Ukrainan laajentunutta sotaa on nyt käyty puolitoista vuotta
(helmikuusta 2022) ja sille ei näy loppua. Vastakkain ovat autoritaarisesti
johdettu Venäjä ja pääosin demokraattisesti johdettu länsiliittouma. Nato ja
Venäjä eivät kuitenkaan ole suoraan sodan osapuolia, koska sitä pidettäisiin
ison sodan syttymisperusteena. Sodan eräänlainen välikappale (molempien
osapuolien ”viimeinen raja”) on lännen kanssa yhteistyötä tekevä Ukraina.
Venäjä on näiden yhteinen vihollinen.
Perusongelmana näyttää olevan lännen kuvitelma, että sota alkaa jostakin ja päättyy johonkin. Putinin
oppiin, (Putin world order, putinilainen maailmanjärjestys) rajattomasta
Venäjästä on suhtauduttava vakavasti, vaikka sen erittely (läntisillä )
argumenteilla onkin vaikeaa. Sota siis jatkuu…
Olen yrittänyt määrittää Venäjän asemaa monissa
blogikirjoituksissa ja seuraavissa kappaleissa vain viittaan muutamiin keskeisiin
seikkoihin.
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov puhui aikoinaan paheksuvasti
(liberaalien) arvojen tuputtamisesta ja Putin yhtä paheksuvasti liberaalin
demokratian viennistä, jotka ovat suhtkoht samansisältöisiä asioita.
Venäläinen ”pragmatismi” on suunnattu läntistä messianismia vastaan. Jos
siis maassa on kansan valitsema autoritäärinen hallinto, on se Moskovan
mielestä hyväksyttävä lailliseksi vallaksi. Syyria on tästä selkein esimerkki.
Lavrov syytti läntistä messianismia lähes kaikesta Lähi-idässä tapahtuneesta,
pakolaisongelmasta lähtien. Mukaan hän luki Syyrian lisäksi mm. Ukrainan, jossa
tapahtui vallankumous vuonna 2014, jossa syrjäytettiin laillisesti valittu
johtaja ja Venäjän mielestä nimenomaan lännen kiihottamana. Lavrovin mukaan
Ukrainassa oli kysymys maan arvojen anastamisesta ja lännen vaatimuksesta toteuttaa
”vain eurooppalaista näkemystä kaikesta”.
Putin puhui aikoinaan ennen sodan
eskaloitumista länsimaisesta ylimielisyydestä (erehtymättömyydestä,
piittaamattomuudesta) ja Venäjän etujen
huomioonottamattomuudesta. Putin kytki tämän asennoitumisen
Neuvostoliiton romahtamiseen, ja siitä johtuvaan Venäjän aliarvioimiseen. Hän
murehti Venäjän itsevarmuuden ”hetkellistä” menetystä 1990-luvun
alussa kaiken pahan alkuna ja juurena. Heikkouden tila on jättänyt Putiniin
ylpeyteen poltinmerkin. Voidaan tietysti kysyä olisiko jonkun lännen johtajan
Venäjän asemaan asettuminen voinut kohentaa suurvallan omanarvontuntoa. Jää
ikuiseksi arvoitukseksi olisiko tällä ollut jotain merkitystä politiikan
käytännön työssä.
Edellä esitetyssä on paljon teoriaa. Käytännössä Venäjä valmistautui
pitkään sotaan piittaamatta sodan vaatimista uhreista.
::::::::::::::::::::::::::::
Naton viides artikla (auttamisvelvollisuus) oli Suomen
Nato-liittoutumisen loppuvaiheen ”taistelussa” runsaasti esillä. Jopa niin
paljon, että sopi epäillä oliko Nato-rintama niin yhtenäinen kuin vakuutettiin monen
asiantuntijan suulla. Joka tapauksessa kansalaisten Nato-vastarinta mureni
keväällä 2022 äkisti johtuen Venäjän hyökkäyksestä Ukrainan kimppuun
helmikuussa 2022.
Naton tuore laaja kysely sotilasliiton maiden kansalaisten
keskuudessa (toteutetaan kaksi kertaa vuodessa) osoittaa, että yksimielisyys
monissa kysymyksissä on pelkää teoriaa. Veri punnitaan, kun auttamishalua
testataan. Kysymys on pyhistä lupauksista,
mutta kukaan ei tunnusta mielellään, mikä tilanne on sitten, kun on tosi kysymyksessä.
Molemmat vaihtoehdot ovat realistisia: 1) auttamishalua löytyy, 2) käytännössä tilanne
voi olla niin kireä, että kaikki
voimavarat on käytettävä oman puolustuksen hyväksi.
Erityisen tarkkana on oltava Suomessa, jossa uskotaan herkästi
tällaisiin lupauksiin. Epäilen, että sanan pitämisessä on suuria eroja eri kansakuntien
välillä. Naiiviudesta ei palkita. Nato-skeptisyys ei ole hävinnyt tämän
kirjoittajasta mihinkään…
Naton kyselytutkimuksessa käy ilmi, että oman maan halukkuus
puolustaa toista hyökkäyksen kohteeksi joutunutta maata vaihteli dramaattisesti
eri maiden välillä: 64 prosenttia Nato-kansalaisista vastaa tähän kysymykseen ”kyllä”.
Eri maiden välillä on suuria eroja: Norjassa vastaava prosenttiluku oli 80 %
(suurin), Pohjois-Makedoniassa 32 %! (pienin). Suomalaisista 71 prosenttia (kuudenneksi
suurin lukema) oli valmis puolustamaan toista Nato-maata. Mutta on täysin
hämärän peitossa kuinka hyvin valtioviisaat pitävät lupauksensa, kun on
otettava ratkaiseva askel. Mikä yhteys tällä kysymyksellä on Naton viidennen
artiklan velvoitteisiin? Huomiota herättää, että halukkaimpia yhteisen
puolustamisessa ovat monet Naton pienimmistä maista! Ne kokevat ehkä
olemassaolonsa oikeutusta uhkaavat vaarat konkreettisimmin. Kärkeen sijoittuvat Norja, Tanska, Puola,
Britannia, Viro, Suomi (viisi pientä maata ja kaksi suurta). Suurista maista
Saksa, Ranska ja Italia sijoittuvat puolivälin heikommalle puolelle (yht.
mukana 31 maata).
Ne ruusuiset yhteistoiminta- ja auttamishalun ajatukset, jotka ovat
vallinneet puhetasolla Suomen Nato-neuvottelujen aikaan ovat saaneet realistiset
reunukset. Uskon, että presidentti
Niinistön epäröinti Natoon liittymisessä aivan viime hetkeen saakka ennen liittymistä
saa nyttemmin ymmärrystä osakseen enemmän kuin aikoinaan.
::::::::::::::::::::::::::::
Venäjän voima ei ole heikentynyt. Se pystyy rekrytoimaan
lisää joukkoja ja rahoittamaan sotaa yksinkertaisesti tehostamalla
sotateollisuuden tuotantoa. Venäjän uusi lainsäädäntö mahdollistaa joukkojen
lisärekrytoinnin. Kiina aivan ilmeisesti
tuottaa puuttuvia komponentteja varusteisiin.
Venäjä valmistautuu uuteen sotatalveen, mahdollisesti
useampaankin. Resurssit näyttävät riittävän tähän. Läntiset tahot ovat koko sodan
ajan analysoineet Venäjän taloudellista tilannetta ja todennäköisesti antavat
siitä jatkuvasti liian negatiivisen kuvan. On ilman muuta selvää, että Venäjä
on kärsinyt tappiota eri aselajeissa, mutta se on eri asia kuin tuotannon ja
talouden romahtamisvaara.
Asioiden tarkastelu ideologisten silmälasien läpi on
itsepetosta, jolla voi olla jossain vaiheessa ikäviä seurauksia sodankäynnissä.
Kuitenkin Ukrainan taistelutahto ja kyvykkyys toimivat varoituksena niille,
jotka suunnittelevat hyökkäystä missä tahansa naapurin kimppuun. Ne saattavat
joutua samanlaiseen tilanteeseen kuin Venäjä: juuttuvat sotaan.
Ukrainassa olemme nähneet, miten sota ei ole kuin osittain
rintamasotaa. Suuri osa sodasta on siviilikohteiden pommittamista kaikin
mahdollisin asein. Jos voittaja joskus julistetaan, tapahtuu se raunioiden
keskeltä. On täysin realistista ajatella, että rintamat jähmettyvät
asemasodaksi määräämättömäksi ajaksi. Optiona Venäjä käyttää uhkailun välineenä
ydinasetta.
Jos sota laajenee,
koskettaa se Suomeakin, koska Nato ja Venäjä ovat vihollisia.
Puolueettomuuden mahdollisuus on suljettu pois vaihtoehdoista. On syytä olettaa,
että laajetessaankin sota jatkuu Ukrainan sodan luonteisesti. Mitä tulee Suomen
Venäjä-suhteisiin, tulevat ne Suomea vastaan, halusipa Suomi sitä tai ei. Olisi
tärkeää pohtia, miten laaja välys uusilla suhteilla pyritään löytämään.
::::::::::::::::::::::::::::
Suomi on Naton etulinjassa valvomassa lännen etuja. Mitä
sanoikaan Uuno Kailas: ”Raja railona aukeaa. Edessä Aasia, itä. Takana länttä
ja Eurooppaa, varjelen vartija sitä”? On
ollut aikoja, jolloin on nimenomaan
vältetty joutumasta nyt vallitsevaan asetelmaan Skandinaviassa. Vallitseva
Pohjolan yhteistoimintastrategia on kuitenkin tietoisen valmistelun tulos. Se
on ollut tavoitteena ja toteutuu parhaillaan. Sen primäärinä syynä on Venäjän
aggressiivisuus, ei kahta sanaa. Tehtävänä on kuitenkin pohtia, onko joitakin
muitakin syitä osoittaa sotilaallinen valmius. Suomi on ollut aiempina
vuosisatoina sivussa Euroopan päähyökkäysväylältä. Nyt kun pohjoisen merialueen
geopoliittinen tilanne on muuttunut,
Suomi on aivan eri tilanteessa: pohjoinen merialue on suurvaltojen –
mukaan lukien Kiina – erityisten intressien kohde. Kuulumme nyt kansainvälisen
politiikan yhteen strategisista pääväylistä.
Entä politiikka? Voidaanko sen avulla saavuttaa jotain uutta
luovaa? Se lienee kuitenkin ainoa toivo välttää suursota. Mutta onko sielläkin
nähtävissä uhkia. Donald Trump? Jos hän pääsee presidentiksi, onko Ukraina
kaupan, ja mikä on väliraha?
Olemme ajautuneet (tai ajaneet itsemme) tilanteeseen, josta
on annettu kuva, että on ollut pakko valita puolensa. Onko nyt vihdoin
toteutunut Yhdysvaltain 1950-luvun ulkoministerin John Foster Dullesin kylmän
sodan epiteetti: ”puolueettomuus on moraalitonta”?
Nyt sitten olemme päätyneet eturintama maaksi keväällä yen esittämässä dokumentissa on lipsahtanut eslle tieto maamme puolustuslijasta itä ja kaakkois suomessa.
VastaaPoistaPolustuslnja kulkee Saimaan länsipuolitse,eli emme polustakkaan koko maamme aluetta.
Tuon huomattuaan ei enää ihmettele esimerkiksi itäradan suunittelun lopettamista, nyt itäisestä osasta Suome ollaan tekemässä joutomaata.