Ilman sen suuurempia juhlallisuuksia tämä on kahdestuhannes (2000.) blogikirjoitukseni. Kirjoitukset aloitin syksyllä 2011.
Puheenaihe 328 -podcastissa oli 2.3.2023 aiheena ”Punavihreä ajan henki ja identiteettipolitiikka”. Aiheesta keskustelivat työelämäprofessori Pekka Sauri ja kirjailija ja juristi Jarkko Tontti. Juontajana toimi Rami Kurimo. Puolentoista tunnin pituinen ohjelma liikkui väljästi vanhasta liberalisminostalgiasta nykyisen vihervasemmiston erittelyyn. Missä on tämän päivän liberalismi, kun sitä ei ole yhdenkään puolueen nimessä mainittu? Miksi se on korvautunut punaviherideologialla, kysyy Jarkko Tontti poleemisesti. Ohjelmaa kuunnellessani ihmettelin monta kertaa ansaitsivatko liberaalidemokratioita edustavat vasemmistoliitto ja vihreät Jarkko Tontin tarjoaman kohtelun tai suorastaan aliarvioinnin. Keskitynkin ohessa ensisijaisesti ohjelman nostattamiin tunnemyrskyihin liberalismista ja mediasta
Tuon tuosta podcastin keskustelu laajeni punavihreään
(identiteetti)politiikkaan ja muuhun päivänpolitiikkaan tendenssimäisesti
mielipiteitään laukoneen Jarkko Tontin toimesta. Joviaalimpi Pekka Sauri
esiintyi tasoitellen ja muistutti Tonttia historiattomuuden vaaroista. Kokoavana
kysymyksenä Kurimo utelee Saurilta ja Tontilta – otsakkeen teemaan viitaten -
”elämmekö punavihreässä todellisuudessa?”
::::::::::::::::::::::::::::::::::
Pieni historiakatsaus lienee paikallaan. Kansallinen
Edistyspuolue oli pitkäikäinen liberaali puolue Suomessa 1918-1951. Sen
kannatus vaihteli viidestä 26 eduskuntapaikkaan. Puolueen piiristä nousivat mm.
K.J. Ståhlberg ja Risto Ryti. Edistyspuolueen seuraaja oli Suomen Kansanpuolue
1951-1965. Se sai kahdeksasta kolmeentoista kansanedustajaa. Vuonna 1965
Kansanpuolue yhdistyi Vapaamielisten Liiton kanssa muodostaen Liberaalisen
Kansanpuolueen, joka toimi pääasiassa heikossa hapessa 1965-2011 ja jolla oli
1-9 kansanedustajaa. Kuten luvut osoittavat, puolue eri nimillä ei tahtonut juurtua
suomalaiseen poliittiseen elämään. Liberaalit puolueet olivat yleensä
yleisporvarillisia tai keskustaoikeistolaisia.
Muitakin liberaaleilla tunnuksilla toimivia puolueita Suomessa on
toiminut ja toimii.
Mutta miksi liberaalit eivät ehkä Edistyspuoluetta lukuun
ottamatta ole menestyneet? Syitä voi etsiä muiden eduskuntapuolueiden
liberaaleja mukailevista ohjelmista. Ne veivät tilan pitkäkestoiselta
erilliseltä liberaalilta puolueelta.
Hesarin vaalikoneeseen (arvokartta 17.3.2023) vastanneiden
mukaan liberaaliuden eri suuntauksia löytyy ainakin kokoomuksesta, sdp:stä,
keskustasta, vihreistä (kaikki ehdokkaat), vasemmistoliitosta,
kristillisdemokraateista, Rkp:stä ja Liike Nytistä. Eli vain perussuomalaisissa
ei ole Hesarin arvokartan mukaan yhtään liberaalia ehdokasta. Liberaaliudelle
löytyy siis väyliä yllin kyllin nykyisin eduskunnassa edustettuina olevista
puolueista.
Jarkko Tontti kamppailee itsensä ja puoluevalinnan keskellä.
Mikään puolueista ei tahdo riittää tai osua
hänen pirtaansa. Lopulta Tontti esittelee itsensä ”sinivihreäksi” erotukseksi
hyljeksimästään liiallisesta vasemmistolaisuudesta (ideologinen peruste paljastuu
ohjelman kuluessa). Entisenä vihreänä häntä suututtaa puolueen saama punaväri,
jota hän ei millään tahtoisi sulattaa.
Tontti määrittelee tai pikemminkin leimaa siis vihreät
nykyisin vasemmistopuolueeksi. Aiemmin puolue oli Tontin mukaan hänen
ihailemansa liberaalidemokraattinen puolue. Varhaisessa vaiheessa ohjelmaa
Tontti paheksuu kuuntelijoille vihreiden
nykyistä vasemmistolaista agendaa, jonka
hän katsoo rasitteeksi puolueelle.
Tontti on vakuuttunut, että Suomesta ei löydy eduskunnassa istuvaa
liberaalidemokraattista puoluetta. Tontti: Suomen politiikassa vallassa ovat
kansallismielinen jyrkkä oikeistolaisuus ja identiteettipolitiikka. Ne ovat samalla
Tontille sitoutumisen suurimmat esteet. Vihreät on hänen mielestään kaapattu
vasemmistolaiseksi!
Sauri katsoo, että nykyisellään ollaan sitouduttu punavihreään
valtaan demokraattisen prosessin tuloksena, mutta katsoo, että vihreät
asemoitui alun perin poliittisesti neutraaliksi (mutta myös heterogeeniseksi)
joukoksi. Sauri määrittää itsensä vihreän liikkeen synnyn aikoihin ”epäpoliittiseksi
hipiksi”. Tonttia kiusaa Suomen puolue-elämässä - kuten hän sanoo - jako
pelkästään oikeaan ja vasempaan. Tämän moni torjuu ja siksi on luotu ns.
gal-tan -arvokartta, joka erittelee
puolueiden ja henkilöiden arvoja aiempaa perusteellisemmin. Ilmeisesti
puoluekentässä on Tontin mielestä kuitenkin liberaalidemokratian läpimentävä
aukko.
Tontti pitää tärkeänä hyvinvointiyhteiskunnasta käytävää
keskustelua kriittisessä mielessä. Keskustelua ei Suomessa ole, vaikka ”rahat ovat
lopussa” sanoo Tontti ja jatkaa: yksilön vastuuta on lisättävä.
Yksilökeskeisyyden sijasta meillä puhutaan
kollektiivisesta vastuusta, sanoo tämä liberalismin lipunkantaja.
Suomessa pelätään leimautumista hyvinvointiyhteiskunnan vastustajaksi. Sauri
taas pitää konsensushenkisesti yksilöä ja kollektiivia toisiaan tukevina voimavaroina.
Suomessa vallitsevan tietyntyyppisen ajattelun ”valtavirtaa”
on konservatiivinen kollektivismi ja kiilusilmäinen identiteettipolitiikka.
Kysymys on kollektivistisesta linnoittautumisesta eikä yksilöiden välillä
käytävästä keskustelusta niin kuin Tontin mielestä pitäisi olla. Melkoista puoluekentän yksinkertaistamista, sanoisin!
Jürgen Habermasin ajattelun mukainen kommunikatiivinen
rationalismi (parhaan argumentoinnin periaate), jonka mukaan vahvin argumentti
jää voimaan, on lähellä Saurin ajattelua
Tontti allekirjoittaa tämän, mutta samalla epäilee, ettei sitä sovelleta
elävässä elämässä. Tosiasiassa käydään retorista kamppailua väittelijöiden
erilaisten arvojen välillä.
Väittelijöiden rationaliteetit eivät myöskään välttämättä ole yhteismitallisia,
jonka seurauksena argumentteja puolin ja
toisin voidaan joutua muuttamaan. Mutta onko siihen valmiutta, joustetaanko? Vai
kaivetaanko kollektiivinen puolustus puolin ja toisin esille, kun argumentit
eivät kestä? Tämä tapahtuu siten, että käytännössä faktoja voidaan valikoida
tai ne voidaan haastaa lukemattomin eri tavoin. Identiteettipolitiikan kohdalla
taistelu arvoista tai argumenteista kärjistyy, koska taistelu käydään
asenteiden ja kielipelien välillä. Tyypillisesti tavoitellaan tilannetta, jossa ”me olemme oikeassa ja te olette väärässä”.
Mitä tulee eritellymmin identiteettipolitiikkaan ja woke-jakolinjoihin,
niin epäilen, että Tontti antaa niille liian suuren (ja liian paheksuvan) painoarvon
meidän kulttuurissamme. Meiltä puuttuu ”argumentit” näiden käsitteiden laajaksi
realisoimiseksi. Ehkä meidän pitäisi kiittää onneamme, että meillä ei ole
silmiinpistävässä määrin ”meitä” ja ”noita” (identiteettipolitiikan tapaan).
Pelkän muodin vuoksi niitä ei kannata pyöritellä ja talouspolitiikan jakolinjat
eivät oikein kuulu tähän agendaan, eivät ainakaan suoraan. Yhdysvalloissa –
kuten Hanna Wass Hesarissa 18.3.2023 toteaa – käydään keskustelua tiedostavasta
ja ei-tiedostavasta ihan eri laajuudessa, koska niille löytyy selkeä
yhteiskunnallinen syy-yhteys. Niistä ei ole vaaliteemaksi meillä: ”Pitäisi olla
jokin Suomelle ominainen twisti, enkä tiedä, mikä se voisi olla”, sanoo Wass.
:::::::::::::::::::::::::
Eletäänkö nyt oikeasti punavihreässä ajassa? Mitkä todistaisivat
tätä? Tontti vastaa: ”Suomalaisen median (vasemmistolainen) yksiäänisyys”. Tontin
mukaan Tampereen yliopistossa journalismin opiskelijoista puolet on vihreiden
äänestäjiä ja kolmasosa on vasemmiston kannattajia. Toisaalta heittäisin tähän
väliin vastineen, että toimessa olevista suomalaisista päätoimittajista
ylivoimainen enemmistö on porvarillisia. Tontti väittää, että Ylessä ja Helsingin Sanomissa on vahva
punavihreä sävy. Tällöin vihervasemmistolaisista opiskeluympäristöistä tulevat
ruokkisivat vasemmistolaisen linjan jatkumista. Tässä joudutaan helposti sana
sanaa vastaan -väittelyyyn. Oma käsitykseni on, että em. mediat eivät ole
vasemmistolaisia tai jos tällaista nähdään, niin sanoisin, että MTV3 vähintään
tasoittaa tilanteen. Tontti väittää, että
ulkomaan esimerkkeihin verrattaessa suomalainen media on vasemmistolaisempaa,
jota hän pitää hämmentävänä. Kuitenkin suuret mediakonsernit ovat vahvasti
porvarien käsissä. Sallisivatko porvarilliset omistajat vahvan vasemmistolaisen
sisällön?
Tontti väittää, että meillä ei ole oikeistomediaa, sen
sijaan löytyy runsaasti vihervasemmistolaista aviisia. Jos Tontti haluaa tänne
enemmän fox-tyyppistä uutisointia, niin
sanoisin ei kiitos. Eikö Verkkouutiset ja sen sukuiset riitä? Sitä paitsi
Suomen media on – lukuun ottamatta joitakin äärioikeiston medioita - lähes kauttaaltaan maltillista. Se kuuluu
suomalaiseen konsensukseen ja luonteeseen.
Punaisuudesta ja osin vihreydestä on kasvanut Tontille
mörkö. Hän ei ole näkemykseni mukaan liberaali demokraatti, eikä edes
maltillinen liberaali vaan oikeistoliberaali tai jopa oikeistolainen ilman
liberaaleja sävyjä. Mielellään hän
kuitenkin julistaa sitoutumattomuuden sanomaa. Sen takana voi olla näköjään melkeinpä
mitä mieltä tahansa.
Sauri ei niele Tontin väitteitä läheskään sellaisenaan, vaan
muistuttaa lehdistön oikeistolaisuudesta esim. 1950-luvulla. Muutosprosessi on
tapahtunut kymmenien vuosien kuluessa. Saurille on ominaista, että hän käärii
kaiken - myös eri mieltä olemisen
keskustelukumppanin kanssa - pumpuliin. Joviaali mies todella!
Aiemmin meillä oli vahva puoluelehdistö, joka vähitellen
surkastui. Jäljelle jääneet lehdet muuttuivat sitoutumattomiksi (usein
sitoutumattomiksi porvarilehdiksi). Mediascene on hajonnut toteaa Sauri tämän
päivän mediasta. Valitettavasti päälle puhuva Tontti ei antanut Saurille tilaa
perustella näkemystään. Tuntuu siltä, että Tontti, joka ihailee brittilehdistöä
arvostaa sitä ”selkeyden”vuoksi: työväenlehti on työväenlehti (esim. keskustavasemmistolainen
The Guardian!), konservatiivinen lehti on konservatiivilehti, kun taas Suomessa
toimitaan ”sammutetuin lyhdyin”: ollaan jotain mieltä, mutta kääritään
mielipide ”monipuoluekielelle” poliittisessa ympäristössä, jossa ylin tahtotila
on usein konsensuksen tavoittelu. Ehkä on niin, että Tontti ei tahdo selkeyttää
itselleen kaksipuoluejärjestelmän ja monipuoluejärjestelmän eroa.
Kaksipuoluejärjestelmä väistämättä heijastuu polarisaationa mediassa. Runsaasti
eri lehtiä lukevana tiedän, että lehden todellinen karva kyllä paljastuu. Ne
vain eivät propagoi avoimesti meikäläiseen tapaan taustatahojensa hyväksi, vaan
pyrkivät säilyttämään lukijakunnan laajana. Näin siis Suomessa.
Pitkiä pätkiä
ohjelmasta ulotetaan ”vasemmistolaisuuden leviämisen” käsittelyyn. Sauri pystyy
tasapainoiseen katsantoon päinvastoin kuin Tontti, jota vaivaa historiattomuus.
Hänen historiansa käsittää 1970-luvun eli hänen oman kokemuksensa laajuuden +
kirjaviisauden. Käsiteltäessä median aseman muutosta on kuitenkin mentävä ainakin
1950-1960-luvulle. Taistolaisuutta käsiteltäessä hän on juuttunut 1970-luvun juoksuhautoihin
ja vetää niistä suoria johtopäätöksiä nykypäivään, siis esimerkiksi niin, että taistolaisuudesta
voidaan johtaa yhteydet vihreään liikkeeseen ja tämän päivän vihreän liikkeen
(puolueen) vasemmistolaistumiseen.
Minulle taistolaiset eivät olleet mitenkään vieroksuttavia hahmoja,
kuten olen useissa blogikirjoituksissa todennut. Puhun opiskeluaikojeni (1971-1976)
kolmen taistolaisen kämppiksen (matemaatikko, kemisti, fyysikko) + aikalaishavainnoijan herättämien tuntemusten kokemuksella.
Yleensäkin arvioin noita aikoja arjen kokemuksen kautta enkä
liioiteltujen uhkakuvien (”vasemmisto on kaapannut vallan vihreissä”) kautta. Tämän
päivän näkökulmasta 1970-luku vaikuttaa
vasemmistosävyiseltä ja sitä seuranneet vuosikymmenet oikeistosävyisiltä. Opiskeluista
työelämään siirtyminen oli ihan yhtä kivuliasta tai helppoa niin taistolaisille kuin meille
muillekin. Joskus kaverini kanssa – työelämässä vielä ollessani - huvittuneena
tarkastelimme ympäristöämme sillä silmällä, että tuo tai tuo kaveri on
varmaankin ollut entinen laitavasemmistolainen, mutta ei niin, että hän olisi
vaarallinen yhteiskuntarauhalle vaan sen takia, että kaveri on poikkeuksellisen kyvykäs nykyiseen johtamistehtäväänsä.
:::::::::::::::::::::::::::::::::
Äänitallenteen sisällön avainkohdat:
Ohjelman punaisena
lankana on Jarmo Tontin nostattama kritiikki suomalaisen median vihervasemmistolaisuutta
vastaan. Pekka Sauri valutti öljyä laineille leikaten pois kärjistyksiä ja
juontaja Rami Kurimo pysytteli taustalla ruokkien keskustelua muutamilla
interventioilla. Pitäisikö väitetystä ”vasemmistolaistumisesta” kantaa huolta
median luotettavuuden näkökulmasta? Kun suomalainen media - erityisesti
lehdistö - on saanut korkeita vertailulukuja kansainvälisissä
luotettavuusäänestyksissä, ei ole toistaiseksi syytä huoleen.
Rinnakkaisteemana kuljetetaan - läpi koko referoimani
ohjelman - pohdintoja suomalaisen
liberalismin asemasta puoluekentässä.
Sillä on ollut maineikas sija puolueiden joukossa, vaikka liberalismin kannatus
itsenäisyyden aikana onkin on ollut pääasiassa rajallinen. Tulkintani mukaan muut
puolueet ovat rakentaneet ohjelmiensa sisälle liberalismin teemoja ja varsinaiset
liberaalit puolueet ovat jääneet sivuosaan poliittisen vallan käytössä.
Onneksi olkoon 2000 blogikirjoituksen kirjoittamisesta ja julkaisemisesta! On hyvä lukea monipuolisia ja hyvin perusteltuja kirjoituksiasi tässä muuttuvassa maailmassa, jossa yksinkertaiset ratkaisut näyttävät olevan muodissa. Luen mielelläni seuraavatkin 2000 artikkeliasi.
VastaaPoistaAnneli Seme
Kiitokset!
Poista