torstai 18. tammikuuta 2024

Paremmaksi kaikki muuttuu, hyväksi ei milloinkaan

 


 

Istutaan ruokailemassa keittiön pöydän ääressä. Talon nuori isäntä vilkaisee silloin tällöin  keittiön ikkunasta läheltä taloa viistävälle maantielle, jossa harvahkoon tahtiin kulkee autoja pölisyttäen soratietä. En tiedä, miksi sinne tielle piti vilkuilla: ehkä siellä meni nykyaika ja tulevaisuus, jotka herättivät uteliaisuutta?

Oltiin siis heinätöissä isoisäni ja hänen poikansa maatilalla. Elettiin 1960-lukua. Tila oli vauras lapsen silmin katsottuna. Autokin oli: navetan edessä seisoi tuliterä Toyota Corona. Sen vieressä oli isännän ylpeys, David Brown, jonka ratissa sekosin kerran perusteellisesti yrittäessäni saada ”isompaa silmään”. Hevonen, ”Hele” eli vielä. Se oli reservissä, koska sitä tarvittiin talvella metsätöissä.

Talon murrosikäinen poika sai joskus kohdata tyytymättömän ja kärsimättömän nuoren isännän turhautuneen ilmeen, kun jälkikasvu epäonnistui  traktorin kukkuroillaan heiniä olevan  peräkärryn pakittamisessa siltaa myöten ylös navetan vintille. Sanaakaan ei sanottu, kuski vain vaihtui. Se oli sen ajan koulutusta. Piti osata kertanäytöstä.

::::::::::::::::::::::::

Aloittelen juuri Jari Tervon uusimman 10-osaisen dokumenttisarjan ”Kun Suomi muuttui – levottomat ajat 1961-1881” katselua. Kirjoitukseni johdanto oli osa kokemuksesta maalaistalon töistä vanhaan hyvään aikaan  1960-luvun vaihteesta. Oltiin viisikymmentä- ja kuusikymmentäluvun rajapinnassa, vaikkei eroa kannata liioitella minään paradigman muutoksena. Aikakauden kokeneena varaan itselleni mahdollisuuden ajan virtausten kommentointiin.

 Jari Tervon 10-osaisen sarjan 1/10 osan nimi on ”Uuden ajan ihmeet”. Arvioin ja osin referoin kaikkia noita 10 osaa.

Tervon käsikirjoittajana jatkaa Marjo Vilkko kuten monissa aiemmissa dokumenttisarjoissa. Ennen kuin menen itse Tervon sarjan arviointiin, palautan mieleen omat kokemukseni ja käsitykseni 1960-luvusta. Olen joskus sanonut itseäni kuusikymmentälukulaiseksi ja pysyn väitteessäni. Minulle 60-luku oli optimistisen odotuksen vuosikymmen ydinsodan uhkineen kaikkineen.

Tässä omat takaumani kuuskytluvun kauan soivasta bluesista pienin muutoksin omaan alkuperäiseen tekstiin. Kyseinen blogikirjoitukseni on vuodelta 2016.:

”Tarkastelin optimismin vaihteluja ja odotuksia taannoin Tommy Uschanovin kirjan ”Hätä on tarpeen” innostamana. Lähtökohta sekä kirjassa että blogikirjoituksessani oli, että ihmisten odotukset länsimassa olivat paljon optimistisempia 1960-luvulla kuin nykyisin. En mene tässä tarkemmin blogikirjoitukseni ”Kadonneen optimismin jäljillä” (11.11.2015) sisältöön, mutta ”vuoden 1965 optimismi” on jopa omissa muistikuvissani silmiinpistävä (ei siis niin, että vuosi 1965 olisi ollut poikkeuksellisen onnellinen, vaan siksi, että tulevaisuuteen suuntautuvat odotukset olivat tuolloin valoisat). Oli toivuttu viimeisistäkin sodan kurimuksen seuraamuksista, ihmiset halusivat elää positiivisessa tulevaisuuden odotuksessa, edistysuskon kannustamina. Tiede näytti olevan täynnä mahdollisuuksia. Vain suurvaltojen kauhun tasapaino loi varjon odotuksen päälle. Muistan 1960-luvun muodikkaan hokeman, jossa elintasossa katsottiin saavutetun jo riittävä taso, piti keskittyä ”elämänlaadun” nostamiseen. No, ihan niin eivät asiat menneet. Kyllä raha ratkaisi siitäkin eteenpäin.

Myös Tervon käyttämät asiantuntijat allekirjoittavat  tuon ajan optimismin ja edistysuskon hengen: maailman voi muuttaa paremmaksi.

Muutama hetki voidaan tietysti käyttää sen pohtimiseen, miksi optimististen odotusten elementit olivat 1960-luvulla niin vahvoja. Muutama raadollinen ajatus tulee mieleen, ensimmäisenä se, että silloin oli mitä jakaa. Kansakunta vaurastui niin, että voitiin irtautua 1950-luvun ”otsasi hiessä pitää sinun raataman” -todellisuudesta. Ja todellakin kyllä suurimman osaa kansasta piti viisikymmentäluvulla ja osin 60-luvulla rehkiä leipänsä eteen kuutena päivänä viikossa, jotta irtautuminen varsinaisesta köyhyydestä oli mahdollisista.

Konkreettisena esimerkkinä otan esille Helsingin Sanomien juttusarjan, jossa lainataan katkelmia lehden 50 vuoden takaisista uutisista. Tarkalleen 12.11.1965 uutisoitiin, että ensimmäistä kertaa Helsingin kaupungin budjetti ylitti miljardin silloisen markan rajan. Sitten tulee oleellinen tieto: ”Summa on 17,6 prosenttia suurempi kuluvan vuoden talousarvion loppusummaa, joka on 912,2 miljoonaa markkaa”. Vain kaikkein piheimmät saattoivat epäillä, että nyt pistetään liikaa rahaa kaupungin rakentamiseen ja kaupunkilaisten hyvinvointiin. Monien patoutuneet toiveet täyttyivät. Toisaalta myös omat palkkatulot kasvoivat ja loivat suuria tulevaisuuden odotuksia.”

Pohdin myös, miksi odotukset ovat nykyisin usein pessimismin läpitunkemia. Vähän myöhemmin samassa kirjoituksessa todetaan:

”Paradoksaalista on, että keinot maailman parantamiseksi ovat ehkä paremmat kuin koskaan. Ne ovat vain loitontuneet tavallisen ihmisen käsityskyvyn ulkopuolelle. Voimattomuus heijastuu pessimistisinä tulevaisuuden odotuksina. Ryhdikkyyttä nähdään monilla osa-alueilla (ilmaston muutostalkoot, huoli ympäristöstä, eteneminen vaikkapa lääketieteessä ja tiedonvälityksessä), joka luo toivoa optimistisemmasta tulevaisuudesta.

Monista eri syistä meidän pitäisi olla edistysuskoisia. Ajatellaanpa vaikka liikennekuolemien määrää: 1970-luvun vaihteessa kuolemia oli noin 1150 ja autojen määrä oli noin 750 000, nyt kuolemia on vuosittain noin 250 ja autojen määrä on lähes 3 000 000 (50 vuotta sitten oli todellakin syytä kehitysuskoon, koska luvut saattoivat vain parantua).

Ihminen ei kuitenkaan ajattele tilastollista kehitystä. Hänestä on tärkeää, miltä tuntuu ja mikä on henkilökohtainen näkyvyys tulevaisuuteen. Mitä ennakoimattomammalta tulevaisuus tuntuu, sen pahempi. Näkymä kansallisvaltion selkeyteen on hämärtynyt muun muassa globalisaation takia. Kiinnittyminen työn kautta yhteiskuntaan on myös höltynyt. Työpaikkojen saanti on esimerkiksi vaikeasti ennakoitavissa. Toista oli hyvinvointiyhteiskunnan alkuvaiheissa, jolloin kehitys näytti lineaariselta ja rahaa riitti.

Onko optimismi oikeistolaista? Vaikea sanoa, sillä oikeiston optimismi liittyy jollain tavalla itse itsensä arvottamiseen eteenpäin ja ylöspäin. Oikeiston moderni traumaattinen pessimismi kumpuaa ”ylikuormitetusta” valtiosta. Maailma pelkistyy oikeiston ajatuksissa yövartijavaltioksi, jossa jokainen on oman onnensa seppä. Samaan aikaan oikeiston pessimismiä ruokkii ”maailmankirjojen meno sekaisin”. Vallitsee yleinen rauhattomuus pakolaisongelmineen. Erityisesti konservatiiviset oikeistolaiset ovat varmaankin tunteneet turvallisuudentunteensa heikentyneen. Pessimistiseksi kääntyy oikeistonkin näkemys.

Toisaalta voidaan sanoa, että vasemmiston ja oikeiston kannatus heilahtelee hallituskausittain. Käännytään aina ”sen toisen tahon” puoleen, jotta asiat jotenkin muuttuisivat paremmiksi. Useissa tapauksissa on valittu kolmas vaihtoehto, populistinen kaiken lupaaja pelastajaksi, johon sitten petytään samalla tavalla kuin perinteisen oikeistoon ja vasemmistoon.

Monet kaipaavat päättäväistä tahoa (poliittista johtoa, auktoriteettia, mitä tahansa), joka löisi nyrkin pöytään, mutta kuinka moni vaikkapa Puolassa tai Unkarissa oikeasti haluaa demokraattisten oikeuksiensa pilkkaamista?”

::::::::::::::::::::::::::

Tieteen ja tekniikan edistysaskeleet sivuuttamatta DNA:ta ja avaruuden valloitusta (Juri  Gagarinin vierailu Suomessa vuonna 1961 oli valtava menestys) löivät leimansa tuon ajan edistykseen ydinpommin kehitystä unohtamatta. Muistan omakohtaisesti, kun eräänä aamuna lokakuussa 1961 kävelin rivakasti kouluun ja kohtasin koulutoverini,  jotka olivat kuulleet edellisenä iltana  – kuten minäkin - Neuvostoliiton jättimäisestä 50 megatonnin ydinkokeesta Novaja Zemljalla (nykyisen käsityksen mukaan se oli 57 megatonnin pommi). Sieltä ne tulevat, tiesivät pojat kertoa. Heittäydyin pikkuaikuiseksi ja rauhoittelin: ”Sehän on vain ydinpommikoe”, jonka jälkeen sainkin kuulla ”meneväni ensimmäisenä”, kun sota alkaa.

Tervon dokumentissa tuodaan vahvasti esille tuon ajan uuden rakentamisen suuri volyymi elementtituotantoineen ja samalla vanhan ja arvokkaan hyljeksiminen ja purkaminen osana modernin palvontaa. Rakentamista ja purkamista ohjasi liikenteen kehitys. Samaan aikaan käynnistyi valtava julkinen rakentaminen sen  yhteiskunnallisen mallin mukaisesti, joka Suomeen oli valittu.

Yksinkertaisetkin työt koneellistettiin. Niinpä heinäseipäiden peltomaahan kiinnityksessä siirryttiin rautakankityöstä traktoriavusteiseen seiväskairalla poraamiseen. Kulkemiseen käytettiin vähäisen autokannan vuoksi mopoa ja polkupyörää (papan 70-vuotislahja!), jolla mm. isoisäni meni hoitamaan kunnallisia luottamustehtäviään Suomenniemen kirkonkylälle.

Suurvaltojen kilpailu kulminoitui Berliinissä 1961 Checkpoint Charliella, Kuubassa 1962 ja Vietnamissa sodan eskaloituessa vuodesta 1964 lähtien. Suurvaltapolitiikka ulottui Suomeen bipolaarisen kilpailun seurauksena noottikriisissä 1962. Koko suurvaltakampailu sivuutettiin dokumentissa lyhyesti ilmeisesti aivan tietoisesti. Niinpä Kekkosen rooli noottikriisissä jää sekin käsittelemättä.

Kuusikymmentäluvulla Suomessa käynnistettiin koulutuksen ekspansio. Ensin oppikoululaisten määrä räjähti 1960-luvun vaihteessa ja sitten 70-luvun vaihteessa purkautui yliopistoihin.  Satuin olemaan mukana molemmissa ryntäyksissä.

Näihin aikoihin Suomen oli tehtävä lopullinen ratkaisu yhteiskuntapolitiikan suunnasta. Vaihtoehtoina olivat  pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta (Ruotsi) tai anglo-amerikkalainen liberaali järjestelmä. Pekka Kuusen ”60-luvun sosiaalipolitiikka” -kirjan viitoittamana valittiin ensin mainittu väylä.

Suomi suuntautui 1960-luvulla taloudellisesti (EFTA) selvästi länteen itäisen vaihtoehdon kustannuksella. Se merkitsi mm. autojen ostojen suuntautumista läntisille markkinoille, vaikka Neuvostoliiton tuonti olikin suurta. Autokulttuurin uutuuden viehätys aiheutti liikenneturvallisuuden hitaan kehityksen huomion kiinnittyessä auton teho- ym. ominaisuuksiin. Vasta 1970-luvlla asiaan kiinnitettiin enemmän huomiota silloinkin hitaasti kiiruhtaen. Liikenteessä kuolleiden määrä ehti nousta 1970-luvun alussa pitkälti toiselle tuhannelle, kuten edellä todettiin ennen käännöstä liikenneturmissa. Meille kotiin hankittiin auto vasta vuonna 1964, Opel Kadettia käytettiin  mm. kesäisillä retkillä.

Elinkeinorakenteen muutos kiihtyi vasta 1970-luvulla. Siihen saakka Suomi oli viljelijöiden maa. Pienviljelijöitä oli1960-luvun alussa  300 000. Se aiheutti suuria ongelmia 1960-luvun lopulta lähtien. Tilat olivat pienuutensa takia elinkelvottomia. Alkoi valtava muuttoaalto Ruotsiin ja Etelä-Suomeen. Maatalous muodostui  aikapommiksi ylituotannon takia.

Perinteinen perhemalli,  jossa oli yksi palkansaaja vaimojen jäädessä kotiin, jatkui pitkään. Vasta kun naisten työssäkäynti yleistyi 1960-luvulta 1970-luvulle siirryttäessä ja erilaisten yhteiskunnallisten etuuksien parantuessa, Suomi toteutti pohjoismaisen mallin.

Jostakin syystä dokumenttisarjan tekijät eivät huomioi TV:n valtavaa merkitystä riittävästi yhteiskunnan muutosten katalysaattorina. TV oli Etelä-Suomen näyteikkuna. Se muutti koko yhdessäolon kulttuurin ja oikeastaan käynnisti samalla yksilöllistymiskehityksen.

Elintason kasvu, naisten työelämään siirtyminen, tieverkoston laajeneminen, henkilöautojen määrän lisääntyminen ja TV-lupien räjähdysmäinen kasvu tultaessa 1970-luvulle olivat suuria paradigman muutoksia suomalaisessa yhteiskunnassa.

Kuusikymmentäluvun alku oli vielä osittain viisikymmentäluvun jatketta elämänmuodon osalta, mutta muutos oli tuleva….

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti