TV-teatterissa esitettiin vuonna 1967 Timo Bergholmin ohjaama näytelmä ”Oppenheimerin tapaus”, jossa pääosassa loisti Matti Oravisto. Taustahenkilöinä produktiossa olivat mm. Jouko Turkka, Reima Kekäläinen ja Jootarkka Pennanen. Nyt tuokin esitys on muisto vain, kun sen päälle nauhoitettiin – tuon aikaiseen tapaan – toinen näytelmä - säästösyistä. Minussa tuo näytelmä herätti kiinnostuksen J. Robert Oppenheimeria – ”atomipommin isää” – kohtaan, siispä tervehdin ilolla Christopher Nolanin ohjausta ”Oppenheimer”, joka menee parhaillaan kuin kuumille kiville elokuvateattereissa. Oppenheimeria esittävän Cillian Murphyn näyttelijäsuoritus on briljantti. Syntyy vaikutelma, että hän kantaa koko ihmiskunnan ydinasetaakkaa.
Manhattan-projektin tehtävänä oli ensimmäisen atomipommin
räjäyttäminen peitenimellä Trinity. Räjäytys tapahtui 16.7.1945. Oppenheimer
oli New Mexicon Los Alamosiin perustetun laboratorion johtaja. Koko Manhattan
projektista vastasi kenraali Leslie Groves.
Elokuva jakautuu tavallaan kahteen osaan. Ensimmäisessä
fokuksessa on Los Alamosiin, erämaahan, rakennettava ”atomipommitehdas”, ja
kokonainen kaupunki kaikkine palveluineen ja haasteineen, ja toisessa osassa keskiössä
on ydinaseen valmistumisvaiheen jälkeiset lukemattomat intrigit,
neuvostovakoilu ja eksoottisten olosuhteiden ihmissuhteisiin jättämät jäljet.
Ja näiden välissä koetaan ensimmäisen atomipommin räjäytyksen aiheuttama spontaani
ilonpurkaus.
Tarkastelen seuraavassa elokuvan minussa herättämiä
väristyksiä teemoittain yhdistäen niitä soveltuvin osin historian faktoihin.
Yleisesti voisi sanoa, että tämä kolmetuntinen elokuva on
kovan maineensa veroinen. Jännite kasvaa loppua kohden ja huipentuu Oppenheimerin
ja presidentti Trumanin kuuluisaan tapaamiseen, josta otetaan kaikki irti.
Minua on erityisesti kiinnostanut 1930-luvun asetelma Yhdysvaltain
ja Neuvostoliton, kapitalismin ja sosialismin välillä. Kommunismin suosio oli suurimmillaan niinä 30-luvun
vuosina, jolloin Yhdysvallat oli liki vallankumouksellisessa tilassa suurtyöttömyyden
johdosta. Tästä otan esille kolme näkökulmaa. Ensinnäkin Yhdysvaltojen suurtyöttömyys
aiheutti uteliaan kiinnostuksen Neuvostoliiton mallista vallankumousta kohtaan työttömyydestä
kärsivien työläisten joukoissa. Toiseksi syntyi asetelma, jossa 1930-luvun suurtyöttömyyden
oloissa vasemmistolaisuuteen suhtauduttiin täysin toisin kuin 1940-luvulla, jolloin
kylmä sota loi jännittyneen ilmapiirin suurvaltojen välille ja Joseph McCarthyn
kommunistivainot saivat käsittämättömät mittasuhteet.
Avainasiaksi nousi vakoilu Neuvostoliiton hyväksi, kun sosialismitartunnan
saaneet amerikkalaiset pyrkivät naiivisti tasoittamaan voimasuhteita luovuttaen
salaisia (ydinpommi)tietoja
venäläisille. Oppenheimerin lähipiirissä oli runsaasti näitä ideologisesti valveutuneita
Neuvostoliiton sympatisoijia, joista monet hyvässä uskossa toimineet syöttivät
tietoja Neuvostoliiton vakoilukoneistolle. Kolmanneksi elokuvassa sivutaan tiedemiesten
yhtä naiivia uskoa, että suurvaltojen
välillä on saatavissa sopu aikaan. Elokuvassa sivuutetaan täydellisesti mm.
Albert Einsteinin muutaman vuoden kestänyt sosialismin ihailun kausi. Miksi tiedemiehet
sortuivat ylenpalttiseen sosialismin yliarvostamiseen? Koska osa heistä uskoi
vilpittömästi sosialismin kumoavan kapitalismin ylilyönnit. Elokuvassa käytetään
paljon aikaa sen todistamiseen, että Oppenheimer ei ollut missään vaiheessa kommunistisen
puolueen jäsen, mutta hänelle rasitteeksi nousivat ideologisen kääntymyksen kokeneet
ystävät. Hän kuului myös jäsenenä moniin kommunisteja lähellä oleviin yhteisöihin. Aikojen kuluessa, varsinkin 1950-luvun vainoharhaisessa kommunismin vastaisessa
ilmapiirissä - täysin toisenlaisissa olosuhteissa kuin 1930-luvulla - Oppenheimer
sai tuta ystävyyden hinnan, kun hän ei läpäissyt viranomaisten turvallisuusluokitusta
johtuen hyvää tarkoittavista mutta sotkuisista rakkaus- ja ystävyyssuhteista.
Elokuva kuvaa erinomaisesti Oppenheimerin sisäistä ja ulkoista kamppailua luotettavuutensa
säilyttämisen puolesta. Oppenheimer ei todellakaan ole yksiselitteinen tieteen
saavutusten puolesta puhuja vaan julmasti ahdistettu mies, jolle ”väärä seura” aiheutti
ulkoisia ja sisäisiä ristiriitoja. Ajoittain Oppenheimer oli kuin haavoitettu,
joka taistelee itsekunnioituksen säilyttääkseen. Osa näistä vaikeuksista johtui
siitä, että häneen – periaatteessa hyvin kilttiin ihmiseen - tukeuduttiin ja
hänestä haettiin turvaa. Toisaalta oli niitäkin, jotka syyttivät häntä - eikä
ihan aiheetta – marttyyriudesta. Oppenheimer näyttäytyy elokuvassa lähimmäisen
rakkauden naiivina puolestapuhujana, joka ei kuitenkaan pysty uhraamaan riittävästi
aikaa läheisilleen, ja joutuu tilanteisiin, jossa briljantti äly ei häntä pelasta.
Oppenheimer on hämmentyneen avuton henkilösuhteiden ristipaineissa. Haasteita
lisäsi, että ystäväpiirissä oli henkilöitä, joilla oli hyvin varmaksi koettu
ideologia, mutta jotka kuitenkin olivat henkisesti hauraita. Katsojassa herää
säälin tunne tätä luomakunnan älykköä arvioidessaan, kun hän yrittää selvitä tavallisista
ihmissuhdesokkeloista asettumalla toisen asemaan. Hänestä aivan huokuu halu
välttää ristiriitoja. Onko elokuvassa aliarvioitu Oppenheimerin organisoijan
kykyjä ja kovuutta? Eräiden mukaan hän oli loistava organisoija. Toiset taas
solvasivat häntä väittäen, ettei hän pystynyt johtamaan edes nakkikioskia!
Tiedemies Oppenheimer joutui joskus liian koville
ammattidebatoijien kanssa viranomaisten kuultavana ollessaan. Usein hän käänsi
toisen posken tarkoituksellisen haavoittamisen vastareaktiona. Hän saattoi tervehtiä
kädestä pitäen henkilöä, joka oli juuri lyönyt
häntä selkään puukolla. Ympärillä olevat läheiset raivostuivat suunnattomasti Oppenheimerille
hänen kiltteydestään.
Kunnianpalautus tapahtui 1960-luvulla muutama vuosi ennen Oppenheimerin kuolemaa,
kun kansakunta vihdoin ymmärsi kaiken
vainoharhaisuuden jälkeen tiedemiehen arvon amerikkalaisuudelle.
Hänen urallaan näen kaksi johtavaa kaksinkamppailua, joista toinen
koski hänen erimielisyyttään atomienergiakomission
johtavissa tehtävissä palvelleen Lewis Straussin kanssa ja toinen hänen tiedemieskollegansa
Edward Tellerin – ”vetypommin isän” – kanssa
Elokuvan loppupuolella Oppenheimerin ja Lewis Straussin
kaksinkampailu saa runsaasti tilaa. Johtopäätös on, että Strauss kadehtii
Oppenheimeria tämän saavutusten johdosta ja aiheuttaa Oppenheimerille mainehäviötä
ylilyömiseen sortuvilla kongressin kuulemisilla, kun Oppenheimerin uskottavuus
kyseenalaistetaan. Nolan ei päästä katsojaa helpolla – ”ei anna mahdollisuutta”
sympatisoida Oppenheimeria - vaan tuo vastapainoksi julki Oppenheimerin tiukoissa
tilanteissa turvautumisen muunneltuun totuuteen tai vaikenemiseen hänen yrittäessään
suojata lähimpiä ihmissuhteitaan. Vaikutusvaltainen Strauss kuitenkin historian
todistusten valossa ja myös elokuvassa tuomitaan konnan ja katkeran miehen
rooliin.
Edward Tellerin kanssa pääerimielisyys koski vetypommin
kehittämismahdollisuuksia. Teller asettuu selkeästi ”kylmän sodan soturiksi”
(cold war warrior), jolla ei ole mitään harhakuvitelmia Neuvostoliiton
rauhantahdosta. Oppenheimer vaikka arvostaakin Telleriä tiedemiehenä halusi
sovittelevamman lähestymistavan kauhun tasapainon ongelmaan. Oppenheimer edustaa
ikään kuin näkemystä, että hänen atomipomminsa kertoi jo maailmalle, miten vaarallisesta
aseesta on kysymys. Ei tarvittu enää vetypommia pirun maalaamiseksi seinälle. Miesten
välillä oli myös henkilökohtaisia jännitteitä, joita Nolan nyansoi etevästi
elokuvassaan. Joskus olen epäillyt, että
Oppenheimer oli hiukan kade Tellerin vetypommikeksinnön takia, koska häneltä
itseltään katosi viimeisen sanan käyttämisen mahdollisuus.
Avoin haava miesten välillä puhkesi, kun Teller vuonna 1954 todisti
oikeudessa, että Oppenheimer oli turvallisuusriski. Tämänkin episodin päätteeksi
Oppenheimer puristi Tellerin kättä. Aivan kuin Teller haluaisi sanoa, että älä
ota tätä niin henkilökohtaisesti, kai sinä kuitenkin häviäjän rooliin voit
asettua. Edward Teller on yksi niistä, joiden on ajateltu olleen Stanley
Kubrickin elokuvan ”Tohtori Outolempi” - enemmän tai vähemmän - sotahullujen
hahmojen esikuvia.
Jännitys tiivistyy kihelmöiväksi elokuvan loppupuolella, kun
alkeellisissa oloissa Los Alamosissa atomipommia valmistellaan räjäytettäväksi.
Hellyttävä hetki koetaan, kun Oppenheimer sopii vaimonsa kanssa merkkikielen,
millä hän ilmoittaa puhelimitse koeponnistuksen onnistumisesta: juuri
ripustetut ”lakanat voi viedä sisälle”.
Elokuvan lopun suloisenkatkeriksi kuviksi on valittu
Oppenheimerin katumuksen tunteet pommin kehittämisen takia, ja lopulta tietynlainen sodanvastaisuus
ainakin ydinaseen käytön osalta. Tietty epäjohdonmukaisuus leimaa Oppenheimerin
käytöstä myös katumusharjoituksissa, sillä hän tuntuu heräävän ydinsodan
raakuuksille myöhäsyntyisesti. Lopun elämäänsä hän käytti ydinsodan vaaroista varoittamiseen.
Nolanin elokuvan viimeisillä minuuteilla tullaan presidentti
Trumanin ja Oppenheimerin kuuluisaan tapaamiseen sodan jälkeen. Truman aloittaa
jäykästi, mutta kohteliaasti tapaamisseremonian, mutta pian tilaisuuden
todellinen luonne paljastuu. Miehet ovat aivan eri planeetalta. Trumanilla on
edelleen ensimmäisen atomipommin euforinen vaikutus päällä ja häntä kiinnosti
vain se, miten varustautumista voidaan jatkaa, ja miten pommia voidaan jatkossa
hyödyntää. Miesten välit viilenevät heti, kun Oppenheimer - tuolloin jo atomiaseen syviä ja synkeitä
mietteitä läpikäyneenä - tuo ajatuksensa rauhanomaisesta kehityksestä esille
Trumanin kuullen. Truman oli valmistautunut kohtaamaan aikakauslehtien
kansikuvamiehen ja ylisti Oppenheimeria tästä näkökulmasta. Äänen sävy muuttui,
kun kävi ilmi, että Oppenheimer suhtautui hyvin kriittisesti pommin
käyttämiseen vihollisuuksien ratkaisemiseksi. Pian Truman tylysti tokaisee,
että kukaan (!) ei ole kiinnostunut enää siitä, kuka keksi pommin vaan kunnian
saa se, joka päätti pommin pudottamisesta. Ja se oli presidentti itse.
Loppukohtaus on tunnontarkasti historiaa seuraileva, ja kun Truman jäähyväisiksi
käskee ulkoministeriä huolehtimaan, ettei ”tuota itkupilliä (son of a bitch) enää päästetä hänen
virkahuoneeseensa”, ollaan viimeisellä rajalla: on kysymys sodasta ja rauhasta:
tästä keskustelusta alkaa ihmiskunnan hidas itsemurha.
::::::::::::::::::::::::::::
Elokuva on kolmetuntinen, mutta kestää hyvin useammankin
katsomiskerran. Nolan on tämän hetken johtava elokuvaohjaa ja ansaitsee häneen
kohdistuvan ylistyksen. Ehkä turhana täytteenä - jotain kriittistä sanoakseni -
on käytetty moneen kertaan nähtyjä ”visuaalisia ilotulituksia”. Ne eivät elokuvan
arvoon kuitenkaan vaikuta.
Elokuva käy tunteisiin, ja sellaiseksi se on myös tarkoitettu.
Osin halutaan kirjoittaa historiaa unohtumattomiksi muistikuviksi elokuvan
välityksellä, koska varsinkin nuorella polvella on varmaankin vain hämärä kuva
tapahtuneesta. Samalla halutaan säilyttää ydinsodan kauheudet mielessä - myös
niiden mielessä, jotka nyt sodalla uhoavat.
Niistä kertovat kuvat Hiroshimasta ja Nagasakista.
PS
Kommenteissa on tuotu esille, ettei olisi nauhoittetu päälle. Jään odottamaan Ylen reaktiota!
Minusta tämä oli upein leffaelämys vuosiin. Koska olen asunut Japanissa (jota pidän henkisenä kotimaanani), ajattelen ydinpommista ehkä hieman eri tavalla kuin länsimaissa yleensä. Siksi minua kosketti paljon elokuvassa kohta, jossa päättäjät miettivät, mihin pommi pudotetaan ja yksi heistä toteaa, että "ei pudoteta sitä Kiotoon, koska siellä on niin paljon vanhoja nähtävyyksiä".
VastaaPoistaOlisiko tässä lausunnon valinnassa hiukan myös ohjaajan sarkasmia, kun pommin pudottaminen on kuitenkin tuhoisaa, miten päin tahansa sitä ajattelee?
VastaaPoistaKyllä varmasti on sarkasmia, itse ajattelin kuitenkin ensisijaisesti ihmisiä, enkä nähtävyyksiä. Omiin moraalisiin pohdintoihini sekoittui varmasti enemmän sympatiaa japanin kansaa kohtaan, kuin mitä keskivertokatsoja tuntisi. En tiedä, miten sota olisi pitänyt lopettaa, mutta toivottavasti tuohon ei ajauduta enää koskaan. Kun ajattelee maailman nykytilaa, se ei aina ole aiheeton pelko.
VastaaPoistaOK, hyvin eritelty.
VastaaPoistaNetissä on paljon sekä dokumenttia että kirjoitettua historiaa Oppenheimerista in Engllish.