Minkä roolin uusi presidentti ottaa johtaessaan Suomen
tasavaltaa? Vaalikeskusteluissa pohdittiin presidenttiehdokkaiden eroja toisiinsa nähden.
Erityisesti on verrattu kahta loppusuoralle päässyttä ehdokasta, Alexander
Stubbia ja Pekka Haavistoa. Minusta selvin ero herrojen välillä on
suhtautumisessa rauhaan. Haavisto korostuu rauhantekijänä, mutta Stubbin rooli
on ambivalentti tai peräti militaristinen. Totta kai hänkin puhui rauhasta
(varsinkin vaalikamppailun jälkeen), mutta sodan ja asevarustelun käsitteiden
kautta.
Stubbin ajattelua kuvaan yhden hänen antamansa haastattelun
avulla. Kysymys on Lauri Nurmen haastattelusta
Iltalehdessä 29.11.2023. Miksi kaivan esille vanhan haastattelun? Siksi, että
siinä on kootusti Stubbin puolustusvoimien tehtävää ja presidentin roolia
koskevat mielipiteet hätkähdyttävän selvästi ilmaistuna.
Lauri Nurmen haastattelu alkaa koko kyselytuokion luonnetta koskevalla
lausahduksella: Tasavallan presidentti on puolustusvoimien ylipäällikkö.
Stubb esittää haastattelussa mm. tunnetun tavoitteensa 5000
sotilaan ammattireservistä. Se muodostaisi valmiusprikaatin, jota voitaisiin käyttää
sekä omien rajojen puolustamiseen että Nato-operaatioissa. Prikaati olisi
”hetivalmis” palvelukseen, kun kutsu tulee. Suomen itärajan turvaksikin
prikaati kiirehtisi.
Miksi juuri tämä haastattelu on niin tärkeä? Siksi, että
näen tuossa sananvaihdossa pelkistetymmillään stubbilaista asevarustelua ja puolustuspolitiikkaa
koskevan ajattelun. Tietenkään hän ei kuulostanut yhtä sotaisalta läpi koko presidentinvaalikampanjan.
Palaan presidentin rooleihin myöhemmin tässä kirjoituksessa.
Mikä oli Stubbin tarkoitus haastattelua antaessaan? Kertoa,
että olemme valmiit sotaan? Vai oliko tarkoitus nostattaa suomalaisten itsetuntoa
antamalla ymmärtää, että meille ei mahdeta tosi tilanteessa mitään, turha
uhkailla. Vai olettiko hän keräävänsä haastattelusta viehättyneet kannattajansa
jalkojensa juureen.
Yritän vastata näihin haasteisiin haastattelua referoimalla
ja sitä kommentoimalla.
Stubb liittää ammattireservin perustamisen tänä vuonna
laadittavien turvallisuus- ja puolustuspoliittisten selontekojen yhteyteen.
Stubb kehittää tähänkin yhteyteen kolmen pointin sapluunan: presidentillä
on kolme tärkeää tehtävää: ulkopolitiikan johtaminen, puolustusvoimien
ylipäällikkyys ja arvojohtajuus. Stubb tarkentaa: presidentillä on suora
sotilaskäskyvalta puolustusvoimain komentajaan. Korpraali siis komentaa neljän leijonan
kenraalia. Joka tapauksessa ylipäällikkö hyväksyy kaikki tärkeimmät sotilaspoliittiset
päätökset. Selväksi tuli, että Stubb korosti presidentille lankeavaa ylipäällikön
roolia enemmän kuin muut ehdokkaat.
Ukrainan sotaan johtaneen hyökkäyksen seuraukset Stubb näkee
laajoina ja ilmoittautuu käytännössä lännen rintamaan ilman ennakkoehtoja ja
riippumatta siitä minkälaisin asein mahdollista suursotaa käydään.
Venäjä on Suomen ainoa mahdollinen vihollinen. Ja mikä on lähtökohta,
johon pitää valmistautua? Se on: Putin
lähettää 150 000 miestä ”kuolemaan sotaan”. Stubb ripustautuu tässäkin
kohtaa vastarinnan ilmentymänä 5000 miehen valmiusprikaatiin hyökkäyksen ”ensimmäisistä
tunneista lähtien”! Mitähän kenraalit
tähän sanovat? Stubb rakentelee täyttä häkää strategisia kuvioita konfliktin varalle.
Stubbin ajatus näyttää perustuvan siihen, että vihollisen puolustus on hyvin
ohut, koska Venäjä tarvitsee joukkoja toisaalla: ”Meillä on siis tilanne
hallinnassa”, lisää Stubb uskomattoman luottavaisesti. Mitähän kenraalit tähän sanovat?
Kulmakarvat hieman kohoavat, kun Stubb kehaisee reservin
joukkojen määrän nousevan 900 000 mieheen ja naiseen ja sodanajan joukkojen kohoavan
280 000 sotilaan vahvuuteen. Pelkää huonoa onnea oli, että
puolustusministeri Häkkänen meni toteamaan – havaittuaan joukkopaon reservistä -
että pako on estettävä lainsäädäntöteitse, joka tietenkin lisäsi
hakeutumista pois reservistä.
Venäläiset tietenkin pääsivät nauramaan puolustusministerin
kömmähdykselle, kun Suomalaiset olivat kaiken päälle korostaneet reservin kokoa
ja näköä.
Motivoituneet naiset ja miehet eivät tietenkään pelkästään
riitä, vaan sodassa tarvitaan kalustoa, aseita ja ammuksia. Stubb on syystäkin
ylpeä, että Naton kahden prosentin sääntö toteutuu reilusti Suomen osalta, mitä tulee puolustusmenojen suhteeseen
bkt:stä (nyt 2,4 prosenttia).
Ilmavoimien ylpeys F-35-hävittäjät on mahtava lisäys
puolustus- ja hyökkäyskykyymme, ylistää Stubb. Ukrainan opetukset on
hyödynnettävä täysimääräisesti drooneineen ja ydinsodan uhkatekijöineen.
Täsmäohjukset, Euroopan suurin tykistö ja
Euroopan suurin panssarivaunukokoelma täydentävät kokonaiskuvan.
Puutteitakin on, kuten ammattihenkilökunnan ja reservin
välinen suhde. Johtopäätös: kantahenkilökunnasta on puute. Koulutus pitää
priorisoida resurssoinnin ykköskohteeksi. Naisten vahvuuden asepalvelun
suorittaneista tulee nousta.
Ulko- ja turvallisuuspoliittiset selonteot tulee valmistella
viivytyksittä – nyt ensimmäistä kertaa ilman suomettuneisuuden varjoa, toteaa
Stubb.
Stubb jatkaa haastattelua ehdotonta linjaansa noudattaen:
”Me olemme Nato”, ”Suomalainen varusmies on Nato-sotilas”. Näillä ilmaisuilla
Stubb pyrkii sitomaan suomalaiset Natoon ja jatkamaan lännettymisen politiikkaa.
Suomesta ja sen omasta puolustuksesta ei haluta enää ylläpitää keskustelua
korostetusti. Vaikutelmaksi jää, että
Suomen on oltava valmis ottamaan vastaan kaikki Natolta liikenevä huomio.
Stubb jopa ilmoittautuu marssille sotaharjoituksiin ihan
vaan ”esimerkinomaisesti”. Meillä on nyt todella innokas sotaan valmis presidentti.
Etten sanoisi yli-innokas.
::::::::::::::::::::::::::::::::::
HS:n Saska Saarikoski on käsitellyt suomalaisten uhrivalmiutta
kolumnissaan 15.2.2024. Viittaan seuraavassa useaan otteeseen hänen kirjoitukseensa,
mutta jätän kommentoinnin itselleni.
Suomessa maanpuolustushenki on ollut korkealla tasolla.
Kyselyissä enemmistö on sitä mieltä, että hyökkääjää vastaan on
puolustauduttava asein, vaikka tulos olisi epävarma. Saksalaisten keskuudessa
vastaavissa selvityksissä tulokset ovat olleet katastrofaalisia. Vain joka
kymmenes on valmis puolustamaan maataan aseellisesti ja joka neljäs lähtisi
maasta niin nopeasti kuin pääsee sodan uhatessa. Saksalaisilla näyttää edelleen
olevan raskas toisen maailmansodan
painolasti kannettavanaan. Tästä merkit ovat näkyvissä vieläkin.
Yhdysvalloissa valmius tarttua aseisiin on nuorten
keskuudessa romahtanut järisyttävällä tavalla. Sotatoimialueilla sotilaiden rekrytoiminen
on vaikea prosessi. Niinpä liikekannallepanoa on vaikea julistaa Venäjällä ja
Ukrainassa. Valtaapitävät pelkäävät seurauksia.
Laskelmoidaan, että jos sota uhkaa, ei ole välttämätöntä
pyrkiä rekrytoimaan kaikkia voimavaroja reservistä. Jos reservi on kohtuullisen
suuri, riittää, kun taisteluihin saadaan parhaat päältä. Tämä jo siitäkin syystä,
että ikäluokasta vain 2/3 suorittaa varusmiespalvelun.
Ongelmana kyselyiden mukaan näyttää olevan se, että
periaatteessa ollaan kyllä valmiit massiivisesti puolustamaan maata, mutta henkilökohtaiseen
uhrivalmiuteen on valmius huomattavasti pienemmällä osuudella.
Pitkällä rauhan kaudella on ollut oma hintansa. Mutta onko huono
asia, että ”rauhanrohkeutta” on vielä runsaasti jäljellä? Pikemminkin näyttää
siltä, että lopulta ikään kuin kyllästytään rauhaan, kuten tapahtui ennen
ensimmäistä maailmansotaa.
::::::::::::::::::::::::
Runsaasti on kiinnitetty huomiota siihen, että kokoomuksella
on värisuora puolustuspolitiikassa, jota ei ole ollut sitten demarien suoran
1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Onko ilmiö haitallinen? Sitä on vaikea
sanoa, riippuu, miten värisuoraa käytetään politiikassa hyödyksi. Vasta
toteutus paljastaa todellisen tilanteen. Demokratian toimivuuden kannalta voisi
olla parempi, että puolustuksella olisi poliittisesti leveämmät hartiat. Nato-päätöksen
jälkeen on yhteistyökuvio saatava toteutumaan puolustusministerin, ulkoministerin
ja presidentin kesken, jotka kaikki ovat tällä kertaa samasta puolueesta.
Ei ole itsestään selvää, että liittoutumalla sotilaallisesti
hankitaan lisäpotentiaalia puolustukseen. Presidentti Niinistöllä oli käsittääkseni
suuria vaikeuksia ottaa myönteinen kanta liittoutumiseen. Olen ymmärtänyt häntä
hyvin pitkälle. Viime kädessä kysymys on eksistentiaalinen, kuka ottaa vastuun
mahdollisesti syttyvästä sodasta ja sen lopputuloksesta? Mikä on sodan hinta
nykyarsenaaleilla? Etätuhoaseet kylvävät kuolemaa siviilien joukoissa.
Värisuoran sisällä tuleva uusi presidentti on ottanut miltei
sotahaukan roolin. Minun on vaikea ymmärtää tätä miltei euforista tilaa. Tässä mielessä
Niinistö ja Stubb ovat henkisesti eri linjoilla.
Puolustustahto periaatteellisella tasolla Euroopassa ei ole
staattisessa tilassa. Moni kysyy, mikä on Naton tulevaisuus. Naton viidennen
artiklan toteuttamisvalmius on sekin kyseenalaistettu. Stubb viittaa vähän
väliä liittoutumisen hedelmälliseen vaikutukseen, vaikkei pysty mitenkään varmistamaan
etukäteen tulevaa valmiuskehitystä.
Epäilemättä Suomi pyrkii Natossakin lähelle sotilasliiton ytimiä.
Suomi tarjoaa isännöintipalveluja Natolle tiettyihin toimintoihin ja eräitä
esikuntapalveluja, mutta sillä ei ole toistaiseksi tarvetta Naton pysyviin
taisteluosastoihin.
::::::::::::::::::::::::::::
Alexander Stubb nosti
vaalikampanjassaan esille käsitteen ”arvopohjainen realismi”, jolla tarkoitetaan
oman arvopohjan lujuuden puolustamista, mutta samalla toisin käyttäytyvän valtion ymmärtämistä, vaikkei sitä välttämättä hyväksyisikään.
Eroa voisi selventää kuvaamalla liberaalidemokratiaa omaksuttuna
arvopohjana ja vastaavasti autoritaarisesti käyttäytyvää valtiota kuvattuna
toisinajattelevana. Vaatii rohkeutta – epäluuloisen ympäristön keskellä –
suhtautua ymmärryksellä tahoon, joka autoritaarisena käsitetään viholliseksi.
Yhtälöä ei ole helppoa toteuttaa ja useimpien kohdalla
tasapaino ei onnistu, vaan jää ”kallelleen” jompaankumpaan suuntaan.
Tunnustamalla, ettei ottaisi Vladimir Putinilta onnittelupuhelua vastaan presidentiksi valinnan johdosta, Stubb
paljasti oman ajattelutapansa ja samalla vahvan
sitoutumisen lännettymiseen.
Suomettumista ja lännettymistä ei voida rinnastaa toisiinsa,
mutta suunnan kääntymistä kritiikittömästi länteen pitää voida tarkastella
suurennuslasin läpi.
Useilla valtioilla ja valtioiden puolestapuhujilla on taipumusta
käyttäytyä hybridimäisesti yrittämällä istua liian monella tuolilla samaan
aikaan – kuten Donald Trump tekee - jolloin kysymys ei ole arvopohjaisesta
realismista vaan lähinnä arvopohjaisesta idealismista ja jopa spekuloinnista. Ja
spekulointi kohdistuu pahimmillaan omaan puolustusvalmiuteen.
Epäilen, että emme ole huomioineet läheskään kaikkea sitä, mihin vastustaja tai
vihollinen on valmis vaikkapa itärajalla. Neuvostoliittoon verrattuna Venäjän
käytös on huomattavan ambivalenttia.
Mihin vihollinen on valmis? Kyberhyökkäyksiin, jotka vahingoittavat
sitä enemmän vastapuolta, mitä kehittyneempi infrastruktuuri on, ja mitä herkempi se on teknisille häiriöille.
Ei tuohon reservin miesvahvuuteen ole syytä tuijottaa liikaa. Maanpuolustushenkikin taitaa olla korkea lähinnä juhlapuheissa. Omienkin kokemusteni mukaan lähes vuoden kestävä ja käytännössä palkaton varusmiespalvelu (mikä ei myöskään kerrytä eläkettä) ei juuri ole omiaan nostamaan motiivia maanpuolustukseen. Kysyipä minulta noin kolmekymppinen työtön ja syrjäytynyt kaveri, että mitä syytä hänellä olisi puolustaa tätä maata - jonka päättäjät mättävät rahaa miljardikaupalla kaikenkarvaisiin EU-elvytyshankkeisiin, mutta oman maan köyhillä ei ole väliä. Kituuta siinä sitten toimeentulotuella. Eihän minulla ollut halua esittää hänelle mitään juhlapuhevastauksia - ja pahimmassa tapauksessa sönkötyspuheista jostain velvollisuudesta olisi tullut turpaan.
VastaaPoistaYhtenäiskulttuuri on hiipuva voimavara. Kaikkialla lännessä maanpuolustushengen rivit rakoilevat. Heterogenisoitunut ajattelu hajottaa mielialoja. Liioitteluun ei kuitenkaan kannata syyllistyä. Suomessa on edelleen poikkeuksellisen korkea tahtotila puolustaa maata.
PoistaSe, mikä hämmästyttää on toisaalta ylitsepursuava militaristinen henki (rautaa rajalle), joka on ristiriidassa maanpuolustushengen rakoilun kanssa, ja joka saanut jalansijaa kaikkialla lännessä.
Putinin aggressiolla voidaan tietysti selittää suuri osa tapahtuneesta kehityksestä. Itse hakisin kyllä syvempiä virtoja ajattelun muutokseen ja pirstoutumiseen.