edun
mukaisena. Hän siis rakentaa ajattelunsa juuri pelotteen varaan. Harjoittelun
avulla luodaan Patokallion mukaan uskottavuutta ydinasepelotteelle. Vladimir
Putin on osoittanut monella häikäilemättömällä tavalla, että pystyy
turvautumanaan ydinaseisiin toimivatpa ne pelotteena tai eivät. Mitä tehdä
pelotteella, joka ei täytä uskottavasti tehtäväänsä?
Naivisti ydinsota usein rinnastetaan tavanomaisin asein
käytävään sotaan tajuamatta alkeitakaan ydinsodan luonteesta. Ydinsota ei tunnu
pelotteelta ajateltaessa sinua tai minua ikään kuin sen jatkuvaa uhkaa ei
tunnistettaisi. Onko pommiin totuttu? Kun Nikita Hrustsev 1960-luvun alussa suurvaltatapaamisessa
hänelle ominaiseen tyyliin kiivaili, että ”olisi parasta aloittaa (ydin)sota
heti eikä viivytellä, sillä tulevaisuudessa aseet olisivat vielä paljon
tuhoisampia” oli hänellä takanaan Moskovassa todella kovia haukkoja. Silloin
pelko leijui yläpuolellamme, ja oltiin
tavalla tai toisella jännittyneitä siitä, mitä tuleman piti. Sama pelko tarttui,
kun Neuvostoliitto pudotti kaikkien aikojen suurimman ydinpommin, ”Tsaarin
pommin” (Tsar-bomba) Novaja Zemljan yllä lokakuussa 1961. Silloin rauhantyö tosin
voitti osittaisen ydinasekieltosopimuksen
astuttua voimaan vuonna 1963.
Koko tuo tunnepohjainen käsite 'pelote' on tietysti tarkoitettu siviilien sanastoa ja käyttöä varten - samoin kuin tippasilmäiset puheet jostain isänmaallisuudesta, tms. Sodasta - tai 'erityisoperaatioista' päättävät laskevat kylmästi, mikä kannattaa. Jos offensiivin kustannukset arvioidaan hyötyjä selvästi suuremmiksi, sitä ei suoriteta vaan päämäärään pyritään muilla keinoin. Suomen varustautuminen Euroopan mittakaavassa antaa selvän viestin, että ei tänne kannata ihan vähin rahkein lähteä yrittämään.
VastaaPoistaEn olisi noin varma 30 maan päätöksenteon koordinoinnista. Paperilla kaikki toki sujuu mallikkaasti. Euroopalla on pitkä matka yhteisen puolustuksen onnistuneeseen järjestämiseen. Viides artikla on lähes testaamaton tositilanteessa.
PoistaPelote tulee toki käsittää laajemmin kuin pelkästään siviilien pelotteluksi.
Suomen johto on noiduttu, ei he muutoin noin idioottimaisesti käyttäytyisi. Saavat mennä sitten joka iikka eturintamalle jos sota alkaa. Minun mielipiteeni.
VastaaPoista