Käsittelen seuraavassa toisaalta Suomen ja Venäjän (Neuvostoliiton) ja toisaalta Suomen ja Yhdysvaltain välistä sotilaallista kanssakäymistä. Käytän kahta esimerkkiä ja yritän vetää niistä yhteenvedonomaisesti johtopäätökset. Kolmanneksi tarkastelen asiaa professori Heikki Patomäen analyysin ja kannanottojen perusteella toisinajattelijan näkökulmasta.
Neuvostoliiton osalta käsittelen asiaa sen
luoteisrajan turvaamisen kannalta ns. Andrushkevitshin tapauksen (1972-1973) avulla.
Yhdysvaltain osalta tarkastelen asiaa Naton ja juurisolmitun
DCA-sopimuksen näkökulmasta.
Tarkoitus on tarkastella asiaa symmetrisesti molempien
suurvaltojen osalta ,vaikka se onkin vertailtavuuden puutteiden kannalta
erittäin vaikea tehtävä. Valitut tapaukset sijoittuvat historiaan eri
ajankohtiin. Asian tarkastelu on nostettava hyvin yleiselle tasolle, jotta vertailtavuus toimisi.
1) Neuvostoliiton yritys soveltaa YYA-sopimusta luoteisrajansa
turvaamiseksi
Vuonna 1972 Neuvostoliiton silloinen sotilasasiamies
V.A. Andrushkevitsh veti erään Helsingin suurlähetystössä pidetyn tilaisuuden
jälkeen sivuun Suomen armeijan yleisesikunnan päällikön kenraaliluutnantti
Paavo Junttilan ja ehdotti alustavasti Suomen ja Neuvostoliiton yhteistyötä
Neuvostoliiton luoteisrajan turvaamiseksi. Junttila käsitti asian niin, että
puolustusvastuu siirtyisi Pohjois-Suomessa Neuvostoliitolle. Andrushkevitsh
esiintyi ikään kuin omissa nimissään, mutta kyllä hän oli ylempiensä asialla.
Hän suoritti tiedustelua vähän samaan tapaan kuin Boris Jartsev vuonna 1938.
Kekkonen ohjeisti Junttilan käymään neuvotteluja Andrushkevitshin
kanssa kahden kesken. Neuvottelu tapahtui huhtikuussa 1972. Andrushkevitsh
selosti, että Suomen kohdalla oli Neuvostoliiton puolustuksessa aukko. Aukon
takana, selosti Andrushkevitsh, sijaitsivat Neuvostoliiton strategisesti
tärkeät alueet Leningrad ja Muurmansk. Muilta osin Varsovan liiton maat,
Neuvostoliiton avulla, toimivat puolustusmuurina. Tästä kertoo mm. Matti
Lukkari kirjassaan "Lauri Sutela. Puolustusvoimien komentaja".
YYA-sopimuksen mukaan Suomen tuli pyytää apua
Neuvostoliitolta, jos Suomi ei yksin kykene torjumaan vihollista.
Andrushkevitsh oli sitä mieltä, että Suomi ei kykene selviytymään yksin
tehtävästä. Neuvostoliitto halusi varmuuden, että sen strategiset alueet
tulevat turvatuksi. Kaikki käydyt keskustelut pidettiin tiukasti salassa. Vain
neljä miestä oli selvillä neuvotteluista: Kekkonen, silloinen puolustusvoimien
komentaja Kaarlo Leinonen, silloinen pääesikunnan päällikkö Lauri Sutela ja
Junttila.
Kysymys oli lopulta itsenäisen
puolustuksen uskottavuudesta. Keskustelut venyivät vuoden 1973 puolelle.
Puolustusvoimien komentaja vaihtui Lauri Sutelan ottaessa tehtävät vastaan.
Junttila seurasi häntä pääesikunnan päällikkönä.
Andrushkevitshin toimeksiantajat pohtivat –
molempien sotilasliittojen voimassa ollessa – voiko Suomi antaa
turvallisuustakuita, ettei sen alueen kautta hyökätä, ja mikä on sen itsenäisen puolustuksen
uskottavuus.
Andrushkevitshin aikaan potentiaalinen, mutta ei
toivottu yhteistyökumppani (pois lukien asehankinnat) oli Neuvostoliitto.
Kekkosen ja kenraalien välillä oli - vaikka yhteistyö muutoin sujuikin
erinomaisesti - yhteistyökumppanuuden suhteen sävyero. Olen käsittänyt niin,
että Kekkonen olisi taktisista syistä halunnut olla aloitteellisempi Suomen ja
Neuvostoliiton yhteistyökumppanuudessa, mutta kenraalit olivat paljon
varovaisempia.
Venäjän strategiset alueet ovat tänä päivänä täsmälleen
samat kuin tuolloin 1970-luvulla. YYA-sopimusta ei ole, mutta Pietari -
Kaliningrad ja Kuolan niemimaan alue muodostavat Venäjän puolustuksellisen
linjan luoteessa.
On selvää, että arktisen alueen merkitys on kasvanut
ilmaston lämpenemisen takia. Samaan tahtiin kasvaa kiinnostus arktisen alueen
luonnonvarojen hyödyntämistä kohtaan. Myös Naton toimet Norjassa ja sen
pohjoispuolisilla alueilla ovat johtaneet reagointiin Venäjän puolelta ja
päinvastoin.
Yhteenvetona voisi sanoa, että
Venäjän luoteisrajaintressi ei ole hävinnyt mihinkään, se on realiteetti, joka
pitää hyväksyä. Siihen liittyvät Venäjän taloudelliset ja sotilaalliset
intressit pohjoisella Jäämerellä, jossa toimii myös Nato. Toinen tärkeä funktio
on Pietarin turvallisuuden varmistaminen.
Lauri Sutela sanoi irti
yhteistyöpyrinnöt Andrushkevitshin aloitteisiin liittyen vedoten siihen, että Suomen
sotilaallisista valmiuksista oli jo saatu riittävästi tietoa. Neuvostoliitossa
oltiin pettyneitä ja ehkä yllättyneitäkin Suomen yhteistyöhaluttomuudesta.
Seitsemänkymmentäluvun lopulla Neuvostoliitto kohdisti Suomeen painostusta (mm.
ns. sotaharjoitusepisodi), mutta pyrki etenemään suostuttelemalla eikä
tosiasiassa halunnut konfliktia. Edetään ”herrasmiespohjalta” niin kuin
Junttila sen sanoi korkeille neuvostomarsalkoille ja -kenraaleille
vieraillessaan Moskovassa.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
2)
Suomen ja Yhdysvaltain puolustusyhteistyö vs. Venäjä
Suomen ja
Yhdysvaltojen välillä on neuvoteltu kahdenvälinen puolustusyhteistyösopimus
(DCA-sopimus). Sopimuksen tavoitteena on sujuvoittaa Suomen ja Yhdysvaltojen
yhteistoimintaa kaikissa turvallisuustilanteissa. Sopimuksen tarkoituksena
vahvistaa Suomen turvallisuutta ja edesauttaa Nato-jäsenyyden velvoitteiden
toimeenpanoa.
Yhdysvaltojen
ja Suomen välillä solmittu DCA-sopimus käsittelee muun muassa joukkojen
maahantuloon, puolustusmateriaalin varastointiin, rikosoikeudelliseen
toimivaltaan sekä verotukseen liittyviä käytännön kysymyksiä. Sopimuksessa
sovitaan alueista, joille Suomen ja Yhdysvaltojen yhteistyö ja yhteistoiminta
ensisijaisesti keskittyisivät. Alueet on sisällytetty sopimuksen liitteeseen.
DCA-sopimus antaa Yhdysvalloille jatkossa mahdollisuuden hyödyntää kongressin
rahoitusta mahdollisiin infrastruktuuri-investointeihin Suomessa.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Monet, kuten
minä ovat olleet epäileviä Naton kyvystä toimia riittävän yksimielisesti (idän
ja lännen välisen) konfliktin uhatessa nyt, kun ollaan sotilasliiton jäseniä.
Rakoilun oireet ovat todennettavissa, vaikka akuuttia kriisiä ei olekaan
välittömästi näköpiirissä. Eivät ainoastaan Itä-Euroopan (Nato)maat aiheuta
huolta, vaan myös Yhdysvaltain sisäinen eripura, joka näyttää vakavalta
lähestyttäessä seuraavia presidentinvaaleja.
Suomen ja Venäjän
päättäjät ovat tilanteen huomioon ottaen valmistautuneet Naton hajanaisuuteen
suunnittelemalla Yhdysvaltain kanssa keskinäisen kahdenvälisen
puolustusyhteistyösopimuksen, joka pitää hyväksyä Suomen eduskunnassa 2/3
enemmistöllä tullakseen voimaan. DCA:lla Yhdysvallat antaa Suomelle ikään
kuin maakohtaisen avustustakuun kriisin tai sodanuhan varalta. Nato vaikuttaa nyt hyvin löyhältä
rakenteelta. On epäselvää, pystyykö Nato kantamaan vastuun artikla viiden
vaatimustasosta. Kaikki vakuuttelut liittymisneuvottelujen yhteydessä Naton ja
sen viidennen artiklan pystyvyydestä tuntuvat nyt liioittelulta. Onko meidät
houkuteltu mukaan Natoon käyttäen hyväksi todentamattomia lupauksia?
Samantyyppiset
DCA-sopimukset Yhdysvallat on tehnyt tai tekemässä myös muiden Pohjoismaiden
kanssa.
Jos olen
oikein käsittänyt, Yhdysvallat saa mahdollisuudet perustaa tukikohtia, siirtää
joukkoja Suomen alueella ja järjestää muutoinkin puolustuksensa alueellamme.
Sitä
mukaa, kun Yhdysvaltojen oikeudet operoida Suomen alueella kasvavat,
kapenee Suomen suvereniteetti, näin oletan. Ainakaan retoriikassa tätä ei
valtioiden kesken myönnetä. Katsoisin DCA-sopimusjärjestelyn luonteen
YYA-sopimuksen kanssa rinnakkaisilmiöksi sillä oleellisella erolla, että
enemmistö suomalaisista hyväksyy yhteistyön
USA:n kanssa, kun taas yhteistyö Neuvostoliiton kanssa oli turvallisuuspolitiikassa
vastentahtoista tai välttelevää, ja nyttemmin Neuvostoliiton muututtua
Venäjäksi tietenkin mahdotonta.
YYA-sopimusta
kannatti parhaimmillaan 90 prosenttia kansalaisista ja Natoa nykyisellään yli
80 prosenttia. Tosiasiassa YYA-sopimus oli poliittinen välttämättömyys, josta
tehtiin hyve sopuisien suhteiden säilyttämiseksi. Voi olla, että Yhdysvaltain
kanssa tehtävä DCA-sopimus on hyve, joka koetaan useimpien suomalaisten mielestä
välttämättömyydeksi.
Koko
turvallisuuden problematiikka kulminoituu kysymykseen, kuinka tulenaraksi
itäraja muotoutuu tulevien väistämättömien kansainvälisten kriisien keskellä.
Entä Yhdysvaltojen luotettavuus sopimuskumppanina tosipaikan tullen?
Yhdysvaltain vetäytyminen ”monroelaiseen” eristäytyneisyyteen voi luoda
turvallisuuskadon. MAGA-filosofia luo ensiaskeleet suureen eristäytymiseen.
Keskustelua Suomen suvereniteetista ei ole käyty kovinkaan syvällisesti, koska
suuri enemmistö suomalaisista kokee USA-suhteet nimenomaan suvereniteettia
vahvistavaksi ja takaavaksi eikä uhaksi.
Vaikka nyt kuvittelisimme,
että vallitsee hermeettinen rauhantila, olisi tärkeää käydä syvällinen
periaatteellinen keskustelu Suomen suvereniteetista (esim. oman alueen
puolustamisen rajoista) eikä vain sivuuttaa kysymys itsestään selvyytenä. Kysymys
on ensisijaisesti kansanedustajien tiedonsaannista. Huonoimmassa tapauksessa vallitseva
tilanne testataan vasta tositilanteessa. Vielä askarruttaa yksi kysymys: onko
DCA-sopimus rakennettu sen varaan, mitä USA:n mahti on ollut vai sen varaan,
mitä se on mahdollisesti pienenevässä roolissa tulevaisuudessa. Nämä voivat
olla kaksi eri asiaa.
Entä onko Venäjä
muuttumassa siitä Venäjästä, jonka tunnemme (tai luulemme tuntevamme)? Venäjä
on ottanut etäisyyttä Neuvostoliiton aikaan aivan viime vuosiin saakka, mutta
nyt varsinkin ulkomaiset kommentaattorit näkevät Venäjän
”valtionpuolueen”, Yhtenäisen Venäjän omaksuvan piirteitä NKP:stä tai sen
traditiosta. Putinin viittaukset Neuvostoliiton romahdukseen 1900-luvun
suurimpana geopoliittisena katastrofina vahvistavat hänen haluaan palauttaa
neuvostoimperiumi ainakin joiltakin osin. Kysymys on myös etupiireistä, joista Putin
pyrki pääsemään yhteistyöhön USA:n kanssa. Putin todennäköisesti katsoo
etupiirien palauttamisen palvelevan Venäjän puolustusta. Venäjä pyrkinee
päämääräänsä ”jakamisperiaatteella”, USA:ta ei estetä muodostamasta omaa
etupiiriään.
Mihin Venäjä
pyrkii konkreettisesti tulevaisuudessa? Sen voisi kuvitella pyrkivän Suomea koskien supistuvan suvereniteetin
malliin. Tämä voisi ilmetä käytännössä ensin Suomen suvereniteetin häirintänä
(josta on jo näyttöä), sitten loukkaamisena ja lopulta pyrkimyksenä suvereniteetin
rajoittamiseen.
Andrushkevitsh
pyrki suvereniteetin rajoittamiseen täkynään puolustuksellinen yhteistyö.
Suomalaiset – aikansa Neuvostoliiton ehdotusta tutkittuaan – hylkäsivät yhteistyövaihtoehdon.
Yhdysvaltain
kannalta Suomi on tulevaisuudessa osa lännen globaalia turvallisuusstrategiaa ja vastaa
osasta resurssitarpeita etenkin arktisella alueella.
Presidentti
Niinistö suhtautui vieroksuen käsitteisiin Nato-Suomi ja Nato-presidentti ja niin
minäkin vanhana Nato-kriitikkona. Suomi ei sentään ole myynyt sieluaan Natolle.
Sotilaallinen liittoutumattomuus on niin lähellä menneisyydessä, että tunnen
vieläkin lukkarinrakkautta sitä kohtaan.
3)
Opposition mielipide
Helsingin
yliopiston professori Heikki Patomäki on Ukrainaa koskevien vakiintuneiden
mielipidelinjojen opponoija. Hän asettaa
kyseenalaiseksi yhdessä vaiheessa lähes rikkumattomana pidetyn mielipiteen, että Ukraina voittaa sodan.
Patomäki pitää selvänä, että Britannia
ja Yhdysvallat olivat samalla kannalla Venäjän hyökkäyksen alkaessa, siis että
Ukraina on vahvoilla sodassa. Nythän lukuisat eri kannat ovat eriytyneet
ja voittajaveikkaukset ovat ristiriidassa keskenään, mutta Patomäki
näkee sodassa Ukrainan tappion.
(Sodan aattoon
liittyy monenlaisia spekulaatioita rauhanmahdollisuuksista. Mikään niistä ei vaikuta
uskottavalta. Kysymys on siitä, mihin johtolankaan tartutaan, ja mille annetaan
painoarvo).
Patomäki on huolestunut
Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan keskusteluilmapiiristä, joka muistuttaa tilannetta,
jossa valtakuntaan mahtuu vain yksi totuus kerrallaan.
Seuraavassa esittelen kannat, joissa Patomäki opponoi useimpia läntisiä
asiantuntijoita vastaan.
-Ukrainan
pitäisi sitoutua pysymään Naton ulkopuolella, muutoin ei ole rauhanedellytyksiä.
Samaa Patomäki suosittaisi Suomelle, jos se olisi vielä mahdollista.
-Patomäki myös
ymmärtää niitä, jotka haluaisivat neuvotella Putinin kanssa.
-Venäjän
valtaamat alueet tulisi alistaa YK:n hallintaan.
-Vallitsee
käsitys, että Venäjän asevoimat ovat osoittaneet kyvyttömyyttä käydä
menestyksekästä sotaa. Tämä ei pidä paikkaansa, sanoo Patomäki.
-Patomäki ei
ole yksin mielipiteineen, vaan tutkijoiden joukossa on kompromissien suosioita.
Silti sanon, että Patomäen mielipiteistä heijastuu toiveajattelua.
Moniarvoiseen
yhteiskuntaan kuulunee keskustelumahdollisuus myös kriittisistä ulko- ja
turvallisuuspoliittisista näkemyksistä. Arvioin, että Venäjän ja Suomen
suhteita eivät rasita ensisijaisesti Venäjään kohdistuvat taloudelliset pakotteet ja aseellinen tuki Ukrainalle, vaan
Natoon liittyminen ja sitä tukeva Yhdysvaltain ja Suomen välinen DCA-sopimus.
Patomäki näkee Ukrainan pyrkimyksen sitoutua Natoon
Ukrainan ja Venäjän sodaksi kärjistyneiden välien perussyynä. Venäjä torjuu
kategorisesti Ukrainan ja Naton välisen sopimuksen.
Venäjä
aiheutti 22.2.2023 Ukrainan kimppuun käymällä suomalaisissa reaktion, joka
johti Nato-sopimukseen. Natoon sitoutuminen on niin laajaa ja perinpohjaista,
että Patomäen toive irtautua Nato-sopimuksesta on toiveunta.
Euroopassa on runsaasti
tahoja (erityisesti äärioikealla ja äärivasemmalla), jotka kaikesta tapahtuneesta
huolimatta haluavat tiiviimpiä suhteita Venäjään. Mielipiteen saama suosio
jatkossa riippuu ääriliikkeiden saamasta vaalimenestyksestä.
Putinia on
miltei mahdotonta sijoittaa mihinkään rauhaan johtavaan sapluunan.
Päinvastaisia tarkoitusperiä on sen sijaan
helppo löytää. Esimerkiksi Putin asettama maailmanjärjestys on yksin sellainen
este, että useat Patomäen ehdotukset
kuulostavat siihen nähden epärealistisilta.
Muutoksen
aikaansaaminen nykyiseen pattitilanteeseen edellyttää useiden tahojen tavoitteiden
samansuuntaisuutta, joka on valtava haaste.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti