Minua on aina kiehtonut se, kuinka todellisia kylmän sodan
vaaran vuodet olivat. Epäilyni on ollut, että kriisien vakavuutta
dramatisoitiin kotirintaman käyttöön (paitsi Kuuban ohjuskriisi!). Turusen
käsityksen mukaan Tšekkoslovakian tilanne vertautuu Ukrainan tilanteeseen, niin
paljon niissä on samoja piirteitä. Idässä asennoiduttiin molemmissa tapauksissa
niin, että Natolla on pahat mielessä, ja että länsi uhkasi ”vastavallankumouksellisin”
voimin konkreettisesti itää. Paitsi kauhun tasapaino, vallitsi kylmän sodan
aikana myös vainoharhainen käsitys vihollisen aikomuksista. Kuten Ukrainankin
osalta tapahtui, oletettiin
Neuvostoliitossa kylmän sodan aikana, että Nato hivuttautuu lähemmäksi
Neuvostoliiton reviirin ydinalueita. Erojakin oli: Neuvostoliiton suhde
Itä-Euroopan valtioihin oli dramaattisesti kiinteämpi kuin nykyisin, jolloin
kukin maa saa itse muodostaa suhteensa itäiseen naapuriin. Ja niinhän ne ovat
tehneetkin riippumatta Nato-suhteista!
Bipolaarinen maailmankuva on suurelta osin murentunut. En kyllä päästäisi
länttäkään irti jännitteitä luovasta
vastuusta.
Turunen toteaa aivan oikein, että Tšekkoslovakian
miehityksen seurauksena Suomi liitettiin läntiseen taloudelliseen yhteistyöhön
OECD:n kanssa. Toki taloudellisessa integraatiossa länteen edettiin Eftan
osalta ja 1960-luvun alussa. Etenemisväylä oli selkeä ja looginenkin poliittisesta
jarruttelusta huolimatta.
Eräänä juonteena Turusen artikkelissa esitetään Neuvostoliiton
pyrkimys lisätä sotilaallista ja taloudellista integraatiota, jota torjuessaan
Mauno Koivisto ajoi pohjoismaista talousaluetta kärsien tässä kuitenkin tappion: Nordekia ei syntynyt, mutta läntinen
integraatio eteni pienen välivaiheen jälkeen.
Neuvostoliiton painostus oli muutenkin tiukinta juuri
1970-luvun alussa. Varsinkin poliittinen painostus tuntui, mutta
Neuvostoliitolle oli sittenkin tärkeämpää säilyttää hyvät suhteet kuin
pakkokäännyttää Suomi kannalleen.
Turusen pääviesti artikkelissa on, että tuolloinkin (1960-luvun lopulla ja
1970-luvun vaihteessa) yhdessä jos toisessa Europan maassa herätti pelkoja Neuvostoliiton
ekspansio aina hyökkäysuhkaan saakka.
Sitten tullaan
avainkohtaan: Yhdysvaltojen ja Englannin tuolloisten tiedustelutietojen perusteella
Suomen miehitystä pidettiin erittäin epätodennäköisenä. Toki Suomen poliittinen
johto ei tällaista uhkakuvaa pitänytkään yllä. Jotta Suomen asema olisi
vaarantunut, olisi esimerkiksi Jugoslavian tai joidenkin muiden Itä-Euroopan
tai Etelä-Euroopan valtioiden miehityksen pitänyt toimia esivaiheena.
Suomea ei muutenkaan pidetty todennäköisenä
hyökkäyskohteena. Yleensä Suomi sivuutettiin suurvaltojen keskustelussa kokonaan
tällaisissa yhteyksissä. Tiedustelutietojen perusteella ”Suomella oli verrokkimaihin nähden suvereenimpi asema,
paremmat suhteet Neuvostoliittoon sekä geopoliittisesti vähempimerkityksinen
sijainti”, kuten Turunen oivallisesti vetää yhteen. Pohjolan suunta oli Neuvostoliitolle pienempimerkityksinen
kuin sen eteläpuolella olevat alueet, joihin oli suora linja Moskovasta. Tämä
tarjoaa mielestäni yhden pätevän selityksen Suomen paradoksiin: miten se tuli
toimeen karhun kanssa ja selvisi ehjin nahoin, ja miten se yleensäkin säilyi
itsenäisenä. Ehkä jälleen kerran myös liioittelimme Neuvostoliiton uhkaa. Se
oli uhka, mutta samalla myös ”uhka”,
joka ei hevillä realisoitunut. Etelä-Euroopan maat myös liioittelivat vaaroja
saadakseen etuja Naton sisällä. Suomi ei olisi tässä kisassa pärjännyt, eikä se
sitä edes yrittänyt.
Läntisen blokin ja Neuvostoliiton intressejä pohjoista kohtaan
ei kannata kuitenkaan vähätellä. Norjalla oli erityisintressejä alueella
johtuen sen geopoliittisesta sijainnista ja 1970-luvun alussa tuli tunnetuksi
ns. Andruskevitshin tapaus, jossa Neuvostoliitto yritti luoda Suomen kanssa
Venäjän luoteisrajalle yhteistä puolustusta, johon Suomi ei suostunut. Suomi
torjui 1970-luvun jälkipuoliskolla esikuntayhteistyön ja sotaharjoitusehdotukset,
syöttäen ulospäin rauhoittavaa viestiä.
Suomessa ajateltiin 1960-luvulla, että jos maassamme
kiinnitettäisiin erityistä huomiota ”Suomen vaaranalaiseen asemaan”, se
väistämättä houkuttelisi länsimaita paikalle ”auttamaan” meitä. Siispä pidettiin matalaa profiilia. Suomeen
kohdistuvaa uhkaa pidettiin lähinnä poliittisena, siis Neuvostoliiton painostuksena. Sotilaallisen avun toimittamisen
mahdollisuuksia pidettiin joka tapauksessa vähäisenä. Turusen johtopäätös kompleksisesta asetelmasta
on mielenkiintoinen: ”Erityissuhteen vaaliminen itään ehkä vähensi (Neuvostoliiton)
sotilaallista hyökkäysuhkaa, mutta samalla se nosti poliittista uhkaa ja
heikensi lännen auttamishalua”. Tästä ja muista lähteistä saatu tieto lännen
potentiaalisesta avusta näytti Kekkosen politiikan kannalta jopa tungettelevalta,
jota ei haluttu, koska Neuvostoliiton kanssa kuitenkin tultiin toimeen. Presidentillä
oli myös aivan varmasti tietoa, jota muilla ei ollut.
Yhdysvallat joka tapauksessa suunnitteli kriisitilanteessa takaporttina
Suomen tukemista erikoisjoukoilla. Ruotsin ja Yhdysvaltain salainen yhteistyö
oli aivan eri tasolla. Yhdysvallat oli sitoutunut Ruotsin puolustamiseen. Yhdysvaltain
motiiveja heikensi lähinnä Ruotsin oma 60-lukulainen (amerikkalaisen) imperialismin
vastustaminen.
Uhkasiko Suomea mikään Ukrainan sodan alla? Sergei Lavrov ja
Vladimir Putin vakuuttivat, ettei uhannut. Molempia valehtelijoita on tietenkin
pidettävä kyseenalaisina lähteinä, mutta en usko, että välitöntä uhkaa Suomea
kohtaan olisi ollut. Näin päättelen, vaikka Ukrainan sodan vertaaminen kylmän
sodan tilanteeseen ei olekaan yksi
yhteen. Kysymys ei ollut mistään hyväntahtoisuudesta Suomea kohtaan, vaan
edellä esitellyistä kolmesta
realiteetista (maantieteelliset ja geopoliittiset syyt). Kansalaisten ja
poliittisten tahojen paine liittoutumiseen kasvoi kuitenkin niin suureksi, että liittoutumisratkaisu oli vääjäämättä tehtävä.
Turunen korostaa strategisen älykkyyden merkitystä pienten
valtioiden välineenä menestykseen. Kysymys on oikea-aikaisten toimenpiteiden
tekemisestä saatavilla olevien
luotettavien tietojen perusteella - ja kaikki tämä on pystyttävä
tekemään myös ennen sodan sumun hälvenemistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti