Politiikantutkija, professori Osmo Apunen tunnettiin syvällisenä historian prosesseihin perehtyneenä tutkijana. Apusen teoksen ”Paasikiven pitkä linja” (SKS Kirjat, 2023) johdanto-osuuden saatesanat, ”Saatteeksi”, on allekirjoitettu 30.9.2022 vain noin kuukautta ennen Apusen kuolemaa. Kirjaa selaillessani kiinnostus heräsi Paasikiven pohdintoihin, jotka koskivat pienten valtioiden selviytymistä kriisien keskellä sotien välisenä aikana. Juuri nuo asiat ovat tänäkin päivänä esillä, kun maailma on ajautunut suursodan, jos ei partaalle, niin kynnykselle.
Kirja painottuu talvisodan aikaan ja talvisotaan johtaneisiin
syihin sekä yleensä kiristyvään kansainvälispoliittiseen ilmapiiriin sodan alla.
Kolmekymmentäluvulla demokratian harjoittelu
ajautui ongelmiin monissa maissa. Itse asiassa vain Englanti onnistui demokratian
rakentamisessa. Ideologisesti virta vei noina aikoina oikealle.
Pohjoismainen orientaatio oli 1930-luvulla vahva suuntaus.
Niinpä Suomi lähestyi Ruotsia. Venäläiset suhtautuivat epäluuloisesti pohjoismaiseen
yhteistyöhön ja järjestivät provokaatioita. Tämän suuntauksen seurauksena J.K. Paasikivi
siirtyi lähettilääksi Tukholmaan.
Paasikivi pohti yhdessä Svinhufvudin kanssa jo vuonna 1918,
mistä Suomi saisi ulkopuolista tukea sodan mahdollisesti syttyessä. Nujerrettu Saksa
ei tukea ensimmäisen maailmasodan jälkeen voinut tarjota. Ranska ja Englanti
eivät olleet niin läheisiä, että olisivat tunteneet erityistä sympatiaa Suomea
kohtaan. Myöskään Kansainliitto, ”pannukakku”,
ei apua pystynyt tarjoamaan. Yksinjäämisen murehtiminen oli kestoteema
Paasikiven ja monien aikalaisten mielessä.
Ruotsille sama ongelma näyttäytyi siten, että se ei halunnut jäädä suurvaltojen
pelinappulaksi. Ruotsalaiset pelkäsivät ennen muuta Saksaa, kun taas Venäjältä
ei odotettu erityisempää uhkaa. Paasikiven näkökulmasta Ruotsi aliarvioi Neuvostoliiton
vaaraa. Paasikivi yhtyi Moskovan lähettiläs Aarno Yrjö-Koskisen näkemykseen,
että Neuvostoliitto oli pysyvästi vastakkaisella kannalla kaikkien muiden
kanssa.
Paasikiven tavoitteena oli saada ulkoministeriö jakamaan
kanssaan pikkuvaltioiden yhteistoiminnan tarpeesta nousevat haasteet.
Tšekkoslovakian sodan alla tapahtunut silpominen alleviivasi
Paasikiven näkemystä pienvaltiopolitiikasta. Hän sai kannalleen mm.
pääministeri Cajanderin ja päätoimittaja Eljas Erkon.
Ruotsin asema vaihteli
pysyen kuitenkin vuosikymmeniä pääosin vakaana, koska Suomi, Norja ja Tanska suojasivat sitä pitkään Ruotsin rauhanvuosikymmeninä.
Venäjän roolina nähtiin laajenemispolitiikan jatkuminen. Suomen oli pysyttävä erillään
suurvaltojen blokeista ja yritettävä vakuuttaa
muut puolueettomuudestaan. Venäjän laajenemispolitiikan kannalla oli erityisesti
ruotsalainen valtiotieteilijä Rudolf Kjellen (1864-1922), jolta myös Paasikivi
omaksui osia ajatteluunsa. Kjellen käytti ensimmäisenä käsitettä geopolitiikka.
Ruotsi noudatti ”huomaamattomuuden politiikkaa” (Kjellen) tai
vaihtoehtoisesti yritti pitää yllä tasapainoa suurvaltojen välillä, mutta mitä pidemmälle
1800-luku eteni, sitä otollisempi Ruotsi
oli suurvaltojen kilpailun kohteena.
Paasikivi suhtautui Ruotsin politiikkaan kyynisesti painottaen,
että ”luoja ei ollut suonut ruotsalaisille” sitä poliittista lahjakkuutta, jota
olisi tarvittu niiden vuosisatojen aikana, kun Ruotsi oli sodassa suurvaltojen kanssa.
Ruotsalaisilla oli taipumusta ”rakastaa maailmaa sellaisena kuin sen pitäisi
olla”.
Pienten valtioiden selviytymiskykyyn suhtauduttiin joko
pessimistisesti tai sitten laimean optimistisesti, tämän mukaan pienten valtioiden
kohtalo ei ollut ennalta määrätty.
Paasikivelle läheinen Yrjö-Koskinen taipui kannalle, että
jos kuusi tai seitsemän suurvaltaa lyöttäytyy pieniä valtioita vastaan, ei
niitä pelastanut kuin suurvaltakateus. Erityisesti Yrjö-Koskinen ajoi pienten
yhteenliittymää (”pienten liittokunta”), jolla ne voisivat torjua suurten
valtapyyteet. Sen korkeimpana asteena olisi keskinäinen solidaarisuus.
Kjellenin mukaan valtion tärkein ominaisuus, valta, jakoi
valtiot geopoliittisesti pieniin ja isoihin. Syksyllä 1938 Paasikivi laskeskeli
pyynnöstä laatimassaan muistiossa , että ”sään armoille” jääneiden
pikkuvaltioiden määrä oli Euroopassa 21. Faktisesti ne joutuivat kuitenkin
valvomaan etujaan vahvempien ehdoilla.
Paasikivi sai valmiiksi pienvaltioiden muistionsa lokakuussa
1938. Hänen käytössään olleet valtioteoriat eivät sopineet sellaisenaan
pienvaltioajattelun pohjaksi muutoin kuin muokattuna. Muistio pohjautui realiteettiin neljän
suurvallan (Englanti, Saksa, Ranska, Italia) suhteista. Neuvostoliittoa
Paasikivi ei laskenut suurvallaksi. Paasikivi
kiinnitti huomiota, miten pienet valtiot sivuutettiin kansainvälisen politiikan
tarkastelussa. Oltiin suurvaltakeskeisiä.
Suurvaltoihin nähden 21
erillistä pientä valtiota ovat alakynnessä. Ne eivät tehneet
suurvaltapolitiikkaa vaan olivat sen kohteena. Yhdessä ne sen sijaan
muodostaisivat riittävän vastavoiman, joka tapauksessa merkittävän
geopoliittisen voiman. Lisäehdoksi Paasikivi asettaa aiemmin mainitun pienten
valtioiden ”huomaamattomuuden politiikan”. Käytännössä Paasikivi liene
tarkoittanut sitä, että pienvaltioiden tuli ”ymmärtää” suurvaltojen toiminnan
logiikkaa ja hyväksyä se soveltuvin osin otettavaksi huomioon politiikassaan.
Paasikivi toteaa , että viime kädessä pienten asema on
kansainvälisen järjestyksen varassa. Asiat, joihin voi vedota ovat kansojen itsemääräämisoikeus
ja moraalinen tuki yleisen mielipiteen kannustamana. Kuitenkin aseellinen voima
on viimekätinen turva, Paasikivi myöntää. Pienten valtioiden kohtalosta toisen maailmansodan
alla on esimerkkinä Tšekkoslovakia. Se ajautui itsenäisyyden menettämiseen
kansallisuusperiaatteen kestämättömän pohjan vuoksi (ns. sudeettialueet). Tšekkoslovakia
pysyi koossa vain suurvaltojen voimasuhteiden varassa, ei Versaillesin rauhansopimuksen
varassa. Kun Saksa nousi 1930-luvulla, katosi Tšekkoslovakialta olemassaolon
oikeutus.
Tässä astuu paasikiveläinen ajattelu mukaan, kun hän näkee sovun välineenä pienen ja
suuren välisen yhteistyön. Sitten on vielä yksi keino: hengen myyminen niin kalliilla
kuin mahdollista. Sellaistakin pohdintaa oli ilmassa, että pitäisikö antaa
periksi, luopua vastarinnasta ja odottaa parempia aikoja (vrt. Tanskan
menettely sodan aikana).
Paasikiven muistiossa yhtenä ajatuksena oli alueellisten (pien)valtioiden
puolustusyhteenliittymien perustaminen. Paasikiven ohjelma edusti Suomen
eduista lähtevää liittymistä suurempaan kokonaisuuteen. Paasikivi mielsi myös Kansainliiton
paikaksi, jossa voitiin harjoittaa pienten valtioiden etujen mukaista politiikkaa.
Käytäntö kuitenkin johti 1930-luvulla siihen, että Saksa ja
Neuvostoliitto mustasukkaisesti valvoivat etujensa toteutumista Suomessa tai
ainakin vaativat täyttä puolueettomuutta suhtautumisessa vastapuolen
pyyntöihin. Huomaamattomuuden politiikan noudattaminen näissä olosuhteissa oli
haastavaa.
Ulkomaiset diplomaattikollegat suhtautuivatkohteliaan
myötätuntoisesti tai epäillen Paasikiven muistiossa esitettyihin asioihin, ja
Suomessa muistio jäi silloin akuutin Ahvenanmaan demilitarisointikysymyksen
varjoon.
Pian Paasikiven muistion teemat jäivät sotaoloissa Saksan
armeijan haltuunotoille, elintilakysymykselle ja keskitysleireille alisteisiksi.
Itse asiassa pienet kansat maksoivat hyvää tarkoittavien sääntöjen kautta
asioihin vaikuttamisen hintana riippumaattomuutensa ja kenties olemassaolonsa
vaarantumisen. Suuret tekivät pienille niin kuin halusivat voimansa tunnossa.
Westfalenin (rauhan) tasapainopolitiikka unohdettiin,
tilalle astuivat viidakon lait ja suden moraali: ihminen on susi toiselle
ihmiselle. Euroopan politiikka vajosi Thomas Hobbesin kuvaamaan luonnontilaan. Kun
kaikki päättyi, raunioiden keskeltä huudettiin: ”ei koskaan enää sotaa”.
Entä mitkä säännöt vallitsevat tänä päivänä? Westfalenin
tasapainopolitiikka on korvautumassa moninapaisuudella suurvaltojen kilpajuoksussa.
Jos ei toisessa maailmansodassa noudatettu moraaliperiaatteita, niin ei edistystä
tähänkään päivään mennessä ole tapahtunut.
Päinvastoin etupiirit ovat jälleen palaamassa ja sodankäyntimenetelmissä kaikki
tuntuu sallitulta.
Jääkö Paasikiven pienvaltiopolitiikasta mitään käteen?
Paasikivi tuntui hyväksyvän Kjellenin ”huomaamattomuuden politiikan”
tavoitteeksi, kun taas esimerkiksi Urho Kekkosen aikana voitti alaa ”aktiivinen
puolueettomuuspolitiikka”. Suomi siis pyrki vaikuttamaan omalla aktiivisella
rauhantyöhön panostamisellaan myös omaan turvallisuuteensa.
Nykyaikaan siirryttäessä pienvaltiopolitiikan jatkeena
voidaan nähdä Pohjolan valtioiden Nato-yhteistyö sotilasliiton sisällä ja
kytkentä Baltian maihin.
Mutta kierrokset kiihtyvät…..
Aktiivinen puolueettomuuspolitiikka on kauan sitten hautautunut
uusien doktriinien alle. Nyt puhutaan aktiivisesta liittoutumispolitiikasta ja jopa
Suomen luomasta sotilaallisesta pelotteesta (!). Ollaan huolestuneita
ydinaseiden merkityksen kasvusta geopoliittisesti samaan aikaan kun iloitaan
pääsystä Naton ydinasepuolustuksen piiriin. Tavoitteena näyttää olevan tila,
jossa Moskova eksistentiaalisesti pelkää….
Onneksi presidentti Niinistö on puuttunut kriittisesti
ydinaseiden sijoittamiseen Suomen alueelle.
Onko Suomi enää ollenkaan pienvaltio? Tuskinpa enää ainakaan
paasikiveläisessä merkityksessä. Entä onko Suomi pieni suurvalta Naton
suojissa? Vai onko se lännettymisineen haukannut liian suuren poliittisen palan
nieltäväksi? Onko Suomi unohtamassa paasikiveläisen varovaisuuden ja
syöksymässä seikkailupolitiikkaan?
Paasikiven pienvaltiopolitiikka (yhteistyö pienvaltioiden kesken)
on epämääräisenä hukkunut erilaisten liittoutumien mereen. Nuo liittoutumat
ovat paperilla pitäviä, mutta
käytännössä tilkkutäkkimäisiä (EU, Nato esimerkiksi) ja reikäisiä verkostoja.
Paasikiven pienvaltioproblematiikan ytimessä oli yksinjäämisen
pelko, joka maanpuolustuksen näkökulmasta on merkittävä uhkatekijä. Mutta ajat,
ne muuttuvat! Nyt tilanne on kääntynyt
ympäri: jää vaikutelma, että Suomea suorastaan kositaan mukaan läntisiin yhteistyöpyrintöihin
sen oletetun sotilaallisen vahvuuden takia. Ja innokkaimmat näyttävät – kiistämättömien
kaupankäynnin kasvavien hyötyjen lisäksi - olevan herkkiä ottamaan
sotilaallisia vastuita paljon laajemmin kuin Suomen edut sanelevat.
Monet ovat ajatelleet Nato-prosessin päättyneen sopimuksen ratifiointiin,
mutta ”huomenlahjana” Suomi-neidolle tarjotaan ”etuja”, joiden strategista merkitystä ei ainakaan
laajemmin ole pohdittu. Puheet EU:n strategisesta autonomiasta (kilpailukyvyn
lisäämisestä) ja Nato-jäsenyyden mukanaan tuomista lisäkustannuksista (maksuosuudet,
aseistuksen hankintakustannukset) ovat asioita, jotka hiljaa vieritetään
päätettäväksemme ylikansallisina hankkeina. Ne eivät lisänne pienten valtioiden
”paasikiveläistä yhteistyötä” vaan vankistanevat pikemminkin suurvaltojen
asemaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti