”Suomi on amerikkalainen -dokumenttisarjan seitsemännessä osassa ”Poliittisen kulttuurin ilmastonmuutos” käsitellään ajassa liikkuvien poliittisten muotivirtausten siirtymistä Yhdysvalloista Suomeen. Tämänkertaisen jakson pääväittämä on, että poliittisten kulttuurimuutosten on arveltu siirtyvän Suomen ja Euroopan välillä entistä rivakampaan tahtiin. Onhan käytössä netin kaltainen väline, jonka kautta tieto siirtyy salamannopeasti valtamerten yli. Toisaalta huomattavia erojakin on kahden poliittisen kulttuurin välillä, joten nekin ovat teemoja tässä kirjoituksessa.
Syyttely, retoriset yksinkertaistukset, haukkumiset, loanheitto
ovat juuri näinä aikoina saavuttaneet kliimaksin. On päivänselvää, että osa
tästä poliittisesta meuhkaamisesta siirtyisi Eurooppaan, vaikka kuinka yrittäisimme
sitä estää. Pahinta on, että se on muuntunut osaksi tavanomaista poliittista
debattia eli siis arkipäiväistynyt. Yksi osa tätä negatiivista kampanjointia on
”insult politics”, loukkaamispolitiikka. Se sai ennenkuulumattomia muotoja
Trumpin vaalikampanjassa. Trump-ilmiö synnytti MAGA-ilmaisun (tai peräti
kulttuurin), jossa amerikkalainen
ekseptionalismi osoitti ylemmyytensä.
Jos halua tietää, mitä virtauksia lähitulevaisuudessa on nähtävissä
Euroopassa on syytä perehtyä tapahtumiin valtameren takana.
Yhdysvalloissa vaalikampanja on – Suomesta poiketen – suuri
show. Vaalipeli tiivistyy loppua kohti palloilulajien tapaan Playoffseiksi
kahden johtavan kandidaatin kesken. Suurin ero Suomeen nähden on, että meillä
on monipuoluejärjestelmä, Yhdysvaltojen kaksipuoluejärjestelmästä poiketen. Amerikkalaistyylinen
loanheitto on omaksuttu asiaankuuluvaksi viihteeksi. Mutta samalla on
tapahtunut muita muutoksia tavassa käydä kampanjaa, ja muutokset ovat tapahtuneet
2010-luvulla Donald Trumpin kampanjan myötä.
”Totuus”-käsitteen ympärille
on rakennettu eräänlaiset varjovaalit, joissa eri totuudet ovat ”vaihtoehtoisia”, kuten Donald Trumpin avustaja Kellyanne Conway
meille opetti. Samalla meille tuputettiin ajattelutapaa, jossa ” Jokaisen oma
totuus on yhtä pätevä kuin kenen muun tahansa totuus”. Totuutta tulkittiin
subjektiivisesti, jolloin valheellinen tieto taisteli tasapäisesti faktoihin pohjautuvan
tiedon kanssa. Kysymys ei ollut siitä, etteikö valhetta olisi pystytty
tunnistamaan vaan siitä, että hyväksyttiin omalle ehdokkaalle suoranainen
valehtelu kunhan hän pystyi uskottavasti toimimaan sovitun politiikan takana.
Trumpin henkilökohtainen asianajaja, epätasapainoisen
oloisesti käyttäytyvä Rudy Giuliani sanoi sen hiukan toisin sanoen
”Truth isn’t truth”.
Edelleen kampanjan yhteydessä yleistyi käsite ”valemedia”. Joistakin
tiedotusvälineistä tehtiin läpeensä epäluotettavia. Vaalit julistettiin ”varastetuiksi”.
Annettiin ymmärtää, että vaalien ääntenlaskennassa oli tehty tahallisia
virheitä vastustajan hyväksi. Mikään uusintalaskenta ei voinut kumota käsitystä
varastetuista vaaleista. Donald Trump jää historiaan valheiden
arkipäiväistäjänä. Sanalla sanoen omaksuttiin uusi poliittinen sanasto ja
kielioppi, jossa objektiivinen totuus tai sen tavoittelu julistettiin
epäkelvoksi. Totuus on jotain sellaista, mitä presidentti tai
presidenttikandidaatti muokkaa mielensä mukaan.
:::::::::::::::::::::::
Amerikkalaista politiikkaa leimasi 2000-luvulla käsite identiteettipolitikka
(=ryhmän muodostamista rodun, sukupuolen, etnisyyden, seksuaalisuuden tai muun
vastaavan ominaisuuden mukaan). Identiteettipolitiikka synnytti jyrkkiä
ajatuseroja eri ryhmien välillä. Identiteettipolitiikan merkitys kasvoi
valtavaksi ilmiöksi ensin Yhdysvalloissa
ja sitten Euroopassa Suomi mukaan lukien. Jotenkin suomalaisten oli ja on vaikeaa
sisäistää näitä ulkoa opittavaksi tarkoitettuja iskulauseita. Suomalaiset eivät
ole erityisen herkkiä lähtemään mukaan ulkoa tuotuihin ideologioihin ja
oppeihin.
”Suomi on amerikkalainen” -dokumentissa
identiteettipolitiikan juuret ulotetaan 1960-luvun kansalaisoikeustaistelujen
aikaan saakka. Ehkä tässä on jotain perää, sillä rotukysymyksissä 1970-luvulta
1990-luvulle saavutetun seesteisen vaiheen jälkeen ilmiö sai uudelleen väkivaltaisia
muotoja laajetessaan 1960-luvun
jatkumona.
Nykyisen identiteettipolitiikan
juuret arvioin ulottuvan 2010-luvulla useisiin poliisin suorittamien murhien
aiheuttamiin vastalauseisiin ja mellakoihin. Eräänlaiseksi Black Lives Matter -liikkeen
(BLM) symboliksi nousi poliisin kuristamalla murhaama
George Floyd, joka vauhditti Black Lives Matter ja Woke-liikkeen terästäytymistä. Woke syntyi
tukemaan vähemmistöjen aktivoitumista, yhteiskunnallista valveutumista ja tiedostamista ja toisaalta väärien
mielipiteiden esittäjien eristämistä
varten.
Identiteettipolitiikan
lähtökohdat ovat vahvasti amerikkalaisessa polarisaatiossa. Yhteydet
Suomeen ovat ohuet, vaikka meilläkin on aiheutunut lisääntyvää liikehdintää
oikeaoppisuutta vaativien wokeistien ja heidän
vastustajiensa välillä.
Myöhemmät ylilyönnit (kehitettiin
ikioma kielioppi radikaalia identiteettiliikettä varten, joilla pyrittiin yhtenäistämään
aktiivien rivit) eivät saisi mitätöidä sitä konkreettista muutosta
ihmistenkäyttäytymisessä, minkä alkuperäinen BLM-liike sai aikaan. Kielioppikysymykset
ja ”oikeinkirjoitusvaatimukset” kuuluvat canseloinnin piiriin, jonka avulla
suvaitsevaisuus viettää riemujuhliaan. Niitä hyväksikäyttäen moni tavallinen
kansalainen on ahdistettu nurkkaan.
Suomessa ei ole oltu lähelläkään sitä identiteetti-liikkeen eliksiiriä,
mikä näkyi ja kuului Yhdysvalloissa,
joidenkin puhuessa liioitellusti jopa sisällissodan mahdollisuudesta.
:::::::::::::::::::::::::::::::
Yhdysvallat on mielipidetiedustelujen luvattu maa, mutta ei
Suomikaan tässä suhteessa ole neitseellinen.
Yksimielisyys vallinnee siitä, että mielipidemittaukset ovat
hyvin amerikkalainen ilmiö, jota siellä käytti
varhain ainakin Franklin Delano Roosevelt. Rooseveltin tukena oli suomalaisten
siirtolaisten jälkeläinen, Emil Hurja, joka läpäisi Time-lehden tiukan seulan
ja raivasi tiensä lehden kanteen. Hurja jää historiaan mielipidemittausten
varhaisena isänä Rooseveltin toimeksiannosta. Olemme edenneet
mielipidetiedusteluissa Emil Hurjan jalanjälkiä. Hurja kuului oikeasti
Rooseveltin avustajana presidentin lähipiiriin.
Suomen politiikan amerikkalaistuminen (sekä lännettyminen)
näkyy selvästi Sanna Marinin pääsyssä Timen kanteen vuonna 2021 uuden
poliitikkosukupolven edustajana.
Yhdysvallat päinvastoin kuin Suomi on erilaisten äänestysten
luvattu maa millä tasolla tahansa. Toisaalta amerikkalaista demokratiaa kavennetaan
mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla:
äänestäjälistoilta pyritään pudottamaan
pois tarkoitusperään nähden ”epäkelpo” aines.
Amerikkalaista
äänestyskäytäntöä voisi kuvailla
suoraksi ja suomalaista tapaa välilliseksi.
Yhdysvalloilla on tapana käyttää vapaus- (freedom) käsitettä
paitsi kuvaamaan vapauden tavoittelua niin myös pelkästään retorisena keinona.
Sitä työnnetään parannuskeinoksi milloin mihinkin yhteyteen. Se on hyvin monien
amerikkalaisten ylpeyden aihe. Olen
joskus ärtyneenä sanonut, että amerikkalainen freedom-käsite on kaikkein
väärinkäytetyin käsite historiassa.
Vapaus-symboli liittyy esimerkiksi hyvin vapaaseen aseiden hallussapito-oikeuteen.
Sitä on joskus selitetty siten, että
kansalaisen pitää voida puolustautua virkavaltaa vastaan, jos virkavalta
käyttäytyy kansalaisen etujen vastaisesti. Myös suomaiset arvostavat vapauden
korkealle arvoasteikossa. Suomessa vapaus – hiukan liioitellen - uskotaan
viimekädessä valtiovallan käsiin. Suomalaiset ovat hyvin auktoriteettiuskoisia.
Ei tarvitse kuin katsoa käyttäytymistä liikennevaloissa. Yhdysvalloissa luotto
valtiovaltaan on hyvin rajallinen
Onko suomalainen ”holhousvaltio” enää tätä päivää? Onko sitä
koskaan ollutkaan muutoin kuin haukkumasanana?
Trumpin Amerikka? Trump lupaa palauttaa MAGA-iskulauseen
mukaisesti Yhdysvaltain suuruuden. Mitä se on? Hillary Clinton realistina sanoi
vuoden 2016 presidentinvaalien yhteydessä, että ”Amerikka on jo suuri”. Kumpi on
lähempänä totuutta? Clinton! Ei tarvitse kuin katsoa kansakunnan
velkaantumisastetta. Miksi velalla on taipumusta kasvaa juuri republikaanien
hallitusvuorolla?
Suomen velka on noin 170 miljardia euroa, kun taas
Yhdysvaltain velka on 35 000 miljardia dollaria eli 35 biljoonaa dollaria. Amerikkalaisten
velka/capita on 105 000 dollaria. Se on kolminkertainen Suomen
paheksuttuun velkamäärään nähden.
Molemmat kansakunnat velkaantuvat. Valtiontalous ei ole
kuitenkaan useimpien amerikkalaisten näkökulmasta kiinnostava asia. Suomen
alijäämät ovat harvoin kansalaisten ykköskiinnostuksen kohteita. Silti meillä
kansalaiset ovat laajalti kiinnostuneita talouden luvuista. Tuntuu siltä, että
leikkauslistat sopivat perinteisen oikeiston ja perusuomalaisten yhteiseen
tavoitteistoon. Trump ja
perussuomalaiset olisivat olleet parina melkoinen kummajainen vain muutama
vuosi sitten, kun Soini kehui puolueen
olevan työväenluokkainen
::::::::::::::::::::::::::::::
Yhdysvaltain väestö on syvästi jakautunutta. Levottomuuksia
on odotettavissa ja niitä on nähty. Ketkä äänestävät Trumpia? Kirjo on kasvanut
. Siellä on sekä pienituloisia että suurituloisia ja toki tältä väliltäkin. Myös
vähemmistöjen odotukset Trumpiin nähden ovat kasvaneet.
Trumpiin on totuttu jopa hänen ollessa kummallisimmillaan.
Ei pitäisi kuitenkaan normalisoida kiveen hakattuja periaatteita eli sitä,
ettei kunnioiteta demokraattisia instituutioita, ettei kunnioiteta
oikeuslaitosta eikä uskota vaalien tulokseen niin kuin nyt on tapahtunut. Suomessa
nämä koetaan periaatteiksi, joihin ei suhtauduta välinpitämättömästi.
Entä löytävätkö trumpilaiset Suomesta ideologisesti
yhdensuuntaisesti ajattelevan parin itselleen? Kyllä, perussuomalaiset ainakin
osin. Yhteinen sävel löytyy suhtautumisesta maahanmuuttoon ja kriittisestä suhtautumisesta valtalehtiin ja
tiedotusvälineisiin yleensä. Totuuden suhteellistaminen ja objektiivisen
totuuden kyseenalaistaminen ovat myös
lähellä molempia tahoja.
Onko perussuomalaiset Suomen amerikkalaisin puolue? Jos ei,
niin onko se Suomen republikaanisin puolue? Ehkä puoliksi, toteaa dokumentissa
Risto E.J. Penttilä.
Maila Talvio ja V.A. Koskenniemi näyttivät jo varhain suuntaa
oikealle, mutta 1930-lukua lukuun ottamatta virtaukset oikealta ovat olleet
melko vaatimattomia Meillä suuren maailman virtaukset tunnettiin, mutta vaikutus
on olluti suhteellisen laimea, koska hälynlähteet olivat henkisesti ja
fyysisesti niin kaukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti