Helsingin Sanomissa julkaistiin 2.6.2024 kaksi kolumnia/mielipidekirjoitusta, jotka hämmensivät liberalismin ja konservatismin meneillään olevaa kilpajuoksua. Kysymyksessä olivat Sanna Ukkolan kirjoitus ”Lipuvatko toimittajat kohti aktivismia?” ja Timo Miettisen essee ”Tulevaisuus lähestyy taas Eurooppaa takaapäin”. Kirjoittajakumppanistaan tietämättä (?) Ukkola sohaisee liberalismin ja konservatismin herkkää suhdetta, kun taas Miettinen pohtii, miksi konservatismi (taantumus) on nousussa juuri nyt. Ukkolan näkökulma on selvästi konservatismia myötäsukaisesti arvioiva ja vastaavasti liberalismia kritisoiva. Vastakkainasettelua täydentää Miettinen, joka hakee vertailukohtaa nykypäivään aina Napoleonin sodista ja niitä seuranneesta konservatiivien noustusta, jota hän vertaa nykytilanteeseen todeten, että näissä kahdessa ajankohdassa on jotain samaa. Miettisen pohdinnassa on perää: kysymys on mielestäni liberalismin vapaasti virtaavan vuorovaikutteisuuden vaihtumisesta konservatiiviseen (tai peräti taantumukselliseen) mielipideavaruuteen.
Asetun seuraavassa liberalismin myötätuntoiseksi ymmärtäjäksi
kaikista sen virheitä huolimatta.
Liberaalin demokratian kohtalonhetkistä olen kirjoittanut
monta blogikirjoitusta. Ne ovat pyrkimys analysoida, miksi poliittiset ja
ideologiset konservatiiviset voimat ovat
saaneet nyt lujan otteen monin
paikoin maailmasta. Olen samalla tehnyt
surutyötä menneiden, 60-lukulaisten liberaalien ihanteideni puolesta.
Miten pääsisin aiheeseen kiinni? Pienen miettimisen jälkeen päädyin niinkin kauas kuin
Yhdysvaltoihin ja toisen maailmansodan aiheuttamaan muutokseen sen
ulkopolitiikassa. Tällä oli suuri merkitys Länsi-Euroopan valtioiden toipumiseen
sodasta.
Tein aikoinaan sivulaudaturtyön ”Kylmän sodan tulkinnoista”
tutkintooni (1976). Aikaa on kulunut enkä rakentaisi enää maailmankäsitystäni
tuon työn varaan, mutta jälkensä tutkimustyö minuun jätti. Voin nyt todeta,
että Yhdysvaltain ulkopolitiikan Grand
Old Manin George Kennanin silloin (1940-luvun
lopulla) konservatiiviseksi tulkinnaksi arviomani näkemys kylmästä
sodasta kuulostaa tänään hyvinkin liberaalilta
näkemykseltä tulevien vuosikymmenien näkökulmasta. Kennanin pysyvä jälki
historiaan jäi hänen oppinsa Policy of Containmentin kautta. Siitä on johdettu
mm. Trumanin oppi. Kovuudestaan huolimatta Kennan oli kykenevä asettumaan vihollisen
asemaan ja kritisoi kylmän sodan sotaintoa.
Itse asiassa Kennan kärsi oppinsa tulkinnoissa tappion,
sillä kun hän rakensi ajattelunsa Venäjän diplomaattisen patoamisen varaan, niin hänen ystävänsä ja kilpailijansa Paul
Nitze käänsi ajatuksen sotilaalliseksi patoamiseksi, joka ärsytti suuresti Kennania varsinkin,
kun Nitze oli vahvoilla USA:n käytännön politiikassa.
Tulevaisuuden kehityssuuntaa haettiin ns. Nitzen komitean
työn (1950) tuloksesta. Yhdysvallat pyrki hallitsemaan globaalia ympäristöä
”tukikohtaimperialismin” (oma käsitteeni) ja taloudellisen ylivoimansa avulla.
Sillä oli 1960-luvulle tultaessa yli tuhat sotilastukikohtaa ympäri maailmaa.
Voimansa tunnossa se kävi leppymätöntä taistelua sosialismia vastaan. Ja
kaikkeen tähän sillä oli varaa: kongressin asettama em. Paul Nitzen komitea totesi,
että Yhdysvalloilla oli varaa pitää yllä
korkeaa ja koko ajan paranevaa elintasoa ja silti luoda maailman mahtavin
sodankäyntikoneisto Neuvostoliiton asettamaa haastetta vastaan.
Yhdysvaltain edellä kuvattu panostus sotilaallisen voiman lisäämiseen
vapautti Länsi-Euroopan voimavarat hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen
turvaamiseen. Nyt on todettu, että panostukset puolustukseen ovat liian
vähäiset ja Eurooppaa uhkaa sotilaallisen voiman vuosia jatkuneen alimitoittamisen
seuraukset.
Jo tuolloin siis ratkaistiin Länsi-Euroopan rooli
hyvinvoivien kansalaisten maanosana mm. Marshall-avun (so. amerikkalaisten)
ansiosta. Siitä myös käynnistyi Euroopan sotilaallinen riippuvuus Yhdysvalloista, joka nyt on kovasti esillä USA:n
halutessa vähentää tukea ja Euroopan rimpuillessa puolustuksensa ”kahden
prosentin säännön” kanssa.
Vuosikymmenien kuluessa
Yhdysvaltain mahti on pikku hiljaa murentunut eikä Yhdysvalloilla ole enää varaa asetettuun
nitzeläiseen tehtävään. Yhdysvallat on velkaantunut
kymmenien vuosien ajan. Se painostaa Natoa sisäisesti pitämään rahoituksen vähintään
kahdessa prosentissa vuosittaisesta talousarviosta. Saman aikaan suurvaltojen voimasuhteiden
muutokset ovat asettaneet uusia haasteita. On edetty kaksinapaisesta maailmankuvasta
yksinapaisuuden kautta moninapaisuuteen.
Missä kohtaa hyppäisin historian vankkureille kertoakseni näkemykseni,
miten em. kehitys vaikutti Euroopan liberalismin ja konservatismin väliseen
jännitteeseen? Timo Miettisellä on ainakin osavastaus tähän problematiikkaan.
Hän lainaa kirjailija Rahel Varnhagenia vuodelta 1815, josta tuntui, että Euroopan pysähtyneisyyden keskellä käsitys
menemisestä tulevaisuutta kohti on virheellinen ja oikein on sanoa, että
tulevaisuus lähestyy meitä takaa päin. Samalla
syntyi vaikutelma, että edistykselliset ihanteet ovat väistymässä vanhoillisten
ajatustottumusten tieltä, joita edusti Wienin
kongressin ympärille kietoutunut Pyhä
allianssi. Ajatukset 1700-luvun lopun vallankumouksellisesta
odotuksesta haihtuivat ja korvautuivat kuninkaiden jumalallisella valalla.
Kysymys ei ollut pelkästään miedosta konservatismista vaan syvälle käyvästä taantumuksesta,
jota ohjasi pelko joutumisesta takaisin 1700-luvun lopun vallankumouksellisten
voimien temmellyskentäksi.
Liberaalien taakkana oli tuolloin, ja on nyt menneisyyden painolasti, joka on
kivirekenä vedettävänämme ajateltaessa konservatismin perintöä.
Miettinen vetää johtopäätökset nykypäivään, että konservatismin
huonoimmat piirteet leviävät maanosalaajuisesti ja tekevät tyhjäksi monet hyödylliset
liberaalit odotukset ja interventiot.
Euroopalla on vastassa monia liberaaleja haasteita (esim. vihreä
siirtymä), joita nyt eurovaaleissa valtaansa
todennäköisesti lisäävät oikeistokonservatiivit pyrkivät vesittämään tai kaatamaan
kokonaan.
:::::::::::::::::::::::::::::
Mitä on nykyajan oikeistokonservatismi käytännössä?
Yksi konservatiivisten voimien puolesta taistelevista mediahahmoista on toimittaja Sanna Ukkola. Hän
tarttuu edellä mainitussa HS:n mielipidekirjoituksessaan liberalismin härkää
sarvista ja hyökkää koko naisellisella energialla epäkohdiksi kokemiensa asioiden
kimppuun. Näitä ovat mm. Ukkolan erikseen mainitsema median epätasapuolisuus ja puolueellisuus. Tosimiesten tuntema
epäluottamus vielä korostuu, koska Ukkola selittää sen johtuvan siitä, että
liberaalit tosinaiset ovat täyttäneet toimittajien vakanssit.
Ukkola mainitsee, että tutkimusten mukaan vihreistä naisista
mediaan luottaa 91 prosenttia kaikista vihreistä, joka sekin vahvistaa Ukkolan epäilyä
median puolueettomuudesta. Itse asiassa
hän julistaa puolueettomuudeksi mieltämänsä ajattelun menetetyksi! Hän syyttää
lehdistöä mm. maakunnissa asuvien sivuuttamisesta. Eliitti – vennamolaiset
”Helsingin herrat” - sanelee median
tyylikirjaston ja -sisällöt.
Ukkolan mielestä kuva vahvistuu tulevaisuudessa, koska journalismin
opiskelijoista 80 prosenttia on naisia. Tästä Ukkola vetää siekailematta johtopäätöksen,
että naiset kannattaessaan punavihreitä arvoja
vaikuttavat median vastaaviin sisältöihin niiden tehokkuutta ja voimaa lisäävästi.
Taitavat puheet ”akkavallasta” väärin kohdeltujen ja aliarvioitujen naisten
sijasta – olla relevantti totuus tästä päivästä!
Suomessa luottamus mediaan on ollut perinteisesti korkealla
tasolla. Nyt Ukkola kyseenalaistaa tämän ja ennustaa, että median auktoriteetti ja yleisön luottamus tulevat
laskemaan. Ukkola kohdistaa rajun hyökkäyksen median puolueellisuutta kohtaan
väittäen sen olevan kannattamansa
ideologian aktiivi ajaja.
EU-vaalien seurauksena on mahdollista, että
oikeistokonservatismi tai taantumuksen aika vahvistuu punavihreän ”salaliiton vastapainona”.
Ukkola tuntuu olevan vähintään yhtä aktiivinen konservatiivisten arvojen ajaja
kuin mitä hän sanoo liberaalien vastaavista päämääristä. On vastattava samalla
mitalla ja mielellään korkojen kanssa. Oleellista näyttää olevan - ei
objektiivisuuden tavoittelu – vaan sen myöntäminen, että puolueellisuus on
hyväksyttävää, koska muutkaan eivät noudata tasapuolisuutta.
Epäilen, että tällainen silmä silmästä kaksi parhaasta –
menettely ei ole kovin rakentavaa.
Ukkola pyrkii erottamaan nuorten toimittajien kannanotot
vanhempien vastaavista. Tutkimusten mukaan nuoret eivät pidä objektiivisuutta samassa arvossa kuin
vanhempi toimittajasukupolvi. Liberaaleja periaatteita korostavana pidän vähintäänkin arveluttavana, jos
objektiivinen (tai objektiivisuuteen pyrkivä) tiedontuottaminen olisi jotenkin
vähempiarvoista kuin taustaideologiaan sidottu mielipide.
Jos Ukkolan mieleinen valistaminen, yhteiskunnallinen
kantaaottavuus ja muutoksen ajaminen ovat periaatteina tiedottamisessa, syntyy
paljon mielipiteitä ruokkivaa vasta-argumentointia, joka sinänsä on OK.
Perusteltua olisi kutenkin tuottaa joka tapauksessa objektiivista tietoa, joka kestää vertailun
subjektiivisen tiedontuotannon rinnalla.
Milloin liberalismi on sortunut liioitteluihin ja
ylitulkintoihin?
Liian pitkälle viety wokenismi ärsyttää. Sanojen ja mielipidekieliopin
avulla pyritään hallitsevaan asemaan, mitä aikoinaan taistolaisetkin
tavoittelivat omassa ideologiassaan. Alun perin ihan järkevän wokenismin tyylikirjastosta
lainatut ehdottomuudet eivät kanna mihinkään pysyvään muutokseen liberaalissa
demokratiassa.
Ovatko toimittajat (oikealla ja vasemmalla) siis lipumassa
kohti ”aktivismia”, kuten Ukkola asian muotoilee? Ukkola tavoittelee luultavasti tilannetta , jossa on
kysymys yhteiskunnallisten suuntien välisestä ideologisesta taistelusta vasemmisto-
ja oikeistotoimittajien kesken. Ukkolan oletus on kai, että ei-vasemmistolaiset toimittajat haastaisivat
aktivismillaan vasemmistolaiset toimittajat, jotka nyt Ukkolan mielestä ovat määrällisesti
mielipidejohtajia. Siihen viittaa hänen arveluttava
toteutumaton tavoitteensa selvittää toimittajien puoluekannat. Asiayhteydestä
päätellen enemmistö heistä on Ukkolan mielestä
vasemmistolaisia, ja se näkyisi kirjoittelussa. Hän unohtaa kokonaan, että päätoimittajista
karkeasti ottaen 90 prosenttia on maailmankatsomuksen puolesta porvarillisia.
Ukkola tuntee kyltymätöntä vetoa mielipidekirjoitteluun,
jossa tavoitteena ei ole objektiivisen tiedon tuottaminen, vaan mielipiteen
oikeuttaminen totuuden lähteenä. Onko tässä kysymys Donald Trumpin alkukauden
tutusta julistuksesta, jossa jokaisen oma
totuus on perustellusti yhtä oikea kuin kenen tahansa totuus?
Sanna Ukkola käyttää omaa asiaa edistääkseen olkinukkeargumentointia.
Siinä vastapuolen väitteet esitetään vääristeltynä
aina karrikatyyriksi saakka: media esitetään pakkosyöttäjänä, media on jo
valmiiksi valinnut suosikkinsa, media on jo valmiiksi valinnut kritiikin
kohteensa jne. Ukkola kaipaa itse määrittelemäänsä moniäänisyyttä eikä ”vasemmistoaktivisteja
täynnä olevaa tv-paneelia, jossa on mukana yksi kiintiökonservatiivi”.
Mitä enemmän oikealla olet konservatismissasi, sitä enemmän
näet olkinukkeja ympärilläsi. Uskookohan Ukkola itsekään kokemakseen
”panelointiin” manipuloinnista ja indoktrinaatiosta.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
On syytä erottaa toisistaan (1) arjen vastakkainasettelusta
kumpuava jyrkkäkin väittely ja (2) toisaalta periaatteellinen ideologisiin ja
yhteiskunnallisiin näkemyksiin perustuva vastakohtaisuus. Viime mainitusta paradigman
muutoksesta esimerkkinä voidaan pitää
vuoden 1815 vallankumouksellista tilannetta. Nyt näkyvissä oleva
liberalismin ja oikeistokonservatismin (”laitaoikeisto”) ristiriita on ehkä lähempänä
suurta vedenjakajaa ideologioiden välillä kuin mitä on oltu pitkiin aikoihin.
Viime kädessä olisi siis pystyttävä vastaamaan periaatteelliseen
kysymykseen, onko nyt syntymässä – pitkän
liberalismin kauden n voittokulun jälkeen – oikeistokonservatiivinen pitkän aikavälin
megatrendi, vai onko tässä konservatismissa kysymys vain yhdestä lisäyksestä menneisyyden vaihtelevaan
muutoskiertoon?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti