Minäkin olen käyttänyt käsitettä vapaasti tulkiten omia
aiheitani eritellessäni. Olen ulottanut käsitteen tulkinnan eksaktin tieteen
ulkopuolelle. Paradigmasta puhuttaessa pyritään kuvaamaan usein muutosta,
paradigman muutosta. Sellaisena käsite on hyödynnettävässä monissa yleisesti
tunnetuissa asiayhteyksissä.
Paradigman muutoksessa uudet tiedot syövät vanhalta
paradigmalta kasvualustan tai auktoriteetin ja muokkaavat siitä vähitellen uuden.
Vanha ei välttämättä poistu vaan siirtyy käytettäväksi uuden paradigman erikoistapauksena.
Kokonaan uuden paradigman hyväksymisen edellytyksenä on perustavaa laatua oleva
muutos. Muutos on usein järisyttävä ja koko tieteen maailmaa ravisuttava, kuten
Galileo Galilein tai Charles Darwinin
työn tulokset. Kuusikymmentäluvulla, omana kouluaikanani opetettiin DNA:n
rakenteen löytäjien uutta ajattelua tieteen mullistajana. Tapahtui paradigman
muutos.
Historiasta kiinnostunutta voi innoittaa vanhaan paradigmaan
sisältyvä valta ja vallankäyttö. Tällä voidaan viitata siihen, että vanhan
paradigman kannattajat ryhtyvät puolustaman vanhaa oppia - oikein tai väärin. Ei liene mitenkään harvinaista,
että vanhalla paradigmalla on vahva kannattajakuntansa, joka pitää kynsin ja hampain
kiinni saavuttamastaan vallasta. Varsinkin uskontojen historia on täynnä
tällaisia valtakamppailuja. Useimmiten lopputulos on, että uusi kumoaa joiltakin
osin tai kokonaan vanhan.
:::::::::::::::::::::::::::
Kanava-lehden numerossa 4/2023 professori Timo Vihavainen
pohtii Suomen ja Venäjän yhteyttä 1800-luvulta tähän päivään paradigman
muutoksesta käsin. Lyhyt teksti on Vihavaista parhaimmillaan: pohdiskelevalla
tyylillä hän punnitsee historian tapahtumia paradigman ja sen muutoksen kautta.
Vihavainen määrittää ajanjakson sortovuosista sotiin vaaran
vuosikymmeniksi. Aineistoa löytyy todisteeksi. Suomen uusi idänpolitikka sotien
jälkeen osoitti suhteen siunauksellisuuden (tosin mielestäni vahvoin varauksin)
Venäjän pidättyessä turvallisuusuhkaa luovilta toimenpiteiltä, kunhan vain Suomi itse ei aseta kyseenalaiseksi
Venäjän elintärkeitä etuja. Suuressa
kuvassa toisen maailmasodan jälkeinen aika on uusi paradigma (sivuuttaen
yöpakkasten ja noottikriisin keskivaikeat kriisit) verrattuna ”vihaisiin” 1920-
ja 30-lukuihin. Aivan oikein Vihavainen korostaa, miten vaikeaa ulkomaisten kommentaattorien
oli ymmärtää Suomen politiikkaa sotien jälkeen maan itsenäisenä säilymistä
myöten. Tätä voisi sanoa paradigman paradoksiksi. Suomihan aloitti reaalipolitiikan
harjoittamisen jo jatkosodan aikana.
Tämän politiikan primus motorina voidaan pitää J.K. Paasikiveä,
jolla oli kyky rakentaa onnistunut kokonaisuus tasapainottelevan
puolueettomuuden ja Venäjä-suhteilla luovimisen välille. Vihavainen ulottaa puolueettomuuden/sotilaallisen liittoutumattomuuden
paradigman aina vuoteen 2022 saakka, josta
käynnistyi Nato-liittoutumisen paradigma. Muutos ei ollut nopea vaan läpäisi –
teorian mukaisesti – useita välivaiheita.
Vastaavasti Venäjässä paljastui uusi piirre: Venäjä ei ole normaali 2000-luvun
valtio vaan sisäisen ja ulkoisen sortokoneiston leimaama. Venäjä liittäminen
paradigmojen kautta valtiokehitykseen on haastava tehtävä. Kiinnittäisin huomiota muutokseen Venäjän sekasorron/demokratian
kauden (1990-2000) ja ekspansio/imperialismikauden (2014- ) välillä. Venäjän paradigman muutos tapahtui
ohuesta demokraattisesta yhteiskuntarakenteesta autoritaariseen valtiorakenteeseen
päin.
Vihavainen toteaa aiheellisesti, että on hyvin luultavaa,
että Venäjän ja Suomen sotien jälkeistä paradigmaa ruvetaan tulkitsemaan uudella
tavalla. Jo ennen Natoon liittymistä puolueetonta Suomea vieroksuvasti alettiin
pitää ”harmaan alueen” paradigmaan kuuluvana valtiona kontrastina nykyiseen Suomen kuulumiseen ”läntiseen arvoyhteisöön”?
Venäjällä paradigman määritys on hankaa, koska propaganda
sekoittaa kuvaa. Niinpä Venäjällä suunnitellaan (jälleen kerran) koulujen
opetussuunnitelmauudistusta, jossa historiaa kirjoitetaan ideologisten silmälasien
läpi. Paradigman muutosherkkyys Venäjällä irrottaa sen vakiintuneesta (pysyvän oloisesta)
paradigma-käsitteestä.
Jos halutaan skaalata Venäjän ja Suomen suhteiden kehittymisen
tausta globaalin paradigman muutoksen tasolle, avautuu eteemme 1990-luvun vaihteen
”historian loppu” paradigman muutoksen saumakohtana. Suomen lännettymisen alkupiste
voidaan johtaa Neuvostoliiton romahtamiseen ja sen seurauksena moniin muihinkin
mullistuksiin. Koko Itä-Euroopan vapautuminen ja Neuvostoliiton hajoaminen on
osa paradigman tuolloista muutosta, sitä samaa muutosta, jonka Putinin Venäjä nyt yrittää peruuttaa ”viime
vuosisadan suurimman katastrofin” jäljiltä. Jos Venäjä onnistuisi perumaan tapahtuneen
paradigman muutoksen, se loisi uuden ennen kuulumattoman paradigman, jota voisi
olla vaikeaa tunnistaa raunioiden keskeltä.
Elämme aina jonkun paradigman muutoksen keskellä, sellaistenkin,
joita emme juuri nyt tunnista suureksi muutokseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti