Hämmästyttää, että
yksikään presidentinvaalien ehdokkaista ei tuntunut jättävän mitään varaumia sotilaalliseen
”lännettymiseen”. Jos vaaliväittelyissä asiasta jotain kysyttiin, ei yksikään lausunut
poikkipuolista tai epäilevää sanaa. Ilmeisesti kanta on käsitettävä paljon
ihailluksi horjumattomuudeksi. Mielestäni tämä kaikki edustaa yksimielisyyden (hätä)varjelun
ja Venäjän pelon sekoitusta.
Onko joidenkin vaatimaa B-suunnitelmaa olemassa, jos
länsisuuntautumisessa jokin osa-alue menee myttyyn? Ei nähtävästi ole. Entä jokin
edes hentoinen varauma valitun linjan pettäessä. Ei, sellaista ei ole näköpiirissä.
Jos tarkastellaan historiaa muutamia vuosikymmeniä taaksepäin, vallitsi samanlainen
lähes rikkumaton yksimielisyys suhteessa
Neuvostoliittoon ja YYA-sopimukseen. Silloin ei ollut vaihtoehtoa. Katsottiin aiheelliseksi
vannoa ystävällisten suhteiden nimiin ja torjua poikkipuoliset mielipiteet neuvostovastaisina.
Kenraaliemme ”punainen viiva” oli kyllä vedetty: Neuvostoliitto olisi 1970-luvulla
halunnut armeijoiden välistä ”esikuntayhteistyötä” (lue: sotaharjoituksia), mutta
Suomi sanoi ei, ja se sanottiin lopulta selkeästi venäläisillekin.
Ehkä kysymys nyt on siitä, että varauksettomalla sotilaallisella
länsisuuntautumisella yritetään laskelmoida varman päälle. Ajan henki on nyt sellainen,
että sotilaallisiin suhteisiin on kiveen
hakattuna myönteinen asennoituminen länteen, jota ei haluta kyseenalaistaa missään
olosuhteissa.
Juuri nyt, viimeisimpänä, on meneillään neuvottelut USA:n
kanssa kahdenvälisten suhteiden kiinteyttämiseksi sopimusteitse (DCA). Se on
jälleen yksi uskonvahvistus oman puolustuksen tukena, mutta samalla se sitoo
Suomen osaksi Yhdysvaltain arktisen alueen puolustusta. Jää nähtäväksi, painottuuko
Suomen puolustus – ainakin aluksi -
DCA-aikakaudella omien voimavarojen varaan vai lähdetäänkö heti
rakentamaan liittouman joukkojen kanssa yhteistä puolustusta.
:::::::::::::::::::::::::::::.
Onko tämä kaikki lännettyminen tarpeetonta hyväuskoisuutta
vai peräti naiiviutta? Pyrin seuraavassa laajasti erittelemään Alexander
Stubbin ja Jussi Halla-ahon (josta enemmän osassa 2) länteen kiinnittymisen
luonnetta ja syvyyttä. Muista ehdokkaista korostetusti länteen sitoutunut on ainakin
Mika Aaltola.
Hämmentävää on ollut seurata Alexander Stubbin julistusta
lännen (etenkin amerikkalaisten) ylivoimaisista vahvuuksista. Alexander Stubb esittelee
mielellään Suomen varustautumista ja aseistusta
antaen ymmärtää, että Venäjä tuskin hyökkää Suomen kimppuun johtuen
USA:n ja Naton aseistuksen ylivoimasta. Tämä on liian optimistinen visio.
Hyväuskoisuus ei ole eduksi tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa.
Venäjä on juuri osoittanut iskuvoimansa Ukrainassa, eikä se aio
hevillä antaa periksi, kuten ei antanut tappion uhkaamana toisessa
maailmansodassakaan. Ukrainan sotaa käydään näköjään siten, että ensimmäisen
kalustokerran tuhouduttua pitää olla valmis uuteen varustelukierrokseen
pärjätäkseen. Venäjän pelko ei ole viisauden alku, mutta sitä ei myöskään ole
uhoaminen amerikkalaisten aseilla sen enempää kuin omillakaan.
Optimismia on nyt siis ilmassa. Stubb suhtautuu globaaleiden
hallinnon rakenteiden kykyyn ratkaista konflikteja liian toiveikkaasti (Nato, YK,
EU, ETYK….). Muistaakseni joku joskus sanoi, että Henry Kissingerin
paksuissa muistelmissa ei mainittu ETYKiä kertaakaan….
Stubbin luottamus USA:han tuntuu olevan betoninluja. USA:n
halua puolustaa Eurooppaa ei voida pitää tällä hetkellä varmana. Päinvastoin
Donald Trump - jos hänet valitaan presidentiksi - tuntuu suurelliselta ja ailahtelevalta
kumppanilta. Voiko hänen varaansa laskea mitään? Jotkut tosiaan arvioivat niin, että mies puhuu suulla suuremmalla vetäytymisistä/ekspansioista
ym. eikä sitten kuitenkaan toteuta aikomuksiaan. Tämä on heiveröinen peruste
faktoille. Kyllä hän toteuttaisi aikomuksensa ainakin johonkin mittaan saakka,
mutta järkeen perustuva vastustus Yhdysvaltain kongressissa on niin vaikuttava voima,
että hän joutuu antamaan periksi hulluimmista ilmaan piirretyistä
aikomuksistaan.
::::::::::::::::::::::::::
Vaikka Putin edustaa tiettyä ennustettavuutta, säilyy
Venäjän käytös kirkkaasti arvoituksellisuuden puolella. Mikä on Venäjän todellinen vaikutusvalta? Putin
puhuu rajattomasta Venäjästä tosiasiana tai vitsinä kuulijakunnan mukaan. Epäilemättä
hän pyrkii jonkinasteiseen putinilaiseen maailmanjärjestykseen, jota pönkittävät
hänen ympärillään häärivät ”asiantuntijat”. Tärkein mittapuu ja kilpailija on
Yhdysvallat, joka pitää saavuttaa, tai jonka saavutukset pitää ylittää. Olen
toista mieltä niiden kanssa, jotka näkevät Putinin vallanhimon ehtymättömänä.
Venäjän perustuslaissa on kohta, jossa
todetaan - tavoitteiden tultua saavutetuiksi – että seuraavana päämääränä
on rauhanomaisen rinnakkainelon prosessin käynnistäminen lännen kanssa. Miten
saada Venäjä kylläiseksi ilman, että uhrataan yhtään suvereenia valtiota
Putinin taivaita tavoittelevalle alttarille?
Keskusteltaessa valtioiden välisistä asioista ja
kansalaisten kanssakäymisistä joudutaan ottamaan huomioon kunkin maan
lainsäädäntö ja kulttuuri, ja kuinka ne eroavat toisistaan. Esimerkiksi Venäjän
ja Skandinavian maiden etujen yhteensovittaminen kanssakäymisen sujuvoittamiseksi
voi olla jopa mahdoton tehtävä. Liberaalia demokratiaa ja autoritaarista ajattelutapaa
on vaikeaa sovittaa samaan kehikkoon.
Eurooppalaisia on moitittu siitä, että he heristävät
sormeaan kehittyvistä maista tulevalle ihmiselle, ikään kuin asettuen kumppanin
yläpuolelle. Mutta entä, jos joku eurooppalainen pyrkii yhteistoimintaan
Venäjän kaltaisen autoritaarisen valtion kanssa? Heristävä sormi ei tietenkään
käy. Sellainen henkilö tuomitaan rikkurina, tai siitä, että hän pyrkii
ymmärtämään autoritaarisen valtion johtajaa. Mikä sitten on oikein? No, vaaditaan,
että pitää selkein sanoin tuomita autoritaarisesti käyttäytyvän ihmisen tekemiset
ja sanomiset. Harva asettaa tämän kyseenalaiseksi, en myöskään minä. Miten siis
liberaalin demokratian omaksunut sopuisa ihminen voi olla missään
hedelmällisessä kanssakäymisessä toisen osapuolen kanssa rauhaa rakentaakseen?
Jos yrittää, ympäristö viimeistään tuomitsee.
Kirjoittamassasi (parissa vika kappaleessa) on hiukan vastenmielinen autoritaarisen maan ja sen johtajien yliymmärtämisen tai myötäkarvaan silittämisen sävy. "...joudutaan ottamaan huomioon kunkin maan lainsäädäntö ja kulttuuri". Ei noiden tuntemisesta haittaa liene, mutta huomioon ottaminen ei voi eikä saa tarkoittaa minkäänlaista alistumista niille. Tuollaisilta mailta tai niiden johtajilta ei mukaasi ole syytä odottaa mitään sovittelevaa tai rakentavaa - minkä kyllä täytyy olla edellytys todelliseen rauhaan pyrkimiselle. Joo, "pitää selkein sanoin tuomita autoritaarisesti käyttäytyvän ihmisen tekemiset ja sanomiset." Kuinka pitkälle nuo selkeätkään sanat sitten riittävät, jos toisen puolen periaatteena on vain raaka vahvemman 'oikeus'?
VastaaPoistaPyrin vain osoittamaan, miten vaikeaa on sovittaa yhteen kahta niin selkeästi toisistaan poikkeavaa kulttuuria kuin skandinaavinen ja venäläinen kulttuuri, jotta rauhan rakentamiselle olisi edes jonkinlainen mahdollisuus. Kulttuuriero on siis tuloksia tuottavan rauhantyön ja sovittelun este. Tämä on toteamus (ja samalla kysymys) ilman arvolatausta autoritaariseen suuntaan: onko siis mahdollista jättää osa rikoksista tuomitsematta, vaikka ne olisi helppo todistaa oikeaksi rauhanprosessin käynnistämiseksi?
VastaaPoista