Olen toistuvasti kelannut Putinin puhetta Münchenin
konferenssissa vuonna 2007. Senhän on väitetty kertoneen jo etukäteen, mitä
tuleman pitää. En vain vieläkään pysty näkemään, että kysymys oli syttyvän sodan ennusteesta,
puhumattakaan sodan (=erikoisoperaation) käynnistämisestä. Näen nyt
konferenssin ennen kaikkea viimeisenä keinona välttää sota, jos Venäjän
vaatimuksille moninapaisuudesta ei osoiteta ymmärrystä.
Venäjän presidentti oli katkera ”viime vuosisadan suurimman
geopoliittisen katastrofin” - Neuvostoliiton hajoamisen - johdosta. Yksi tulevan sodan funktioista oli
(ja on edelleen) Neuvostoliiton
palauttaminen. Toinen funktio on, että
Venäjä on ”rajaton”. Suuruudenhulluudessaan Putin ei enää näe sotaa
rajallisena, vaan jatkuvana itseään ruokkivana tapahtumasarjana, kunnes saavutetaan piste, jossa Venäjä voi julistaa itsensä
tasavertaiseksi muiden suurvaltojen ja erityisesti Yhdysvaltojen kanssa. Sitten
voidaan - Venäjän uuden perustuslain
mukaan - julistaa astuvaksi voimaan ”rauhanomainen rinnakkainelo” suurvaltojen
kesken aivan kuten tehtiin bipolaarisen maailmankäsityksen ollessa voimassa 1960-luvulla.
Jos ei taistella rajoista, mistä taistellaan? Taistellaan hegemoniasta
yksinapaisuutta edustavan Yhdysvaltojen kanssa.
Nyt lännessä julistetaan, ettei vuoden 2014 tapahtumia (Krimin miehitys
ja liitäminen myöhemmin Venäjään ja Itä-Ukrainan sota + tosiasiallinen miehitys)
saa antaa toista kertaa tapahtua. Pitäisi vain pystyä kertomaan, miten se
tapahtuisi. Olisiko pitänyt vastata panemalla kova kovaa vastaan silläkin
uhalla, että olisi voitu ajautua maailmansotaan. Vastaus: lännellä ei ollut
valmiutta sotaan, koska kaikki oli laskettu Pax Atomican, so. atomiaseisiin perustuvan
pakkorauhan varaan.
Pitkällä rauhan ajalla toisen maailmansodan jälkeen on ollut
hintansa. Valppaus on lännessä pettänyt ja asekaluston on annettu rapautua.
Niinpä sotaharjoituksissa on paljastunut panssarivaunujen ja hävittäjien heikko
kunto. Jopa kolmas osa tai puolet
kalustosta on ollut heikkotasoisten huoltojen seurauksena sivussa käytöstä. Erityisesti
Saksa monistakin eri syistä on laistanut sodankäyntivalmiuksista.
Paljon on vannottu Naton viidennen artiklan nimiin, mutta
jos asevoimat eivät ole kunnossa, artiklasta on turha puhua. On syytä kantaa
huolta eri maiden puutteellisesta valmiudesta käydä sotaa silloin, kun taistelutoimintaa
ei voida välttää.
Yhtä lailla poliittiset erimielisyydet ja taktikoinnit
voivat estää avunannon Naton uhatulle jäsenvaltiolle. Päätöksen avun määrästä
ja laadusta tekevät kunkin kansallisvaltion päätöksentekoelimet erikseen. Turkin
ja Unkarin venkoilut Suomen ja Ruotsin Natoon liittymisessä eivät tule olemaan viimeiset viivästykset.
Avunannon estyminen tai myöhästyminen voi käydä kohtalokkaaksi akuutissa avunantotilanteessa.
Kuvaako Ukrainan tilanne sodan koko kuvaa nykyisin? Toinen
osapuoli on fyysisesti vahingoittumaton ja toinen - vaikka voitto pitäisi paikkansa - julistaa sen raunioiden keskeltä. Lohduton
näky erityisesti siviilien kannalta.
Tänä päivänä voidaan sanoa, ettei vallitse sotatilaa eikä rauhantilaa.
Hybridi- ja kybersodat sekä
informaatiovaikuttaminen ovat muuttaneet sodan kuvaa ja tarvitsevat sodankäynnin
välineiksi uusia ”aseita”, joista ei ennen tiedetty mitään. Korkean teknologian
maat ovat vahvoilla tulevissa koitoksissa. Toisaalta Ukrainan sota on
paljastanut nykyisen kaluston ja koulutustason heikkoudet. Sota ei ole
perinteisessä mielessä muuttunut miksikään,
ja samaan aikaan se on muuttunut tietokoneavusteiseksi sodaksi.
Kliseet ”kaikki yhden puolesta” jne. ovat pettävällä
pohjalla poliittisten erimielisyyksien takia. Ne ovat liian paljon lupaavia
niin kauan, kun tuudittaudutaan tai totuttaudutaan pysyvän rauhan aikaan.
Tilanteessa, jossa Venäjä tulkitsee Ukrainassa käytävän
sodan Naton laajenemisen ehkäisemiseksi (ja mahdollisesti laajemman sodan aloitukseksi), tarvitaan kunkin Naton
jäsenvaltion iskuvoimaisena olevaa omaa puolustusta. Entä jos sota yltyy
yleismaailmalliseksi, miten sitten menetellään?
Jokainen jäsenvaltio tarvitsee käyttöönsä oman asepotentiaalinsa. Miten käy muiden
avustamisen? Parasta ajatella, että
pidetään lähtökohtana oman tontin - omin voimin - uhkista vapaana pidettävää puolustusta.
Suomi esitetään monesti sodankäynnin valmiuksien osalta
esimerkkimaana. Sitä se osin onkin, mutta Ukrainan esimerkki osoittaa, miten
paljon inhimillistä pääomaa, ihmishenkiä ja
valmista infraa voidaan tuhota napin painalluksella ennen kuin päästään
julistamaan epävarmaa tai kyseenalaista sodan lopputulosta. Mutta kuinka moni ajattelee näin ? Riittääkö,
että voittoa kailotetaan raunioiden keskeltä,
häviöstä puhumattakaan?
Sotaa tai sodan uhkaa pidetään suurvaltojen toimesta yllä. Kansainvälinen
tilanne säilyy jännitteisenä, koska jokaisella suurvallalla (ja ainakin Kiinalla
ja Venäjällä) on edelleen vaikutusvaltavajetta. Pahimmassa välikädessä on
Venäjä, joka uhkarohkealla ja sokealla strategiallaan on vaarantamassa oman
asemansa suurvaltojen joukossa. Tuon strategian ytimessä on Venäjän
puolelta tuhlaava ihmisresurssien käyttö
ja Ukrainan puolelta läntisen teknologian käyttö.
Sotaa ei ole, eikä
rauhaakaan. Ollaan välitilassa, kun kukaan ei pysty määrittämään suurvaltojen tasapainotilaa,
jossa jokaisen minimitavoitteet on huomioitu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti