lauantai 18. syyskuuta 2021

Minun Yleisradioni

 


 Yleisradio täytti juuri 95 vuotta, joka on aivan aiheesta katsottu juhlinnan arvoiseksi saavutukseksi.  Se on epäortodoksinen tapa viettää ”tasaluvun” merkkipäivää, mutta hyvä oivallus sinänsä. Onhan se  vihje siitä, että kohta on oikea tasaluku täynnä. On siis syytä ruveta henkisesti valmistautumaan vielä suurempaan juhlaan. Yleisradio on yksi suomalaisen demokratian varhainen edistyksen merkki, perustettiinhan BBC:kin  vain pari vuotta aikaisemmin, vuonna 1922.

Omaa ensikosketustani radioon en muista, koska radio on ollut kodeissa jo 1950-luvulla eli ”aina”. Muistan päivän iskelmien radiosoiton, joka ei ollut ihan tavanomaista, sillä Yleisradio 1950-luvulla ei todellakaan palvellut kevyen musiikin tarpeita. Jos sanon yhden kappaleen,  joka minua viehätti varhaisina aikoina pikkupoikana,  niin se oli Tuula-Anneli Rantasen ensilevy ”Kaunis pesijätär” (1956). Vaikea selittää jälkikäteen, miksi juuri tuo. Eihän sitä pystynyt kuulemaankaan radion kautta kuin satunnaisesti.

TV tuli mukaan maailmaani isovanhempien maatilalla kesälomilla  koululaisrenkinä ollessani. Ensimmäiset muistikuvat ovat vuoden 1960 Rooman olympiakisoista. TV järkytti perheen yhdessäolon perusteellisesti. Olihan televisio pistettävä  päälle jo virityskuvan aikana. Sitä sitten katseltiin tovi, ennen kuin varsinainen ohjelma alkoi. TV on tänään itsestäänselvyys, mutta alkuajat olivat muistorikkaita. Tulihan koko maailma olohuoneisiin, syntyi kollektiivinen kokemus.

En pyri tällä kirjoituksellani mihinkään systemaattiseen TV-kauden arviointiin vaan pikemminkin sieltä täältä muistikuviin,  jotka ovat jääneet erityisesti mieleen.

Jo heti 60-luvun alussa intensiivisen TV-seurannan kohteina olivat amerikkalaiset sarjafilmit. Niitä olen muistellut erillisessä  blogikirjoituksessa (”Kun televisio oli nuori: Alastomasta satamasta Hämärän rajamaille”)  13.6.2013.

Kas näin:

Muistan kuinka isovanhempieni maatilalle hankittiin Telefunken-merkkinen televisio. Vuotta en tarkasti muista, joko 1959 tai 1960. Naapuritkin kerääntyivät tupaan katsomaan näköradiota. Aamulypsyn takia levolle vähän aikaisemmin lähtenyt  talon emäntä vain yöpuulle lähtiessään muistutti,  että ”sulkekaahan TV sitten, kun lähdette”.

Meille kotiin televisio hankittiin vasta 1963-1964. Sekä omat kokemukseni että tilastot sen vahvistavat:  kuusikymmentäluku oli sarjafilmien kulta-aikaa. 

Lopetin käytännössä TV-sarjojen katselun jo 1970-luvulla. Monet niistä olivat Yhdysvalloissa menestyneitä sarjoja 1950-luvulta. TV- lähetykset aloitettiin Suomessa vasta vuonna 1957. Silloin sarjafilmikulttuuri oli  vakiintunut USA:ssa jo aika päiviä sitten. Tuohon aikaan tällaisia historiallisia näkökohtia ei tietenkään mietitty. Jälkikäteen olen herännyt pohtiman sitä, minkälaista maailmankuvaa TV-sarjat toivat omaan elämääni. Tyypillisiä olivat 1950-luvun amerikkalaista perhettä kuvaavat viattoman oloiset sarjat, kuten Kolme poikaani (My Three Sons), pääosassa Fred McMurray, sama mies,  joka näytteli mm. Cainen kapinassa ja Poikamiesboksissa muistettavat roolit.  McMurray oli ansioitunut näyttelijä, jonka hajamielinen olemus sopi hyvin sarjaan. Sarjaa esitettiin Yhdysvalloissa peräti 13 vuoden ajan (1960-1972). Normaalisti menestyvätkin sarjat pysyivät ohjelmistossa vain 3-5 vuotta.

Isä tietää kaiken (Father Knows Best, pääosissa Jane Wyatt ja Robert Young!)) oli sarja, jota seurattiin tosi hartaasti, samoin Beaveria. Isä tietää kaiken pyöri Yhdysvalloissa vuosina 1954-1960. Sarjafilmit muistuttivat toinen toisiaan. Ne kuvasivat yleensä amerikkalaisen esikaupunkialueen onnellista elämää, jossa murheet olivat äärimmäisen pieniä, kuitenkin niin isoja, että niistä saatiin kuvatuksi puolen tunnin pituinen sarjan osa. Niin, tosiaankin useimmat noista sarjafilmeistä olivat puolen tunnin pituisia. Tämä riitti hyvin siihen aikaan, vaikka kaikki oli hitaampaa kuin nykyisin, elämänrytmi mukaan lukien. Muistan kuinka Yle Fem -kanavalta tuli vanhoja Peter Gunn -jaksoja uusintoina (eivät olleet tuttuja vanhoilta hyviltä ajoilta). Puolessa tunnissa ehdittiin hyvin käydä läpi konnat, sankarit, kauniit naiset ja itse ohuehko juoni. Yes!

Oliko perhesarjojen kuvaama maailma tuollainen,  kuin miksi se kuvattiin ja näytettiin meille? On totta, että monet näkevät amerikkalaisen elämänmuodon parhaimmillaan nostalgisesti juuri 1950-luvulle sijoitettuna. Aivan sääntö oli, että isä kävi töissä ja äiti hoiti kotia. Isän palkka riitti hyvin elatukseen, olihan amerikkalaisten elintaso tuohon aikaan ylivertainen muihin länsimaihin verrattuna.

Salainen agentti 86 (Get Smart, pääosassa Don Adams, Yhdysvalloissa 1965-1970) edusti agenttiparodiaa parhaimmillaan. Joskus tulee vieläkin katsottua vanhoja hauskoja katkelmia youtubesta tästä kenkäpuhelinmiehestä. Don Adams osasi näytellä älykkäästi tunaroivaa agenttia. Tätä sarjaa esitettiin Suomessa edellä olevista poikkeavasti samaan aikaan kuin Yhdysvalloissa.

Oli sarjoja, jotka ovat jääneet poikkeuksellisen hyvin mieleen. Yleensä niihin liittyi pakahduttava jännitys. Tällaisia olivat Alaston kaupunki (The Naked City, Yhdysvalloissa 1958-1963) saman nimisen elokuvan mukaan (ohj. Jules Dassin, 1948). Se alkoi ja päättyi klassisilla sanoilla: ”Alastomassa kaupungissa on kahdeksan miljoonaa tarinaa, tämä on yksi niistä”. Toinen vahvasti mieleen jäänyt sarja on Hämärän rajamailla (The Twilight Zone, Yhdysvalloissa 1958-1964). Mikä nimi! Ensin mainitun muistan hyvin realistisen tuntuisena sarjana newyorkilaisten poliisien työstä ja jälkimmäisen jonkinlaisena esikuvana science fiction elokuville. Sarjan tapahtumat liikkuivat toden ja epätoden välisellä ei-kenenkään maalla. Sen kauhu todella tarttui minuun.

On helppoa nähdä, että Alaston kaupunki on toiminut monen myöhemmin kehitellyn poliisisarjan esikuvana. Samoin näen Hämärän rajamailla -sarjan yhteydet omien lasteni seuraamaan Salaiset kansiot -sarjaan. Highway Patrol (Highway Patrol, Yhdysvalloissa 1955-1959) oli myös poliisisarja, joka on jäänyt mieleen. Me todella ihailimme amerikkalaisten poliisien työtä.”

Lahjomattomat (The Untouchables, Yhdysvalloissa 1959-1963) oli viimeinen sarja, jota seurasin todella intensiivisesti. Suomessa sen esitykset painottuivat 1960-luvun lopulle. Aidon oloinen ympäristö, 1930-luvun Chicagon gangsterimaailma, kiinnosti. 1950-luvun elokuvatähti Robert Stack pääosassa ansaitsi suosionsa. Brian De Palma teki Eliot Nessistä ja kumppaneista suositun elokuvan vuonna 1987.

:::::::::::::::::::::::::::::

Koska Mainos-TV esitti ohjelmaa Yleisradion kanavilla, vallitsi televisiotoiminnassa käytännössä Yleisradion monopoli. Suuri osa viihteestä ja erityisesti amerikkalaisista sarjafilmeistä oli Mainos-TV:n esittämiä.

Yleisradion miellän erityisesti uutis- ja ajankohtaisohjelmien kanavaksi ja TV-2:n osalta urheilukanavaksi. Paljon keskustellaan ohjelmien tasapuolisuudesta. Pidän kilpailijoiden yrityksiä kaventaa Yleisradion ohjelmapolitiikkaa ja toimintamahdollisuuksia vähintään liioiteltuina,  mutta pahimmillaan jopa kiusaamisena.

Myös ajatus,  että Yleisradion mahdollisuuksia esittää viihdeohjelmia rajattaisiin on epäkelpo. On tärkeää,  että mukana on viihdettä,  jotta Yleisradio kokonaisuudessaan pärjää. Se tarvitsee viihteellisiä kilpailutekijäpalveluita.

Mediaympäristö on erittäin haasteellinen. On tärkeää, että Yleisradiossa huomioidaan kokonaisuus. Lehti- ja mediatalot ovat porvarilinnoituksia. Yleisradion tasapuoliselle ja -tasapainoiselle ohjelmatuotannolle tämä tilanne asettaa erityisvaatimuksen.

Ylen Areena on loistava innovaatio, jonka kaltaisia toivon lisää,  jotta Yleisradio pysyy innovaatioissa ja teknologisessa osaamisessa kehityksen kärjessä.

Vaikka tässä olen sivuuttanut radion palvelut lähes kokonaan, olen viime aikoina lisännyt radion kuunteluani. Esimerkiksi monet dokumenttisarjat koukuttavat juuri sen takia,  että kuuntelija voi itse loihtia mielikuvia aiheesta.

::::::::::::::::::::::::::

Yleen liittyy paljon odotusta, siis toiveita, että se täyttää tasapuolisuuden vaatimuksen,  jonka jokainen katsoja ja kuuntelija on asettanut kuitenkin itse!  Niinpä tasapuolisuus toteutuu harvoin ja harvoille täysimääräisenä. Mutta eivät ihmiset odotakaan täydellistä onnistumista, riittää,  kun päästään liki. Ns. Reporadion aikana kokeiltiin rajaa,  kuinka pitkälle ”informatiivisessa ohjelmapolitiikassa” tai toiselta nimeltään radikaalissa ohjelmapolitiikassa voitiin mennä. Rajat tulivat vastaan,  eivätkä niitä rajoja asettaneet ketkään muut kuin suomalaisten TV-katsojien ja radiokuuntelijoiden enemmistö. Keskimääräinen TV:n katsoja lienee  konservatiivinen eikä hyväksy sovinnaisuuden rajojen yli hyppimistä. Silti sanon, että Revon aikana toteutetut ohjelmakokeilut ja -ideat olivat mielestäni arvokkaita, mutta niihin ympätty radikaali sanoma ärsytti suurta osaa tavallisista TV-katsojista. Kaikki tämä liittyi tuolloin vallinneeseen yhteiskunnalliseen suuntaukseen.

Kriitikoiden mielestä Ylen synti on olla julkisin varoin  -  nykyisin veroeuroin -  kustannettu yhtiö. Oikeistossa paine Yleä vastaan johtuu juuri tästä syystä:  sen ei saisi olla julkisin varoin ylläpidetty, vaan perustua esimerkiksi maksukanavatyyppiseen ratkaisuun. Näen asian niin, että vain valtio voi suojata riittävän laadukkaan, monipuolisen ja tasapuolisen ohjelmatuotannon jatkuvuuden. Ideologisen akselin toisessa päässä oli Reporadio ja  toisessa päässä on etnis-nationalistien radikaali ohjelmatoiminnan vaatimus, joka voitaisiin pukea seuraavan kaltaiseen iskulauseeseen:  oikein tai väärin – minun maani!

Kaiken kaikkiaan Yle saa erittäin positiiviset arviot suomalaisilta. Se ensinnäkin tavoittaa  tutkimusten mukaan 96 prosenttia ihmisistä, ja on arvostetuin mediabrändi Suomessa. Lähes 80 prosenttia suomalaisista kokee saavansa Yle-verolla melko tai erittäin hyvää vastinetta. 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti