……vai olemmeko me pettäneet liberalismin/liberaalin
demokratian? Kun tänä päivänä tutkailee liberalismia havaitsee pian, että
käsitettä on pelkistettävä, ja – tolkun nimissä - karsittava siitä pois viime vuosien
moderneilta tuntuvat lisukkeet (tai sitten uppouduttava niiden käsittelyyn
juurta jaksain!). Ismejä ja niiden muunnelmia tuotetaan liukuhihnalta niin
nopeasti, että niiden hallinta käy mahdottomaksi jo siitä syystä, että eri
ihmiset ymmärtävät samat käsitteet eri tavalla.
Liberalismi on kuin alusta, jota
vastaan kaikki muut ismit - uudet ja vanhat - lyövät päätään tai testaavat kestävyyttään.
Varmuuden vuoksi puhun ”minun
liberalismistani”, koska en kuvittele pystyväni pitämään kaikkia ismejä enkä edes liberalismista
johdettujen ismien kivirekeä lastattuna.
Jaan itse lähtökohtaisesti ismien
historialliset tunnuspiirteet klassisella tavalla - poliittis-ideologisin
perustein - Ranskan vallankumouksesta johdettuihin liberalismiin, sosialismiin ja konservatismiin.
Ismejä liitetään tänä päivänä esimerkiksi
ilmastoon ja maahanmuuttoon. Kansalaisten
suosiota haaliva populismi lienee kaikkein suosituimpia ismejä. Kapitalismi,
kommunismi, nationalismi, fasismi,
terrorismi, rasismi, uusliberalismi ja feminismi nostattavat tunteita laajoissa
kansalaispiireissä.
Identiteettipolitiikka tuntuu
joissakin tapauksissa nielaisseen liberalismin. On sanottu, että liberalismista
on tullut identiteettipolitiikan työkalu. Joskus tosiaan syntyy kuva, että liberalismi
on kiertänyt ympyrää tuoden vapaamielisyyden herkkiin aiheisiin, kuten rotukysymyksiin
ja sukupuoleen (LGBT+laajennukset) liittyviin kysymyksiin. Kehitys ei ole
loppunut ympyrän kehällä tähän, vaan on jatkanut kulkuaan eri käsitteiden voimalla
yhä uusiin ulottuvuuksiin lopulta hälventäen liberaaliuden kokonaan ja muuttuen
suvaitsemattomuudeksi. Voiko siis käydä niin,
että liberalismin nimissä käynnistetty (vaikkapa rasismin vastainen)
hanke kääntyy totaalisesti itseään vastaan ajaessaan ihmisiä vihan
johdattelemana toisiaan vastaan, vaikka alkuperäinen tavoite oli päinvastainen?
Niinpä niin, ollaan tilanteessa, jossa
liberaali itseriittoisuus (vaatimus ”puhua oikeilla käsitteillä”) kohtaa
oikeistolaisen änkyräkonservatiivisuuden (joka kiistää minkään muuttuneen).
Monet näkevät liberaalin demokratian
rapauttajina teknologiajätit, kuten Applen, Metan (Facebook, Instagram,
Whatsapp), Microsoftin, Alphabetin (Google), jotka ovat vallanneet internetin,
jonka piti olla liberalismin airut ja
tiennäyttäjä. Edellä mainitut yhtiöt ja niiden ohjelmatuotteet – monien hyviksi
koettujen vaikutusten lisäksi – aiheuttavat polarisaatiota ihmisten
keskuudessa. Ei synny demokratian ja säädyllisen elon yhteisymmärrystä, jossa
ihmiset jakavat samankaltaisen todellisuuskäsityksen. Koko Internetin maailma hyvää tarkoittavasti laajensi keskustelijoiden määrää, mutta on samalla
joutunut laskemaan kritiikin tasoa ja osin jopa vääristämään tai ainakin
yksinkertaistamaan tosiasioita.
Myös sosiaalisen median algoritmit lisäävät
polarisaatiota. Kiistelty tekoäly liittyy sarjaan modernit ”raskaasta työstä vapauttajat”, mutta samalla
raportoidaan monista kielteisistä ilmiöistä.
Useista ismeistä on tullut
haukkumasanoja, kuten uusliberalismista ja kommunismista. Vapautta ja
protestoinnin vapautta korostavasta sanomastakin voi kasvaa ”kieliopppi”, jossa
on ihan omat sääntönsä ja joka loitontaa asian ytimestä niitä ihmisiä, jotka
eivät hyväksy tai omaksu uutta kieltä. Näin on käynyt identiteettikysymyksille.
Ne on omittu kuin huomaamatta sisäpiirin keskinäiseksi ”liberaaliksi” salatieteeksi
ehkä vähän samantyyppisesti kuin taistolaisilla, jotka rakensivat aikoinaan omaa
”kielioppia” kannattajilleen.
Maliesimerkki jonkin käsitteen
alkuperäisen tarkoituksen kääntymisestä itseään vastaan sisältyy käsitteeseen
”woke” tai ”wokeismi”. Alun perin alistettujen vähemmistöryhmien puolustamiseksi
(”herättämiseksi”, awake) kehitetty lähtökohtaisesti hyvää tarkoittava iskusana
on vastustajien kielenkäytössä muotoutunut haukkumasanaksi. Lopputuloksena on syntynyt
kulttuurisot(i)a: vasemmisto vs. oikeisto,
suvaitsevuus vs. suvaitsemattomuus, rotuviha vs. rotujen välinen
tasa-arvo, ”hyvesignalointi vs. Y-sukupolven uutta ajattelua luovat
tarkoitusperät.
Woke-ajattelun juuria voidaan löytää
paitsi nykyajasta niin myös 1930-luvulta ja 1960-luvuilta eri yhteyksistä. Woken
huippuajankohta oli vuosi 2016; sittemmin on seurannut ilmiön normaaliksi
koettava vähittäinen hiipuminen. Kyynisesti
voisi sanoa, että innokkaat, mutta väsähtäneet taistelijat jäävät odottelemaan uusia
ajankohtaisia kulttuurisodan taisteluvälineitä.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Ismien määrittely on monimutkaistunut viime
aikoina yksinkertaisesti siksi, että ismeihin liittyvät käsitteet ovat epämääräisä
ja monitulkintaisia, kuten edellä pyrin osoittamaan. Mutta lähtökohtana
voitaneen pitää seuraavia määrityksiä: liberalistit painottavat yksilön
vapautta ja oikeuksia, konservatiivit perinteitä ja
yhteisiä arvoja ja sosialistit tasa-arvoa ja
sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
Tarkempirajaisesti käsitettä liberalismi selittävät
esim. määritteet vasemmistoliberalismi ja oikeistoliberalismi, joista ensin
mainittuun puhtaimmillaan kuuluu Suomen puolueista vasemmistoliitto ja jälkimmäiseen kokoomus.
Pieni historian kertaus lienee tässä
paikallaan. Tarkastelen seuraavassa liberaalien demokratioiden menestymistä
ideologioiden taistelussa.
Vuoteen
1914 mennessä liberaalidemokratia näytti suorittaneen läpimurron. Jopa Venäjä
ja Turkki tekivät myönnytyksiä perustuslaillisen hallitusmuodon suuntaan.
Vuoden 1920 paikkeilla liberaalille demokratialle näytti avautuvan mahdollisuus
laajaan etenemiseen. Perinteiset kuningaskunnat menettivät asemiaan sodan myrskyissä. Itse asiassa oli
vain muutamia valtioita, joissa ei ollut minkäänlaisia vaaleja vuosien
1919-1947 välillä. Kuitenkin juuri tuolla aikavälillä liberaalit poliittiset
instituutiot joutuivat perääntymään lähes sekasortoisissa olosuhteissa
autoritarismin (fasistiset liikkeet) edessä. Historioitsija Eric Hobsbawmin mukaan ainoat tehokkaat demokraattiset
poliittiset instituutiot olivat Britanniassa, Suomessa (”juuri ja juuri”, kuten
Hobsbawm toteaa), Irlannissa, Ruotsissa ja Sveitsissä. Tässä jaottelussa ei
käsitellä siirtomaita, joissa tosin ei ollut myöskään demokratisoitumispiirteitä.
Jo
toisen maailmansodan viimeisinä vuosina oli nähtävissä demokraattisten
valtioiden voitto, sillä nämä valtiot olivat suurelta osin samalla puolella ja niiden
yhteiskuntarakenteet olivat vakiintuneista. Liberaalidemokraattiset valtiot
pystyivät omin voimin vahvistamaan asemaansa tarjoamalla kansalaisilleen
mm. hyvän tulotason ja sosiaaliturvan pahan päivän varalle. Tämä oli
jotain aivan muuta kuin mikä oli tilanne sotien välisenä aikana.
Kun
itse kävin koulua, ei juuri kukaan asettanut kyseenalaiseksi suuntaa kohti
entistä suurempia demokraattisia oikeuksia. Harhapoluille tässä mielessä olivat
joutuneet oikeisto- ja vasemmistodiktatuurit.
Neuvostoliiton demokratiarajoitteista ei puhuttu suureen ääneen, vaikka aihetta
olisi ollut.
Nykyisiltä
demokratiavajeisilta valtioilta puuttuu usein liberaali kulttuuriperinne, joka
mahdollistaa kansalaisvapaudet. Tällaisia valtioita ovat Itä-Euroopan valtiot,
joista suurin osa oli sotien välisenä aikana autoritaarisesti johdettuja
diktatuureja. Toisen maailmansodan jälkeen ne joutuivat Neuvostoliiton
miehittämiksi ja liberaali kehitys estyi jälleen. Unkarin ja Puolan nykyinen poliittinen
tila on johdettavissa näistä lähtökohdista.
Liberaalidemokraattinen
hallitusmuoto täydennettynä korkeatasoisella sosiaaliturvalla on monen ihanne,
mutta tässä liberaalidemokratioiden väillä ilmenee jo eroja, koska kaikki eivät
halua sitoa talouttaan korkeaan veroasteeseen.
Liberaalidemokratia
- sisältäen edustuksellisen demokratian - on monien mielestä demokraattisen
hallitusmuodon korkein aste. Se tuo tullessaan edustuksellisen demokratian
moninkertaisen varmistuksen lainsäädäntöelinten työhön, josta moni autoritaarisempi
taho haluaa tinkiä ja yksinkertaistaa päätöksentekoa.
Kyllästyminen
poliitikkojen eripuraan ja moninkertaiseen kansanvallan varmistukseen heittää
haasteen perinteisille edustuksellisen demokratian muodoille ja
nykyaikaiselle
hyvinvointiyhteiskunnalle.
Huolella
ja hitaasti rakennettu järjestelmä on kerrostunut jäykähköksi
kokonaisrakennelmaksi, joka on haasteiden edessä. On havaittavissa pyrintöjä,
että järjestelmää haluttaisiin yksinkertaistaa ja ohentaa. Samaan suuntaan vaikuttaa
resurssien puute. Liberaalista demokratiasta hyvinvointiyhteiskuntineen on
tullut syömähammas, jota nyt yritetään tylsyttää säästöillä ja leikkauksilla
samaan aikaan, kun kansakuntien kyky kattaa kasvavat menot on hiipunut.
Monimutkaistuva yhteiskunta tekee vaikeaksi sovittaa yhteen
esimerkiksi työvoimatarpeet ja työvoiman kysynnän. Samanaikainen yltäkylläisyys
ja toimentulovaikeudet ovat saman yhtälön muuttujia, joka muodostaa vaikeasti
ratkaistavissa olevan ongelman.
Edellä
esitetystä saattaa jäädä tarpeettoman pessimistinen kuva modernista nyky-yhteiskunnasta
ja liberaalin demokratian kyvystä selvitä olemassa olevista ongelmista. Lähden
siitä, että nykyjärjestelmällä on kyky uusiutua, mutta se vaatii nykyistä
paljon laajempaa ja määrätietoisempaa poliittista
yhteistyötä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti