Kirjan mottona on lainaus Bruce Springsteeniltä: ”Talk about
a dream, try to make it real”. Se sopii monen nuoren miehen haaveilujen ilmaukseksi.
Mutta Nymanin kohdalla se tuntuu koko elämänaikaiselta toiveelta. Mies etsii ja
toivoo löytävänsä, mutta pettyy onnistumisten välissä. Vai onko hän niin kuin vanha ja kaiken kokenut
kullankaivaja John Hustonin elokuvassa ”Sierra Madren aarre”: etsiminen on kaikki,
löytäminen ei mitään?
::::::::::::::::::::::::::
Jake Nyman viettää oman nuoruutensa elämänsuuntia etsien ja
hapuillen ilman, että mikään vaikuttaa kovin todennäköiseltä. Hän pyrkii Ateneumiin
ja pääsee. Keraamikkoa hänestä ei kuitenkaan tule, vaan erään sattuman kautta radiotoimittaja, joka sittemmin vaikutti populaarimusiikin
kautta monen elämään paljon enemmän kuin ”vakava ” musiikki konsanaan.
Perehdyin populaarimusiikkiin
paljon perusteellisemmin kuin ikäluokassani useimmat muut. Kun monet
kuuntelivat kappaleita sieltä täältä, tunnustan, että en ainoastaan kuunnellut
vaan ”elin” useat kuuntelemistani kappaleista.
Jake Nymanin radiomiehen ura rakentui pikapikaa vuodesta
1973 eteenpäin: kesätoimittajuus, oma musiikkiohjelma ja verkostoituminen
kollegojen kanssa seurasivat toisiaan.
Jake Nyman tunsi päässeensä heti huipulle ja antoi sen näkyä myös ulospäin.
Yleisradio oli siitä mukava työpaikka, että ”työvälineitä” eli levyjä saattoi
kuunnella myös opiskelumielessä, jota nuori toimittaja tarvitsikin.
Työn ohessa Nyman tapasi paljon ihmisiä, joista riittää
kerrottavaksi anekdootteja. Sivuutan tässä kuitenkin nämä pääosin, vaikka
ovatkin herkullisia välipaloja. Kuuluisan Reporadion Nyman sivuuttaa nopeasti
todeten, että häneltä ei kysytty puolueen jäsenkirjaa. Nyman suhtautuu
muutoinkin jäsenkirjajuttuihin ironisoiden niitä. Levy-yhtiö Love Records toimi
vedenjakajana, koska sillä oli repertuaarissa sekä poliittisia että
epäpoliittisia lauluja.
Nyman kertaa historiaa taaksepäin vuoteen 1963 ja
sävelradion perustamiseen saakka. Se on kuitenkin toinen juttu, jossa Nyman
itse ei ollut osallisena. Oleellista oli, että nuorten ohjelmiin palkattiin
nuoria toimittajia, jolloin vanhat jazz-entusiastit joutuivat pikkuhiljaa
väistymään.
Populaarimusiikki löi itsensä läpi Ylessä 1960-luvun puolessa
välissä, vaikka klassisen musiikin
ystävät Joonas Kokkosen johdolla pistivät hanttiin. Kuuntelin itse noita uusia
pop-ohjelmia, jotka olivat selvä laajennus sävelradion alkuaikojen ”Kahdeksan
kärjessä” -tarjonnalle.
Nyman oli lähikosketuksissa moneen tunnettuun muusikkoon.
Kovin nimi oli 1970-luvun alussa Hector, joka esitteli klassisiksi
muodostuneita rockälppäreitään ensi Nymanille.
Nyman ja muut toimittajat joutuivat syytetyiksi toimittaja-lauluntekijä Heikki
Harman kaksoisroolista, mutta ei siitä mitään vakavampaa kehittynyt. Hectorin
valtava menestys ei radiosoiton varassa toiminut.
Ylessä Nyman veti lukuisia ohjelmia, kuten Nuorten
sävellahjaa, jopa Euroviisuja. Ruisrockin juontajuus lisättiin meriitteihin
monien uusien pop-ohjelmien lisäksi. Osa oli kokeilua, osa muuten vain
lyhytaikaisia. Uusia ohjelmia oli jopa niin paljon, että tulin kysyneeksi
itseltäni eikö voisi olla kestoltaan pidempiä ohjelmia. Vastausta en tiedä
vieläkään. Ja olihan meillä pidempikestoiset ”Nuorten sävellahja” ja ”Onnenpäivä”.
Epätyydyttävä vierailu TV:n puolella (”et hymyile
tarpeeksi”) sai Nymanin vakuuttuneeksi, että hänen kannattaa pysyä radion puolella.
Julkkis Nymanista kuitenkin kuoriutui TV:n ansiosta, Nyt hänet tunnisti kadulla
ilmielävänä. Rocklehtien avustajaksikin Nyman ehti.
Kaiken työntouhun keskellä Jake Nyman purjehti avioliiton
satamaan vuonna 1977.
Oma lukunsa olivat levyjen julkaisuun ja Ylen
levyhankintoihin liittyvät oheissäpinät. On esitetty väitteitä, että
toimittajat suosivat tiettyjä artisteja Amerikan malliin. Nyman kiistää moista
tapahtuneen. Samoin hän kiistää levystöön hankittujen levyjen puolueellisen hankintatavan.
Suurimmaksi ongelmaksi jäi juontajan kannalta uusien levyjen hidas ja byrokraattinen
saapuminen musiikkitoimittajan pöydälle.
Populaarimusiikkia koskien kaiken piti tapahtua
nopeammin kuin kahdessa viikossa.
Kautta koko kirjan käy ilmi, että Nyman terävällä kielellään
napautteli vastauksiaan muiden provosointeihin ja teki usein myös itse avauksia älyttääkseen
kollegojaan. Radion kanavauudistus vuoden
1975 alussa poiki sekin muutaman piikin Nymanilta: uuden organisaation mukaiset
kanavanimet synnyttivät seuraavat luonnehdinnat: Radio 2: ”Kommarikanava” ja Radio
1: ”Lahtarikanava”. Kun nimittelystä hikeennyttiin joillakin tahoilla, totesi Nyman,
että huumorintajutonta ei kannata elvyttää.
Toimittajan työssä ja sen ulkopuolellakin Nyman tuntuu
omaksuneen oppositiomiehen roolin työnantajaan ja joihinkin kollegoihinkin nähden. Harva uudistus radiotyössä osuu heti kohdalleen ja johto
on lähes koko ajan Nymanin hampaissa. Luonteensa mahdolliset särmikkyydet ja ristiriitaisuudet hän kätki ohjelmiensa
juontojen pehmeisiin äänensävyihin.
Soitettava musiikki on luonnollisesti kirjan sisältöä
kauttaaltaan. Skismat olivat suuria ja musiikin raja-aidat samoin.
Rocktoimittajia kohdeltiin muiden toimittajien taholta kuin alempaa kastia. He olivat
”rokkipoikia”. Onneksi nämä samat rokkipojat olivat nostamassa rockin ja muun nuorisomusiikin
arvostusta. Tänään ei ole temppu eikä mikään, jos sinfoniaorkesteri soittaa
rockin klassikkoja. Juuri kukaan ei yritä erottua joukosta moittimalla
kliseisesti rockia. Appiukkonikin oppi vanhoilla päivillään lausumaan oikein
ohjelmanimen ”Roskia ja klassista”. Tajuavatkohan nykyihmiset, miten kovan työn
populaarimusiikin edustajat – muusikot ja toimittajat - tekivät oman
musiikkinsa puolesta ja kuinkahan moni sai musiikkikoulusta pohjan
rockmusiikkiharrastukselle ja
ammattiosaamiselle. Nymanin, Heikki Harman, Arto Vilkon ja muiden
veitikoiden työ jää historiaan.
Toista oli vielä 1960-luvulla. Harvoja
toisinajattelun rohkaisevia poikkeuksia rockin varhaisvuosina edusti Erkki
Salmenhaara, joka arvioi Beatlesin Sgt. Pepperin oikeudenmukaisesti
mestariteokseksi. Myös Kai Chydenius ja Henrik Otto Donner ansaitsevat suitsutuksen
taisteltuaan 1960-luvulla säveltäjämestari Joonas Kokkosen ylemmyydentunnetta
vastaan.
Rock-musiikissa on oma ”tatsinsa”,
se iskee syvälle ja saavuttaa parhaimmillaan sellaiset tajunnan virrat, ettei
ole tottakaan. Kukaan ei sano Janis Joplinin ääntä kauniiksi, se on enemmänkin
tunnetilan kuvausta, joka aukeaa vasta kuunnellessa vaikkapa laulua ”Cry Baby”.
Ei pidä tuntea mitään alemmuuskompleksia,
kun HS:n Seppo Heikinheimo arvioi – niin
kuin hän kerran teki – Intro-lehdessä Janis Joplinin musiikkia seuraavasti: ”tämä
on täytynyt tehdä narkoottisessa tilassa”. Voi olla, että olikin, mutta laulun tarinan
ja sävelen voisi tulkita, kuten Nymanin kirjassa eräs opiskelija Jimi Hendrixin
musiikista: sitä juttua, tarinaa ei voi nuotintaa, ”niinku fiilistä ei voi
nuotintaa”.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Nymania kiinnosti myös kirjoittaminen ja aiheena oli tietenkin
populaarimusiikki eri muodoissaan fiktio- ja historiapohjalta. Uusia uria avaavia kirjoja alkoi ilmestyä tasaisena
virtana.
Varsinainen tajunnanräjäyttäjä oli kuitenkin Ylen Rockradio.
Vihdoinkin tarjonta nousi kysynnän tasolle. Lähetykset alkoivat vuonna 1980
Radio 2:n puolella. Toimittajina olivat Holle Holopainen, Heikki Harma ja Jake Nyman.
Lähetykset tapahtuivat maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin
myöhäisiltapäivällä parin tunnin ajan.
Uusi aluevaltaus oli 10-osainen kuunnelmasarja ”Olipa kerran
Beatles”, jonka Nyman ohjasi. itsekriittiseen tapaansa Nyman arvioi tuloksen olleen
laadun osalta epätyydyttävä. Pian me kaikki kuulimme näytellyn sijasta Beatlesiin
liittyvän reaalimaailman uutisen: John Lennon oli ammuttu kotiovellaan New
Yorkissa.
Nyman kertoo kirjassaan avoimesti psyykkisistä ongelmistaan,
kuten paniikkikohtauksistaan. Nyman myös analysoi tarkasti häntä hoitaneiden lääkärien
taidot. Psykiatrit saavat kuulla ankaraa kritiikkiä osaamisestaan tai pikemminkin
osaamattomuudestaan. Suorasukaiseen tyyliinsä hän katkaisee hoitosuhteita. Jos psykiatrien ammatillinen taso on Nymanin kuvailema, niin silloin meidän pitäisi olla huolestuneita.
Rockradio osoittautui menestystuotteeksi tavoittaen parhaimmillaan
600 000 kuulijan rajan. Rockradiota myös arvosteltiin, mutta yllättäen kovin
kritiikki tuli talon sisältä. Anneli Tempakka ja Maija Dahlgren, kaksi
terhakkaa naistoimittajaa olivat ärtyneiden kuuntelijoiden kärkipäässä.
Kritiikin sisältö koostui aikojen ja tapojen ihmettelystä. Rockradioetiketissä
poikettiin siis vakiintuneista käytöstavoista. Tästä piittaamatta ohjelmat
virtasivat tekijöidensä kautta meidän kuuntelijoiden iloksi. Rockradion ohjelmien
nimet keksittiin elokuvista, äänilevyiltä tai kirjoista: näitä olivat mm. Kovan
päivän ilta, Nousevan auringon talo, Kersantti Pippuri, Tähtisumua, Kadonneen
levyn metsästäjät, Muistojen bulevardi….. Kirjassa on esimerkkejä otsikoiden
lanseerauksesta läpi lukemattomien keskustelujen. Yksi tällainen oli
”Onnenpäivä”-nimen keksiminen vaikeimman kautta. Ilmeisesti pohtiminen kannatti, sillä
ohjelmasta tuli pitkäikäinen, kuten paljon kuuntelemastani ”Pop eilen – tänään”
-muistelosta.
:::::::::::::::::::::
Nymanin ”Monen vuoden jälkeen”-kirja-arviota laatiessani
yritin löytää avaimen kirjoittajan sielunmaisemaan. ”Löysin” sen luvusta 46
(sivut 184-186). Kysymys oli Ylen arkistossa säilytettävistä ns. kantanauhoista.
Niille oli tallennettu hienoa musiikkia, jolle ei kuitenkaan löytynyt välitöntä
kaupallista kysyntää. Kantanauhojen edelleentyöstäjät (Juha Tikka, Antero
Jakoila…..) olivat kovan luokan ammattilaisia. Näitä nauhoja alettiin sovittaa
tarkoituksena löytää markkinoita tai ainakin tuottaa yleisradion käyttöön hyvää
musiikkia, jos nyt ymmärsin, mistä tässä
projektissa oli kysymys. Nymanilla oli oma merkittävä osuus tämän musiikin
osa-alueen hyödyntämisessä.
Prosessi ja lopputulos? Nyman aloitteentekijänä vietiin
asiaa eteenpäin. Tässä vaiheessa hyppään Nymanin omaan tekstiin: ”Tein ihan oikean
ratkaisun (hakiessani tekijät projektiin ja käynnistämällä sen). Päivi
Portaankorvan (sama artisti, joka tulkitsi ”Balladin”!) sanoittamat ja Anssi
Tikanmäen säveltämät laulut, kuten ”Aamuyöllä” ja ”Joku elämä” olivat
erinomaisia. Jostain syystä ne eivät radiossa silti suuremmin soineet. Jos
olisin ilkeä ihminen, sanoisin tilanneeni paitsi sian säkissä , niin myös
helmiä sioille, mutta enpäs sanokaan,
koska minähän olen pohjimmiltani säyseä ja kiltti luonne enkä juurikaan
harrasta sarkasmia”. Sama itseironia ja ironisointi kulkee punaisena lankana
läpi koko kirjan. Niinpä hän viittaa urheiluun lähinnä terrorin tuottajana (Hyvin
tärkeä urheilu varasti Jake Nymanin ohjelma-aikaa tilaisuuden tullen), joka
ylitti kirkkaasti ärsytyskynnyksen. Päivän piristykseksi hän saattoi myötätuntoisesti
lohkaista mörkille keskustelukumppanille (Peter von Bagh), jolta pomot olivat
vieneet arvokasta ohjelma-aikaa: ”Oletko aina noin hyvällä tuulella vai onko
nyt vain tavallista parempi päivä?”
Jake Nyman on myös populaarimusiikin historioitsija ja ”tilastotieteilijä”.
Sitä harvemmat tietävät, että hän liukui alalle tekemällä radio-ohjelma ”Onnenpäivästä”
käsitteen. Oli liian tuhlailevaa käyttää ohjelmiin vaivalla hankittua tietoa ja
taustatietoa vain radion kertakäyttöä varten. Siispä kirjaa kirjoittamaan. Nyman
on paitsi sujuvasanainen, niin myös sujuvakynäinen. Tuotokset saivat
kiittävän vastanoton sekä
arvostelijoilta että lukijoilta. Itsekin noita kirjoja lukeneena annan suuren
arvon tehdylle työlle. Parhaillaankin hyllyssäni on lainassa Nymanin toimittama
”Suomi soi. Listakirja 4”.
Sitten tulivat paikallisradiot. Elettiin vuotta 1985. Ylessä
hätkähdettiin, mutta ei jääty makaamaan tuleen. Niinpä tehtiin
vastaiskuksi haastatteluohjelma
Helsingin yöstä. Ohjelma sopii legendaksi siitä, kuinka kaikki menee pieleen. Mutta
lukekaa juttu itse kirjasta!
Puolustustaistelu alkoi Ylellä, vedottiin radio-ohjelmien
laatuun, jonka piti kepittää paikallisradiot. Erityisesti vanha yleisradiomies,
pääjohtaja Kiuru tuli yllätetyksi muutokseen valmistautumattomana. Ongelma oli
siinä, että Ylen laatu ei pärjännyt henkiselle liikkuvuudelle ja paikallisuudelle.
Varsinkin nuoret vaihtoivat herkästi kanavaa. Uusi pääjohtaja Reino Paasilinna ampui
Ylen rivit suoriksi. Tehtiin kanavauudistus, jossa mm. urheilulle ja kulttuurille saatiin omat
kanavat ja nuorille omansa, Radiomafia. Viimeksi mainittu (nimi!) aiheutti
myrskyn vesilasissa. No, sekin asettui aikanaan. Muutoin kanavauudistus sujui
joustavasti ja Nyman sai oman työmaan hoitaakseen.
Myös yksityiselämän puolella tapahtui. Kun perhe kasvoi ja
oli lopulta viisihenkinen tarvittiin uutta asuntoa, joka muuttui rivitalosta
omakotitaloksi. Psyyke joutui koville lama-ajan asuntojenvaihtosählingissä ja
paniikkihäiriöt pahenivat Muutakin seurasi, mistä tuonnempana lisää.
Muutto kauas Helsingistä, Hämeenlinnaan teki Nymanista
paikallisen julkkiksen huonoine ja hyvine seuraamuksineen. Nyman ei kuitenkaan
antautunut median ja muiden kyselijöiden vietäväksi vaan säilytti - jopa
tylysti - itsenäisen linjansa.
Myös hittilistat joutuivat myllerrykseen monien asioiden
vaikuttaessa tapahtumien kulkuun ristivetoisesti. Tässä taistossa Ylen Radiomafia
osoittautui kilpailukykyisimmäksi. Sen listasta tuli virallinen lista vuoden 1994
alussa. Nymanin panos oli tässäkin uudistuksessa merkittävä.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Mikään helppo yhteistyökumppani Nyman ei ollut. Sen hän
myöntää itsekin. Toisaalta osa työtovereista oli Nymanin ammattitaitoon
verrattuna kevytsarjalaisia, osa heistä Nymanin esimiehinäkin, joten
ajoittaisen hikeentymisen voi ymmärtää.
Jake Nyman toimi omassa työssään nykyaikaisena viihteen
tuottaja-managerina, jonka tekoihin tässä arviossa on viitattu vain osittain. Tässä
suhteessa hän jatkoi 1950-luvun radiolaisen, Olavi Paavolaisen pioneerityön perinteitä.
Suunnittelu- ja hallintotyössään Nyman vaikutti särmikkäältä
ja pisteliäältä, mutta ohjelmajuontajana hän oli leppoisa, mutta jämäkkä. Nymanissa
oli ripaus Peter von Baghia, joka esitteli elokuvia TV:ssä ja radiossa suurella
entusiasmilla, mutta runttasi alan
toimijoita Filmihullussa.
”Monen vuoden jälkeen” sisältää tarinoiden kertojan ansioiden ohessa aidosti
hauskan anekdoottivalikoiman, jossa harjoitetaan nokkelaa huumoria Mark Twainin
ym. pohjalta.
Arkinen radiotyö näyttäytyy lukijalle jännitteisenä, kun
uudistuksista taitetaan peistä toimittajien kesken. Musiikkia tulee ja
musiikkia menee, mutta kanava- ja ohjelmapaikkataistelu jatkuu Yleisradiossa, se on varmaa….
::::::::::::::::::::::::::::
Kirjan viimeiset sivut päättyvät vähemmän onnellisten
muistojen kertaamiseen. Avioero, uusi rakastuminen ja uuden elämänkumppanin
äkillinen menehtyminen sekä ennen kaikkea kahden lapsen varhainen - odottamaton
- kuolema osoittavat, kuinka elämä voi
olla joillekin epäreilua. Nyman kertoo, mitä tapahtui, mutta ei selittele
tekemisiään - ja ottaa monista asioista syyn niskoilleen. Niin kai se on, että
tämänkin kirjoittaja on joskus käyttänyt - kiireeseen vedoten - aikaa
tunnevajaasti. Epäonnistumisen tunteet ja onnettomuudet jäävät kalvamaan
mieltä, mutta surutyö on tehtävä ja on jaksettava odottaa parempia aikoja,
vaikka muistot nousevat pintaan. Parempiakin päiviä on varmasti edessä päin.
Nyman kyntää
elämänvaiheitaan todella syvältä, eikä minulla ainakaan ole otsaa asettaa hänen
tekstiään kyseenalaiseksi. Kirjan lopussa Nyman saattelee tytärtään
Terhokotiin. Hän menetti jo toisen
lapsensa. Katkeruus ja viha eivät löydä purkautumisen väyläksi oloa helpottavaa
syyllistä. Eikö hän olekin liian ankara itseään kohtaan?
Häviävän pieniltä tuntuvat kaiken jälkeen murheet, jotka
joutuu kohtaamaan, kun juontaja menettää vanhan vakiohjelmansa kanavan, vanhan tutun
kellonajan ja ohjelman kestoakin vielä supistetaan. Myös suosikkijuontaja Jake
Nyman koki tämän.
Jake Nyman ansaitsee ylistyksen töistään. Tosin, kun
kehuissa mentiin liian pitkälle, hänen oli
kiellettävä legenda-sanan käyttö nimensä yhteydessä – hänhän oli vain koko
kansan discjockey!
Jake Nyman on palkittu Gramex- ja tiedonjulkistamispalkinnoilla.
Kirjan viimeinen lause - jossa Nyman suhtautuu kyynisen
nirsosti ”elämältä kaiken sain” -fraaseihin - sulkee sisäänsä tämän kirjan (ja
blogikirjoituksen) avauslauseen ja kaiken tekstin sen jälkeen: ”Joo, kiitos
vaan (elämälle), mutta vähempikin olisi riittänyt”.
""... ”niinku fiilistä ei voi nuotintaa... "”
VastaaPoistaLaaja ja ansiokas kirjaesittelysi toi mieleeni yhden aiheeseen liittyvän pienen mutta elävän muiston.
Muuan vanha koulukaverini oli käymässä meillä kylässä, ja hänen vaimonsa, joka oli kanttorin tytär, ihasteli sähköurkua, jonka olimme ostaneet lapsillemme. Hän soitti nuottikirjasta monia tuttuja sävelmiä, ja taitavasti soittikin. Kotiopetuksesta johtuen hän oli aivan erinomainen nuotinlukija.
Sitten hän huomasi Beatles-kappaleen "Lady Madonna". Hän ei -- siis mitä ilmeisimmin nimenomaan kotiopetuksestaan johtuen -- ollut koskaan kuullut Beatlesia, mutta kappaleen nimi kai sai hänet kokeilemaan miltä se kuulostaisi.
Hän soitti näppärästi ja oikealla tempolla -- mutta en voinut tunnistaa Beatlesia. Se oli minulle kummallinen kokemus. Jokin musiikin tekijä, tai monta -- timing, fraseeraus, painotukset, tms -- olivat kokonaan toisin kuin aidossa Beatles-musiikissa.
Tietysti se jotenkin lisäsi omaa ymmärrystäni musiikista yleensä -- olen syvästi epämusikaalinen, mutta tästä jutusta tunsin todellakin oppivani jotain. Samoin niistä unista, joita joskus kuulen -- ehkä juuri jonkin kappaleen kuuleminen unissa tuo nuo "nuotitettaviksi mahdottomat" ominaisuudet kaikessa kaikkiallisuudessaan tajunnan konserttisaliin.
Poista”Musiikin todellinen voima on siinä tosiasiassa, että se voi olla tunteen maailmassa tavalla, johon kieli ei pysty. Sille ominaisilla muodoilla on olemassa sisällöllinen moniselkoisuus, jota sanoilla ei voi olla.” (Yhdysvaltalainen taidefilosofi Susanne Langer).
"...kieli ei pysty...." Itse kohtaan Janisin (tai Jimin) tunnetilana...
Seppo Heikinheimo taisi todeta, että Janis Joplinista, että Joplinin ilmaisutapa ei ollut lainkaan musiikkia hänen käsitemaailmansa mukaan.