keskiviikko 8. syyskuuta 2021

Tapahtuipa kerran Etelä-Pohjamaalla – Kyllikki Saaren murhamysteeri

 

 Teemu Keskisarja on tunnetuimpia ja suosituimpia historioitsijoitamme. Olen arvioinut useita hänen kirjoittamiaan kirjoja. Niille on ominaista valtavirrasta poikkeava lähestymistapa aiheeseen.  Eloisa kieli ja kielikuvat kuuluvat värikkääseen kokonaisuuteen,  samoin intensiivinen askarointi lähteiden parissa.

Keskisarja on perustanut yrityksen työntekijöineen avustamaan aihepiirien työstämisessä. Käytännössä esimerkiksi aikalaisten haastattelut teetetään palkatuilla avustajilla. Ammattimainen lähestymistapa on johtanut tuotteliaisuuteen, johon harva elävistä historioitsijoistamme pystyy.

Silmiinpistävänä painopisteenä Keskisarjan töissä on mikrohistoria ja tarkemmin rikoshistoria, mitä kummallisempi tapaus,  sitä varmemmin se on kirjoittajan aiheena. Samalla yksittäinen historian oikku tai tahaton tai tahallinen sattumus liitetään osaksi historian valtavirtaa,  siihen luontevasti sulauttaen.

Uusimmassa kirjassaan hän perehtyy varsin kaluttuun, mutta myös suuria arvoituksia sisältävään aiheeseen, Kyllikki Saaren murhaan. Teoksen nimi on ”Kyllikki Saari. Mysteerin ihmisten historia” (WSOY, 2021). Kirjassa voi nähdä halun tirkistelyyn tai sitten historian haavan aukirepimisen. Miten vaan,  mutta yritän ohittaa tällaiset näkökulmat ja perehtyä Keskisarjan kiistämättä originelliin lähestymistapaan  aiheeseen. Lähteiden käytössä vaaditaan tarkkaa logiikkaa, koska tapahtumajärjestys tällaisessa tosielämän dekkarissa on aivan oleellinen asia. Tutkimuksen luotettavuutta puntaroitaessa on tärkeää, että lähdeviitteet ovat kullakin sivulla heti nähtävissä.

Yhtä tärkeää kuin lähdekritiikki on henkilöiden taustojen selvitys. Pääepäillyt ja monet muut asiaan liittyvät henkilöt esitellään tarkemmin, sotakokemuksia myöten, olihan sodasta kulunut vasta karkeasti 10 vuotta.

En aio käydä läpi teoksen ”juonta”, koska se on tuttu useimmille aikakauslehtiä  seuraaville ainakin pintapuolisesti. Keskisarja porautuu syvälle ajan henkeen, siis 1950-luvun alku- ja keskivaiheiden elämänmenoon tavallisella maalaispaikkakunnalla. Omat tuon aikaiset muistikuvani ovat pikkupojan silmin nähtyjä. Sekoitan varmaan seuraavassa omia muistivälähdyksiäni Keskisarjan antamaan kuvaan eletyistä hetkistä.

Kyllikki Saari,  17-vuotias tyttö murhattiin raa’asti kotipaikkakunnallaan Isojoella, pienessä pohjanmaalaisessa maaseutukunnassa. Kysymys kirjassa on yhtä paljon ajankuvasta kuin murhamysteerin selvittämistyöstä. Itseäni kiinnostaa kirjassa eniten juuri murhatyön sitominen elettyyn elämään.

Niin tärkeäksi murha koetaan, että se mainitaan kunnan kotisivuilla kuuluisia isojokisia esiteltäessä: ”Kyllikki Saari (1935-1953), 17-vuotias murhattu tyttö. Suomen kuuluisimpia selvittämättömiä henkirikoksia”.

Ajankuvassa on enemmän sodanjälkeisen ajan aneemista kehitysvaihetta  kuin vielä syntymätöntä modernia yhteiskuntaa teollisuuslaitoksineen  ja palveluineen. Suuri osa ruumiillisesta työstä koostui metsänhoidon ja maatalouden aputöistä.  Muistan  tuon ilmapiirin omissa kokemuksissani isoisäni maatilalla Suomenniemen kunnassa, Etelä-Karjalassa. Jotenkin kuitenkin jää kuva, että Isojoella elettiin alkutuotannon varhaisempaa vaihetta kuin maan- ja metsänomistukseen perustuvassa Suomenniemen kunnassa,  jossa oli vauraita maatiloja. Vai muistanko väärin?

Monia niistä töistä,  joita tuolloin tehtiin ei enää ole olemassa, kuten ojankaivuuta lapiotyönä. Ne palvelivat infran rakentamista, mutta samalla myös työllisyystöinä ilman,  että sitä erityisesti korostettiin.  Isojoki vuonna 1953 on kuin Matti Kassilan  elokuva ”Hilman päivät” iloineen ja suruineen. Kaikki oli selvää, apteekkeineen,  nimismiehenkonttoreineen, pappiloineen, sekatavarakauppoineen.  Tähän kaikkeen sulautuivat sekatyömiehet, pontikankeittäjät ja perhekunnat isäntineen, emäntineen ja runsaine lapsimäärineen. Ja tietenkin juorut täyttivät monta aukkokohtaa sivistyksessä: asiat eivät jääneet ”meidän keskeisiksi”.

Isojoen kunta tänään?  Se on kuihtunut alle 2000 asukkaan kunnaksi, kun siellä vuonna 1950 oli lähes 7000 asukasta. Miten tässä näin pääsi käymään!

Yksi aiemmin sivuutettu teema tässä saagassa on tukahdutettu seksuaalisuus pienehkössä asuinyhteisössä. Keskisarja ei sivuuta tätä liikkeellepanevaa voimaa,  vaan nostaa sen keskiöön. Minkäpä ihminen mahtaa omille tarpeilleen. Eri asia on, että tarpeen tyydyttämisen purkaminen tai purkamisen vaje voi ilmetä hyvinkin kohtalokkaalla tavalla – monessakin mielessä.

Keskisarjan esittelemä henkilögalleria on todella monivivahteinen. Kunkin esiteltävän henkilön persoona linkittyy tapahtumiin jollakin oleellisella tavalla.  Tarina isojokisten avainhenkilöiden mielentilasta herättää huomiota siinä kuin fiktiivisissä rikostarinoissa: esillä on mielenmaiseman koko kirjo tilapäisistä mielenjärkkymisistä kroonisiin sairauksiin, vähintäänkin useita  henkilöitä leimaa eksentrisyys.  Ja tietenkin kuningas alkoholi näyttelee merkittävää osaa tapahtumien kuluissa. Onko kysymys laitapuolen kulkijoiden lukuisuudesta vai onko kysymys siitä, että hahmot heitä käsiteltäessä nousevat esille korostetusti? Ehkä kuitenkin jälkimmäisestä. Joidenkin kohdalla ”tavallisuuden” ja toisaalta henkisen epävakauden välillä on vain veteen piirretty viiva.

Tarina on täynnä juonen sivuhaaroja, jotka Keskisarja uutterasti kirjaa pyrkien pitämään lukijan ajan tasalla. Kirjoittaja selvittää tapausta eri johtolankoja pitkin niin pitkälle,  että puuttuu vain lopullinen johtopäätös, jonka avulla tapaus Kyllikki Saaren mysteeri  rupeaisi selviämään. Keskisarjan työ palvelee hyödyllisenä,  laveana  pohjustuksena murhatyön ratkaisemiseksi. Käsitän,  että teoksen työstöä avustaneessa työryhmässä oli henkilöitä,  joilla olisi ollut valmius edetä johtopäätösten teossa pidemmälle kuin mitä vastuukirjoittaja halusi. Voitaneen sanoa, että tämän päivän rikostutkinnan menetelmillä rikos olisi ratkennut tuomioihin saakka.

Olen yhtä voimaton kuin muutkin määrittämään sitä,  miksi Kyllikki Saaren tapaus on noussut kymmenien vuosien ajaksi siihen merkitykselliseen asemaan kuin mikä on tapahtunut. Kysymys oli kuitenkin tuiki tavallisesta, ujosta ja kiltistä nuoresta naisesta, jonka tulevaisuuden haaveet eivät poikenneet tuhansien nuorten naisten  toiveista. Ehkä salaisuuden avain on juuri tässä: hän olisi voinut olla kuka tahansa meistä. Siksi samaistuminen on ollut niin voimakasta.

Eräänlainen summaus kaikista poliisien virallisista tutkimuksista esitetään kirjan viimeisillä sivuilla: ”Kyllähän me mysteerin ratkaisimme, näyttö vain ei riittänyt syytteeseen ja sitä on turha esitellä nyt,  kun melko varmat syylliset ovat kuolleet”.

Kaiken jälkeen Keskisarja uskoo tietävänsä Kyllikki Saaren murhasta enemmän kuin kukaan toinen. Teos edustaa niitä mikrohistorian kuiviin puristettuja tarinoita,  joita lukija ajattelee aluksi vain lehteilevänsä (”minähän en näitä myyttejä pureskele”),  mutta,  joka koukuttaa lukemaan koko teoksen aikalaisten sydämenlyöntien tahdissa.

Keskisarjan kirjoitustyyli ja kielikuvat voivat tuntua vieraalta dokumentaarisempaan tyyliin tottuneelta. Myös minua rento, letkeä ja monipolvinen puhetyylimäinen kirjotustapa on ajoittain häirinnyt,  mutta  sen kanssa on tultu toimeen.

Kirjoitukseni otsake on lainattu kirjan työnimestä. Sen Keskisarja mainitsee kuuluneen ”Tapahtuipa kerran Etelä-Pohjanmaalla”.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti