tiistai 13. huhtikuuta 2021

Väinö Linna itse asiasta kuultuna

 

 

Helsingin yliopiston Kotimaisen kirjallisuuden laitoksella käynnistettiin vuonna 1971 hanke,  jossa ryhdyttiin tallentamaan elävien kirjailijoiden puhetta. Tavoite oli,  että kirjailijat itse kertovat teoksistaan  eikä niin, että kirjallisuuden tutkijat porautuvat kirjailijoiden  uran vaiheisiin. Yksi valituista kirjailijoista oli Väinö Linna. Onneksi näin, sillä Linna ei kirjoittanut kovasti toivottuja  muistelmiaan. Elämäkertakirjoja hänestä on toki kirjoitettu.

Linnan haastattelijaksi valikoitui professori Pertti Virtaranta. Tähän vaikutti varmaankin  se,  että  keskinäinen sielujen sympatia loi pohjan läheiselle yhteistyölle. Virtaranta oli murteiden tuntija, joka syvensi edelleen  miesten keskinäistä kanssakäymistä, olivathan murteet Linnalle hyvin tärkeä kirjallisten hahmojen luonneanalyysin väline.

Väinö Linnan varsinainen kirjailijan ura oli jo kaukana takanapäin,  kun haastatteluja tehtiin vuoden 1973 helmikuusta lähtien. Haastattelut ottivat sairastelevan kirjailijan voimille, mutta urhoollisesti hän täytti sovitun tehtävän. Virtaranta teki tarkkaa työtä ja kaikki Linnan puheet välittyivät muistiinpanojen kautta jälkipolville.

Virtarannan tekemiä nauhoja kertyi 49 tuntia. Niitä on hyödynnetty Linnan  elämäkerroissa. Virtaranta itse  suunnitteli aineistoon perustuen itsenäistä teosta, mutta se jäi tekemättä. Kun Linnakaan ei ryhtynyt tuumasta toiseen, jäivät muistiinpanot syrjään kymmeniksi vuosiksi.

Kirjailijoiden elämäkertojen kirjoittajana kunnostautunut Panu Rajala tarttui asiaan ja hyödynsi Virtarannan tarkasti  litteroimia aineistoja Linnan lapsuudesta,  nuoruudesta, sotaväkiajasta aina  Linnan teosten syntyvaiheisiin saakka. Rajalan toimittaman teoksen nimi on ”Päivä on tehnyt kierroksensa. Väinö Linna muistelee” (Siltala, 2020).

Linna kertoo avoimesti kokemuksistaan ehkä olettaen,  että puhe toimii vain kirjallisuustieteellisenä aineistona. Rajalan kirjan lukija ”kuuntelee” Linnan puhevirtaa,  joka katkeilee ajoittain ja poukkoilee aihetta vaihtaen, mutta koko ajan mielenkiintoisena pysyen.  Tyyli on jutusteleva. Lukija voi asettua sohvalla lepäilevän Linnan asemaan ja syventyä kirjailijan mietiskelevään puheeseen.

Keskityn tässä Linnan muisteluiden valaisemana kirjailijan uran avainkohtiin ja niistä vedettäviin johtopäätöksiin. En pyri kattavuuteen vaan välähdyksiin kirjailijan tunnoista.

Väinö Linna aloitti kirjailijanuransa ensimmäiset haparoivat yritykset jo sodan aikana, jolloin hän milloin missäkin paikassa etsi kirjoittamiselle sijaa, laiturilla, kannonpäässä…. Linnan tarkka ihmistuntemus toimi sotaympäristössäkin. Hän oli ihmismielen tarkkailija. Ympärillä olevat kanssataistelijat eivät juuri korvaansa lotkauttaneet havaitessaan Linnan puuhailut kynän ja paperin kanssa. Kustantajallekin Linna lähetti kyhäelmiään. Ne eivät läpäisseet julkaisukynnystä, mutta toimivat harjoittelukierroksena tulevaa kirjailijanammattia varten.

Muutoinkin lukuharrastus oli mitätöntä aseveljien keskuudessa.  Sitäkin enemmän ”sotalainaston” kirjoja kulutti Linna.

Alusta lähtien paljastuu Linnan ominaislaatu kirjoittajana: ensinnäkin muisti tuntuu pettämättömältä. Toiseksi Linnalla on erityisen tarkka korva ja silmä erilaisten luonteenlaatujen analysointiin. Hän ehkä piirsi mielessään kuvan ihmisestä  - tai muutamasta ihmisestä,  joista hän sitten muodosti fiktiivisen hahmon. Paljon henkilöissä oli olemassa olevaa todellista ainesta. Tämä sai jotkut vähättelemään Linnan kirjailijan ominaisuuksia. Hän kertoi – väitteiden mukaan -  ”vain” dokumentaarista tarinaa sodasta. Vanha kertomakirjallisuus ei ollut modernistien suosiossa 1950-luvulla.

Haastattelunauhoilta jää erityisesti mieleen Tuntemattoman Honkajoen eksentrisen hahmon esikuvan luonnehdinta. Linna myöntää, että kirjassa annettu kuva  on epätoden rajamailla, mutta niin on alkuperäinenkin ”Honkajoki”!

Linnan kertomus Virtarannan nauhoille ja lopulta Rajalan kirjaan on myös erinomainen asetoveruuden kuvaus. Kaveruudet saattoivat olla pysyviä, henkiin jääneiden ikuisia ystävystymisiä. Luodut suhteet jäivät elämään sodan jälkeen, josta meillä on muistumana esimerkiksi Mikko Niskasen elokuvan ”Sissiluutnantti” karhean sydämellinen yhteenkuuluvuuden tunne asetovereiden haudalla.

Rajalan kirjaa lukiessa päällimmäiseksi nousee tunne Linnan ”tavanomaisuudesta”. Niin skarppi kuin hän onkin,  on hän lähellä kanssaihmisten (ja kansanihmisten) psyykettä. Tämä yhdistelmä varmistaa ihmisen syväluotauksen, joka jälkeenpäin on nostanut Linnan fiktiiviset hahmot esimerkiksi modernin työelämän tyyppijaottelun pohjaksi.

Linna ei mässäile sotakertomuksillaan – niillä oikeilla,  itse koetuilla - mutta yhden kohtalokkaan hetken hän kertaa perusteellisesti. Ilmeisesti kranaatinheittimen ammus räjähti keskellä Linnan konekivääriryhmää  ja teki tuhoisaa jälkeä: ”koko ryhmä siinä meni”. Linna itse selvisi kuin ihmeenkaupalla sirpalesateesta: ”mikä merkillinen rako se oli,  johon minä sovin”.

::::::::::::::::::::::

Mutta mitä tapahtui ennen kuin Linnasta tuli kuuluisuus Tuntemattoman myötä?

Sota päättyi aikanaan ja Linnalla oli yhtä ankeata kuin monella muullakin sodasta palanneella, puutetta ja kurjuutta riitti,  ja kirjailijanura oli alkutekijöissään. Linna luki paljon  maailmankirjallisuuden mestariteoksia. Dostojevski saattoi hänet matkalle kohti esikoisromaaniaan ”Päämäärää” (1947), jossa oli omaelämäkerrallisia painotuksia. Kirjan päähenkilöllä on samoja tavoitteita kuin Linnalla itsellään kirjailijaksi ryhtymisestä. Linnan lukeneisuus ja omat ambitiot sekoittuivat vyyhdeksi, jonka seurauksena kirjailijan psyyke joutui horjumistilaan, joka tapauksessa kovalle koetukselle.

Linna tutustui (Mikko) Mäkelän kirjalliseen piiriin Tampereella, joka oli hedelmällinen ryhmäopponoija ja kannustaja aloittavan kirjailijan uralla. Merkittävin piirin jäsenistä henkisessä mielessä oli Lauri Viita. Hänet Linna nimeää ”puhujaksi”,  koska -  jos oikein ymmärrän  - hän  vaikutti ilmaan puhumisellaan!  Viita vaikutti muihin, mutta hän ei antanut muiden vaikuttaa itseensä.

Linnan ”piiriin” kuului pitkälti toistakymmentä tai jopa parikymmentä kirjallista vaikuttajaa eri aloilta, joka ei ole aivan merkityksetön asia Väinö Linnan kirjailijanuran kehittymisen kannalta.

Linna oli Finlaysonilla tehdastyössä, mutta pyrki kirjoittamisen avulla tulemaan toimeen omillaan ja luopumaan vakityöstä. Seuraava teos ”Musta Rakkaus” (1948) oli Päämäärän  seuraaja siksikin,  että se oli edelleen dostojevskilainen romaani.

”Messias” taas syntyi Päämäärän ja Mustan rakkauden perinnön pohjalta,  mutta nyt aihemaailma oli laajentunut maailmankatsomukselliseksi tilitykseksi, jota Linna ei lopultakaan hallinnut vaan vei hänet henkisen järkkymisen partaalle. Dostojevskin vaikutus on edelleen ilmeinen.

Linnan tulkinta haastattelunauhoilla on, että Messias on ”eksistentiaalinen asetelma”. Messias on hapuileva mieltä pirstova yritys etsiytyä olevan lähteille, syvälle johonkin, millä ei ollut kiinnikettä olemassa olevaan konkreettiseen maailmaan. Ymmärrän niin,  että kertojaminältään Linna on tolstoilainen ja kaukana dostojevskilaisista kellareista, joihin hän oli sukeltanut. Hän oli luonnoltaan realistinen tarinan kertoja, jolle syvyyspsykologiset aiheet eivät olleet omiaan.

Kaikki tämä edellä kuvattu oli valmistautumista vielä tiedostamattomaan suureen tehtävään. Tuntematon (”Sotaromaani”) sai kuitenkin väistyä aluksi ehkä sen takia,  että sodasta toipuminen vaati vieroitusprosessin.

:::::::::::::::::::::::

Messiaksen kanssa turhautuminen päättyi vuonna 1952 aiheesta luopumiseen. ”Tuntemattomassa sotilaassa” (1954)  Laine pääsi omimmalle alueelleen. Taustana teokselle ovat omakohtaiset sodan todelliset kokemukset ja niistä henkilötyyppien jalostamisen kautta muodostetut fiktiiviset henkilöhahmot.

Tuntemattoman kirjoittamisen ympärille rakentui sparraushenkinen kirjailijaryhmä ensimmäistä kertaa Linnan uralla. Työ joutui.

Linna kirjoitti Tuntematonta työn ohessa mustan kahvin ja tupakan voimalla kaiken itsestään puristaen.  Samaan aikaan rahapula painoi edelleen päälle. Linna kirjoitti Tuntemattoman kolmeen, osin viiteen kertaan. Kustantaja epäröi julkaisuhetkellä: kirja on liian radikaali. Työnimi ”Sotaromaani” oli pitkään teoksen mahdollinen nimi. Jälkikäteen arvioiden ei lainkaan hassumpi ajatus.

Kirjailija viipyilee teoksen kritiikissä pitkään – aiheestakin. Arviot olivat pääosin myönteisiä, jopa ylistäviä,  lukuun ottamatta HS:n Toini Havun kuuluisaa ”sammakkoperspektiiviteilausta”. Myös muutamat rintamakaverit kenraaleja myöten ärtyivät,  koska Linna ei kunnioittanut heidän mielestään armeijan uhrimieltä. Ajan myötä moitehenkisyys tasoittui ja arvostus kasvoi ennenkuulumattomaksi.

Menestyksen seurauksena Linna vaurastui ja köyhyys vihdoin jäi taakse. Linna luopui työstään Finlaysonilla vuoden 1954 lopulla. Kirjaa myytiin heti alussa kymmenin tuhansin kappalein, Linna osti maatilan ja joutui vasten tahtoaan aikakauslehtien ”kansikuvapojaksi”. Teosta alettiin kääntää muille kielille….. Linna joutui hankkimaan puhelimen pakon edessä.... Hän oli varhainen julkkis, kaikkien omaisuutta.

Yhteenkuuluvuuden symboli, Tuntematon sotilas,  oli yksi aseveljeyden liimoista,  se piti kaveruudet voimassa. Muistan itsekin tuon hengen oman isäni rintamamiestapaamisissa,  joissa sain olla mukana.

Tuntemattoman voittokulku jatkui elokuvaversiona ja Pyynikin näyttämöversiona.

:::::::::::::::::::

Täällä Pohjatähden alla jatkoi Linnan menestystä ja hänen asemansa Skandinaviassa ja muualla vahvistui käännösten myötä. Kansalaissota palautui Linnan haluamaan historialliseen yhteyteen, aivan kuten Tuntematon toi näkyville tavallisen sotilaan näkökulman. ”Valkoinen selitys” (tai jyrkemmin ”valkoinen valhe”, joka ilmeisesti tuli julki ensin Dagens Nyheterissä) sai kilpailevan tulkinnan Pohjantähden ansiosta. Linna vaikutti keskusteluun, joka on jatkunut näihin päiviin saakka. Ymmärrys kummankin osapuolen motiiveihin on lisääntynyt. Linna kiteyttää tämän kaiken oikeudenmukaisuuden tajuun liittyväksi. Voidaan sanoa, että Linna lopetti kuiskuttelun kansalaissodan ympäriltä ja avasi todellisen keskustelun.

Linnalla oli ajatus: asettamalla saman suvun jäseniä eri puolille valkoisten ja punaisten rajalinjaa Linna pääsisi pureutumaan konfliktin ytimeen, mutta sitten voitti kanta,  jossa tämä oli liian asetelmallista  ja Linna laajensi näkymän ja ristiriidan maalaiskylän sisälle. Paljon puhuttu torpparinäkökulma tuli paitsi Linnan omasta taustasta niin myös kylän sosioekonomisista  kerrostumista.  Alunperinkin  Linnalla on tavoitteena antaa kuva yhteiskunnallisesta murroksesta ja laukaista patoumia yhteiskuntaryhmien välillä.

Kaikesta heijastuu perinpohjainen taustoihin ja lähteisiin perehtyminen. Kapinaa Linna ei väitä torpparilähtöiseksi, vaan sanoo välittömäksi syyksi elintarvikepulan  ja toteaa, että ”maalaisproletariaatin kapina se oli”. Käynnistävänä voimana oli toki kaupunkien valveutunut työväestö, maaseudulta tulivat reservit.

Venäläisten osallistuminen Suomen sisällissotaan  on ainainen kiistan aihe. Linna selvästi taipuu sen ajatuksen kannalle, että venäläisillä ei ollut merkittävää roolia taisteluissa. Brest-Litovskin rauhansopimuksen mukaan venäläisten tuli vetää joukkonsa pois Suomen alueelta. Olen perustellut aiemmissa kirjoituksissani venäläisten roolia ja olen hyvin pitkälle valmis seisoman Linnan tulkinnan tukena.

Sen sijaan Linnan tulkinta- ja perusteluketju, jossa jännitteiden poistuminen Suomen ja Venäjän väliltä 20-luvun vaihteessa olisi johtanut  mahdollisesti talvisodan välttämiseen ja sen seurauksena myös jatkosodan välttämiseen,  kuulostaa epäuskottavalta. Kekkosen aikaan tätä ajatusta hellittiin YYA-sopimuksen hengessä ilman sen suurempia näyttöjä.

Tuntemattoman jälkeen odotukset Pohjantähteä ajatellen olivat korkealla. Kustantaja panosti teokseen ihan eri tavalla kuin muihin kirjoihin. Linna sai käyttöönsä henkilökohtaisen kielentarkastajan, joka asui Linnalla. Pohjantähti julkaistiin Kämpissä melkomoisella  rummunpäristyksellä.

Menestys oli suurenmoinen. Ihmiset käsittivät fiktiivisen teoksen ihmiset aidoiksi olemassa oleviksi henkilöiksi, joka lisäsi uskottavuutta. Linna saavutti sellaisen aiheeseen liittyvän osaamisen ja tiedon tason, että hän pärjäsi professoreille väittelyssä.

Virtarannan nauhoilla ja vastaavasti Rajalan teoksessa Linna on realistisella tavalla ylpeä teoksistaan, mutta toisaalta hän on myös ällistyttävän kriittinen omia kirjoituksiaan kohtaan:  olisi pitänyt olla aikaa enemmän viimeistelylle,  hän sanoo. Linnan kirjojen lukijan mielestä itsekritiikki on turhanaikaista. Enemmän kysymys onkin kirjailijan tunnontarkasta omistautumisesta työlleen. Koskaan ei pidä olla tyytyväinen!

 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti