Olen jo kerran aiemmin kirjoittanut
Koiviston kirjan pohjalta blogikirjoituksen
(”Venäjän ideaa etsimässä”, 26.5.2022). Nyt Ukrainan tapahtumien ajankohtaistumisen
johdosta kirjaa myydään vilkkaasti ja palaan itsekin aiheeseen. Edellisellä
kerralla keskityin Venäjän 1800-luvun yhteiskunnalliseen kehitykseen ja nyt tulen
lähemmäksi nykyhistoriaa ja nykypäivää. Keskityn nostamaan esille toisen
maailmansodan jälkeisen ajan avainkohtia. Avainlauseita voisivat olla ”Muuttiko
rauha Venäjää?”, ”Mutta kurikampanjasta ei vapauduta”, ”Tavoitteena elintason
nopea nousu, mutta keinot puuttuvat”, ”Neuvostoliitto tyytyy saavutettuun”, ”Uuteen
varustelukilpailuun”, ”Sinnittelevä kansa kestää”
Koiviston verrattoman tietämyksen taustalla
oli presidentin pitkäaikainen Venäjä-harrastus jo 1950-luvulta lähtien. Voidaan
sanoa, että harrastus oli elinikäinen. Kysymys ei ollut pelkästään
kieliverryttelystä, vaan siihen liittyy intohimoinen Venäjän historian
harrastus sekä Venäjää käsittelevien kirjojen kerääminen. Käsitän, että tietolähteiden
kerääminen oli systemaattista.
Pyrin ohessa tunnistamaan merkille pantavat Koivoston huomiot historian esimerkkien avulla.
::::::::::::::::::::
Toisen maailmasodan jälkeen alkoi
uusi terrori. Se ilmeni karkotuksina ihmisten kotisijoilta. Stalinin viimeiseen
terroriaaltoon liittyi ns. Leningradin juttu. Kohteina olivat mm. kaksi lupaavaa hallintomiestä Nikolai Voznesenski
ja Aleksei Kuznetsov. Molemmilla lahjakailla miehillä oli selkeä uraputki
tiedossa neuvostohallinnossa ylimmille portaille saakka. Tahtotila pyrittiin
piilottamaan. Varovaisuudesta huolimatta heitä kompromettoivaa tietoa vuoti
Stalinin korviin: molemmat teloitettiin. Miksi lahjakkuus koettiin pelkästään
uhaksi, ei mahdollisuudeksi? Todennäköisesti Stalin koki parivaljakon kilpailijakseen.
Vahinko, että Koivisto ei jää pohtimaan syy- ja seuraussuhteita tarkemmin.
Nikita Hrustsev rehabilitoi molemmat uhrit myöhemmin valtakaudellaan.
Toinen hyvin kuvaava tapaus liittyy
”luovaan intelligentsiaan”. Monien taiteen harjoittajien ongelmana oli, että he
eivät päässeet vaikuttamaan taideteoksillaan tulevaan kehitykseen, vaan ajautuivat
”mahdollisuuksien umpikujaan”. Miten he olisivat päässeet vaikuttamaan positiivisesti
Stalinin valtakunnassa? Miten he voisivat olla yhteiskuntaa hyödyttävämpiä? Kaikenkattava
ratkaisu: ihmiset halusivat juuri käydyn sodan vastapainona parempaa elämää.
Stalinilta pyydettiin ohjetta, miten piti kirjoittaa halutun lopputuloksen
aikaansaamiseksi. Stalin muistutti haasteista: kaikkialla vastassa oli
imperialistinen länsi. Tähän sotaan taiteiden ja kirjallisuuden piti osallistua
torjuakseen ulkomaista uhkaa. Taiteilijoilla piti olla siis selkeä
yhteiskunnallinen tehtävä. Stalin osoitti, mitkä olivat aiheet ja, mitkä olivat
tyylilajit. Mahtava kirjailijaliitto toimi tuomarina ja joko päästi tai hylkäsi
taideteoksen. Kirjailijaliitosta erottaminen oli ankara tuomio. Liian usein vain
sääntöjen noudattaminen mahdollisti reitin menestykseen.
Yhtä suoraviivainen oli suhtautuminen
politiikkaan. Churchill ja Stalin tuntuivat keskenään jakavan Euroopan ilman minkäänlaisia
tunnontuskia suurvaltojen prosenttiosuuksin(!). Churchill toki esitti
retorisesti kysymyksen uhkasiko kyynistyminen voittajia. Stalin pyyhki moiset tunnontuskat
sivuun tokaisemalla: ”Voittajia ei tuomita!” Voittaja sanelee, mikä on oikein, ei matkalla menestykseen tehtyjen
rikosten määrä tai oikeudenmukaisuuden laiminlyönti.
Neuvostoliitossa kasvoi ajatus
teorian kaikkivoipaisuudesta jopa niin pitkälle, että luonnonkin piti alistua, jos
ihmisen tahto vain oli riittävän vahva.
::::::::::::::::::::::::::::
Koivisto katsoi, että Neuvostoliiton
sodan jälkeinen offensiivinen politiikka loppui Korean sotaan ja aseellinen/poliittinen
tuki aggressiivisille tahoille rajautui sen jälkeen yksittäisiin strategisiin kohteisiin
maapallolla.
Tähän vaiheeseen liittyy Nikita Hrustsevin
riitaantuminen Mao Zedongin kanssa: Mao ei kaihtanut sanoa, että ydinsota voi
syttyä, eikä sitä pidä pelätä. Sosialismin tuottamaan hyvinvointiin vannonut
Hrustsev pelästyi ja torjui moisen
kukoistavaa sosialistista tulevaisuutta tuhoavan ajattelun. Hrustsev
lienee laskenut sen varaan, että sosialismi voittaa sekä sodassa että rauhassa.
Toisaalta Hrustsev itse käytti samaa absurdia sapeleiden kalistelun taktiikkaa Kennedyä
vastaan mm. Wienin konferenssissa vuonna 1961.
Hrustsevin valtaannousuun liittyi sekä
rauhanomainen kilpailu kapitalismin kanssa maailmanvallasta (ja Stalinin valtakoneiston
osittainen purkaminen) että koleerinen ja osin ajattelematon sirkustemppuilu,
jolla pyrittiin pelästyttämään vihollinen. Viime mainitusta päävastuun kantoi impulsiivinen
Hruštšev henkilökohtaisesti. Nyky-Venäjässä on jotain samaa kuin Hrustsevin
Neuvostoliitossa: sen mielettömistä uhkapelilausunnoista (vrt. Medvedev) ei saa
otetta. Mikä on pelkkää uhkailua ja mikä on varomatonta riskinottoa?
Stalinin kuoleman murroskohdassa
tapahtui omituisia asioita. Salaisen poliisin johtaja Lavrenti Berija, joka yritti
purkaa Stalinin pakkokoneiston liberalisointiohjelman avulla ei saanut muita
johtajia taakseen. Nämä päinvastoin - pelätessään Berijaa - teloituttivat hänet
pelastaakseen oman henkensä.
Hrustsevin aikana vallitsi ainakin
aluksi taiteilijoihin kohdistunut ”suojasää”. Se tarkoitti, että oikeanlaisen ”sosialistisen
realismin” mukaiseen taiteeseen suhtauduttiin myönteisesti, mutta moderniin
taiteeseen pilkallisesti ja taiteilijoita syrjivästi.
Nikita Hrustsevin aikana omaksuttiin
tarkka linja hyväksyttyjen ja hyljeksittävien taideteosten välille. Tämä
vietiin niin pitkälle, että moni kirjailija sai havaita, ettei täyttänyt rehellisen TYÖN tekemisen kriteerejä!
”Yhteiskunnallisesti hyödyllinen työ” sai niin absurdeja määritteitä, että
tunnetut kirjailijat joutuivat tuomarin edessä osoittamaan, että tekivät
hyödyllistä työtä.
Neuvostoliitossa omaksuttiin
tiukkarajainen määritelmä tuottavasta työstä: vain materiaalinen tuotanto oli
tuottavaa työtä (kuljetuksille,
raaka-aineille, maalle ei laskettu hintaa), muu työ ei ollut. Voimaan
tuli edellä mainittu tarkkarajainen taiteelliseen työhön rinnastettava hyväksyttävän
ja hyväksymättömän työn määritteleminen Tämä muodosti eräänlaisen ”sosialistisen
poikkeaman”, joka tosiasiallisesti toimi työn tuottavuuden kasvun esteenä. Nämä
”ideat” maksoivat tappion taistelussa kapitalistisia maita vastaan
Nikita Hrustsevin syrjäyttämisen (1964)
jälkeen, johtoon tuli triumviraatti Leonid Breznev, Aleksei Kosygin, Nikolai
Podgornyi. Hrustsev siirtyi aiemmista vallanvaihtotilanteista poiketen rauhanomaisesti
eläkkeelle.
Koivisto yritti perehtyä sosialistisen
kansantaloustieteen saloihin, mutta luopui nopeasti toivosta. Materian voitto
hengestä oli luonnonlakimaisesti niin syvällä ideologiassa, että sitä ei voinut
kumota. Aleksei Kosygin kuitenkin yritti nostaa neuvostalouden tuottavuutta
nähdessään valtavien luonnonvarojen
merkityksen valtiontaloudelle. Valtataistelussa Breznevin ideologinen
linja peri kuitenkin voiton ja Kosygin ja Podgornyi saivat väistyä. Käynnistyi ns.
pysähtyneisyyden kausi.
Sairastelevan Breznevin tukimiehiksi
jäivät vanhoilliset puoluemiehet. Kuitenkin Breznev osoitti melkoista kestävyyttä, ulottuihan hänen valtakautensa 60-luvun
puolesta välistä 80-luvun alkuun.
Koivisto arvelee tämän johtuneen siitä, että Breznev oli melkoinen taktikko, joka
odotusten vastaisesti pelasi korttinsa taitavasti. Viimeisinä vuosina Breznevin
pitkä vallassaolokausi heijastui henkilökultin korostumisena.
::::::::::::::::::::::::.
Koivisto suhtautui sosialismiin (jota
hänen yhteydessään voidaan käyttää vain propagandistisessa mielessä)
sarkastisesti. Koivisto jopa kertoo muutaman oivan huulen valaistessaan omaa
”ideologiaansa”. Koiviston yhteiskunnallisia valtasuhteita kuvaava asenne oli
hyvin pragmaattinen. Hän, jos kuka oli pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan
kannattaja.
Venäjään hänellä on utelias
suhtautuminen. Hän ei ole varsinaisesti tutkija vaan venäjän kieltä hallitseva,
runsaan lähdeaineiston avulla näkemyksensä muodostava pohdiskelija.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti