Sorsan poliittisen uran huippukohdat osuvat aikaan, jolloin poliittinen
taistelu johtavien puolueiden välillä oli rajua. Sorsa oli osa tätä poliittista
ja ideologista taistelua, mutta paljon muutakin tapahtui. Henrik Meinander analysoi
moniin eri suuntiin johtavia poliittisen historian lankoja pätevästi ja osoittaa
kirjallaan hyvää kokonaisuuden hallintaa. Keskityn ohessa 1970-lukuun Kalevi
Sorsan uralla Meinanderin teos ja omat muistikuvani lähteenä.
Kalevi Sorsa on Suomen pitkäaikaisin pääministeri. Yhteensä
neljä pääministerikautta pienin tauoin kattavat ajanjakson 1972-1987. Lisäksi
hän toimi kolmesti ulkoministerinä. Nuorena miehenä hän rakensi uraa mm.
toimittajana. Poliittinen ura alkoi nuorisopolitiikassa. Merkittävä pesti
Sorsan uralla oli toimiminen UNESCON virkamiehenä Pariisissa vuosina 1959-1965.
Sen jälkeen hän siirtyi Suomeen opetusministeriön virkamieheksi. Vuonna 1969
hänet valittiin yllätysnimenä sdp:n puoluesihteeriksi. Hän oli puolueensa
ääniharava eduskuntavaaleissa 1970 (17 329
ääntä) ja edelleen vuonna 1972 (22 369 ääntä). Sorsan resurssit tehtävien
hoitoon olivat hyvät. Kielitaitoisena poliitikkona hän rakensi laajan
kansainvälisen suhdeverkoston.
Sorsan uraa voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta.
Hän toimi pääministerinä hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisen vuosikymmenenä, 1970-luvulla.
Hän oli myös politisoitumisen ajan johtava poliitikko yhdessä eräiden muiden
kanssa. Sorsa toimi sosialidemokraattien eheyttäjänä puolueessa, joka oli pahasti jakautunut. Suomettumisen aika
oli oleellinen osa Sorsan ajan politiikkaa. Sorsa rakensi myös hyvät suhteet
Urho Kekkoseen. He olivat Suomen poliittisen elämän ykkönen ja kakkonen.
Sorsa tuli politiikkaan mukaan ajankohtana, jolloin maan hallituksessa vallitsi hurja
turbulenssi. Vuosien 1970-72 aikana oli Suomessa peräti viisi hallitusta. Kommunistit
käyttivät vahvaa valtaa ja yhteistyö eri puolueiden välillä takkuili. Presidentti
hajotti hallituksia usein heppoisin perustein valtapolitiikkansa välineenä.
Sorsa tuli sdp:n puheenjohtajaksi Rafael Paasion jälkeen
vuonna 1975. Elettiin voimakasta yhteiskunnan vasemmistolaistumisen aikaa. Sdp:n tavoitteeksi asetettiin demokraattisen sosialismin tavoittelu.
Sorsalla oli kaitsettavanaan puolue, jossa oli eri suuntauksia ja vahvoja persoonia,
kuten Erkki Tuomioja ja Ulf Sundqvist . Henkilökemioiden välillä oli
ristiriitaa. Sorsa keskellä yritti sovitella puolueensa vahvan vasemmiston ja perinteisen
oikeistososialidemokratian välillä.
Yksi osa eri suuntausten yhteensovittamista oli aikanaan sdp:stä irronneen TPSL:n sulattaminen
emopuolueeseen. Siinä onnistuttiin lopulta hyvin, vaikka pyrkimyksiä hajottaa
sdp sisältä päin – TPSL:n avulla – todistettavasti olikin. Reunavasemmiston
poliittinen voima ei ollut kuitenkaan entisenlainen.
Myös emopuolue oli jakautunut oikeistoon ja vasemmistoon.
Jakolinjana toimi EEC-vastaisuus. Tunnetuista demareista (tuolloin) vasemmistosuuntautuneet Erkki Tuomioja, Erkki
Liikanen, Matti Ahde ja Ulf Sundqvist olivat EEC-vastaisia. Sorsa sovitteli osapuolien
erimielisyyksiä ja onnistui pitämään rivit suorina EEC-sopimuksen hyväksi. Eduskunta
hyväksyi EEC-sopimuksen tammikuussa 1974.
Sorsa tuli tunnetuksi kahnauksistaan epäoikeudenmukaiseksi
kokemansa median kanssa. Muistan itsekin, kun Sorsa menetti malttinsa TV:n
ajankohtaisohjelmassa. Sorsa käytti luotaantyöntävästä tiedon tuottamisesta ja median
vallan käyttämisestä nimeä infokratia. Meinanderin mielestä siitä kehittyi
Sorsan poliittisen uran akilleen kantapää ja totta onkin, että jos rupeaa miekkailemaan
median kanssa ei menestystä voi luvata. Sorsasta tehdyissä jutuissa oli monesti
poliittista tarkoitushakuisuutta, joka kohdistuu usein menestyjiin, niin
tälläkin kertaa. Kun Sorsaa ruvettiin
pitämään Kekkosen seuraajana piikikkyys osin lisääntyi, mutta osin kääntyi Sorsan eduksi.
Suuressa kuvassa tapahtui mediasuhteissa iso muutos, joka
jatkuu edelleen: sitoutumattomat (lue porvarilliset lehdet) valtasivat
levikkimarkkinat ja ns. puoluelehdistö sai väistyä. Sorsa tunnisti ongelman sdp:n
kannalta jo varhaisessa vaiheessa ja ymmärsi hyvin seuraamukset. Vasemmistolehdistö
joutui yhä ahtaammalle. Sorsa antoi ärtymyksensä ja turhautumisensa näkyä mm. vaalikeskusteluissa.
Vaikka Sorsaa arvosteltiin suhtautumisestaan mediaan, oli hän mielestäni - nykyaikaan
saakka ulottuvalla aika-akselilla - oikeilla jäljillä. Median omistus on keskittynyttä ja aatteellinen moniarvoisuus
on saanut väistyä. Sitoutumattomuus on yhtä kuin porvarillisuus.
Taustalla käytiin taistelua sdp:n oikeisto- ja vasemmistorintamien välillä. Taistelun
uhriksi jäi mm. pakinoitsija Simppa (Simo
Juntunen).
Sorsa joutui suomettumisilmiön takia useaan otteeseen suoraan
tai välillisesti kiusallisiin tilanteisiin. Hän oli se, joka joutui muotoilemaan Kekkosen kielteisen suhtautumisen
Aleksandr Solzenitsynin ”Vankileirien saaristo” -romaanin kääntämiseen suomeksi.
Sorsa soitti suoraan Tammen johtajalle ilmaistakseen valtiojohdon kannan. Tietenkään
Sorsa ei suoraan kieltänyt suomennoksen julkaisua, mutta antoi ymmärtää, että tapauksella olisi seuraamukset. Mieleen
ovat jääneet Sorsan viimeiset sanat puhelun vastaanottajalle: ”Tätä puhelua ei
sitten ollut”.
:::::::::::::::::::::::
Suomen politiikassa riitti haasteita 1970-luvun
alkupuolella: tupo-taistelu, Saksojen tunnustaminen, Vennamon rötösherrajahti
ja suurimpana poikkeuslakikamppailu (vaati 5/6 enemmistön eduskunnassa), jonka tuloksena
Kekkonen valittiin nelivuotiskaudeksi (1974-78 jatkamaan presidenttinä. Moskova
piti pitää koko ajan tasalla tapahtumien käänteistä. Poikkeuslaki hyväksyttiin
tammikuussa 1973.
Aivan aiheesta suomalaisen demokratian toimivuutta
arvosteltiin sekä kotona että ulkomailla. Suomettumispuheet seurasivat Sorsaa ja
monia muita koko uran ajan.
Pääministerinä (1972) Sorsa joutui suomettumissyytösten kohteeksi
arvostellessaan YYA-sopimuksen vastustajia. Kuitenkin Sorsan ja sdp:n kannatus kokonaisuudessaan
kansalaisten keskuudessa kasvoi 70-luvun alkupuolella. Gallupit näyttivät puolueelle lokakuussa 1973 lähes 30 prosentin kannatusta!
Syitä menestykseen voidaan hakea onnistuneesta lainsäädäntötyöstä. Vuosina
1972-75 toteutettiin runsaasti hyvinvointia ja tasa-arvoa lisääviä uudistuksia.
Näitä olivat mm. vuonna 1968 säädetty peruskoululaki (jota sdp ajoi ja joka vaikutti
massiivisesti 1970-luvulla), korkeakouluverkon merkittävä laajennus,
kansanterveyslaki, aviopuolisoiden erillisverotusta säätävä laki, lasten päivähoitolaki…. Sorsa jopa ennakoi sosialidemokraattista
hegemoniaa Skandinavian maiden tapaan…..
Sorsan päästessä asemiin 1970-luvulla hän ryhtyi nostamaan
puoluetovereitaan ulkoministeriöön. Kekkosen johdolla keskusta oli aiemmin miehittänyt
ministeriön avainpaikat ja nyt oli vastaiskun vuoro. Kysymys oli tyypillisestä
1970-luvun korostuneesta politisoitumisesta. Sorsa ja sdp hyötyivät Kekkosen ja
Karjalaisen (Meinander: ”Karjalaisen KGB-avusteinen presidenttipeli”) välirikosta.
Presidentti kääntyi yhä useammin sdp:n kannalle nimitysasioissa ja hakiessaan luottohenkilöitä lähelleen. Tyypillinen
esimerkki oli Jaakko Kalela, josta tuli kestovaikuttaja myöhemmillekin presidenteille.
Vuosina 1972-73 käytiin taistelua Suomen ulkopoliittisesta
linjasta. Vastakkain olivat ns. everstijuntan YYA-kriittiset (UM:n korkeat)
virkamiehet plus Max Jakobson ja nuoret YYA-sopimuksen puolestapuhujat. YYA-sopimus
oli Kekkosen johdolla ja Sorsan tukemana betoniin valettu.
Vuonna 1975 Sorsa hyväksytti sdp:n puoluetoimikunnassa Kekkosen asettamisen sdp:n
presidenttiehdokkaaksi vuoden 1978 presidentinvaaleissa. Eduskuntavaaleissa 1975
odotettiin sdp:n nousukiidon jatkuvan, mutta toisin kävi: tuli takapakkia. Yksi
syy oli ainakin osin vaalikampanjassa esillä ollut maininta ”tuotantovälineiden
haltuunotosta”. Tätä poliittiset kilpailijat käyttivät hanakasti
pelottelukeinona. Ei auttanut vaikka vakuutettiin, että haltuunottoon mentäisiin vain
kansalaisten valtakirjalla.
Sorsa toimi ulkoministerinä Miettusen toisessa hallituksessa
1975-76. Törmäyskurssille ajauduttiin, kun Sorsan ajama ministeriön
uudistusohjelma joutui useiden virassa olevien suurlähettiläiden hampaisiin. Sorsa
pyrki samalla pitämään huolen oman puolueensa eduista nimityksissä. Suurlähettiläsverkosto
oli monilta osin ongelmallinen, osin vanhoillisen ja hierarkkisen rakenteensa vuoksi.
Asia oli sotkuinen, kun Kekkonen halusi
pitää pitkäaikaissairaan Jaakko Hallaman Moskovassa omista syistään. Muun
muassa Moskovassa suurlähettiläänä toiminut Björn Alholm avaa salaisuuksien
kirjoa muistelmissaan ”Toisinajattelija suurlähettiläänä”.
Sorsa sai jälleen koottavakseen hallituksen vuonna 1977 (Sorsa
II, 1977-1979). Syntyi suhteellisen yhteistyökykyinen
Sorsa-Virolaisen akseli. Hallitusohjelma oli sivun pituinen! Hallituspaikat jakautuivat
seuraavasti: keskustan ryhmät: 5+1+1, vasemmisto 4+3. Jälleen kerran keskusta
oli hallituksessa mukana myös ”kokoomuksen mandaatilla”. Kekkonen piti oven
suljettuna kokoomukselta ties kuinka monetta
kertaa vuoden 1966 jälkeen.
Hallituksen elvytyslinjan lähtölaukaus ammuttiin Espoon
Korpilammen seminaarissa syksyllä 1977, jonne Sorsa kutsui kaikki mahdolliset
vaikuttajayksilöt. Korpilammen jälkimaine on vaikuttava. Puhutaan ”Korpilammen
hengestä”. Sitä on pidetty konsensuspolitiikan läpimurtona.
Lähestyttäessä 1980-luvun vaihdetta Sorsan ja Koiviston kilpailu
presidenttiehdokkuudesta heijastui
normaaliin poliittiseen työhön. Tämä tuli esille mm. devalvaatiotaistelussa, jossa Koivisto vei devalvaation läpi Sorsan
vastustaessa.
Sorsan poliittinen taakka kasvoi melkoisesti, kun
Valco-kuvaputkitehdas ei menestynyt. Sorsa oli toiminut kuvaputkitehtaan hallintoneuvoston
puheenjohtajana. Tuotannossa oli isoja ongelmia ja tehdas ajautui konkurssiin vuonna
1980. Tuotannon laatu ei ollut riittävä. Poliittisten kilpailijoiden vahingonilo oli
vilpitöntä. Valtiojohtoinen yritystoiminta ei näyttänyt toimivan. Menestystäkin
tuli: taloudellisesti hallitus pärjäsi ja työttömyyden hoidossa onnistuttiin.
Myös ulkopolitiikassa Sorsa saavutti menestystä sukkuloidessaan ympäri
maailmaa. Asialistalla olivat ei vähempää kuin SS-20 -ohjukset ja neutronipommi
eli aseriisuntatyö.
Eduskuntavaaleissa 1979 keväällä sdp kärsi kahden paikan
tappion. Kokoomus voitti 12 paikkaa, mutta sillä ei ollut asiaa hallitukseen lähinnä
keskustapuolueen vaatimuksesta. Päädyttiin jälleen punamultahallitukseen.
Hallituksen johtoon tuli Koivisto. Seurasi dramaattisia vaiheita, kun Paavo Väyrynen yritti kaataa hallituksen
päästäkseen itse pääministeriksi. Yritykset kaatuivat Kekkosen sairastumiseen ja
pääministerinä jatkoi Koivisto aina presidentin pysyvään sairaslomaan saakka. Syksyllä
1981 valtiolaivan peräsimeen siirtyi
Mauno Koivisto.
:::::::::::::::::::::::
Mikä on Sorsan 1970-luvun jälkikuva? Kekkosen hovihistorioitsija
Juhani Suomi kohdisti asenteellisen kritiikkinsä erityisesti presidentti Koivistoon,
ei niinkään Sorsaan, johon lienee vaikuttanut
Kekkosen ja Sorsan läheinen yhteistyö ja Kekkosen antama myönteinen kuva
Sorsasta. Juhani Suomi on Kekkosen mies.
Sen sijaan Alpo Rusin ja Jukka Seppisen kirjat, joita he
julkaisivat 3–4 vuotta Sorsan kuoleman
jälkeen (ja joiden julkaiseminen näyttää
jatkuvan) keskittyvät Sorsan kritisoimiseen johtuen hänen KGB-yhteyksistään.
Sorsa kertoo itse 1990-luvun puolessa välissä ilmestyneissä muistelmissaan tapaamisistaan
KGB-mies Aleksander Hrabskoviin, josta kehkeytyi hänen ”kotiryssänsä”. Siinäkin Sorsa noudatti ”vain” maan tapaa.
Sinänsä noita menettelyjä on syytä paheksua siltä osin, kun luovutetaan luottamuksellisia tietoja.
Niiden todistamisessa taas käytetään suosittua ”arvausmenetelmää”, so. spekuloidaan,
kun tieto puuttuu.
Tasapuolisuuden nimissä on todettava, että sdp:stä pidettiin
aktiivisesti yhteyttä myös skandinaavisiin veljespuolueisiin ja läntisiin tiedustelulähteisiin,
joka toi oman mausteensa kylmän sodan vainoharhaiseen maailmaan.
Omat kovat kokemukset virheellisiksi osoittautuneista vakoiluepäilyistä
ovat mahdollisesti saaneet Alpo Rusin kohdistamaan syytteitä Sorsaa kohtaan. Meinander
toteaa, että Rusin tulkinnat Sorsan, sdp:n ja muun puoluejohdon KGB-yhteyksistä
ovat yliammuttuja. Väitteet syntyvät, kun
Rusilla on taipumus tulkita sdp:n KGB- ja Stasi-yhteyksiä raskauttavampina kuin
kommunistien, Kekkosen ja keskustan K-linjan
vastaavia yhteyksiä. Myös Jukka Seppisen kirjoissa aivan liian herkästi
täytetään historian faktojen väliin jäävät aukkokohdat spekulaatioilla.
Kyllä, oma käsitykseni vastaa Meinanderin käsitystä kyseisistä
historioitsijaherroista!
Valitettavasti Sorsa ei ole enää joukossamme vastaamassa
väitteisiin. Kukaan ei sinänsä kiistä, etteikö Sorsa ollut ”suomettunut”. Hän ei kuitenkaan
ollut sen enempää suomettunut kuin lukuisat suomalaiset poliitikot. Meinander:
”On kuin kirjoittajat (Rusi ja Seppinen) tietoisesti ummistaisivat silmänsä sille
karulle tosiasialle , että vastuun suomettumisen vakavimmasta seurauksesta, parlamentaarisen
demokratian pitkäaikaisesta
vajaatoiminnasta , kantoi ennen kaikkea Urho Kekkonen”.
Tähän ei ole mitään lisättävää.
:::::::::::::::::::::::::::
Ehkä voidaan sanoa, että Kalevi Sorsa oli ”70-luvun oloinen”
poliitikko. Voidaan kysyä, veikö aika (ajan henki) Kalevi Sorsaa vai johtiko Sorsa aikaa. Luultavasti kysymys on näiden vuorovaikutteisesta
yhdistelmästä. Ehkä voidaan yleisellä tasolla puhua kuusikymmentälukulaisen
kehittämishengen realisoitumisesta 1970-luvulla (kansanterveyslaki, koulu-uudistuksen
kattava läpivienti, korkeakouluverkon laajennus, päivähoitolaki……). Kahdeksankymmentäluvulle
tultaessa Suomi oli tavallaan valmis ja valmis myös nauttimaan tehdyn yhteiskunnallisen
uudistustyön hedelmistä.
Seitsemänkymmentäluku oli myös harmaa, säädelty, hyvin poliittinen
ja ideologinen eikä erityisen yrittäjähenkinen. Silloin tehtiin
hyvinvointiyhteiskunnan pohjatyö, jonka päälle rakennettiin yrittäjä-Suomi
1980-luvulta lähtien.
Kalevi Sorsa oli oleellinen osa tätä historiaan jäävää yhteiskuntapolitiikan
mestariteosta.
Vuoden 66 vaaleissa TPSL teki tki hyvän tuloksen, mutta parempaakin olisi ollut tarjolla. Tapio Rautavaaraa kaavailtiin ehdokaaksi Uudellemaalle, mutta Olavi Saarinen omassa pikkusieluisuudessaan ja typeryydessään esti Rautavaaran ehdokkuuden.
VastaaPoistaMielestäni vasemmiston tarvittaisiin kolmas polittinen voima, jotta ssen vetovoima lisääntyisi, olisiko vasemmalla tilausta sosiaalisesti vasemmalla , mutta arvopohjaisesti konservatiiviselle puolueelle.
Tuollaisen puolueen ilmestyminen veisi osan, nyt persuja äänestävistä puolelleen.
Olen seurannut nelikenttäanalyysia (konserv-liberaalit, oikeisto- vasemmisto
VastaaPoistaVasemmisto-konservat.?
Sille ei nykypolitiikassa tunnu löytyvän kannatusta. SKDL edusti tätä "lokeroa", mutta hävisi sitten
Uudelleen herättäminen ? Kova työ tarvitaan