Toisesta maailmansodasta lähtien on puhuttu etupiireistä
suurvaltapolitiikan keinona hallita niin suurta osaa maailmasta kuin on
mahdollista. Itse käsitteellä ”etupiiri” on toki pidempi historia. En kuitenkaan
juutu vanhempaan historiaan pidemmäksi aikaa.
Toisen maailmansodan alla suurvallat jakoivat salassa
välisiä alueitaan keskenään etupiiriajattelun pohjalta. Etupiirien laukeaminen
taas oli yksi sodan välillinen tai välitön syy. Etupiiriin voidaan lukea mikä
tahansa (painostuksesta alistamissuhteeseen saakka) keino, jolla saatiin tai
kuviteltiin saatavan hyötyä poliittisessa kanssakäymisessä.
Maailmansodan jälkeen käytiin kiivasta taistelua kylmän
sodan tulkinnoista erilaisten koulukuntien välillä. Keskityn tässä ns.
realistisen koulukunnan päätelmiin. Sen mukaan päähuomio suurvaltasuhteiden
analyyseissa tulisi kohdistaa valtapolitiikkaan ja ristiriitaisiin kansallisiin
etuihin.
Realistisen koulukunnan kirjoitukset juontavat juurensa 1940-luvun
lopusta ja 1950-luvun alusta. Niiden lähtökohta on se kritiikki, mikä
kohdistettiin Franklin Delano Rooseveltiin hänen Itä-Euroopan politiikkansa
johdosta.
Amerikan katsottiin olleen liian heikko Stalinia vastaan, ja
niin ”Itä-Eurooppa menetettiin”. Tämä johtui väitetysti joko siitä, että
Roosevelt käsitti väärin Neuvostoliiton aikomukset tai siitä, että presidentti ei nähnyt suurvaltojen etujen
yhteensovittamattomuutta.
Realistit asettivat kyseenalaiseksi nämä väittämät, koska
Neuvostoliiton sodan aikana saavuttama asema Itä-Euroopassa oli kiistämätön.
Näin ollen Rooseveltin vaihtoehdot olivat rajalliset. Realistit eivät syytä
kumpaakaan osapuolta kylmän sodan synnyttäjänä, vaan näkevät syyllisyyden
jakautuvan.
Molemmat osapuolet halusivat yhteistyön jatkuvan sodan jälkeen,
mutta omilla ehdoillaan. Neuvostoliitoa ei nähty ensisijaisesti ekspansiivisena
voimana vaan turvallisuushakuisena suurvaltana. Tämä voidaan ymmärtää siitä
näkökohdasta, että Neuvostoliitto oli saanut sodan aikana Itä-Euroopassa
haluamansa jalansijan eli sillä oli tarvittavat puskurit suojanaan. Kriisejä
syntyi, kun toinen osapuoli teki aloitteen rajoitettujen tavoitteiden
saavuttamiseksi, ja toinen vastasi siihen reaktionomaisesti. Realistien mielestä kysymys oli
valtataistelusta, ei niinkään ideologisesta ristiriidasta. Tämä ilmeni taisteluna
vallan tasapainosta.
Laajalti ymmärrystä lännessä sai ajatus Itä-Euroopan
valtioiden haavoittuvuudesta johtuen yhteiskuntien taloudellisista ja
sosiaalisista heikkouksista. Toisin oli Länsi-Euroopan valtioiden tilanne: ne
olivat taloudellisesti kestäviä, eikä Neuvostoliitto pystynyt niitä tosiasiassa
uhmaamaan esimerkiksi etupiirivaateilla.
Kärjekkäimmät ristiriidat on johdettavissa uuden aseen,
ydinaseen potentiaalisesta käytöstä.
Selitys ydinaseen käytölle toisessa maailmansodassa löytyi realistien
mielestä halusta sekä lopettaa Tyynen meren sota että halusta estää
neuvostoliittolaisten tulo tälle sotanäyttämölle.
:::::::::::::::::::::::::::
Hans J. Morgenthau on yksi tunnetuimmista realistisen
koulukunnan jäsenistä. Morgenthaun
perusväittämä oli, että Yhdysvaltain politiikka ei ollut niin päämäärähakuista
ja taloudellisen determinismin läpitunkemaa kuin vastustajat ovat väittäneet.
Winston Churchill puolestaan edusti kantaa, jossa sodassa piti edetä niin pitkälle
itään kuin oli mahdollista. Jos Yhdysvallat – Morgenthaun mukaan – olisi
edennyt Churchillin haluamalla periaatteella itään, olisi se helposti saanut irrotettua
Tšekkoslovakian Neuvostoliiton vaikutuspiiristä ja pystynyt estämään Berliinin
joutumisen neuvostojoukoille. Yhdysvallat ei kuittenkaan näin tehnyt ja syitä
Morgenthau etsii etupiiriajattelusta.
Morgenthau toteaa, että toisesta maailmansodasta lähtien
Neuvostoliitto ajoi etupiiripolitiikkaa. Se ei peitellyt missään vaiheessa
aikomuksiaan. Samalla tavalla se kannatti maailmanlaajuista
etupiiripolitiikkaa.
Toisen maailmansodan aikana Neuvostoliitto painosti
Englantia suostumaan etupiirisopimukseen, jolla Eurooppa olisi jaettu kahtia.
Englanti näyttikin olevan myönteisellä kannalla, mutta Yhdysvallat asettui
vastahankaan.
Sodan aikana Churchill ihastui vaikutuspiirien
prosentuaalisin jakoihin. Niinpä Churchill ja Stalin sopivat epävirallisesti
9.10.1944, että Balkan ja ympäröivät
alueet, Kreikka mukaan lukien, jaetaan
tietyin prosenttiosuuksin lännen ja idän etupiireihin. Suunnitelma ei toteutunut, mutta
ei liioin poistunut karttapöydältä.
Nälkä kasvaa syödessä: Neuvostoliito teki sodan jälkeen
lukuisia ehdotuksia maailman jakamiseksi kahteen jättimäiseen etupiiriin.
Yhdysvallat ei koskaan suostunut näihin jakoihin ainakaan virallisesti. Etupiiriajattelu
ei tänä päivänäkään ole kadonnut mihinkään. Näyttää siltä, että Vladimir
Putinin Venäjälle etupiirit ovat jääneet pysyväksi vaikutusvallan kasvattamisen
keinoksi ehkä juuri historiallista syistä. Ukraina on nyt idän ja lännen
etupiiripolitiikan uhri ja välikappale. Venäjä on julman aggression
aloitteentekijä, mutta lännellä on omat intressinsä pitää kiinni Ukrainasta ja
liittää se läntiseen etupiiriin.
::::::::::::::::::::::::::::
Yhdysvaltain sodan jälkeinen etupiirien vastainen politiikka
on johdettavissa kahdesta periaatteesta: ensinnäkin Yhdysvallat halusi
valtapolitiikan korvattavaksi yleismaailmallisella organisaatiolla, joka tuli
luoda sodan jälkeen (YK) ja toisaalta vannottiin demokraattisten
menettelytapojen nimiin, joiden uskottiin parantavan ”poliittiset sairaudet”.
Yhteenvetona voisi todeta, että Venäjä halusi (haluaa) intohimoisesti
uutta jalansijaa valtapolitiikalleen etupiirien kautta, Englanti (ja Ranska)
halusivat alun perin voimiensa tunnossa siirtomaidensa esimerkin pohjalta
alusmaiden luonteen hallitsemiinsa maihin ja Yhdysvallat, joka vastusti kaikenlaista kolonialismia, ei
hyväksynyt periaatteellisista (liberaalidemokraattisista ) syistä mitään
alistavaa suhdetta muihin maihin. Tässä se ei ollut vilpitön, sillä se pystytti
vuosikymmenien varrella sotilastukikohtien verkoston koko maailman kattavaksi
(jolle olen antanut jossakin yhteydessä nimen ”tukikohtaimperialismi”).
Ja vielä: Yhdysvaltojen omaksuma Monroe-oppi oli
jonkinasteinen sovellus etupiiristä (koskien koko Amerikan mannerta!). Lisäksi se
vaati liberaalidemokratian lipunkantajana Itä-Eurooppaan demokratiaa, mutta ei
ajanut samaa mallia Etelä- ja Väli-Amerikkaan. Woodrow Wilson: ”Monroe-opilla
Yhdysvallat otti itselleen ison veljen osan muuhun Amerikkaan nähden”.
Käytännössä Itä-Euroopan etupiirit todettiin pysyviksi
Itä-Saksan (1953), Unkarin(1956) ja Tsekkoslovakian (1968) tapahtumien
yhteydessä, vaikka Yhdysvallat ei tätä koskaan myöntänytkään. Idän ja lännen
välistä rautaesirippua (Churchillin Fultonin puhe 1946) ei tosiasiassa
kyseenalaistettu. Yhdysvalloissa katsottiin, että Neuvostoliiton etupiirien
hyväksyminen olisi merkinnyt alkavan sosialismin maailmanvalloituksen
myöntämistä. Vasta 1990-luvun vaihteen vallankumouksessa edellä kuvattu
ajattelun jatkumo katkesi.
Tänä päivänä Venäjän etupiiriajattelu on törmännyt
laajentuneeseen Natoon, joka on Venäjän katkeruutta ruokkivan ajattelun
syntipukki. Etupiiriajattelu ei ole kuitenkaan painunut unholaan, vaan on realiteetti,
jos sille vain annetaan tilaa. Etupiirit ovat osin korvanneet
vanhanmallisen alistamisen politiikan. Niinpä Kiinan voidaan katsoa pyrkivät
etupiirien määrittämiseen hivuttamalla esimerkiksi Tyynen meren alueella. Etupiirien rajoilla käydään ankaraa
poliittista vääntöä suurvaltojen välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti