lauantai 20. tammikuuta 2024

Tanssitaan!

 

 

Jari Tervon dokumenttisarjan ”Kun Suomi muuttui – levottomat ajat 1961-1981”,  jaksossa 2/10  ”Uusia tansseja 1963-1964” perehdytään 1960-luvun yhteiskunnallisiin  liikkeisiin ja ilmiöihin. Tällä kertaa lähestymistapa ja itse aiheetkin ovat ainakin näennäisesti keveämmästä päästä. Osana kevennystä tekijät käyttävät oivallisesti  Kari Suomalaisen pilapiirroksia kunkin ajankohdan teräväänkin luonnehdintaan.

Koska olin tuossa vaiheessa juuri ”oikeassa” iässä käsittelen dokumenttisarjan tekijöiden Vilkon ja Tervon teemoja omakohtaisten kokemusteni kautta. Voin silti tunnustaa, että seurasin tapahtumarikasta aikaa useissa tapauksissa hiukan kauempaa ikään kuin tarkkailijana ja tallensin mieleeni sellaisia näkökulmia, jotka eivät välttämättä monia kiinnostaneet. Varsinainen  bilehile en ollut, mitä nyt koulun konventeissa tuli käytyä. Otin sitten takaisin missaamani railakkaat vuodet opiskeluaikana, varsinkin ensimmäisenä lukuvuotena, kunnes järki voitti….

::::::::::::::::::::::::::::

Twist-tanssin yhteiskunnallinen merkitys on avautunut minulle vasta myöhempien aikojen kiinnostuksen kohteideni myötä. Olin vuosina 1961-62 aivan liian nuori voidakseni ottaa osaa tähän twist-ilmiöön. Vasta twistin toinen aalto ”limbo(-rock)” herätti laajempaa kuhinaa oppikoulunuorisossa. USA:ssa twist oli ”suuri pieni asia”. Mielenkiintoisen näkymän tähän nuorten, nuorten aikuisten ja lopulta kaikenikäisten ihmisten vapauden ja estottomuuden näyttämiseen toi vuonna 1961 eläköityneen presidentti Dwight D. Eisenhowerin haastattelulausunto, jossa hän patakonservatiivina tuomitsee twistin perusteellisesti. Chubby Checkerin  ”The Twist” oli juuri lyönyt läpi ja herättänyt maanlaajuista ihastusta ja pahennusta. Jossakin vaiheessa kaikki tuntuivat tanssivan sitä. Eisenhower totesi vuoden 1962 alussa: ”En vastusta twistiä sellaisenaan (siis tanssina). Mutta (mielestäni) se edustaa jonkinlaista muutosta meidän arvoihimme. Mitä on tapahtunut meidän käsityksillemme kauneudesta, siveellisyydestä ja moraalistamme?” Kun ”herra Twist” eli Chubby Checker kommentoi presidentin lausumaa sanomalla, että ”ei tarvitse olla suuri tanssija twistatakseen. Tarvitsee vain osata muutama askel, omata hiukan mielikuvitusta ja olet bonjannut sen”, on meillä tikun nokassa molemmat twistin olemukseen vaikuttavat tekijät: Suomessa tanssissa oli kysymys vetävästä, mutta harmittomasta viihteestä, mutta Yhdysvalloissa jotkut olivat näkevinään twistissä moraalista rappeutumista suhteessa vaikkapa neuvostoliittolaiseen kuriin ja järjestykseen. Valtameren takana twist – alun perin nuorisovillityksenä, tanssina ja rock and rollin seuraajaksi syntyneenä - ensimmäistä kertaa läpäisi kaikki kansankerrokset USA:ssa. ”The Twist” valtasi Billboardin Hot 100 -listan ykköspaikan lähes ennenkuulumattomasti kahteen kertaan 1960 ja 1962,  ja se säilyi vuosikymmeniä koko listan suosituimpana kappaleena.

Mikä tehoaa twistissä edelleenkin?  Sanoisin , että aistillisuus, kehollisuus ja vaarallisuuden tuntu!

Twist-ajan suosituinta musiikkia Suomessa oli rautalanka. Uusia yhtyeitä syntyi kuin sieniä sateella. Niiden vaikutus oli yleensä lyhytaikainen,  kuten koko musiikin. Rautalanka-aikaa kesti vain vuoden verran, jos sitäkään. Esittäjät olivat hämmästyttävän nuoria jopa 15 vuotiaita. Tuolta ajalta voidaan rekisteröidä tangolaulajien ja kitarayhtyeiden kamppailu Suomen suosituimmasta musiikista. Suomessa vallitsi tangobuumi 1963-1966.

Useimmat pop-artistit tyytyivät cover-versioihin ulkomaisista hiteistä. Vasta 1970-luvulla alkoi muutostrendi, joka korosti musiikin omaa tekemistä. Heikki Harma näytti tässä mallia.

Suomessa lättähattujen  jengikulttuuri kaveripiireineen  ”lösseineen” ja ”notkumisineen” vaihtui 1960-luvulla beatlemanian myötä luonteeltaan organisoidun fanikulttuurin suuntaan bändimusiikin noustessa keskiöön rock and roll -artistien ja iskelmien sijasta. Beatlemaniaa vierastettiin Suomessa aluksi ”jeejee”-musiikkina (Humppa-Veikot!), mutta muutamassa vuodessa erityisesti  McCartneyn ”Yesterdayn” suunnattomasta suosiosta johtuen arvostelun kärki taittui. Beatlet kelpasivat kaikille. Miedosta kapinasta vastasi The Rolling Stones, jonka kymmeniä vuosia kestänyt ura jatkuu edelleen.

Beatlesin suunnattoman suosion (läpimurto USA:ssa keväällä 1964)  sanottiin vieneen ajatukset pois Kennedyn murhasta (joka tapahtui marraskuussa 1963) aiheutuneesta frustraatiosta ja siten tyynnyttäneen tunnevyöryä.

Moni muistaa,  miten tai missä kuuli Beatlesia ensimmäisen kerran. Minulla se tapahtui konkreettisesti myöhään illalla marraskuussa 1963, kun jääkiekkokaukalossa luistellessani ämyreistä tuli täysillä ”Twist and Shout”.

Uuden ajan tunnusmerkkinä olivat pitkät tukat. Beatlesin vastakohta olivat siistit, lyhyttukkaiset suomalaiset. Luokanvalvojamme - yksi lyhyttukkaisista -tarttui niskavilloihini kesken oppitunnin antaen ymmärtää, että liian pitkä on.

Tosiasia on,  että pop-musiikkia kuunteli 60-luvulla suosikkimusiikkinaan vain noin 10 prosenttia kansalaisista. Myös klassinen musiikki oli marginaalissa. Tavallinen iskelmä oli voimissaan tanssilavakulttuurissa. Vanhalla tanssimusiikilla oli vankkumattomat kannattajat silläkin. Tärkeää oli laulaa suomenkielellä, josta nyt uudella vuosituhannella on liiankin tehokkaasti päästy irti.

Eläväisen kuvan tuosta ajasta antaa Danny eli Ilkka Lipsanen, jota Harri Orvomaa (Orvomaa käytti Dannysta nimeä Daaniel) yritti usuttaa laulamaan käännösiskelmän, mutta teki tempun antamalla Dannylle – joka halusi laulaa rokkia - levytettäväksi rokiksi nimeämänsä kappaleen nimeltä ”Kauan” (Petula Clarkin Downtown), joka on lähinnä kaupunkiballadi, eikä missään tapauksessa rockia. Siitä kappaleesta kuitenkin käynnistyi Dannyn vertaansa vailla oleva tähteys.

Rock and Roll löi läpi Suomessa oikeasti vasta Rauli Badding Somerjoen tulkitsemana 1970-luvulla.

Vielä yksi muistikuva: Englannissa LP-levyt maksoivat 60-luvun lopulla huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Älppäreitä siis kannatti jopa yksityishenkilön tilata kotiin. Tuumasta toimeen. Menin KOPin pankinjohtajan puheille ja ehdotin valuuttakauppaa. Petyin, kun pankinjohtaja ei edes alustavasti ollut kiinnostunut levyn hankinnasta: ”liian vaikeaa”. Poistuin pankista nolona ainakin kolmen pankkivirkailijan  säälivien katseiden saattelemana.

:::::::::::::::::::::::::::::

Sosiologiasta tuli yksi 1960-luvun muotitieteistä. Tutkittiin - mitäpä muuta kuin – sitä, mistä hyvinvointi sai käyttövoimansa. Samalla opiskeluajat pitenivät yhteiskunta-analyysin voittaessa alaa. 1960-luku oli opinnollisuuden ja sosiaalisten lainsäädäntöhankkeiden kehittämisen kulta-aikaa. Perustettiin yliopistoja ja säädettiin sosiaalilainsäädäntöä. Opinnot rahoitettiin pääosin opintolainalla. Seitsemänkymmentäluvulle tultaessa takaisinmaksua helpotti melkoisesti pahimmillaan lähes 20 prosenttiin noussut inflaatio, joka söi tehokkaasti rahan arvoa.

Vaikka optimismi voitti alaa, tiedemiehet ja poliitikot moittivat Suomen ”jälkeenjääneisyyttä” verrattuna muihin Skandinavian maihin. Piti juosta kovempaa, että saavutti muita. Mauno Koivisto yritti todistaa, että meillä meni kuitenkin hyvin ja odotukset olivat korkealla tulevaisuutta ajatellen: Suomi oli jo hyvinvointivaltio.

Suomen kulttuurielämä pyrki menestymään myös kansainvälistymällä. Menestys oli varsin hyvä  taiteenteon eri alueilla ja arkkitehtuurissa. Elokuvataide pyrki ja onnistui pääsemään irti vanhahtavasta rillumareikulttuurista, joka oli varsinkin 1950-luvulla voimissaan. Minäkin kävin usein katsomassa Pekka Puupää -elokuvia paikallisessa ”elokuvateatterissa”. Niiden aika oli ohi tultaessa 1960-luvulle. Elokuvataide nosti  tasoaan kuusikymmentäluvulla, joskin näyttelijälakko vaimensi onnistumista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti